Painonpudotusryhmä

Iso suositus tälle juoksuohjelmalle! https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000007883397.html

Intervallit (kävely-juoksu) on todella tehokas tapa nostattaa kuntoa ja tiputtaa painoa. Tuon ohjelman kun vedin niin 10km tuntui kepeältä ja yhden vaatekoon tiputin vaikka se ei ollut tavoite. Ohjelma on sama kaksi viikkoa kerrallaan. Loin aina nuo harjoitukset älykelloon viikko kerrallaan, eka viikko menin kevyemmällä päällä annettua skaalaa ja pidensin toiselle viikolle vaan esim juoksun osuus minuutista kahteen.

Tai itseasiassa ekan kerran kun tein tuota niin en omistanut älykelloa, vaan pidin kännykkää taskussa ja asetin siihen ajastimia. Toimi hyvin myös niin.

Iso suositus tälle juoksuohjelmalle! https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000007883397.html

Intervallit (kävely-juoksu) on todella tehokas tapa nostattaa kuntoa ja tiputtaa painoa. Tuon ohjelman kun vedin niin 10km tuntui kepeältä ja yhden vaatekoon tiputin vaikka se ei ollut tavoite. Ohjelma on sama kaksi viikkoa kerrallaan. Loin aina nuo harjoitukset älykelloon viikko kerrallaan, eka viikko menin kevyemmällä päällä annettua skaalaa ja pidensin toiselle viikolle vaan esim juoksun osuus minuutista kahteen.

Tai itseasiassa ekan kerran kun tein tuota niin en omistanut älykelloa, vaan pidin kännykkää taskussa ja asetin siihen ajastimia. Toimi hyvin myös niin.
Kiitos vinkistä 😍. Mä oon nyt muutamana päivänä juossut 10km lenkkiä, mutta nilkkoihin sattuu. Luulen että tasapainon pitäminen juostessa rasittaa nilkkoja…

Kiitos vinkistä 😍. Mä oon nyt muutamana päivänä juossut 10km lenkkiä, mutta nilkkoihin sattuu. Luulen että tasapainon pitäminen juostessa rasittaa nilkkoja…
Uuh, nyt varovasti! Saisitko korvattua osan lenkkikerroista jollain muulla hikiliikunnalla jossa nilkkoihin ei kohdistu kovasti rasitusta? Pyöräily, hiihto... ? Ethän riko itseäsi, lupaava kuntoboosti katkeaa helposti sellaiseen. Kannattaa tarkistaa myös kengät, onhan tarpeeksi iskunvaimennusta, ja voiko lenkkiä tehdä pehmeämmässä maastossa.

Uuh, nyt varovasti! Saisitko korvattua osan lenkkikerroista jollain muulla hikiliikunnalla jossa nilkkoihin ei kohdistu kovasti rasitusta? Pyöräily, hiihto... ? Ethän riko itseäsi, lupaava kuntoboosti katkeaa helposti sellaiseen. Kannattaa tarkistaa myös kengät, onhan tarpeeksi iskunvaimennusta, ja voiko lenkkiä tehdä pehmeämmässä maastossa.
Kiitos vastauksesta. 😍
Pidän tosiaan taukoa ja korvaan kävelyllä. On varmaan liian monena päivänä tullut mentyä ja kun ylipainoa on vielä bmin mukaan reilusti, niin ei nilkat jatkuvasti kestä juoksua.

Mä oon juossut sukilla matolla, niin varmaan ois jotkut sisäkengät paikallaan ettei se rasita nilkkoja toi juokseminen.

Hyviä vinkkejä

Kiitos vastauksesta. 😍
Pidän tosiaan taukoa ja korvaan kävelyllä. On varmaan liian monena päivänä tullut mentyä ja kun ylipainoa on vielä bmin mukaan reilusti, niin ei nilkat jatkuvasti kestä juoksua.

Mä oon juossut sukilla matolla, niin varmaan ois jotkut sisäkengät paikallaan ettei se rasita nilkkoja toi juokseminen.

Hyviä vinkkejä
Tiedän ku lenkki lähtee sujumaan niin sitähän tekisi mieli lenkkeillä koko ajan, siitä jää niin hyvä fiilis. Kroppaa pitää kuunnella jotta löytyy ne omat rajat jolloin treeni kulkee, mutta et kuluta itseäsi rikki. Monipuolinen liikunta auttaa tässä. :smiling-eyes:

Mulla nilkat on nyt liian kovilla. Pidin muutaman päivän tauon ja juoksin taas, niin asentovirheen vuoksi kipeytyivät taas. Ne kipeytyy aina vasta juoksun jälkeen. Mulla on aina ollut väärä askellus. Kengillä sen saisi ehkä korjattua. Täytyy nyt vaan jatkaa kävelyä kaikkein eniten ja juosta silleen että yrittää korjata asentoa. 😊

Mulla nilkat on nyt liian kovilla. Pidin muutaman päivän tauon ja juoksin taas, niin asentovirheen vuoksi kipeytyivät taas. Ne kipeytyy aina vasta juoksun jälkeen. Mulla on aina ollut väärä askellus. Kengillä sen saisi ehkä korjattua. Täytyy nyt vaan jatkaa kävelyä kaikkein eniten ja juosta silleen että yrittää korjata asentoa. 😊
Tuli mieleen, että pyöräily on jaloille kevyempää puuhaa. Itse olen tykännyt spinning tunneilla käymisestä, siinä saa lyhyessä ajassa hyvän treenin ja kaloreita palaa. Sitä olen pystynyt tekemään ihan loppuraskaudessakin ja pian synnytyksen jälkeen :smiling-eyes: jaloissa mulla paljon virheasentoja ja heikkouksia, joten juokseminen on aika nounou minulle

@Pingviiniemo Mulla tuli kesällä kans tota nilkkakipua, kun tein niitä lenkkejä, joissa kävelin reippaasti enemmän kuin 5km+juoksin 2km.
Ostin silloin itselleni veronpalautuksilla Merrellin kenkiä kahdet. Toiset on paljasjalkakenkä malliset, hieman paksummat (sopii hyvin metsään) ja toiset oli ihan lenkkarimalliset, niitä käytän arjessa kun on vedenkestävät niin menee yhä Saksan syksyssä/alkutalvessa.
Uskon myös et jalat myös tottu siihen, koitin tsempata jalkojen asennon kanssa ja kipujen jälkeen pidin taukopäiviä enemmän.
Nyt niitä kipuja ei ole onneks enää ollut :smiling-eyes:

Muokattu viimeksi:
Kiitos hei vastauksista kaikille! Toi spinning ois kyllä hyvä vaihtoehto jos tosiaan jalat ei kestä. @Däumeline mahtavaa kuulla että kivut voi mennä poiskin! Mun täytyy nyt paneutua tohon jalkojen asentoon juostessa. 😍

Kävin joskus lenkkeilyn vastapainona bodypumpissa, sai vähän ryhtiä lihaksistoon eikä harjoitus ollut niin rankka jaloille. Toki kun ryhmässä tekee ja ohjaaja kirittää niin harjoitus on myös aika airobinen. Kävin miehen kans yhdessä tunneilla, se kun sopii molemmille. :smiling-eyes:

Nyt mä tuun tänne huuteleen. Keskenmenosta noin 3kk ja paino vaan ei laske. Kävin työterveydessä taas ravitsemusterapeutilla, mietti, että pitäisikö kokeilla 5:2 diettiä, mutta 1000kcal päivä-annoksella, koska liikun aika paljon. Onko kenelläkään kokemusta? Puhuttiin, että jos aloittaisin 6:1 eli yksi päivä 1000kcal. Olis tosi kiva saada painoo pois 3-6kg ennen tammi-helmikuuta, mutta usko ja toivo menny… Kilpirauhasen vajaatoiminta on, lääkkeet kunnossa.

Mä oon joskus kokeillut pätkäpaastosta ainoastaan 8/16-mallia eli syödään päivän ruoat 8tunnin aikana ja paastotaan 16tuntia. Itse tykkäsin tuosta, tunsin olon tosi energiseksi ja tais siinä muutama kilo karistakin, vaikka painonpudotus ei itsellä silloin ollutkaan tavoitteena.

Täällä junnataan nyt painonpudotuksen kanssa aikalailla paikallaan. Sahailee edes-takas parin kilon puolin ja toisin. Jotenkin tää marraskuun pimeys ja väsy on vienyt kaikki mehut, herkut maistuu ja liikkuminen ei. 😩 Pyrin kuitenkin päivittäin tekeen edes pienen lenkin ja yritän syödä terveellisesti herkuttelun ohella. Oon myös panostanut hyviin yöuniin, vaikkakin vielä välillä joutuu yöheräilyjä hoitamaan tuon taaperon kanssa. Tarttis varmaan jonkun tehostartin niin sais motivaation tähän hommaan takas ja ne loput pari kiloa pudotettua tai ainakin muutettua kehonkoostumusta ja saada lisää energiaa..

Tänään juoksin 12km matolla. Oli pari viikkoa taukoa, niin helpompi taas jaksaa. Ei näemmä kunto ollut ehtinyt pudota yhtään parissa viikossa. Pikemminkin parantunut.

Oon siis nyt kaksi viikkoa vain touhunnut lasten kanssa pihalla. Leikkinyt ja pulkkaillut. Kävelykin on jäänyt kun ulkoleikit tulleet tilalle…

Tänään juoksin 12km matolla. Oli pari viikkoa taukoa, niin helpompi taas jaksaa. Ei näemmä kunto ollut ehtinyt pudota yhtään parissa viikossa. Pikemminkin parantunut.

Oon siis nyt kaksi viikkoa vain touhunnut lasten kanssa pihalla. Leikkinyt ja pulkkaillut. Kävelykin on jäänyt kun ulkoleikit tulleet tilalle…

Mieletön matka!

Tuo 6:1 1000kcal setillä kuulostaa kiehtovalta ja ihmiselle jopa melko luontaiselta tavalta ("harjoittaa" painonhallintaa ja ) syödä! Eli onko se @Sandra84 niin että muuten normaalisti syöden 6pv ja 1pv tolla 1000kcal? Vai menikö ihan metsään 😂

Joo. Omaanapaa tiivistetysti :
Hiljaiseloa vietetty painonpudotuksen suhteen. Totaalijunnaus pari-kolme kuukautta, hirveä väsymys ja sen myötä epätoivo 😄 sairastettiinpa tuossa vauvan kanssa myös korona 😪 niin ja oon ollut myös vaakakiellossa koska meni liikaa ihon alle. Syön niitä metuja verensokereiden heittelyn takia ja pakko sanoa että toimii! Ei tuu niin paljoa herkuteltuakaan sen myötä 😄 tänä aamuna kävin vaakalla pitkästä aikaa ja paino on alkanut taas liikkua toivottuun suuntaan: -1,7kg kahdessa kuukaudessa , jee! 😄🙏
Mieli huutaa liikuntaa mutta jaksaminen on koetuksella ja vihaan talvea ja hangessa tarpomista vaunujen kanssa 🫠 salille ois kiva päästä! 😄🙏

Takaisin