Painonpudotusryhmä

Ah, ja jos tosiaan on synnytyksen jälkeen keskikehon ja lantionpohjan heikkoutta, niin kannattaa jumppaohjelmaan sisällyttää ainakin aluksi palauttavia liikkeitä. Hyvä hakusana tuubin videoihin on "postpartum recovery". Vaikka synnytyksestä on aikaa, niin ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa näillä, jos tuntuu et korsetti on näiltä osin kasassa (eikä esim tule lirautuksia täryytyksessä) niin hyvä juttu, sitten rohkeammin muuta jumppaa ja liikuntaa.

@zarar_ paljon tsemppiä tilanteeseen ❤️ Liikuntasuorituksista en pysty antamaan mitään vinkkejä, koska itse en vieläkään ole saanut aikaiseksi aloittaa säännöllistä liikuntaa. 🙈

Tänään paino 79,8 kg, eli -0,4 kg viikon takaisesta. Tavallaan toivoisin nopeampaa laskua, mutta sitten taas koitan muistutella itselleni, että hidas tahti on hyvä ja kehokin pysyy tällä lailla parhaiten kunnossa. Ei pitäisi kierron seota, ei tarvitse olla nälässä ja sen kautta kestää yltyviä ruokahimoja. Näin on oikeasti hyvä, mutta silti mieli haluaisi niitä kilon viikkopudotuksia 😅 Nyt vaan pitää torpata ne ajatukset ja jatkaa samalla tavalla.

Viime perjantaina tuli syötyä vähän sipsejä niin että päivän kokonaiskalorit meni johonkin 2300 paikkeille, lauantaina en laskenut ollenkaan kun käytiin sushibuffassa missä tuli syötyä paljon, enkä osannut yhtään arvioida sitten niitä määriä. Su-to tuli taas syötyä vaihdellen 1500-1800 kalorin väliltä. Ja liikunta aika nollissa, pari lyhyehköä kävelyä kyllä oli, mutta ei muuta.

Jos nyt saisi aloitettua vaikka sen uimahallissa käymisen aluksi edes kerran viikkoon. Se voisi olla nyt seuraavana tavoitteena 😊

Muistuttelen ihanaiset, että älkää syökö ikinä (no poislukien joku vatsatauti tms parin päivän jakso) alle oman lepokulutuksen eli perusaineenvaihdunnan ❤️ 30-vuotiaalla naisella se on noin 1500 kcal luokkaa! Se on se määrä minkä keho kuluttaa vaikka olisit koko vuorokauden sängyssä maaten. Laskurini piste fi löytyy energiantarvelaskuri, millä pystyy katsella eri aktiivisuuden vaikutuksia tai laskea oman lepokulutuksen, samoin sydänliiton sivuilta löytyy vastaava energiantarvelaskuri (joka kyllä saattaa vähän oikoa, kun ei kysy mm. pituutta, mutta suuntaa antaa sekin varmaan melko lähelle). Ja googlella löytyy myös monia muita 😊

Täällä ensimmäinen puolikas raskaudesta selvitty kunnialla ilman suurta painonnousua. Tällä hetkellä kamppailen voimavarojen kanssa, kun perheemme menetti läheisen ihmisen ja tuntuu että surun ja käytännön asioiden keskellä ei voimat riitä ruokailun suunnitteluun tai ruokien kirjailuun laskuriin. Pelottaa että tätä menoa se radi napsahtaa alkuraskauden huolellisuudesta huolimatta, kun päiviin ei saa rytmiä, proteiininsaanti jäänee vajaaksi ja hiilaria tulee liikaa. Suurin osa nopeasti ja yhdenpadantaktiikalla valmistuva kun on juuri tuollaista.

No niin. Minä päätin aloittaa tällä kertaa tosissani luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja jättää kauran, myös puhdas kauran pois.

Jotain viljoihin liittyvää yliherkkyyttä minulla on, keliakia oli nega vielä pari vuotta sitten, mutta raskausajan jälkeen normaalit viljat ovat aiheuttaneet erittäin invalidisoivia oireita ja vatsan/ohutsuolen tulehdusta ilman nukkakatoa. Gastro ei nähnyt aihetta jatkotoimenpiteille ja piti tätä perussairauden kuvaani kuuluvana enemmänkin. Ihotaudeilla lääkärin mielestä enemmän yliherkkyystyyppistä tai suolistoperäistä allergiaa viljoja kohtaan. Mutta silti suolistosta imeytyy tosi heikosti mm. Rauta ja vitamiinit. Aika loogista, kun tulehtunut suoli kerran on.

Toki voisin kinuta uudestaan vielä keliakia-testit, kun yksi autoimmuunisairaus altistaa toiselle, mutta minun pitäisi lappaa noita viljoja naamaan eikä saa dietata gluteenitonta, enkä vaan pysty siihen oireiden vuoksi, joten mieluummin olen ilman.😅

Toivon, että tämä ruokavalio auttaisi minua laihtumaan. Jatkan maidotonta tavalliseen tapaan, muutkin ruokarajoitteeni huomioiden. Minä olen sikäli noudattanut jo aiemminkin gluteeniviljoista luopumista, mutta kaura on ollut ruokavaliossa ja ruis satunnaisesti.

Ja jos tosissaan ajatellaan, olen syönyt aina saattaa sisältää-merkinnöillä viljoja, enkä ihan aina myöskään ole noudattanut rajoitetta olla syömättä, esim. Koko viime vuoden olen lähes kuukausittain sortunut syömään ruisleipää, vaikka saan siitä kovat mahakivut ja juoksen vessassa.😅🙈 Jos ferrit. nyt laskenut kontrollissa yksi syy voi olla suolistossani ja ruokavaliossani, kun nuo viljat ei sovi.

Eli jospa tämä vähän auttaisi jeesaamaan omaa jaksamista ja motia. Olen nyt toista päivää gluteeniton, eikä mahaa turvota yhtään, vaikka minulla on luteaalivaihe käynnissä. Olen myös muistanut syödä säännöllisemmin. Olen tässä hyväksynyt, että ennen himotreeniä, minun tulee saada perusasiat kuntoon, kuten ruokarytmi, uni, ihottumat ja puutostilat korjattua. En jaksa ennen näitä yhtään sen enempää mitään pitkäkestoisesti.

Että lähden nyt siitä, että ensi viikolla otetaan ferritiiniin liittyvät labrat, jotka lääkäri kommentoi, ja aloitan monivitamiinin sekä lyhytkuurin b12, jonka ohella hoidan vatsaani l.glutamiinilla ja maitohappobakteereilla. Liikun mitä jaksan.😊

Mitenkäs täällä, onko joku huomannut gluteenittoman tai jonkun muun rv:n vaikuttaneen painoon? Onko jollain l.glutamiinista kokemuksia tai ovatko mhb:t auttaneet painonhallinnassa? Turvotusta lähti vuorokaudessa minulla -800g 😅

No niin. Minä päätin aloittaa tällä kertaa tosissani luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja jättää kauran, myös puhdas kauran pois.

Jotain viljoihin liittyvää yliherkkyyttä minulla on, keliakia oli nega vielä pari vuotta sitten, mutta raskausajan jälkeen normaalit viljat ovat aiheuttaneet erittäin invalidisoivia oireita ja vatsan/ohutsuolen tulehdusta ilman nukkakatoa. Gastro ei nähnyt aihetta jatkotoimenpiteille ja piti tätä perussairauden kuvaani kuuluvana enemmänkin. Ihotaudeilla lääkärin mielestä enemmän yliherkkyystyyppistä tai suolistoperäistä allergiaa viljoja kohtaan. Mutta silti suolistosta imeytyy tosi heikosti mm. Rauta ja vitamiinit. Aika loogista, kun tulehtunut suoli kerran on.

Toki voisin kinuta uudestaan vielä keliakia-testit, kun yksi autoimmuunisairaus altistaa toiselle, mutta minun pitäisi lappaa noita viljoja naamaan eikä saa dietata gluteenitonta, enkä vaan pysty siihen oireiden vuoksi, joten mieluummin olen ilman.😅

Toivon, että tämä ruokavalio auttaisi minua laihtumaan. Jatkan maidotonta tavalliseen tapaan, muutkin ruokarajoitteeni huomioiden. Minä olen sikäli noudattanut jo aiemminkin gluteeniviljoista luopumista, mutta kaura on ollut ruokavaliossa ja ruis satunnaisesti.

Ja jos tosissaan ajatellaan, olen syönyt aina saattaa sisältää-merkinnöillä viljoja, enkä ihan aina myöskään ole noudattanut rajoitetta olla syömättä, esim. Koko viime vuoden olen lähes kuukausittain sortunut syömään ruisleipää, vaikka saan siitä kovat mahakivut ja juoksen vessassa.😅🙈 Jos ferrit. nyt laskenut kontrollissa yksi syy voi olla suolistossani ja ruokavaliossani, kun nuo viljat ei sovi.

Eli jospa tämä vähän auttaisi jeesaamaan omaa jaksamista ja motia. Olen nyt toista päivää gluteeniton, eikä mahaa turvota yhtään, vaikka minulla on luteaalivaihe käynnissä. Olen myös muistanut syödä säännöllisemmin. Olen tässä hyväksynyt, että ennen himotreeniä, minun tulee saada perusasiat kuntoon, kuten ruokarytmi, uni, ihottumat ja puutostilat korjattua. En jaksa ennen näitä yhtään sen enempää mitään pitkäkestoisesti.

Että lähden nyt siitä, että ensi viikolla otetaan ferritiiniin liittyvät labrat, jotka lääkäri kommentoi, ja aloitan monivitamiinin sekä lyhytkuurin b12, jonka ohella hoidan vatsaani l.glutamiinilla ja maitohappobakteereilla. Liikun mitä jaksan.😊

Mitenkäs täällä, onko joku huomannut gluteenittoman tai jonkun muun rv:n vaikuttaneen painoon? Onko jollain l.glutamiinista kokemuksia tai ovatko mhb:t auttaneet painonhallinnassa? Turvotusta lähti vuorokaudessa minulla -800g 😅

Siis ketolla paino tippui monta kiloa muutamassa viikossa vaikka alla oli vhh. Huono puoli ketossa oli että lihakset veti maitohapoille pienimmässäkin rasituksessa 🙄
Mulle aiheuttaa kans viljatuotteet turvotusta, mutta niin aiheuttaa myös osa kasviksista. Samoin vedin tossa just pari viikkoa valmisruokia (keittoja jne) ja siitäkös suoli ärtyi! Oli ihan hirveä olo 18 tuntia päivästä kun vatsa oli saman kokoinen kuin raskaana viimeisellä kolmanneksella 😅 ohutsuoli ärtyy aika ajoin mutta en oo lähtenyt sen enempää tutkituttamaan kun huomaan että ruokavalion siistiminen auttaa heti.
Tsemppiä gluteenittoman + muutenkin rajoitteisen ruokavalion kanssa! Koen olevani erittäin onnekas ruuan suhteen kun ei ole allergioita tmv pakkorajoitteita. Kokkaaminen ja ruokailut on muutenkin ihan tuskaa niin spesiaalikokkailut on ihan nou nou for me 😅

Mulla myös ketolla paino putoaa nopeaa, harmi kun en jaksa sitä koskaan pidempään noudattaa. Sopisi omalle vatsalle niin hyvin.

Paino putosi viikossa 200g eilisestä pikaruoka mässyttelystä huolimatta (su aamuna oli -1kg). Ensi viikolle sitten toivottavasti parempi tulos. Makeaa ei onneksi ole tullut joulun jälkeen syötyä eikä edes ole tehnyt mieli.

Itse en olekaan tähän ketjuun aiemmin kirjoitellut, mutta sivusinkin kanssasi aihetta ferritiiniketjussa.
Itselläni aiheuttaa raudanpuute itsessään aineenvaihdunnan jumittamista (välillä jopa kilpirauhasarvot olleet lievästi vajaatoiminnan puolella).
On työn ja tuskan takana pitää painoa edes samoissa lukemissa saati laihduttaa, kun ferritiini on alhaalla.

Pääsääntöisesti olen ollut elämäni aikana normaalipainossa, mutta aina ferritiinien ollessa matalalla, alkaa painoa kertymään.
Edellisellä kerralla (olin lihonut noin 15kg) paino lähti laskuun (ei muutoksia liikunnassa tai ruokavaliossa) vasta vuoden ferritiinien korjaantumisen jälkeen.

Nyt olen saanut ferritiinit taas kuntoon, mutta painoa on edellisen raskauden jäljiltä melkein 20kg ylimääräistä. Raskausaikana paisuin kuin pullataikina (osin syömisen, osin raudanpuutteen ja osin radin takia).

Itseä vähän toisinaan turhauttaa, kun tietää, että normaalisti pystyisi syömään paljon enemmän ja paino putoaisi paljon helpommin, mutta pitää kai vaan olla kärsivällinen ja koittaa jaksaa tällä linjalla sapettamisesta huolimatta. Onneksi liikunta auttaa purkamaan tätäkin ärsytystä ja näillä ylimääräisillä kiloilla kasvaa lihasmassa kevyemmälläkin jumpalla. 😈😎😁

Itse en olekaan tähän ketjuun aiemmin kirjoitellut, mutta sivusinkin kanssasi aihetta ferritiiniketjussa.
Itselläni aiheuttaa raudanpuute itsessään aineenvaihdunnan jumittamista (välillä jopa kilpirauhasarvot olleet lievästi vajaatoiminnan puolella).
On työn ja tuskan takana pitää painoa edes samoissa lukemissa saati laihduttaa, kun ferritiini on alhaalla.

Pääsääntöisesti olen ollut elämäni aikana normaalipainossa, mutta aina ferritiinien ollessa matalalla, alkaa painoa kertymään.
Edellisellä kerralla (olin lihonut noin 15kg) paino lähti laskuun (ei muutoksia liikunnassa tai ruokavaliossa) vasta vuoden ferritiinien korjaantumisen jälkeen.

Nyt olen saanut ferritiinit taas kuntoon, mutta painoa on edellisen raskauden jäljiltä melkein 20kg ylimääräistä. Raskausaikana paisuin kuin pullataikina (osin syömisen, osin raudanpuutteen ja osin radin takia).

Itseä vähän toisinaan turhauttaa, kun tietää, että normaalisti pystyisi syömään paljon enemmän ja paino putoaisi paljon helpommin, mutta pitää kai vaan olla kärsivällinen ja koittaa jaksaa tällä linjalla sapettamisesta huolimatta. Onneksi liikunta auttaa purkamaan tätäkin ärsytystä ja näillä ylimääräisillä kiloilla kasvaa lihasmassa kevyemmälläkin jumpalla. 😈😎😁
No oho!
Olen miettinyt matalan ferrin. yhteydestä painon kertymiseen, mutta on tosiaan kauan sinulla mennyt, että normalisoitui 😲
Kiitos kun jaoit tämän. Ite olen tällä hetkellä ihan muumio ja labrat sain loppuviikkoon. Toivon, että joskus helpottaisi, minulla ei väliä onko arvo 20 vai 50, kunhan olo olisi normaali.😔 Ja paino tippuisi.
Olen tänäänkin ollut niin väsynyt, että tekisi mieli vain nukkua. 🤕

No oho!
Olen miettinyt matalan ferrin. yhteydestä painon kertymiseen, mutta on tosiaan kauan sinulla mennyt, että normalisoitui 😲
Kiitos kun jaoit tämän. Ite olen tällä hetkellä ihan muumio ja labrat sain loppuviikkoon. Toivon, että joskus helpottaisi, minulla ei väliä onko arvo 20 vai 50, kunhan olo olisi normaali.😔 Ja paino tippuisi.
Olen tänäänkin ollut niin väsynyt, että tekisi mieli vain nukkua. 🤕
Ei auta kuin jaksaa pitää kiinni liikunnasta ja terveellisestä ruoasta, vaikka kuinka välillä tulee luovutusfiiliksiä. Yritän ajatella, että toiset ihmiset joutuvat tekemään eri asioiden eteen enemmän kuin toiset. Jotenkin ne asiat kuitenkin aina järjestyvät kivalle tolalle ennen seuraavaa kriisiä 🤭

Ferritiinistä, mulla myös oli matala viimeksi kun mitattiin marraskuussa, vain 20. Korkeimmillaan mulla ollut 59 eli kovin korkealla ei koskaan ole, ei kyllä ole mitään oireita tästä matalasta ferristä (ei erityisesti väsytä tai mitään), joten luulen että voi olla myös itselleni luontaista ettei se ole super korkea. Mutta koitan tässä nyt kuitenkin syödä rautalisää, että se vähän tuosta nousisi, koska 20 on liian vähän.

Tänään paino 79,4 kg eli taas lähti viikossa 400g. 😊 Samalla linjalla jatkanut, ja oon kyllä tyytyväinen tähän tahtiin ja siihen, ettei tää tunnu mitenkään vaikealta. En myöskään ole kieltänyt mitään itseltäni, eilen söin laskiaispullankin, kun töissä oli.

Mittailin myös eilen vähän, ja parin viikon takaisesta lähtenyt vyötäröltä 2cm ja lantiolta 3cm. Reisistä ei vielä mitään.

Liikuntaa en ole vielä saanut lisättyä, mutta kaikki aikanaan. On ollut tarkoitus käydä uimahallissa, mutta työpäivän jälkeen on vaan tosi vaikea saada itseään liikkeelle ja lapsikin ollut kipeänä, niin ei ole raaskinut jättää miestä yksin sen kanssa, kun on jo koko päivän ollut kahdestaan kun oon itse ollut töissä. Mutta nyt uusi yritys viikonlopun tai tulevan viikon aikana.

Täällä selvisi et ferritiini 25. Hb taas tosi hyvä, mutta lääkäri oli sitä mieltä, et olisi saatava yli 30 tuo arvo. Mulla ei tarkoitus nostaa minnekään 100 tätä vaan sinne 35-50, joka oli ennen raskauttakin.

Lääkäri määräsi rautalääkkeen, 2kk päästä kontrollit ja niissä mitataan myös kilpparit ja d-vitamiini. 😊 Luulen, että laihtumista tapahtuu kun nää saan kuosiin. Voi olla, että toi d on jopa matala. Se mitattu viimeeksi reilu 2,5v sitten. Sitä ennen ollut alakanttiin. Sekin voisi selittää mun oireita ja painonhallinnan vaikeuksia. Onko jollain ollut matala d, mitä oireita?

Mutta joo, tällä hetkellä keskityn vaan hoitamaan itseäni. Välillä pakko armahtaa ja hyväksyä, että nyt ei oo voimia enempään kun lepoon ja tärkeimpiin.
Palataan kun oon vähän voimistuneempi.😊

Hassua miten minä en ole tajunnut tuota matalaferri-hidastunut ainernvaihdunta- painonjumitus/ nousu yhteyttä. Niin se varmaan myös mulla toimii, koska kun rautaa ei voi muodostua olemattomasta niin kaikki muukin hidastuu tai jopa pysähtyy sen myötä.
Niagara-menkat ovat vaatineet jo vuosia rautakuureja, vai kuka syönnin suht terveellisesti. Niinpä myös paino on tippunut mun ns normaaliin muutaman kerran vuodessa, ilmeisesti aina lähes huomaamatta kun ne ferrit ovat ensin nousseet ylös.
Pitänee jatkossa syödä lisärautaa lievästi koko ajan jatkuvasti. Riittäisiköhän 3,jaolklset päivät nykyisen joka toinen vrk 3kkx3vuodessa. Tällä hetkellä juuri on se tehokuuri ollut 1.5 kk menossa ja joulukilot/ kinkkuturvotus on alkaneet tippumaan lisäksi lähes krooninen väsymys on poistumassa.

Mie syön yleensö viikon kerrallaan kerran kuussa. Menkat, kun alkaa niin alotan aina kuurin ja normaalisti se riittää pitämään monipuolisen ruokavalion ohella rautavarastot kunnossa.

D-vitamiinista ei miulla oo ollut puutetta koskaan.

Täällä paino jumittaa, mutta vaatteet tuntuu isommilta kuin ennen. Pitäisi varmaan kaivaa taas mittanauha jostain lipaston syvimmästä nurkasta... 😅

Mie syön yleensö viikon kerrallaan kerran kuussa. Menkat, kun alkaa niin alotan aina kuurin ja normaalisti se riittää pitämään monipuolisen ruokavalion ohella rautavarastot kunnossa.

D-vitamiinista ei miulla oo ollut puutetta koskaan.

Täällä paino jumittaa, mutta vaatteet tuntuu isommilta kuin ennen. Pitäisi varmaan kaivaa taas mittanauha jostain lipaston syvimmästä nurkasta... 😅
Lihas on läskiä painavampaa. Sinä olet oiva todiste asiasta!

Täällä taas paino tehnyt aaltoliikettä. Viime viikon isompi pudotus ja viikonlopun herkuttelu näkyy nyt viikkotuloksessa, mikä jäi plussan puolelle 200g. Ehkä tältä viikolta sitten taas parempi tulos. 😊 Viime viikolla onnistuin tekemään jonkinlaisen jumpan joka päivä ja on ollut kiva huomata, että huonoinakin päivinä jo miettii, että pääsispä tekemään vaikka jonkun venyttelyn. Eli tulee tehtyä pään eikä pelkän perseen takia. 😄

Takaisin