Painonpudotusryhmä

Mites muut? Täällä paino tippuu hitaasti, mutta varmasti. Lenkkeily ei innosta koska oon tosi herkkä kylmälle ja palelulle nykyään. Yritän nyt vähentää 3 x viikkoon että edes sen jaksaisi vaikka on kylmä. ☺️

Täällä ei ole nyt vaakaa hirveästi katseltu :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ensiviikolla on esikoisen fyssariviikko sairaalassa joka tarkoittaa taas sitä ettei vaakaa ole ja ruokailut on vähän mitä on. "Koitan tsempata".
Tää kylmä sää on kyllä kans mulla vähentänyt aktiivisuutta. Haluaisin olla aktiivisempi ja virkeämpi, mut jotenkin nyt vaan ollut taas tämmöinen joku vaihe.
Marraskuusta tulee väkisinkin varsin aktiivinen. Esikoinen aloittaa päiväkodin, jonne on yhteen suuntaan 2km eli päivisin 4km pakostakin. Esikoisella on vielä kerran viikossa fyssari ja sinne pitää kävellä 5km yhteen suuntaan, eli kerran viikossa pakosti 10km 😅 Täällä kulkee bussit huonosti ja appivanhemmat menee autolla Tanskaan lomalle. Ollaan tähän asti käytetty heidän autoa niin ei ole tarvinnut omaa ostaa, eli marraskuussa ollaan täysin ilman autoa. Pakko käydä kauppareissutkin kävellen.

Mites muut? Täällä paino tippuu hitaasti, mutta varmasti. Lenkkeily ei innosta koska oon tosi herkkä kylmälle ja palelulle nykyään. Yritän nyt vähentää 3 x viikkoon että edes sen jaksaisi vaikka on kylmä. ☺️

Vaaka on sohvan alla yhä piilossa 😄 nyt kyllä huomaa olotilasta että ei oo miinuskaloreilla ainakaan menty 😄 olo on siis sinällään hyvä, mutta mahaa turvottaa välillä reippaastikkin. Salaattitarvikkeita vois ostaa pitkästä aikaa, nekin ollut pannassa ku alkoi maistua ihan puulle jatkuvan puputtamisen jälkeen 🙉
Kylmyys on tehnyt mulle myös sen ettei tuu lähdettyä lenkille jos väsyttää 😅 kylmyys ja väsymys on ihan hirveetä 😅🤣 viime viikolla taisin käydä kerran vaunuilemassa ja kerran kävelymatolla sitten reippailin. Ja tietty se jokaviikkoinen crossfit.
Mun vauva nukkui viime yönä KOKO YÖN SYÖMÄTTÄ 🙏❤️ Hehkutan tätä ihan hulluna joten ei varmaan jatku mutta I-HA-NAAAA!! harmi että itellä soi kello 7 jälkeen ku koululaiset pitää saatella syyslomaviikon jälkeen koulutielle 🫡🤭

Hei! Olen ollut kipeänä enemmän tai vähemmän, nyt viimeisimmän myötä enemmän, niin on ollut vähän tauolla kaikki muutokset. Laihtumista se ei sinänsä estä, kun en ole pystynyt syömään kovin kummoisesti, mutta ei kai sairastelun takia laihduttu pysy poissa.

Onneksi pidin sen paaston, nyt on voinut levollisin mielin olla syömättä, kun ei joku yks päivä tai puoli päivää ruuatta edes tunnu pitkältä. :D

Täällä kans sairasteltu ja syksyn pimeys väsyttää (sohvan pohja ja herkut kiinnostaa enemmän ku liikunta ja terveellinen ruoka). 😴 Paino junnaa/sahailee aikalailla paikallaan, kilo ees-taas. Salille ja lenkkipoluille ois tarkoitus päästä pitkästä aikaa heti, kun parin viikon sairastelun jälkeen sais vähän voimia takas.

Voimia syysflunssien selättämiseen :red-heart:

Esikoinen ja minä oltiinkin vain yksi yö (ma-ti) sairaalassa. Röntgenistä näkivät, että esikoisen lonkat näyttivät oikein hyviltä ja saatiin heti aloittaa kävelyn harjoitteleminen. Kysyivät vain onko meillä kotona mahdollista jatkaa itse harjoittelua ja onhan meillä fysioterapia-asiakkuus sovittuna.
Nyt kävelee jo hyvin nukenrattaita (joissa 10kg paino) työntäen, mutta vielä ei kykene kävelemään ilman tukea. Silti vapauttavaa, ettei enää tarvitse vahtia liikkumisia kotona, kun saa liikkua miten haluaa niin paljon kun haluaa. Nyt päästään myös taas ulkoilemaan helpommin, niin eiköhän me tästä taas aktivoiduta. Päiväkodin aloituksesta sovitaan seuraavaksi, toivottavasti sen puolesta ei ala sairastelukierre sitten :Grimacing Face:

Huomenna otan taas painon ja katson paremmin mitä syön. Otan kuvat aterioistani, niin syön tasapainoisemmin, kun pystyn vertailemaan päivän aterioita kokonaisuutena. Toivottavasti saisin aktivoitua itsenäni taas lenkkienkin suhteen :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ihana tulla lueskelemaan teidän kuulumisia 🥰 täällä on harjoiteltu hiilareiden lisäämistä, jotta on alkiolle polttoainetta kasvaa. Välillä tullut kohdattua päänsisäisiä esteitä asian suhteen, ja oon yhdelläkin iltapalalla ränkännyt leipäsiivua pussiin - käteen - pussiin - käteen, ennenkuin sain itseni ylipuhuttua että voin syödä sen 🙈 pyrin siihen pariin tuhanteen kaloriin päivässä, kylläisyyttä kuunnellen. Pääaterioille en vielä ole ottanut pastaa tai perunaa tai riisiä, mutta oon laajentanut kasvisrepertuaaria ja käytän juureksia sujuvasti. Hiilareita tulee 70-100 grammaa päivässä, eli ei pitäisi kehon enää ketoosissa olla 😊 Liikkumaan olen onneksi päässyt vielä kuin ennenkin, ei ole pahoinvointi estänyt kun sen verran lievää etomista vain. Kohta täytyy taas kiiruhtaa lounaalle, säännöllinen ruokarytmi auttaa ellotukseen ja nyt huomaan sen hiipivän taas voimakkaammalle 😁 paino on pikkiriikkisen alle raskautumislukeman, uskoisin johtuvan siitä kun on tullut liikuttua viime viikot ahkeraan kelien suosiessa ja harrastuksen viedessä viikonloput. Eli tervettä vaihtelua, tarkoitukseni kun olisi pitää lukemat nousematta alkuraskaudessa. Ekassa raskaudessa kerkesi kaksi kiloa tulla jo heti ekaan neuvolaan ja tasaisesti nousi koko raskauden 😅 siinä syy miksi kehon kuuntelun lisäksi tällä kertaa myös seuraan ruokavaliota, punnitsen annoskokoja ja jatkan päiväkirjan pitämistä.. Toivottavasti ei pahoinvointi tästä oksenteluun asti yltyisi ja pystyisi vaalimaan terveitä tapoja. Suuri himo on kyllä vielä tuoreissa kasviksissa, niiden rouskuttelu tuntuu niin hyvälle 😄

@litranmitta Kuulostaa tasapainoiselta alkuraskaudelta, ihanaa & hyvä sinä! :smiling face with heart-eyes: Mulla on aivan samoja ajatuksia tulevasta raskaudesta, kuhan tästä aloitetaan uudelleen yrittäminen marraskuun loputtua.

Noniin paino otettu - eipäs ollutkaan niin paha kuin ajattelin :Grinning Face With Smiling Eyes: Paino vain 1kg koholla projektin tähän astisesta alimmasta (86.5kg) painosta, tästä on hyvä jatkaa! :Sparkles:
Nyt n.3tunnin välein ruokailut, vähemmän hiilaria&enemmän proteiinia ja ruokailulla vain sen verran kuin tarve. Kaloreita en edelleenkään laske, kun pystyn hyvin arvioimaan ne ja vertaamaan kulutukseeni.

Liitteet

• Screenshot_20231026_074756.jpg
    Screenshot_20231026_074756.jpg
    342.9 KB · Katsottu: 50
Täällä on aloitettu juoksuharrastus! Eilen juoksin 3km yhteen putkeen. Vauhtia oli 9km/h. Tänään juoksin 2km ja kävelin 3km. Epätodellinen olo, että mä oikeesti pystyn tähän. 😍
Vau, hyvä sinä!! :Flexed Biceps::Smiling Face With Heart Shaped Eyes:
Mun ennätys on kerran tai pari se 3km, yleensä juoksen kerran viikossa vaan 2km. Mä en vaan tunnu jaksavan jatkaa sitä juoksemista siitä eteenpäin.. Onko sulla jotain vinkkiä miten jaksat jatkaa vai tuntuuko vaan siltä et pystyit jatkamaan? Mä en oo koittanu mitään noita juoksukouluja, mut niitä joskus harkitsin, kun mietin et mikä siinä on et tyydyn vaan tohon 2km :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mulla ei ole antaa muuta vinkkiä, kuin juoksumatto. Juoksen siis juoksumatolla ja siksi saan tarkat tiedot ylös. Se motivoi. Ja voi katsoa vaikka teeveetä samalla. Salilla käynti voisi olla kiva, kun siellä näitä mattoja on jos kotiin ei saa hankittua. 😍

Hyvä te! Juoksu on tehokasta. :smiling-eyes: Suosittelen aloittamaan hitaalla juoksulla, vauhti on hyvä kun pystyy jatkamaan vaikkapa sen 10-15min putkeen eikä ole samanlaista loukkaantumisen vaaraa kuin nopeammassa juoksussa. Aluksi ei ole mielekästäkään minusta juosta liian pitkiä lenkkejä, jalkojen lihaksiston pitää antaa tottua työskentelyyn, ja jos lähtötilanteessa on paljon painoa ja nivelet kenties imetyksestä pehmoisena niin on riski että niveliin alkaa sattumaan helpommin. Parastahan juoksussa on että jo puolenkin tunnin hölkkäily pistää aineenvaihduntaan vauhtia ja alkaa nostamaan kuntoa. Paukauttaa endorfiinit kattoon. :smiling-eyes: Kun kunto kasvaa niin sitten tietysti voi lisätä nopeutta ja pituutta lenkkiin, mutta hitaallakin lenkillä saa jo tuloksia.

Joo mä olen ollu nyt jumissa siinä 2km/n. 15min. Olen juossu nopeamminkin tuon 2km, mut siis yleensä juoksen 15min, joka on hieman päälle 2km ja sit vaan lopetan. Jos juoksen nopeesti niin joudun ottamaan pari kävelyaskelta.
Selkeästi kyl kunto kasvanut, koska kävelyaskeleet vähentyneet ja vauhti pysyy suht samana ripeänä tuon 15min. Haluaisin kuitenkin pystyä juoksemaan 3-5km. Kun se menee siihen et joudun ottamaan kävelyaskeleita niin sit vaan luovutan kuhan 15min tulee täyteen, koska alkaa hävettää mitä enemmän joutuu ottamaan kävelyaskeleita.
Mä juoksen ulkona, meillä valitettavasti hirveästi mäkeä tässä lähimetsässä niin sekin jarruttanut mun juoksua. Kaupungissa en todellakaan halua juosta muiden ihmisten takia.

Joo mä olen ollu nyt jumissa siinä 2km/n. 15min. Olen juossu nopeamminkin tuon 2km, mut siis yleensä juoksen 15min, joka on hieman päälle 2km ja sit vaan lopetan. Jos juoksen nopeesti niin joudun ottamaan pari kävelyaskelta.
Selkeästi kyl kunto kasvanut, koska kävelyaskeleet vähentyneet ja vauhti pysyy suht samana ripeänä tuon 15min. Haluaisin kuitenkin pystyä juoksemaan 3-5km. Kun se menee siihen et joudun ottamaan kävelyaskeleita niin sit vaan luovutan kuhan 15min tulee täyteen, koska alkaa hävettää mitä enemmän joutuu ottamaan kävelyaskeleita.
Mä juoksen ulkona, meillä valitettavasti hirveästi mäkeä tässä lähimetsässä niin sekin jarruttanut mun juoksua. Kaupungissa en todellakaan halua juosta muiden ihmisten takia.
Ei tarvi hävetä, vaikka tiedän tunteen kun itsekkin en halua juosta ulkona kun jotenkin nolottaa vaikkei oikeesti tarvis.

Juoksumatolla saan olla oma itteni eikä tarvi pelätä että joku tuttu näkee jos hidastelee tai kävelen….

@Däumeline, jos matkaa haluat kasvattaa, niin heitä romukoppaan tiukka jako kävelyn ja juoksun välillä. Päinvastoin, on todella tehokasta harjoitella ensin juosten, sitten kävellen ja taas juosten. Jos haluat tehoja irrottaa, juokset juoksuosuudet pikkuisen kovempaa kuin tavallisesti.

Toinen tapa on pudottaa juoksuvauhti aivan lönkyttelyksi. Laskin, että juokset suht kovaa, 8 km/h, en itse alussa olisi pystynyt juoksemaan pitkää matkaa (siis silloin kun juoksin aikanaan) tuota vauhtia. Hölkän pitää ensin olla niin hidas, että mummot menevät rollaattorilla ohitse, erottaa kävelystä ainoastaan askellus. 😁 Olen varma, että suoritat 5 kilometriä tuosta noin vain, jos maltat pitää vauhdin hyvin hitaana. Hidas vauhti kehittää kestävyyttä ja lihasvoimaa. Paras olisi ilmeisesti juosta viikossa useita eri tahtisia lenkkejä.

Tänne ei kuulu mitään, tuntuu, etten parane ikinä. Yritän olla liikaa miettimättä sen kummempia tavoitteita, päivä kerrallaan. Eipähän pääse paino nousemaan, syön edelleen vähän huonosti.

Mies lykkäsi vauvantekoa, ja vaikka se vähän kirpaisikin, niin onpahan nyt aikaa keskittyä pudottamaan painoa. Ehkäpä rautakin lähtisi lopulta nousuun.

@Sointu-Helmiina Pitää paikkaansa, olen aika tiukka erottelemaan juoksun ja kävelyn. Varsinkin kun mittaan juoksua älykellon kanssa niin tuntuu huijaukselta, jos otan kävelyaskeleita ja sitten vaan luovutan ajatellen et enhän minä nyt sitä koko matkaa juossut, ei sitä voida laskea :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Laitan tähän kuvat mun edellisen (viime viikon) juoksun tiedoista ja mun "ennätykset". Aloitin ihan nollasta toukokuussa ja tässä tämän hetkinen tilanne.. Tiedän et pitäisi juosta useammin viikossa kuin kerran jos haluan kehittyä, toivottavasti sitten kun esikoisen päiväkoti alkaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Jos ehtis edes hieman ennen raskautumista..

Mun kaveri on aktiivinen juoksemaan juoksumatolla ja juoksee mua todella paljon nopeammin, toki painoa myös yli 10kg vähemmän, jotenkin olen kokenut et juoksen tosi hitaasti.
Siksi koitan olla ripeä, kuitenkin niin etten ottaisi niitä kävelyaskeleita, koska haluan päästä eteenpäin. Tavoitehan on tehdä pidempiä lenkkejä.. Pelkään että jos hidastan, joudun juoksemaan kauemmin ja sitten en todellakaan jaksa pidemmälle :Grimacing Face:

Kurja että olet yhä kipeänä ja mies päätti lykätä vauvan tekoa :disappointed-face: Voimia :red-heart:

Liitteet

• Screenshot_20231030_091815.jpg
    Screenshot_20231030_091815.jpg
    113.2 KB · Katsottu: 59
  • Screenshot_20231030_091727_edit_931418574687659.jpg
    Screenshot_20231030_091727_edit_931418574687659.jpg
    171.9 KB · Katsottu: 55
Minulla tulee uutena vuotena vuosi täyteen elämäntaparemonttia! Esikoinen syntyi 2021 alkuvuodesta ja meni pitkään ennen kuin jaksoin palailla urheilun tai hmmm ehkä ennemminkin liikunnan pariin. Aloittelin ensin ihan kävelylenkeillä ja yritin karistella sen verran kiloja pois että uskaltaa yrittää juosta. Meinaan, että juokseminen tuntuu polvissa huomattavasti mukavammalle kun painoa on se viisikin kiloa vähemmän. Nyt ihan viimeaikoina olen ottanut lenkkeilyn lisäksi tavaksi käydä salilla kerran tai pari viikossa. Alkuun olen ajatellut, että teen pelkkiä jalkoja jollain ohjelmalla minkä netistä löysin kun oli ensimmäinen selkeä missä oli kilot kerrottuna. Nälkä noista treeneistä kyllä tulee ja vähän hirvittää nouseeko oma paino nyt taas ylemmäs kun salilla huhkin

Last edited by a moderator:
Minulla tulee uutena vuotena vuosi täyteen elämäntaparemonttia! Esikoinen syntyi 2021 alkuvuodesta ja meni pitkään ennen kuin jaksoin palailla urheilun tai hmmm ehkä ennemminkin liikunnan pariin. Aloittelin ensin ihan kävelylenkeillä ja yritin karistella sen verran kiloja pois että uskaltaa yrittää juosta. Meinaan, että juokseminen tuntuu polvissa huomattavasti mukavammalle kun painoa on se viisikin kiloa vähemmän. Nyt ihan viimeaikoina olen ottanut lenkkeilyn lisäksi tavaksi käydä salilla kerran tai pari viikossa. Alkuun olen ajatellut, että teen pelkkiä jalkoja jollain ohjelmalla minkä netistä löysin kun oli ensimmäinen selkeä missä oli kilot kerrottuna. Nälkä noista treeneistä kyllä tulee ja vähän hirvittää nouseeko oma paino nyt taas ylemmäs kun salilla huhkin
Upeeta!!! 😍💪

Takaisin