Painonpudotusryhmä

Minä koitan täällä myös aktivoitua.
Tänään BMI 29,7 joten ylöspäin on menty ja reippaasti nopeassa ajassa. Pari kuukautta vaan maannut ja syönyt herkkuja.. näissä lukemissa en olekkaan ollut sitten viimeisimmän synnytyksen. Mulla oli suunnitelmana käydä ostamassa salikortti tänään, mutta yö olikin niin surkea, ensin valvoi nuorin melkein 23 ja sitten 2 heräsi kolmonen. Ehkä käyn vaan kävelyllä jossain vaiheessa. Viikonloppuna tein sentään molempina päivinä 10km kävelylenkit pitkästä aikaa. Ihanaa kun vähän lauhtui sää niin uskaltaa taas ulos mennä (vihaan kylmää).
Juoksun aion ottaa mukaan sitten kun saan painaa vähän alaspäin, mulla ei kestä polvet näin painavana ainakaan yhtään pidempiä lenkkejä.

Ihana kuulla teistä ❤️ täällä ensimmäisen kolmanneksen painonhallinta-tavoite toteutui, ja kilot on pysyneet tismalleen samana 😊 tai rv 8 paikkeilla oltiin miinuksella kaksi kiloa, pahoinvointi kun vähän haittasi ruokailuja. Nyt jouluna omat haasteet liittyy siihen, kuinka nauttia ruoista stressaamatta, mutta myös siihen että suklaatakaan ei ole pakko syödä jos ei tee mieli. Ihme kyllä ei ole vielä himotuksia niihin iskenyt edes! Mun suuri raskaushimo on tällä hetkellä keitot ja erityisesti niiden liemi 😂 teen perus pakasteista peruna+keittokasvis, liha/kala/kana/makkara ja vähän extrapaljon nestettä ja sopiva liemikuutio 😅 miesväki etsiskelee perunan ja proteiinin kappaleita, ja mä kauhon heidänkin edestä lientä lautaselle niiden sattumien kaveriksi 😂 toisen kolmanneksen osalta en tiedä mikä olisi tavoite painonhallinnan suhteen. Olisikohan puoliväliin asti mahdollista yrittää pitää nousematta? Huomenna on neuvola, kysyn jos kehtaan 🙈

Joulun aika on mulle nälän aikaa kun kaikkialla tarjotaan vaan jouluruokaa ja se on omaan mieleen ihan hirveetä kuraa 😅 suklaa ja muut sokeriherkut on ollu mulle se heikko lenkki mutta nyt kun on herkkuhimot balanssissa (en kiellä itseltäni mitään) niin toivon että sekin pysyy hanskassa 😄 tyttärille ostin konvehtirasiat jouluherkuksi ja pipareita tietty on, aattona meillä syödään makaronilaatikkoa 😁❤️

Mieletön matka!

Tuo 6:1 1000kcal setillä kuulostaa kiehtovalta ja ihmiselle jopa melko luontaiselta tavalta ("harjoittaa" painonhallintaa ja ) syödä! Eli onko se @Sandra84 niin että muuten normaalisti syöden 6pv ja 1pv tolla 1000kcal? Vai menikö ihan metsään 😂

Joo. Omaanapaa tiivistetysti :
Hiljaiseloa vietetty painonpudotuksen suhteen. Totaalijunnaus pari-kolme kuukautta, hirveä väsymys ja sen myötä epätoivo 😄 sairastettiinpa tuossa vauvan kanssa myös korona 😪 niin ja oon ollut myös vaakakiellossa koska meni liikaa ihon alle. Syön niitä metuja verensokereiden heittelyn takia ja pakko sanoa että toimii! Ei tuu niin paljoa herkuteltuakaan sen myötä 😄 tänä aamuna kävin vaakalla pitkästä aikaa ja paino on alkanut taas liikkua toivottuun suuntaan: -1,7kg kahdessa kuukaudessa , jee! 😄🙏
Mieli huutaa liikuntaa mutta jaksaminen on koetuksella ja vihaan talvea ja hangessa tarpomista vaunujen kanssa 🫠 salille ois kiva päästä! 😄🙏
Juu, just noin! Ja siis ei mitä tahansa syöden vaan normaalia ruokaa yms. raejuustoo. :)

Mulla ainakin tosi herkästi paino nousee, kun herkuttelen. Paino onkin nyt viime kuukausina junnannut ja sahaillut +/-2kg. Jos menee paljon herkkuja niin paino nousee ja heti kun syön normaalisti ilman herkkuja niin paino laskee. Oon nyt yrittänyt olla itselleni myös armollinen, mutta jossain kohtaa pitäis kyllä ottaa itsestä niskasta kiinni ja tiputtaa vielä nuo muutamat ylimääräiset kilot. Jotenkin nyt vaan talven pimeydessä ja väsymyksessä tuo sohvan pohja ja herkut on vetänyt enemmän puoleensa. 😬

Täällä yks jojoilija vertaistukea vailla! 👋🏻 Mulle nämä viikon, kuukauden ja vuoden ekat päivät on bensaa liekkeihin eli olis taas ryhtiliikkeen aika. 😅

Vauva on nyt 6 viikkoa vanha ja kävin ensimmäisen kerran vaa'alla. 7kg tippunut itsellään sitten synnytyksen (no vauvakin oli yli 4kg) ja nyt pitäis ainakin toinen mokoma sulatella itse ja mielellään vielä vähän enempi.

Täällä vertaistukea tarvitseva myös! Synnytyksestä takana liki 2v ja paino jämähtänyt paikalleen. Herkuttelu ja etenkin iltasyöpöttely on helmasyntejä. Koronan aikaan paino nousi 5kg, raskaudessa +30kg, nyt olisi raskauskiloja vielä vajaa 10kg jäljellä ja tavoitepainoon vielä -15-20kg. Eli työmaata on.:Weary Cat Face: Ongelmana ei ole niinkään se etten tietäisi mitä pitää tehdä (olen aiemmin saanut painoa pudotettua pt:n avustuksella ja ruokavalion noudattaminen on sinällään tuttua), vaan ehkä se tahdonvoima. Iltaisin tv:n ääreen istuessa tulee herkästi käytyä kurkkimassa kaapeilla mitä löytyy. Tsemppiä, kannustusta ja vertaistukea olisi kuva saada! Liikuntaa harrastan ainakin pari kertaa viikossa ja sitäkin olisi hyvä lisätä.

Täällä vertaistukea tarvitseva myös! Synnytyksestä takana liki 2v ja paino jämähtänyt paikalleen. Herkuttelu ja etenkin iltasyöpöttely on helmasyntejä. Koronan aikaan paino nousi 5kg, raskaudessa +30kg, nyt olisi raskauskiloja vielä vajaa 10kg jäljellä ja tavoitepainoon vielä -15-20kg. Eli työmaata on.:Weary Cat Face: Ongelmana ei ole niinkään se etten tietäisi mitä pitää tehdä (olen aiemmin saanut painoa pudotettua pt:n avustuksella ja ruokavalion noudattaminen on sinällään tuttua), vaan ehkä se tahdonvoima. Iltaisin tv:n ääreen istuessa tulee herkästi käytyä kurkkimassa kaapeilla mitä löytyy. Tsemppiä, kannustusta ja vertaistukea olisi kuva saada! Liikuntaa harrastan ainakin pari kertaa viikossa ja sitäkin olisi hyvä lisätä.
Mulla on kans paha tuo iltasyöminen. Ja nyt huomannut, että ateriarytmin puolesta olisi fiksuinta syödä iltapala yhdessä taaperon kanssa, niin nälkä ei kasvaisi niin suureksi, mutta arvotan sen oman rauhan ja sarjan katselun liian tärkeäksi. Sitten vauvan kanssa meneekin lähemmäs yhdeksää ja sen jälkeen onkin yks tahtojen taistelu, ettei sen parin leivän kaveriksi ota enää muuta.

Ankara kaiken kieltäminen ja epämääräset ajanjaksot ei mulla toimi yhtään, niin oon määrittäny tarkkoja ajanjaksoja ja koittanu mennä päivän kerrallaan. Mua ei myöskään motivoi pelkkä painon putoaminen ja hyvä olo tarpeeksi, niin käytän herkkuja palkintona. 😁 Nyt oon miettiny myös muita tapoja palkita itteäni.

Mulla on toiminut herkuttelun rajaamiseen parhaiten se, että herkkuja ei lähtökohtaisesti ole kotona 😅 en rajoita ettenkö voisi syödä kylässä, tai ostaa vaikka automatkalle patukkaa tms, mutta en itse pysty siihen että kotona olisi vierasvaraa tai vapaasti aina herkkuja. Ostetaan herkkuja jos on aihetta kuten juhlat, tai tietoisesti päättää että haluaa joku päivä syödä vaikka jäätelöt jälkkäriksi tms. Juhliin ostaessa mun pitää vielä kyllä harjoitella tarjoiltavien määrän laskemista, sillä siinä tulee kompastuttua kun ostaa liikaa ja sit niitä jää kaappeihin 😅 esikoisen synttäreiden jäljiltä jäi pari pussia sipsejä, fanipaloja, vaahtokarkkeja, ja vaikka mitä muutakin naposteltavaa 🙈 ensi kesänä laskettava tarkemmin ja ennemmin hakea vaikka kaupasta lisää vieraiden välissä 😅

Mäkin palailen tänne kurkkimaan. Mulla alkoi pt-valmennus vuodenvaihteessa, toki nyt ollaan kätevästi heti kipeänä + raskaana 😂❤️mutta tavoitteena olisi maltillinen painonnousu ja liikunnallinen raskausaika. Ja just toi kotisyömistenjärkevöittäminen! Pitkälle pääsisi jo kun pitäisin sopivasta 5x ateriarytmistä kiinni ja huolehtisin riittävästä nesteytyksestä ja proteiininsaannista. Ja just toi ettei olisi itselle mieleisiä herkkuja kaapeissa!!😱

Toi on kyllä totta, ettei pitäis haalia kaappeihin mitään. Meilläkin on joulun ja uuden vuoden jälkeen ollut aika tyhjää, niin onhan se ollut helpompaa olla ilman. Toisaalta meillä on myös 20km lähimpään kauppaan, että ihan äkkiä ei haeta vieraille keksipakettia tarvittaessa. 😅 Me myös tehdään kauppatilaus kerta viikkoon. Toki kuljetaan ja hyvin niiden herkkujen haku on onnistunut tähänkin asti ihan kauppatilauksen ulkopuolellakin. 🤣 Mun pahe noissa kauppatilauksissa on tarjoukset. Niistä tulee haalittua jemmaan pakastepizzaa, keksejä, suklaata... Toki ne on tuotteita, mitä muutenkin ostaisi, mutta halvemmaks ja vähäkalorisemmakshan se tulis, kun ei ostais ollenkaan. 🫢

Kiva kun on pysynyt aktiivisena tämä ketju! Mulla on nyt vuosi siitä, kun aloitin pudottamaan raskauskiloja ja viime kesänä pääsinkin tavoitteeseen. Edelleen kilot on pysyneet poissa, toki heittelee +/-2kg kierron mukaan, mut ei ole lähtenyt nousuun.

Toi juoksuohjelma näytti kiinnostavalta, taidan kokeilla, kunhan kelit tästä vähä lauhtuu. Vois olla kohtalokasta, jos nyt rykäsis sohvan pohjalta tonne - 30 pakkaseen hölkkäämään. :No Evil Monkey:

Siirryin alkutalvesta toimistohommiin, niin ei tuu edes työpäivän aikana enää liikuttua juurikaan, tuntee jo olossaan, että liikuntaa kaipaisi. Oon vuosikaudet miettiny, että alottasin juoksutreenin ja oon itse asiassa alottanutkin sen vaikka kuinka monta kertaa, mut aina se on johonki tyssänny. Yleensä ajanpuutteeseen, tai sit johonki flunssaan, jonka jälkeen ei tuu jatkettua treeniä ja mitä näitä muita (teko)syitä nyt on. Toki hieman haastetta täällä landella aiheuttaa varsinkin talvisin, kun tie saattaa olla peilijäässä, tai siellä on nilkkaan asti lunta, kun ei oo aurattu + ei oo valoja. Musta alko kyllä just tuntua, että tää juoksun aloitus venähtää vähä keväämmälle. Taas. 🫢

Täällä nyt viikko takana parempia elämäntapoja. Samoin koko viikko oltu herkkulakossa onnistuneesti. Pari päivää vielä jatkan ja sitten vietetäänkin miehen synttäreitä. 😋 1,9kg tippunut viikossa, mikä on oikeastaan se määrä mitä tavoittelen kuukaudessa. Suurin osa tietysti nesteitä ja varmaan tästä tahti sitten hidastuu.

Mulla myös homma etenee pikkuhiljaa
IMG_20240115_130335.jpg

Yllättävän hyvin on pystynyt olemaan ilman herkkuja nyt joulusta saakka, vaikka oli uudet vuodet ja muutamat synttärit.

Arki on aloitettu joululoman jäljiltä. Energiatasot alkaa taas olla korkeammalla ja mammacrossfittiinkin ilmoittaudun jatkamaan 😄 liikunta on nyt ollut lähinnä se kerta viikkoon tuolla harrastuksessa mutta mieli tahtoisi enemmän! Ulos en lähde noilla pakkasilla lenkkeilemään kun ei löydy kunnon talvivaatetta joka sopisi päälle 😅 ja vihaan kylmyyttä sieluun asti 😂 kävelymatto löytyy kotoa mutta pölyä se vain kerää tällä hetkellä 🙊
Yritän fokusoida ajattelumalliin että ruoka ei ole pahasta ja sitä saa syödä. Pääsin myös painonhallintatalon valmennukseen josta starttaa nyt neljäs viikko 😄 kaikista tehokkain apu on kuitenkin ollut metformiini joka vie ainaisen nälän ja herkkuhimot pois .
Ja tänään onkin KAUAN odotettu päivä! Puntari näyttää 89,5!! Alle 90!! JEE!! 😂 Enää 6.5kg raskauskiloja jäljellä (niitä tuli 31.5 kg)!

Ihanaa lukea teidän onnistumisia! 🥳

Täällä paino junnaa aikalailla paikallaan +/-2kg. Viime viikolla palailin takaisin salille pitkän sairastelukierteen ja vaikean elämäntilanteen jälkeen. Tavoitteena näin aluksi kaksi kertaa viikkoon salitreeniä ja päivittäiset kävelyt päälle (tavoitteena se 10000 askelta päivässä). Herkuttelukierre alkaa pikkuhiljaa olla selätetty.. herkut lähinnä oksettaa, kun niitä tuli tuossa loppuvuodesta syötyä vähän liikaakin. Ruokailuissa ois kyllä itsellä parantelua, kun ei ole ollut voimia tehdä terveellistä kotiruokaa. Onneksi tiedän sen viimeistään maaliskuussa paranevan, kun palailen töihin takaisin ja tulee säännöllisemmin ja terveellisemmin automaattisesti syötyä, kun salaattilinjalla ja terveellisillä välipaloilla mennään. Tavoitteena myös maaliskuussa lisätä salitreeniä ja ryhmäliikuntatunteja, kun vaihdan salin työmatkan varrelle niin voi ennen töitä tai heti töiden jälkeen käydä.

Takaisin