Painonpudotusryhmä

On kyllä ollut tuhannen raskas viikko ja motivaatiota koetellut useaan otteeseen. Yhdet mäkkisafkat tuli syötyä, mutta muuten pysytty ruodussa. Mikä ihme siinä onkin, että stressaantuneena aattelee vain ruokaa, niin kuin joku sokeri-rasva-överi muka mitenkään parantaisi sitä oloa.

Tahti hidastuu, mutta on olemassa edelleen; viikon lopputulos -300g.

On kyllä ollut tuhannen raskas viikko ja motivaatiota koetellut useaan otteeseen. Yhdet mäkkisafkat tuli syötyä, mutta muuten pysytty ruodussa. Mikä ihme siinä onkin, että stressaantuneena aattelee vain ruokaa, niin kuin joku sokeri-rasva-överi muka mitenkään parantaisi sitä oloa.

Tahti hidastuu, mutta on olemassa edelleen; viikon lopputulos -300g.

Samaa oon miettinyt 😅 sitä vaan vaeltelee kotona karkkipussilta (tmv) toiselle ja napsii menemään kun stressaa tai ahdistaa ja sekös lisää ahdistusta kun illalla ynnää mitä tulikaan vedettyä ihan "ajattelematta" 🥲

Moi kaikki!

Voisin ehkä tulla tänne myös kirjottelemaan. On vähän salakavalasti tota painoa alkanut kertyä, ja asialle olisi varmaan hyvä tehdä jotain.

Kävin aamulla vaa'alla ja oli kyllä varsinainen shokki, kun se näytti painoksi 81,9 kg. Pituutta mulla on 168 cm eli jos BMI:tä (29 🫣) katsotaan, niin ylipainoa on semmoset 12 kiloa. Kävin siis viimeksi kesällä vaa'alla ja silloin vielä oltiin 74-75 kg tuntumassa. Kuvittelin että jossain siinä paikkeilla oltaisiin yhä, kun samat vaatteet mahtuu ongelmitta. Johonkin tuo paino on kumminkin nyt kertynyt, eikä se ole lihasta, oon liikkunut ihan liian vähän.

Haastavaa tästä nyt tekee se että mulla on pitkä syömishäiriötausta nuoruudessa, noin vuosilta 2008-2016. Sinä aikana ollut tosi vaikeitakin vaiheita ja pari kertaa joutunut olemaan osastohoidossakin. Kevyimmilläni ollut alle puolet tästä nykyisestä painosta. Ja siihen tilanteeseen en missään nimessä enää halua, ehkä sekin ollut syynä siihen, miksi en ole painonnousulle tehnyt mitään vaikken tuohon 75 kiloonkaan tyytyväinen ollut.

Nyt kumminkin kun on lapsi ja toiveissa toinen, on ihan pakko yrittää tehdä tämä terveellisesti, ja etenkin hitaasti. Tavoitteena mulla olisi päästä sinne 70 kg paikkeille, siinä oli hyvä olla. 😊

Moi kaikki!

Voisin ehkä tulla tänne myös kirjottelemaan. On vähän salakavalasti tota painoa alkanut kertyä, ja asialle olisi varmaan hyvä tehdä jotain.

Kävin aamulla vaa'alla ja oli kyllä varsinainen shokki, kun se näytti painoksi 81,9 kg. Pituutta mulla on 168 cm eli jos BMI:tä (29 🫣) katsotaan, niin ylipainoa on semmoset 12 kiloa. Kävin siis viimeksi kesällä vaa'alla ja silloin vielä oltiin 74-75 kg tuntumassa. Kuvittelin että jossain siinä paikkeilla oltaisiin yhä, kun samat vaatteet mahtuu ongelmitta. Johonkin tuo paino on kumminkin nyt kertynyt, eikä se ole lihasta, oon liikkunut ihan liian vähän.

Haastavaa tästä nyt tekee se että mulla on pitkä syömishäiriötausta nuoruudessa, noin vuosilta 2008-2016. Sinä aikana ollut tosi vaikeitakin vaiheita ja pari kertaa joutunut olemaan osastohoidossakin. Kevyimmilläni ollut alle puolet tästä nykyisestä painosta. Ja siihen tilanteeseen en missään nimessä enää halua, ehkä sekin ollut syynä siihen, miksi en ole painonnousulle tehnyt mitään vaikken tuohon 75 kiloonkaan tyytyväinen ollut.

Nyt kumminkin kun on lapsi ja toiveissa toinen, on ihan pakko yrittää tehdä tämä terveellisesti, ja etenkin hitaasti. Tavoitteena mulla olisi päästä sinne 70 kg paikkeille, siinä oli hyvä olla. 😊
Pakko kommentoida, että todella hienoa että oot selvinnyt syömishäiriöistä! Vaikka oon kuullutkin että se kulkee mukana elämän läpi vaikka olisi ns.parantunutkin. Älä päästä sitä mörköä enää koskaan takaisin! Mä oon katsellut sen taistelun myös läheltä ulkopuolisen silmin ja täälläkin kaikki päättyi onneksi hyvin. ❤️

Sulla ei ole paljoa ylipainoa, eli en olisi yhtään huolissaan. Tärkeintä on että voit hyvin ja on hyvä olla omassa kehossa. 🥰

Kai mäkin voisin omia kuulumisiani välillä päivitellä. Painoa on tullut semmoinen 5kg, kun liikunta loppui kuin seinään kun en päässyt juoksemaan matolle 3 viikkoon. Sit oli vaikeaa aloittaa yhtäkkiä uudestaan, joten oon nyt aika tovin vaan ulkoillut lasten kanssa.

Eilen olin tosi onnellinen kun uskalsin viimein palata juoksun pariin ja juoksin 5km suhteellisen kivuttomasti. Tästä se taas lähtee. 🥰

Nyt keskityn pudottamisen sijaan siihen hyvään oloon mikä liikunnasta tulee. Usein paino putoaa siinä sivussa….

Oikein hyvää viikkoa kaikille!

@Pingviiniemo kiitos! 🥺❤️ Oon kyllä itsekin onnellinen, ettei sairaus kroonistunut, vaikka sairastinkin melko pitkään. Koen olevani täysin toipunut, mutta tietyt jutut kyllä edelleen triggeröi. Mutta ruoasta ja kylläisyydentunteesta ei ole aikoihin tullut ikävää oloa, ja sen kyllä haluan pitää näin 😊 Olo tässä painossa on melko raskas, siinä n. 70 kilossa sen sijaan koin oloni hyväksi ja pidin siitä miltä näytin. Siinä painossa olinkin pitkään ennen raskautta, ja se pysyi siinä ihan itsestään.

Mahtava suoritus tuo 5km juoksu! 😍 Se vaatii hyvää kuntoa. Suunnitelma liikuntaan ja hyvään oloon keskittymisestä kuulostaa erittäin hyvältä. 😊

Aion käydä vaa'alla jatkossa kerran viikossa, mutta nyt tänään halusin nähdä, minkä verran lähti nesteitä kahden ekan kevyemmän päivän jälkeen. 1,2 kg lähti 😄 Sama ei tietenkään toistu enää tulevina päivinä, joten parempi etten huomenna katso lukemaa. Vaakapäiväksi mietin perjantaita, koska viikonloppuna saattaa helpommin tulla syötyä enemmän, joten perjantaisin ei enää ainakaan viikonloppujen turvotusten pitäisi näkyä painossa.

Liikuntaa pitää nyt myös alkaa harrastaa. Kävin raskausaikana uimahallissa vesijumppaamassa, mutta sitten se jäi. Voisi aloittaa uudestaan, koska se oli tosi hauskaa 😊 Samoin nyt tuossa syksyllä kävin ehkä kerran kuussa islanninhevosvaelluksilla, ne on aika kovaakin treeniä, kun töltätään ja laukataan suht paljon. Ja on ihan superkivaa. 🥰 Kohdunulkoisen takia tuli pidempi tauko tähänkin, ja nyt kelit on ihan kauheat, en uskalla edes tässä kohtaa mennä kun on näin liukasta 😅 Mutta heti kun kelit paranee niin pitää kyllä mennä taas!

Tänään paino oli 80,2 kg. Lähellä siis seiskalla alkavia taas!

Oon syönyt 1400-1750 kalorin väliltä päivittäin, ja oon siis laskenut vain suurpiirteisesti koska en halua lähteä siihen, että punnitsen kaiken mitä syön. Nyt tuntuu että ehkä tuo 1400 on liian vähän, ja päälle 1700 ehkä juuri ja juuri riittävä. Eli ehkäpä nyt tähtään siihen, että tuo päivittäinen kalorimäärä olisi lähemmäs 1800 ja katsotaan, miten paino laskee sillä. Varmasti laskee kumminkin. Sen pitäisi kumminkin laskea rauhallisesti, jo senkin takia että mulla herkästi muutenkin epäsäännöllinen kierto menee sekaisin jos saan liian vähän energiaa. 😒

Vähän tässä on hakemista vielä siis, mutta tarkoitus on että kun oon jonkin aikaa suunnilleen laskeskellut näitä niin osaisin sitten taas syödä sopivan verran laskemattakin.

Mutta olo on motivoitunut ja jotenkin niin mukava tunne, kun tietää, että ei oikeasti tarvitse kituuttaa tai mitenkään muutenkaan tässä kurittaa itseään! 😊

Mulla on paino tippunut tällä viikolla hyvin - jo kilon maanantaista. Vähän harmittaa, että meillä on sunnuntaina ristiäiset ja minä en minkään dieetin takia itseäni kiusaa, kun pöytä on katettu - herkut ja juhlat kuuluu elämään. 😊 Mutta näkyyhän se maanantain viikkotuloksessa sitten.

Täällä kans vihdoin ja viimein paino taas lähtenyt hieman laskuun ja muuta en oo muuttanut, kun saanut salitreenit takas viikoittaiseen rutiiniin ja syönyt säännöllisesti ja mahdollisimman terveellisesti niin ei oo tullut herkuteltuakaan niin paljon. Karkkipäivä ollut kerta viikkoon ja silloinkin oon yrittänyt olla kohtuullinen ettei vetäis överiksi. Varmaan olisi pudotusta ollut enemmänkin, mutta kiitos näiden säiden (eka kova pakkanen ja sitten nää pääkallokelit), kävelylenkit ovat jääneet vähäisemmäksi enkä oo saanut joka päivä 10000 askelta täyteen. Mutta näillä on hyvä jatkaa ja toivottavasti säät tästä vähän paranis.. Tänään oli ihan loistava lenkkeilysää, pikku pakkanen ja aurinko paistoi. ☀️😎

Heippa kaikille jälleen!

Oon ollut hiljaiselossa, mutta seuraillut teidän hienoja tavoitteita ja saavutuksia! Onnea niistä 😊😇

Mä olen sen sijaan ollut ihan poikki, en oo tehnyt mitään sitten syksyn ja pitäisi jaksaa ryhdistäytyä tästä.😅🫣
Vedin itseni ihan piippuun koulun ja monen muun ressaavan asian takia, niin nyt kun valmistuin ja etsin töitä, voisi tää olla hyvä hetki vähän ryhdistäytyä. Toisaalta minulla on suurimpana ongelmana nimenomaan aineenvaihdunnan ongelmat liittyen pitkiin valvomisputkiin, tällä hetkellä unimäärät n. 6h/vrk eikä se todellakaan riitä. Tämä ei korjaannu varmaan ikinä ennen kuin 2,5v lapsi oppii nukkumaan. Eikä ongelmaa auta se, että jo lapsuuden neurologisissa tutkimuksissa mulla todettu normaalia suurempi fysiologinen unentarve kuin ikäisilläni keskimäärin. Ja näin väsyneenä syönkin useammin ja enemmän, vaikka ihan tavallista ruokaa mut kuitenkin..

Oikeasti tarviisin vaan jonkun paremman motin liikkua, sen pitäisi olla kivaa ja kuormittavaa ja riittävän toistuvaa. Harrastin juoksua ennen raskautta, mut kaikki moti lähti tän univelan vuoksi, kun oon jatkuvasti niin hapoilla, että ei meinaa paukut riittää pitkiin lenkkeihin. Kävely ei laihduta mua yhtään, oon talsinut vaikka miten paljon ilman vaikutusta, keho tarviisi varmaan isompaa treeniä herättämään tota elimistöä. Uiminen poissuljettu klooriallergian takia. Juoksuun mulla varmaan liian huono keskivartalonhallinta tällä hetkellä.
En jaksaisi myöskään mitään ruokien punnitsemisjuttuja, kun perusasiat on ihan hallinnassa ja arki muutenkin yhtä säätämistä tuon kaikkialle ehtivän termiitin kanssa 😅❤️

Mulla sinällään melko sama tilanne kuin @Misa :lla, että on syömishäiriö ja kova treenitausta takana, kiloja liikaa -15.

En vaa tiedä mistä selkärangasta repisin motia tähän touhuun, kun arki vie niin paljon. En tiiä pitäiskö ferritiini mittauttaa taas, kun mulla se ollu todella huono aiemmin ja taas väsyttää ja taustalla reilut kuukautiset ja yksi spontaani keskenmeno rv 10-12 vähän aikaa sitten.
Monesti mietin, että millä voimilla ja jaksamisella vedätte nämä teidän liikuntasuoritukset maaliin lapsiperheissä?
Illalla nukkumaan käydessä oon niin finaalissa päivistä, että kaikkia jäseniä särkee 😅😅😅

Itse ainakin vedän oman jaksamisen puitteissa @zarar_ ja yritän olla stressaamatta siitä, jos en vaan jaksa. Mulla paikoitellen ollut myös niitä jaksoja, kun ei vaan oo ollut paukkuja liikkua ja syödä terveellisesti. Sitten toisaalta ku tietää, kuinka hyvä fiilis ja kuinka paljon jaksamista tulee lisää, kun vaan liikkuu enemmän ja syö terveellisesti niin se motivoi. Se aloittaminenhan se on aina vaikeinta, mutta sitten kun pääsee vauhtiin ja huomaa ne positiiviset muutokset omassa hyvinvoinnissa niin sitten tätä ei haluais millään lopettaa! Ja välillä vaan pitää pakottaa itsensä sinne salille/lenkille, kun ei jaksais ja onneksi koskaan ei oo ollut huonoa fiilistä treenin jälkeen! Toivottavasti siellä yöunet muuttuisivat paremmiksi ja löydät jonkun itseäsi motivoivan liikuntalajin! Tsempiä! ❤️

Heippa kaikille jälleen!

Oon ollut hiljaiselossa, mutta seuraillut teidän hienoja tavoitteita ja saavutuksia! Onnea niistä 😊😇

Mä olen sen sijaan ollut ihan poikki, en oo tehnyt mitään sitten syksyn ja pitäisi jaksaa ryhdistäytyä tästä.😅🫣
Vedin itseni ihan piippuun koulun ja monen muun ressaavan asian takia, niin nyt kun valmistuin ja etsin töitä, voisi tää olla hyvä hetki vähän ryhdistäytyä. Toisaalta minulla on suurimpana ongelmana nimenomaan aineenvaihdunnan ongelmat liittyen pitkiin valvomisputkiin, tällä hetkellä unimäärät n. 6h/vrk eikä se todellakaan riitä. Tämä ei korjaannu varmaan ikinä ennen kuin 2,5v lapsi oppii nukkumaan. Eikä ongelmaa auta se, että jo lapsuuden neurologisissa tutkimuksissa mulla todettu normaalia suurempi fysiologinen unentarve kuin ikäisilläni keskimäärin. Ja näin väsyneenä syönkin useammin ja enemmän, vaikka ihan tavallista ruokaa mut kuitenkin..

Oikeasti tarviisin vaan jonkun paremman motin liikkua, sen pitäisi olla kivaa ja kuormittavaa ja riittävän toistuvaa. Harrastin juoksua ennen raskautta, mut kaikki moti lähti tän univelan vuoksi, kun oon jatkuvasti niin hapoilla, että ei meinaa paukut riittää pitkiin lenkkeihin. Kävely ei laihduta mua yhtään, oon talsinut vaikka miten paljon ilman vaikutusta, keho tarviisi varmaan isompaa treeniä herättämään tota elimistöä. Uiminen poissuljettu klooriallergian takia. Juoksuun mulla varmaan liian huono keskivartalonhallinta tällä hetkellä.
En jaksaisi myöskään mitään ruokien punnitsemisjuttuja, kun perusasiat on ihan hallinnassa ja arki muutenkin yhtä säätämistä tuon kaikkialle ehtivän termiitin kanssa 😅❤️

Mulla sinällään melko sama tilanne kuin @Misa :lla, että on syömishäiriö ja kova treenitausta takana, kiloja liikaa -15.

En vaa tiedä mistä selkärangasta repisin motia tähän touhuun, kun arki vie niin paljon. En tiiä pitäiskö ferritiini mittauttaa taas, kun mulla se ollu todella huono aiemmin ja taas väsyttää ja taustalla reilut kuukautiset ja yksi spontaani keskenmeno rv 10-12 vähän aikaa sitten.
Monesti mietin, että millä voimilla ja jaksamisella vedätte nämä teidän liikuntasuoritukset maaliin lapsiperheissä?
Illalla nukkumaan käydessä oon niin finaalissa päivistä, että kaikkia jäseniä särkee 😅😅😅
Kuulostaa matalalle toi suo rautavarasto...etenkin kun tunnut tuntevan kehosi ja on ollut se km. Itse kyllä aloittaisin lisäraudan ja menisin verikokeeseen vasta 3-4 kk:den jälkeen. Jäsenten sörkeminen iltaisin on myös yksi oiva merkki lihasten huonosta hapensaannista toki mangesiumin puute aiheuttaa samaa, kuten varmaan tiesitkin. Voimia tähän päivääsi!

Mistä aika ja jaksaminen treenaukselle lapsiperheessä?

Minä olen hyödyntänyt aamuja, kun itse on kaikkein pirteimmillään ja päivä ei ole vielä ehtinyt kuluttaa voimia. Eli aamukahvi napaan ja reippaasti vettä perään, lenkkarit jalkaan ja jos onnistuu edes 20min hölkkäämään niin siinä on hyvä alku päivälle. Viikonloput ovat meillä olleet parhaita kun mies on kotona, niin ehdin hyödyntämään aamut. Myös arkiaamut jolloin teinillä on myöhään koulu, ovat käyttistä. Hän voi hetken katsoa nuorempien perään. Hölkkä on kätevä kun sen voi alottaa heti kotiovelta, ei mene aikaa hukkaan kulkemiseen. Parikin lenkkiä viikkoon tekee jo hyvää!

Syöminen taas... Joo, punnitseminen on aikaa vievää. Olen luottanut vhh-dieettiin ja ihan alkuun puhdasta karppausta, silloin ei tarvitse miettiä määriä kun on lähes mahdotonta edes saada syötyä kaloreja täyteen. Hoikistuminen tapahtuu takuulla, jos pääsee vaan alun hiilarihimosta ohitse. Suurin työ tuossa on tapahtuu kun kirjoitetaan ostoslistaa, proteiinia ja rasvaa, sitä pitää löytyä ruuasta torppaamaan nälkää. Ja jonkin verran kasviksia vitamiinien varmistamiseksi.

Mutta joo, tuo huono nukkuminen on kyllä hankala juttu laihduttamisen kannalta. Minulla ainakin kroppa pitää tosi tiukasti kiinni kaloreistaan jos on univajetta, ja varsinkin huonon yön jälkeen makea maistuu niin ihanalle! Tsemppiä haasteisiin.

Muokattu viimeksi:
Mäkin voisin tänne jotain kirjoittaa, ehkä pitäis motivaatiota yllä, kun kirjoittais viikon saldoa tänne. Just kävin vaa'alla ja painoa 67,6 kg (voi olla et aamupaino olis matalampi), tavoite olis saada paino 60 kg paikkeille, mitä se on ollu tuossa muutama vuosi takaperin (2019). Ennen esikoista oli 64 kg, mutta sekin oli jo vähän yläkanttinen. Mulla on hankalia nivelvaivoja ja fyssarit ja ortopedit jaksaa muistuttaa et tärkeää pitää paino normaalina. Varsinaista ylipainoa ei vielä BMIn mukaan kyllä oo, mut ylärajoilla mennään.

Kiitos kommenteista ja tuesta.😊

Minun kohdallani vhh/karppaus ei enää vaihtoehto, sillä laihduin kyllä vuosia sitten -20kg, mutta jostain syystä käynnistää nykyään rajun autoimmuunireaktion ja lääkkeet nousee kattoon, (mulla siis autoimmuunisairaus), minulla myös useita ruokia allergioiden takia pois rv, kuten kananmunat, maito, vehnä, ohra, ruis, hirssi, maissi, suurin osa pähkinöistä/mantelit, munakoiso, avokado, tomaatti, paprika, chili ja soijaa voin syödä vain harvakseltaan, paristi kk, siitepölyaikana en yhtään.😅

Eli ehkä lähtisin ensin omalla kohdalla siitä, että järkevä määrä hiilareita ja huolehdin rasvan, proteiinin ja muiden ravintoaineiden oikeasta suhdanteesta. Sitten ihan perusjutut kuntoon, kuten ruokarytmi ja karkkien yms napostelut minimiin.🤭

Mut jos vaikka aloittaisin lihaskuntotreenistä kotona, esim. 20 vatsaa, 10 punnerrusta, 20 selkää, 10 syvää vatsaa. Sitten jotain ihan perus kehonhallintaliikkeitä parit 3 sarjat perään.
Sitten kun vähän voimistuu voisin aloittaa jonkin lajin, oli se sitten juoksu tai joku muu 🤔

Aamut on kyllä mulle ihan nounou. Toiset ovat erittäin tehokkaita jo 5 aamulla, mut kuten aiemmin kerroin mulla on sitä unirytmin viivästymää ihan luonnostaan, niin oon kyllä iltapainotteinen enemmän. Mies lupasi katsoa kyllä poikaa, jos mä tekisin pieniä lenkkejä silloin tällöin. Omasta passiivisuudesta ollut nyt vaan kiinni, etten oo käynyt missään 😅

Kahvia en pysty myöskään ennen lenkkiä juomaan tai joko oksennan ne lenkkipolulle tai saan rytmihäiriöitä. Tää todettu jo nuoruudessa 😂 Mulla siis sydämessä hyvälaatuisia lisälyöntejä todettu ja refluksia, kahvi provoaa niitä.😁

Kuulostaa matalalle toi suo rautavarasto...etenkin kun tunnut tuntevan kehosi ja on ollut se km. Itse kyllä aloittaisin lisäraudan ja menisin verikokeeseen vasta 3-4 kk:den jälkeen. Jäsenten sörkeminen iltaisin on myös yksi oiva merkki lihasten huonosta hapensaannista toki mangesiumin puute aiheuttaa samaa, kuten varmaan tiesitkin. Voimia tähän päivääsi!
Joo tämä mun pitääkin nyt tarkistaa. Mullahan ferrit oli yli vuoden synnytyksestä 4-15 😅 raskausaikana 3-4..
Nousi sit 27 silloin kun imetys loppui.
Mut on varmaan taas tota 15 luokkaa luulisin. Siksi haluisin myös alkumittauksen. Pitääkin pyydellä ja b12 samalla kun sekin oli rajoilla viimeeksi mut nousi kuurilla.

Mulla kai ongelmia siinä, että rauta imeytyy tai pysyy samassa. Hb aina ollut tosi hyvä, paitsi raskausaikana.

Tiedätkö tai tietääkö joku et voiko raudanpuute ilman anemiaa ylläpitää painoa?

Viime viikolla paino laski hyvää tahtia, mutta eilen meillä vietettiin ristiäisiä, niin sopivasti maanantaille sitten reilu nousu. Sen verran kuitenkin, että kokonaisuudessa ollaan vielä voiton puolella, viikon lopputulemana -100g. 😆 Tyhjää parempi!

Tänään meillä alkoi uusi arki, kun mies meni ekaa kertaa töihin ja mä jäin lasten kanssa kahden. Saa nähdä miten aika riittää jumpalle ja jaksaminen pitämään selkärankaa herkuttelun suhteen. 😬

Näinhän se menee monessakin asiassa että se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Silläpä keskustelupalstojen paras anti onkin siinä että koittaa poimia keskustelusta ne itselle sopivat jutut ja koostaa niistä oma reseptinsä asioille. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Minun suosikkiresepti väsymyksen torppaamiseen on ollut vahva B-vitamiini ja rautalisä. Ne yhdessä potkaisevat aika nopsaan, sen huomaa jos ne auttavat, ja parasta on et kumpikin löytyy lähikaupasta. Toki taas sitten raudasta on aina ollut pitkiä keskusteluita, sillä näissäkin tuotteissa jotkut sopivat toisille ja toiset taas eivät. Mutta yhtä mieltä kai olemme että huono ferritiini ja hemoglobiini väsyttävät. Ja huono nukkuminen taas heijastuu näihin arvoihin. 🙄

Takaisin