No niin. Minä päätin aloittaa tällä kertaa tosissani luontaisesti gluteenittoman ruokavalion ja jättää kauran, myös puhdas kauran pois.
Jotain viljoihin liittyvää yliherkkyyttä minulla on, keliakia oli nega vielä pari vuotta sitten, mutta raskausajan jälkeen normaalit viljat ovat aiheuttaneet erittäin invalidisoivia oireita ja vatsan/ohutsuolen tulehdusta ilman nukkakatoa. Gastro ei nähnyt aihetta jatkotoimenpiteille ja piti tätä perussairauden kuvaani kuuluvana enemmänkin. Ihotaudeilla lääkärin mielestä enemmän yliherkkyystyyppistä tai suolistoperäistä allergiaa viljoja kohtaan. Mutta silti suolistosta imeytyy tosi heikosti mm. Rauta ja vitamiinit. Aika loogista, kun tulehtunut suoli kerran on.
Toki voisin kinuta uudestaan vielä keliakia-testit, kun yksi autoimmuunisairaus altistaa toiselle, mutta minun pitäisi lappaa noita viljoja naamaan eikä saa dietata gluteenitonta, enkä vaan pysty siihen oireiden vuoksi, joten mieluummin olen ilman.
Toivon, että tämä ruokavalio auttaisi minua laihtumaan. Jatkan maidotonta tavalliseen tapaan, muutkin ruokarajoitteeni huomioiden. Minä olen sikäli noudattanut jo aiemminkin gluteeniviljoista luopumista, mutta kaura on ollut ruokavaliossa ja ruis satunnaisesti.
Ja jos tosissaan ajatellaan, olen syönyt aina saattaa sisältää-merkinnöillä viljoja, enkä ihan aina myöskään ole noudattanut rajoitetta olla syömättä, esim. Koko viime vuoden olen lähes kuukausittain sortunut syömään ruisleipää, vaikka saan siitä kovat mahakivut ja juoksen vessassa.
Jos ferrit. nyt laskenut kontrollissa yksi syy voi olla suolistossani ja ruokavaliossani, kun nuo viljat ei sovi.
Eli jospa tämä vähän auttaisi jeesaamaan omaa jaksamista ja motia. Olen nyt toista päivää gluteeniton, eikä mahaa turvota yhtään, vaikka minulla on luteaalivaihe käynnissä. Olen myös muistanut syödä säännöllisemmin. Olen tässä hyväksynyt, että ennen himotreeniä, minun tulee saada perusasiat kuntoon, kuten ruokarytmi, uni, ihottumat ja puutostilat korjattua. En jaksa ennen näitä yhtään sen enempää mitään pitkäkestoisesti.
Että lähden nyt siitä, että ensi viikolla otetaan ferritiiniin liittyvät labrat, jotka lääkäri kommentoi, ja aloitan monivitamiinin sekä lyhytkuurin b12, jonka ohella hoidan vatsaani l.glutamiinilla ja maitohappobakteereilla. Liikun mitä jaksan.
Mitenkäs täällä, onko joku huomannut gluteenittoman tai jonkun muun rv:n vaikuttaneen painoon? Onko jollain l.glutamiinista kokemuksia tai ovatko mhb:t auttaneet painonhallinnassa? Turvotusta lähti vuorokaudessa minulla -800g