Painonpudotusryhmä

Ihanaa lukea kaikkien kuulumisia, tää on kyllä niin ihana tsemppiryhmä 😍 Noi valmiit ruokavaliot on kyllä käteviä, mulla vaan on ongelmana se, et olen aina ollut tosi nirso (en syö mereneläviä, vain tonnikalaa jne.) niin nuo valmiit ruokavaliot ei oikeen iske.

Täällä kotiuduttiin eilen sairaalasta. Hieman on ergonomian kanssa miettimistä, varsinkin kun aamuisin mulla on tää selkä hieman jumissa aina ennen liikkeelle lähtöä ja esikoinen haluaa tietysti heti herättyään pois sängystä. Muuten on mennyt hyvin, pelkäsin tämän aamuista vaa'an lukemaan, kun eilenkin syötiin Mcdonaldsia kotiutumisen kunniaksi.
Yllätyin positiivisesti, eihän tämä paino nyt hirveästi noussut tuosta alimmasta 🥳 Vain 0.7kg! Jotenkin tosi ihmeellistä, kuitenkin tuohon sairaalajaksoon sisältyi joka päivä aamulla ja illalla leipää, paljon suklaata, pari kertaa Mcdonaldsia. Eilen join vielä ennen nukkumaan menoa suklaakermalikööriä maidolla stressin nollaamiseksi.
Vastapainona käveltiin lenkkejä aina kun oli mahdollista ja monena päivänä tulikin yli 10 000 askelta. Eli kaipa siinä joku tasapaino oli. Kuukautisetkin oli sairaalassa ollessa, eli sekin vaikutti.
Tästä on hyvä jatkaa, tänään taas hillitymmin niin varmaan näkyy notkahdus painossa aika nopeasti. Ja takaisin omiin pidempiin ja reippaampiin lenkkeihin, tänään tavoitteena 10km lenkki jossain vaiheessa päivää.

Liitteet

• Screenshot_20230920_075725.jpg
    Screenshot_20230920_075725.jpg
    270.1 KB · Katsottu: 53
@SuperTaateli kotipuntti on kätevä, pitäis vain ottaa taas rutiiniksi 😄 alotin ihan tosi kevyesti, penkkasin pelkällä tangolla ja kyykyn ja maastavedon 40 kilolla. Ammattikoulussa olin aikanaan ihan punttihirmu, sit se amkissa vähän vaihteli, ja työelämän alkaessa jäi. Mut nyt olis hyvä aika palauttaa harrastus, kun nautin siitä suunnattomasti. Vain reidet tuli tosi kipeäksi tältä aloituskerralta. Muualla vain pientä tuntumaa. Tosin ne lihakset nyt tottumattomuuttaan kipeytyy nostettavista painoista viis, sattuis varmaan vaikka olisin pelkkää harjanvartta käyttänyt 😅😆

@Däumeline hienosti on pysynyt ns. samassa, vaikka oli noin haastava ympäristö ylläpitää liikkumista ja syömistä 🤩

Täällä uusi alin kun -600 grammaa humpsahti 🥳🤩 105 alkavat lukemat, kuukauden tavoite saavutettu! Puolentoista kilon päästä on -20 ja kaksnumeroisten kerhoon reilu viis kiloa 😁

@Däumeline Auttaisikohan siihen selkään jotkut täsmäharjoitteet ennen nukkumaanmenoa, jos ei sitten jumiutuisi yön aikana niin pahasti? Hienosti meni sairaalajakso!

@litranmitta Wow, sulla ei ole enää pitkä matka munkin unelmatavoitteeseen. En olisi kyllä ikinä uskonut, että vietän näin monta vuotta kolminumeroisissa.

Lueskelin eilen, miksi pudotetut kilot tulevat niin helposti takaisin varsinkin nopeasti pudotettuna. Syitä on monia, keho pyrkii takaisin "normaaliin" painoonsa, ne jotkut rasvasolut (heh, tää kohta on mulle vähän hatara), mutta lisäksi painoaan pudottanut ihminen kuluttaa vuorokaudessa jopa 500 kaloria vähemmän kuin samanpainoinen, jonka ei ole tarvinnut laihduttaa. Lepokulutuskin hidastuu hieman, mutta suurin ero on arkiaktiivisuudessa. Ilmeisesti pitkällisen "nälkiintymisen" seurauksena keho luontaisesti pyrkii säästämään energiaa ja lisäksi keräämään menetyt rasvat takaisin. Tätä voi taklata tietoisesti liikkumalla enemmän.

Omalta osaltani en ole sikäli huolissani, inhottaa myöntää, mutta aloin olla niin iso, että se vaikutti liikkumiseeni. Lisäksi ison perheen arjessa ei kauan istuta, jos ei oikein tiukasti yritä. Haluan uskoa, että saan uudistettua suolistomikrobejani tämän avulla. Esim. hoikkuuteen ja terveyteen yhdistetty Akkermansia muciniphila lisääntyy paastolla (osapaasto ja vähäenerginen ruokavalio lisäävät sitä myös). En valitettavasti pidä mahdottomana, että ahmiminen iskee. En tiedä, pystynkö hallitsemaan sitä. Toivottavasti olen onnistunut saamaan aikaan niin suuria muutoksia, että ei tulisikaan ahmintaa.

Vasta 6. päivä syömättä toi mulle ketoosin helpotuksen, oli kyllä välillä raskasta. Nyt onkin sitten helppoa ja ihanaa (7. päivä siis tänäön). Jos kaikki sujuu hyvin, paastoan kierron mukaan, eli n. 20 kiertopäivään, ja sitten syön jonkin aikaa ketoosia ylläpitäen. Koen kasvissyöjänä ketoosiruokavalion liian rajoittavaksi jaksaakseni karpata pitkäön, mutta paastosta laskeutumiseen se sopii hyvin.

Näin rajua paastoamista eivät sitten lääkärit suosittele. Tutkimusten mukaan jo 14 tuntia syömättä (ilmeisesti joka päivä tai muutaman kerran viikossa) tuo samat hyödyt. Minulla on lukuisia syitä lähteä tähän, ja harkitsin sitä kauan ja hartaasti.

Tänään tuli lenkkiä 15km! Oon nyt monta päivää mennyt 10km, mutta päätin tänään yllättää itteni ja pienemmän lapsen myös. Hän istui yllättävän rauhassa kyydissä ja nukkui päiväunet. 😍

En siis putkeen mennyt vaan kolmessa erässä. Välillä piti mennä kotiin syömään ja vessaan.

Mahtavaa @Pingviiniemo! Upeat kilometrit!

Päätettiinkin lykätä vielä parilla kuukaudella raskauden yritystä. Paasto sujuu niin hyvin, että haluan keskittyä täysillä siitä palautumiseen ja syömään siten, etten heti tuhoa mahdollisia saavutettuja hyötyjä.

Ainakin tänään huomasin, että puolen litran vesilasillista ei oikein mielellään enää kerralla juo, tulee "ähky". Jes, mahalaukku on takuulla kutistunut! Normaalistihan se on hyvinkin elastinen, laajenee ja kutistuu tarpeen mukaan, mutta ilmeisesti usein ja paljon syövillä se voi jäädä "pysyvästi" liian tilavaksi. En ole ihan varma, onko aina edes mahdollista kutistaa, mutta ei tainnut onneksi olla niin paha tilanne vielä.

Laitoinn tänään perheelle lounaan ja päivällisen, ja paistoin vielä iltapalaksi banaanipannareita. Istuin vielä kaikki ateriat pöydässäkin. 💪🏻Pari kertaa kyllä nälkä kouraisi, mutta se meni ohi.

Omg 🤩 vanhat koon 44 farkut (tai siis farkkulegginsit mut ei semmoset maailman ääriin venyvät vaan suht napakkaa, mutta vähän joustavaa, ohutta kangasta olevat pöksyt kappahlista) meni jalkaan 😍😭❤ suht tiukat mutta päällä on! Katoin nää varastokassista vintiltä alas vähän sillä ajatuksella että menis joskus edes, ja nää näytti pieniltä. Äsken pengoin puettavaa ja nää osu käteen, ja ajattelin että kokeilen vain et mihin kohtaan ne jää kinnaamaan. Kun eka jalka sitten sujahti perille, alkoi jännittää et meniskö takapuolenkin yli, ja meni ne 🤩 uskalsin koettaa kun uudet kuorihousut oli kans 44, ja jumppaleggarit 44-46.

Käyttääkö kukaan MCT -öljyä? Yksi tuttu oli sitä käyttänyt + vaunulenkit päälle ja -20 kg vuodessa. Se on siinä epäselvää, että kun kehoitetaan sekoittamaan kahviin niin onko se 2 dl kahvia sitten pelkästään se aamupala? Ettei syödä mitään muuta enää.

Käyttääkö kukaan MCT -öljyä? Yksi tuttu oli sitä käyttänyt + vaunulenkit päälle ja -20 kg vuodessa. Se on siinä epäselvää, että kun kehoitetaan sekoittamaan kahviin niin onko se 2 dl kahvia sitten pelkästään se aamupala? Ettei syödä mitään muuta enää.
En käytä ite, mutta tiedän että osa ketoilijoista käyttää. Heistä osa juo pelkän rasvakahvin aamiaiseksi, toiset ottaa lisäksi kananmunaa tms. Ei se yksistään mikään onnenavain siis ole, jos kokee siitä hyötyvänsä niin käyttää, jos ei näe tarvetta niin ilmankin pärjää 😊 Mä oon niin huono syömään heti aamusta, että mieluummin ylläpidän pätkäpaastoa lounaaseen ja "aamupalaksi" juon pelkän mustan kahvin. Joskus harvemmin on nälkä heti aamusta ja silloin syön, eli en pätkistele väkisin vaan oloa kuunnellen ja luonnostaan 🙂

Mä käytin aamukahvissa tai snäkinä päiväkahvissa kun ketoilin. Tuosta rasvasta ei ole mitään hyötyä jos ei ketoile. Muuten tuo vaan turhia lisäkaloreita jos syö hiilareita. Voi siis syödä muutakin, mutta pitää olla ketolla eli keto yhteensopivaa ruokaa. MCT-öljy auttaa siihen että tulee varmasti päivittäinen rasvakiintiö täyteen sekä auttaa rasva-aineenvaihdunnassa. Mulla lähti ketoilemalla 18kg ennen hedelmöityshoitoja n.8kk aikana.

Muokattu viimeksi:
Eilen illasta aloin voida huonosti, ja se jatkui tänään. Uskon johtuvan enimmäkseen raudanpuutteesta (tauotin rautalisän keskiviikkona), mutta katsoin parhaaksi alkaa purkaa vesipaastoa ja siirtyä keittoihin välivaiheena kohti normaalia syömistä. Rautajutut on kai pakko viedä lääkärille, jos siitä nyt mitään hyötyä on.

Mutta se varsinainen juttu, jota tulin kertomaan: Join puolet (1,5 desiä) riisikeitettä ja tulin niin täyteen, että on pakko juoda loput myöhemmin. Aika ihanaa sen aikaisemman pohjattoman vatsan jälkeen. Nyt vaan varoen tästä eteenpäin.

Täällä paino pudonnut ihan kivasti kotiutumisen jälkeen vaikka en ole ollut hirveän tarkka ruokavalion suhteen, kuitenkin terveellisemmin syönyt kuin sairaalassa. Monet kaverit tulleet kyläilemään lastensa kanssa meidän kotiutumisen takia niin ollut pakko olla tarjolla hieman herkkujakin.
Perjantaina kävelin 21km neljässä tunnissa. Lonkka ja polvet oli kovilla, mutta nyt olen varma, että pystyn kävelemään ensiviikon lauantaina sen 30km :Flexed Biceps:

@Sointu-Helmiina Tähän tulee nyt vähän pidempi vastaus :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mun selkävaivat alkoivat esikoisen synnytyksen jälkeen n. 2,5v sitten. Jouduin soittamaan itselleni ambulanssin esikoisen ollessa 2kk. En silloin saanut apua, koska imetin (ei vahvempia lääkkkeitä kuin ibuprofeiini ja panadol..), vaikka en saanut edes sukkaa puettua jalkaan kivuiltani. Lääkärien mielestä ei tarvinnut huolestua, koska kipu ei säteillyt jalkoihin ja suolisto pelasi.
Onneksi mies teki etätöitä niin hän vaihtoi vaipat ja kylvytti esikoisen. Mulla meni pitkään kuntoutumiseen, vedin melkeen puolivuotta päivittäin Buranaa ja Panadolia x3 päivässä, sekä läträsin Perskindolia ja Voltarenia. Kesti pitkään vieroittua lääkkeistä. Aluksi opettelin istumaan, sitten kävelin postilaatikolle ja takas. Pitkän kuntoutuksen jälkeen keho taas pelaa, mutta aamut alkaa sillä, että selkä on lukossa. Kuntoutuessa meni myös polvet niin, että nyt naksuu molemmat polvet, oikea selvästi heikompi. Pitkään etsin itse vastauksia, koska pyynnöistä huolimatta en päässyt terveyskeskuslääkärille tarkistukseen. Korona-aikana ei vaan päässyt oikeen mihinkään Suomessa ja huonon tukiverkon takia vaan luovutin ja tein itse parhaani. Fyssarilla kävin esikoisen ollessa vuoden, mutta niistä liikkeistä ei ollut hirveästi apua. Täällä Saksassa onneksi pääsee heti lääkärille, niin olen ajatellut meneväni itse ortopedille, kunhan esikoinen on kunnossa. Mun mummilla on hitaasti etenevä reuma ja epäilen oireideni vuoksi tämän olevan selkärankareumaa. Diagnoosi hieman ahdistaa, koska niitä lääkkeitä ei voi syödä jos haluaa raskautua ja se olisi vielä toiveissa. Onneksi tilanne on tosiaan se, että kunhan pääsen liikkeelle aamulla niin tunnin jälkeen selkä on normaali ja vain polvet hieman kiukuttelee. Selkeästi nämä mun pitkät lenkit ja terveellinen ruokavalio ovat helpottaneet.

Liitteet

• Screenshot_20230924_101608.jpg
    Screenshot_20230924_101608.jpg
    345.6 KB · Katsottu: 52
@Miyn Mulle tuo MCT-öljy on uusi juttu 🤔 Joskus koitin vihreäteekapseleita, mutta niistä ei ollut mulle vaikutusta. Olen myös joskus 20-vuotiaana käytänyt CLA-kapseleita, niistä sain silloin kivasti tukea kiinteytymiseen ja pitivät hyvin ruokahalua kurissa. Käsittääkseni ne ei vaan ole hirveen hyviä maksalle ja siksi en käyttäisi enää.

Käytän tällä hetkellä perus proteiinijauhetta, kollageenijauhetta, BCAA-jauhetta (en juo kofeiinia niin tällä käynnistän aamun :Grinning Face With Smiling Eyes:)
sekä lisäksi otan multivitamiinia (Optiwoman), biotiinia ja magnesiumia ekstrana.

Törmäsin hetki sitten artikkeliin Berberiinistä, onko joku koittanut?

@Däumeline Voi hurja, ai se olikin noin paljon vakavampi juttu! Ei tosiaan varmaan tuota ratkaise liikkuvuusharjoittelu. 🫢 Kiitos, kun kerroit, anteeksi, jos olin tahditon.

Tänään söin lounaaksi tomaattikeittoa maustettuna ripauksella pippuria, suolaa ja valkosipulia. Ihan taivaallisen hyvää. 😂 Saan kai myös nauttia, että 5 lusikallisen jälkeen olin jo ihan täynnä, mutta söin koko 2 dl annoksen "väkisin" ja olin ihan täynnä. Jos tästä nyt aikoo vähitellen palata normaaliin syömiseen (tunnen kyllä tarvitsevani energiaa!), ei voi jättää vatsaa ihan miniksi. Ihanasti jotenkin tämä paasto korosti ruuan asemaa polttoaineena, vaikka toki se nautintopuolikin on tärkeä.

@Sointu-Helmiina Kerron ihan mielelläni kaikesta kokemastani, tosiaan ei ole mikään salaisuus kun polvetkin naksuu siihen malliin ettei siltä voi välttyä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Perjantaina esikoisella kävi ekaa kertaa fyssari kotikäynnillä ja hänenkin ilmeensä oli näkemisen arvoinen kun polvistuin :rolling: Suositteli mulle pilatesta, ehkä keskityn siihen kun saan tuon ensiviikon kävelyni suoritettua.
Mutta tosiaan, haluan kunnon kuvat selästä ja polvista tulevaisuudessa että saisin diagnoosin, siihen saakka teen vaan parhaani pysyäkseni liikkeellä.

Perus iltapuntin jälkeinen pirteys valvottaa täällä. Olin tämän ilmiön jo unohtanut 😅 tein puntin klo 18-19 ja yhä vain reisissä kihisee ja uni ei tunnu tulevan. En oo myöskään aamujumppaaja, kun en saa helpolla kehoa hereille. Paras aika olis varmaan 16-17 🤔 Olisi keho hereillä, vireystaso korkea ja iltaan jäisi keholle aikaa rauhoittua. Jännä nähdä mitä kello antaa aamulla palautetta unista, kun pari päivää jo ollut huonoa palautumista.

Tänä aamuna pääsin jo alle 105, nyt alkaa ne kaksinumeroiset tuntua jo todelliselta ja saavutettavalta 🤩

Huomenta vaan kaikille :red-heart:
Täällä paino junnaa paikoillaan, mutta näitä tulee. Veikkaan ovulaatiolla olevan jotain tekemistä asian kanssa, se ihan tässä lähipäivinä.
Nyt on sokerikoukkukin taltutettu taas, on kyllä sitkeä kaveri.
Pidin pari päivää taukoa tuon 20km kävelyn jälkeen, eilen juoksin 2km ja kävelin n.5km lenkin. Ajattelin vielä torstaina kävellä 10km.
Vähän harmittaa ettei pääse nyt esikoisen kanssa ulkoilemaan, pakko vaan itse käydä miehen töiden jälkeen lenkeillä. Toivottavasti saatais pian se pyörätuoli niin voitais aloittaa lyhyet istumiset.

Liitteet

• Screenshot_20230926_082919.jpg
    Screenshot_20230926_082919.jpg
    347.3 KB · Katsottu: 47
Heipsis taas!

Aika tuntuu kuluvan hitaasti, ihan pari päivää mennyt paaston lopetuksesta, mutta siitä tuntuu olevan kauan. Eilen illalla lähti vähän syömiset lapasesta, en suinkaan pystynyt pysymään keitoissa. Söin esim. leipää, vaikka mun oli tarkoitus karpata tämä viikko. Mut ei siitä mitään ongelmaa tullut, niin en jaksa morkkistella. Ruuansulatusongelmien takia paastoa suositellaan hitaasti lopetettavaksi (ja sit on vakava tilakin mahdollinen, jos oikein pieleen menee), mutta ilmeisesti ne kolme ensimmäistä kevyempää totuttelua riittivät.

Ei tietenkään saisi alkaa nopeita hiilareita heti syömään, mutta mulle ei esim. vehnä ole ollut juuri ongelma. Sokeria yritän vielä jonkin aikaa välttää. Ostin 95% tummaa suklaata, heh.

Siirryin juomaan kahvini mustana! Se vain äkkiä maistuu paremmalta niin. Ennen aina laitoin kaurajuomaa, tai joskus lorauksen kermaa. Teetä menee myös enemmän kuin ennen, mikä on ollut tavoite jo pitkään.

Tänään sitten päätin, että kun kerran eilisestä "mässäyksestä" (en oikeasti syönyt niin kovin paljon, mutta enemmän kuin olin ajatellut, ja paljon hiilareita) selvisin, syön tänään kaikki ateriat. Annoskoot olivat pienemmät kuin tulevaisuudessa aion pitää, paitsi lounas ja päivällinen aika lailla sitä, mitä haluankin. Mut esim. aamupalalla söin vähemmän kuin kolmevuotiaani, se ei pidemmän päälle riitä.

Aivan ihanaa, kun ei ole "pakko" syödä koko ajan. Kestän nälkääkin ihmeen hyvin, verensokeri ei jotenkin sukella samalla alas, niin se on vain tunne mahassa. Maltan odotella lounaan valmistumista, enkä menetä toimintakykyäni täysin.

Lisäksi mulla on ihanasti energiaa! Portaat kirmaan kevyesti ylös ja alas monta kertaa päivässä.

Sori, tää on nyt maratonviesti, mutta pakko vielä kertoa, että maito ei loppunut. Imetin taaperoa läpi paaston. Vähän olin huolissani myrkyistä sun muista, mutta lopulta 9 päivässä ei oikeita kiloja vaan ehdi putoamaan kovin monta, niin kyllä ne mahdolliset myrkkymäärät varmaan olivat hyvin pieniä.

Lopultakin tuntuu, että mulla on toivoa laihtumisesta!

Takaisin