Painonpudotusryhmä

Mites menee muilla painonpudottajilla? :)

Mulla oli taas pitempi repsahdus, mutta nyt syyskuussa menty taas pienemmillä, järkevämmillä annoksilla ja herkuttelematta. Paino on sama, kuin huhtikuussa, silloin kun aloitin tän projektin.. mutta kyllä se tästä. Silti mahtuu yhä pienemmät vaatteet päälle. (Vai onko ne venyneet?:grin)
 
Täällä paino putoaa n. 2kg/kk vauhtia herkkuja välttelemällä ja hyötyliikunnalla. Se on aika hyvä vauhti, kuntosalille on ollut tarkoitus suunnata jo kuukauden ajan, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi. Repsahduksia tulee aina välillä, jolloin paino jumittaa, mutta ruotuun palatessa suunta koko ajan alaspäin. Painoa n. 73kg, eikä enää montaa varsinaista ylipainokiloa ole. Uusi raskaus myös haaveena, ja olisihan se kiva ehtiä saada edelliset kilot (5) vielä pois.
 
Mites muilla täällä? Olen nyt ryhtynyt ene- dieetille, että saisin joulukiloja pois. 24kg on ollut jo jonkin aikaa poissa ja jouluna tuli noin 3.5kg takasin. Nyt tosiaan oon saanut aika lailla kaiken pois ja matka jatkuu eteenpäin. :thumbs-up:

Vielä ois 5.5kg tokaan tavoitteeseen ja siitä toiset 5kg ois kolmas tavoite. Oli kyllä ihan mukava mässäillä jouluna ja luojankiitos ei tullut sappikohtauksia. Nyt oon taas ollut supervarovainen syödessä.
 
Mulla mennyt paino väärään suuntaan :loudlycrying: Innostuin syksyllä juoksemisesta ja silloin jätin painonpudotuksen vähemmälle, että jaksaisin juosta mahdollisimman pitkään kun liian vähäinen energia näkyi suoraan tuloksissa. Tavoitteena oli elämäni ensimmäinen puolimaraton. 18km pääsin, mutta sitten alkoi polvikipu, joka esti muutaman viikon koko touhun. Polvi kun parani, niin pakkaset ja lumet tuli, ruokaa meni yhtä paljon ja joulukin herkkuineen lähestyi. Nyt sitten pudotettavaa norm. painon puolelle n. 7kg. Ja ei tee yhtään mieli enää juosta + painoa pitäisi saada ennen sitä pois, kun ei mun nivelet kestä tällä massalla..
 
Heippa! Saako tänne tulla vaan väliin kirjottaan? :D Mä kaipaan jotain vertaistukea tähän omaan kevennykseen. En vaan voi hyväksyä sitä, että suuri osa vanhoista vaatteista ei mahdu päälle enkä oo raskauden jälkeen, en vauvavuoden aikana ole saanut ryhtiä oman kropan kevennyksessä. :/ mut jos nyt, ens kesäksi..kesäkuntoon.. oon nyt paljon valmiimpi, lapsi isompi.. eli nyt!!! :)
 
Kesäkuntoon kuulostaa hyvältä tavoitteelta! Minulla voi kyllä käydä niin, että ei ole kyse tämän vuoden kesästä, mutta kuitenkin. Minulla yhä suurin saavutus on se, että paino ei ole noussut sen jälkeen, kun lopetin ravitsemusterapeutin ohjeiden noudattamisen.
 
Hieno saavutus!
Ehkä se kesä minulla mielessä sen takia, kun kesällä tulee käytettyä niin monenlaisia vaatteita ilman toppavaatekerrosta että fiilikseni entisestään latistuu silloin, jos oma olo vaatteissa on vähän niin ja näin... Tavoite on omaksua myös ihan kauttaaltaan terveempi elämäntapa. Kotiäitinä olen tottunut naposteleen liikaa eikä koronatilanteen takia kuntoilu ole lähtenyt enää käyntiin raskautta edeltävään aikaan.
 
Ihanat kun puhutte kuinka se riittää että paino pysyy samassa ja olette aivan oikeassa! Tää pelasti mun päivän. Nykyään on lähes mahdotonta saada paino pysymään, kun herkkuja on pilvin pimein ja toisaalta bmi:n mukaan pitäis saada vielä parikymmentä kiloa pois. Nyt mäkin uskallan olla ylpeä ettei paino ole kivunnut takaisin, niinkuin joka ikinen edellinen kerta kun olen ollut dieetillä. :smiling face with heart-eyes:

Elämäntapamuutos on tässä toiminut. Ihmedieetit ei mulla ole riittäneet, kun ne tyssää tai loppuu johonkin. On ihanaa kun ei ole jatkuva dieetti vaan nauttii saavustuksistaan ja pysähtyy välillä.
 
Se on aivan totta, että painon pitäminen samassa on todella haastavaa nykymaailmassa!! Herkkuja ja sellaista ruokapainetta on niin valtavasti, mitä kaikkea kokeilla, kokata, maistaa. Pitäis löytää sopivat keinot arkeen.. Ylpeä saa olla omista askelista! Ajattelisin että ne pysyvät asiat, tavat, joiden äärelle saa pysähtyä, on oikeesti niitä vaikeimpia ☺
 
Pieni chekkaus, mistä olen lähdössä:
Paino 72-73 kiloa. Tavoitepaino 5-6 kiloa kevyempi. Pituus 166 cm.

Herkut minimiin, vain 1-2 x viikonloppuna ja erityistapauksessa kuten juhlissa.
Uusia välipala tottumuksia: porkkanatikut, ruokaisa voileipä, kananmuna.
Salaattia puolet iltaruuasta (tähän sitouduttu yhdessä puolisoni kanssa)
Liikuntaa erikseen 2-3 kertaa viikossa.
 
Muokattu viimeksi:
Minulla painonhallinnassa nyt keinona pelkästään annoskokojen pienentäminen. Voin syödä herkkuja koska tahansa, mutta syön säännöllisesti kaikki ateriat joka päivä. Herkkumielitekoja tulee vähemmän, kun ei ole jatkuva nälkä. Mies tekee herkullista Kotiruokaa ja lisäksi syön marjoja ja hedelmiä. Töihin otan eväät ja punnitsen ne kun pakkaan ne mukaan. Kotona vaihdettiin lautaset pienempiin ja jälkiruokakulhot myös.

Nyt on ollut helppo lisätä liikuntaa, kun lapsikin on innostunut hiihdosta ja luistelusta. Eiköhän se keväällä onnistu pyöräillen ja kesällä uimaan.
 
Syömisen rajoittamisella saattaa kasvattaa sitä nälkävelkaa, että sitten tulee valtava nälkä ja syötyä liikaa. Tiedän sen, mutta jotenkin haluan sellaisen alkusysäyksen. Että vähän nestettä lähtee kehosta ja siitä alkaa parempi painonhallinta ja motivaatio etenkin, kun näkee tuloksia vaa-assa. Mutta pidemmän päälle sallivampi ruokavalio olisi varmasti ihan paras. Että saa syödä herkkuja esim. mutta vähemmän.
 
Syömisen rajoittamisella saattaa kasvattaa sitä nälkävelkaa, että sitten tulee valtava nälkä ja syötyä liikaa. Tiedän sen, mutta jotenkin haluan sellaisen alkusysäyksen. Että vähän nestettä lähtee kehosta ja siitä alkaa parempi painonhallinta ja motivaatio etenkin, kun näkee tuloksia vaa-assa. Mutta pidemmän päälle sallivampi ruokavalio olisi varmasti ihan paras. Että saa syödä herkkuja esim. mutta vähemmän.

Hyvältä kuullostaa! Mäkin aloitin hillittömän tiukalla dieetillä ja sit jatkoin elämäntapamuutoksella. Se alkusysäys on motivaatiolle ja psyykkeelle hyväksi.

Eikä paino tosiaan ole tullut takaisin vaikka olin aluksi tiukalla dieetillä.

Raskaana paino putosi 10 kiloa, mikä helpotti elämäntapamuutosta.
 
Kiitos tsempistä! :) Se tuntuu itseasiassa tosi hyvältä. Oma teksti jälkeen päin luettuna näyttää hassulta, tää aihe on niin vaikea. Ei tiedä aina mitä ajatella. Mut täytyy seurata sitä omaa tunnetta, tavoitetta ja kohtuus kaikessa muistaa.
Mutta että joku kertoo että aloitti kans tiukemmalla dieetillä ja sitten löytynyt kestävämpiä tapoja painonhallintaan, on just sitä tsemppiä mitä ehkä täältä foorumilta tulinkin hakeen toiveenani. Kuulosti muuten kivalta se uiminen!
 
Arvatkaa montako kertaa oon palannut lähtöruutuun tän projektin kanssa? 5 vuotta nyt yrittänyt vähentää herkkuja ja pyrkiä normipainoon, mutta vaikeaa on. Samat 5 kiloa ovat jojoilleet pitemmän aikaa..
Nyt olen helmikuun vetänyt sokeria ja herkkuja vältellen, yhtenä päivänä olen sallinut itselleni herkuttelujäätelön. Vaaka ei toiminnassa koska pistin paristot hyvään talteen muutossa, en ole vaivautunut etsimään etten juokse punnitsemassa itseäni liian usein. Mutta kyllä se tästä! Arviolta 17kg normaalipainoon on matkaa.
 
Mistäs luinkaan semmoista, että ensin paino nousee, alkusokin jälkeen, sitten vasta käy laskemaan? Joka tapauksessa motivaatio on nyt kateissa, kun 4 viikon tiukan väännön jälkeen paino on yhä sitä luokkaa, että BMI on 32...:disappointed-face:
 
Takaisin
Top