Painonnousu

Itse asiassa tää oli suht lievä vatsatauti mun osalta, oksensin kerran ja sit on ollut vaan vatsa löysällä, n 4 tuntia juoksin vessassa vähän väliä mut sit alko helpottaa. Pahinta oli eilen illalla kun oli hirvee nälkä mut mitään ei tehnyt mieli eikä tiennyt mikä sopii vatsalle ettei ala oksentelemaan. Miehellä ja esikoisella oli pahin, he oksenteli puol vuorokautta ja paino putos molemmilla 3kg. Kuopus oksensi kerran ja oli sit päivän ripulia. Ja nyt on keskimmäisellä ripuli. Outoa olla koko perhe kotona keskellä viikkoa...
Ja en ollut huolissani missään vaiheessa kun pystyin kuitenkin juomaan tai syömään mehujäätä vähän väliä ja vauva liikkui harvinaisen paljon (tai sit tunsin vaan liikkeet paremmin kun olin makuuasennossa koko päivän).
 
Uusi täällä, joten tuun tänne joukon hännille :-)

Esikoisen kanssa onnistuin siinä että se vähäinen painonnousu jäi synnärille, mutta sitten imetysaikana kertyi muutama kilo. Nyt heti toisen kohdalla onneksi lähtöpaino oli taas samoissa kuin esikoisen kohdalla, ja pari kiloa on lähtenyt heti kättelyssä. Mikä on hyvä, on noita muotoja ennestään ihan tarpeeksi, ei tarvitse ihan niin paljon kantaa sitten syksyllä.
 
Niinpä. Siis ajattelin että onko elimistöllä joku "täytyy kerätä vararavintoa nyt jokapuolelta ja varastoida se hyvin jos vaikka tulee nälänhätä" -asenne. Eli jos jaksaa ja pystyy syömään terveellisesti, nouseeko se välttämättä ollenkaan?
 
christalli, sitä ei voi luvata.. kun jokaisen keho reagoi omalla tavallaan. Voi vaikka kerätä normaalia enemmän nestettä tai sitten käy niin kuin minulle, jolla ei normioloissa ole aineenvaihduntaa ollenkaan, niin vaikka söin paljon (siis normi ruokaa, en herkkuja) laihduin takaisin alkupainoon ja siitä vähän alle. Normaalisti mun on katsottava tarkkaan annoskoot. En siis kyttäile, mutta tiedostan sen, että en voi kaksinkäsin apetta mättää.

Mutta eiköhän se normi setti ole, että jos syöt hyvin, monipuolisesti ja muistat sen kuuluisan veden nauttimisen, niin tuskimpa painoa karttuu -varsinkin jos siihen lisätään hyvin sujuva imetys.
 
Ei se välttämättä nouse. Eiköhän toikin oo jossain määrin yksilöllistä, mut jos kulutat enemmän kuin tankkaat, niin kyllä se laskee. On tosin tutkimuksia, joiden mukaan raskaus hidastaa aineenvaihduntaa pysyvästi. En tiedä, pitääkö paikkaansa. Mielestäni ei ainakaan omalla kohdallani.
 
Juu, painonnousu/lasku imettäessä on täysin yksilöllistä. Tottakai asiaan vaikuttaa myös kuinka paljon ja mitä syö sekä miten paljon liikkuu. Joillakin paino laskee vaikka kuinka mättäisi mitä tahansa naamaansa ja toisilla nousee vaikka kuinka yrittäisi syödä terveellisesti. Hormoonit on ihmeellisiä... Mulla on joka raskaudessa raskauden aikana paino noussut tosi vähän tai ei lainkaan mut sitten imettäessä on noussut. Ja toisilla nousee paino 20kg raskauden aikana ja pari kuukautta synnytyksestä ovat jo lähtöpainossa taas.
 
Imetyksen aikana se paino nousee ehkä tosiaan enemmän sen takia koska keho tarvitsee silloin lisä energiaa ja viestittää siitä nälällä, ja no useimmat sortuvat siihen että vetävät siihen nälkään herkkuja ym koska se nälkä voi olla koko ajan ja ei oo aikaa kokkailla kauheen terveellisiä ruokia kun takiainen roikkuu koko ajan tissillä. Ja toiset taas pystyvät pitämään jonkun kurin tai sitten vauva vaan imee niin paljon ettei paino ehdi nousta herkuista huolimatta.

Mulla on paino nyt -5kg lähtöpainosta. Thn mielestä tää on vielä maltillista painon tippumista, mutta sais se pikkuhiljaa hieman jo nousta. Tippumista ei sais tulla kuulemma enää kuin max 4kg ja sit äippäpolille tarkistamaan istukan virtaukset ja vauvan kokoa jne. Mut mikäs teet jos ruoka ei maistu eikä pelkällä suklaalla voi elää.
 
Yllätys, mun th pyörtyis 5kgn painon tippumisesta! :D Vatsataudin takia multa on nyt lähtenyt yhteensä 4,2kg, mut osa tulee kyl nopeesti takas kun lähti niin paljon nestettä parissa päivässä. Saako kysyä mikä sulla oli lähtö bmi? Kun se vaikuttaa tietysti siihen kuinka paljon saa lähteä. Mulla oli bmi 33.
 
Samaa luokkaa sun BMI:n kanssa. Mulle oli tullut tässä esikoista kotona hoitaessa 10kg lisää jälkitarkastuksen punnitukseen ja muutenkin löytyy ylimääräistä, mut th oli sitä mieltä et jos rupee olemaan -9 - -10kg lähtöpainosta niin olisi hyvä tarkistaa istukan virtaukset jne ettei vauva joudu kärsimään ravinnon tai hapen puutteesta. Eikä mua haittaa tää painon tippuminen, ja toivottavasti vauvalle ei koidu harmia, mut mua jotenkin huvittaa ajatus et eka paasataan ylipainosta ja sitten pitäisi yrittää saada painoa nousemaan päin.
 
Yllätys, mulle ei missään vaiheessa (paitsi lapsettomuushoidoissa ennen kuopusta) ole paasattu ylipainosta, th vaan valitti koko viime raskauden kun paino ei noussut. Ja viimeks laski vaan 2kg, nyt siis jo yli -4kg... Ja radinkin kannalta olis hyvä jos paino ei nousis mutta ei mun thn mielestä... Onneks on vielä useampi viikko seuraavaan neuvolaan niin eiköhän nää vatsataudissa lähteneet kilot ehdi palautua. Mä onnistuin pitämään painoni kurissa viime synnytyksen jälkeen (kuopus nyt 1v3kk) ja lähtöpaino oli nyt suht sama kuin jälkitarkastuksessa, eli -4kg viime raskauden lähtöpainoon.
 
Mulle siitä painosta on jaksettu huomauttaa. Tai no oma th ei suoranaisesti, hän on enemmän ollut kannustava, mut se th joka pitää noi th käynnit lääkäri neuvolan yhteydessä ja jälkitarkastuksessa... Arhhg, se jaksaa jankuttaa siitä ja siitä et pitäisi muistaa syödä ja liikkua terveellisesti jne. No joo oon liikkunut mut kun ruoka ei maita niin en mää niitä porkkanoita viitti huvikseenkaan imeskellä..

Määkin luuli pitäneeni painon kurissa eikoisen jälkeen mut ilmeisesti ne herkut oli tehny tehtävänsä. Ja toisaalta mua ei kauheesti ekaan puoleen vuoteen huvittanut liikkua kauheesti kun väsymys oli luokkaa sata jne. Ennen esikoista laihdutin 20kg ja aloin olemaan normi painossa pikkuhiljaa kunnes pamahdin paksuksi.
 
No sillä lailla! Aamupaino tänään reilu +6 kg raskauden alkuun ja nyt vasta 20+6 :mad: Toki myös tupakanlopetuksella on varmaan oma osuutensa painonnousuun, mässäilen kun en voi enää muita "nautintoaineita" käyttää.. Taitaa neuvolatäti pitää mulle saarnan :eek: Laskeeko ne muuten neuvolassa painonnousun ekan neuvolan painon mukaan vai sen itse ilmoittaman normaalin painon mukaan?
 
Täällä uusi foorumilainen tutkiskelemassa mistä täällä turistaan.

Empä ole vielä juurikaan ehtinyt ajatusta tuhrata painon nousulle. (aina olen ollut iso tyttö...) mutta tässä näitä viestejä lukiessa sain aikaiseksi käydä vaa'alla.
18+0 ja painoa oli tullut ehkä 500g.
Mikähän lie normaalia ? Tai jokaisella sekin kai kovin henk.kohtaista.?
 
Annin_eka ne laskee sen mun mielestä siihen ekan neuvolan punnitukseen ja sit laskee erikseen ne vko muutokset siihen edellis kerran painoon.
 
@annin_eka mulle lääkäri ei sanonut +5kg:sta mitään, kai on ok kun lähtöbmi oli 24...?? Mulla laskettiin ekan neuvolan mukaan vaikka se on kyllä jo pari kiloa enemmän kun normaalisti.
 
Mulla lähtö oli 24 bmi ja tullut vähän yli 5 kg. Neuvolalääkäri huomautti siitä viime viikolla...
 
Mulla kanssa lähtö-bmi noin 23 ja ekaan neuvolaan mennessä oli painoa jo tullut pari kiloa (ihan varmaan vaan mässäilystä), joten jos lasketaan siitä painosta, niin sitten en ehkä saa huutia neuvolatädiltä :p
 
Takaisin
Top