Painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aibe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle on tullu noin 8,5kg lisää. Paljon siihen nähden, että aluks tippu 6-7kg ja sit on tullu plussan puolelle noinkin paljon.

Mulla putos paino ensimmäisen ja toisen neuvolan välillä 3,3kg. Sen toisen neuvolan jälkeen on nyt tullut lisää painoa 4,3kg tähän päivään mennessä. (Alkuperäiseen lähtöpainoon ei olekaan tullut kuin se 1kg lisää)

Mikka, ihanaa että on kohtalotovereita :)
Mulla kanssa nyt rv 32:lla on painoa tullut +12kg.. Tuntuuhan se paljolta, mutta ei neuvolassa siitä kyllä mitään ole sanottu. Lähtöpaino oli mulla ihan normaali, liikunnallinen ja "suhteellisen terveelliset ruokatavat" omaava olen ollut aina :) Siksi on vähän ihmetyttänytkin että miten tuota painoa on voinut noinkin paljon kertyä kun en ole mitenkään kaksin käsin syönyt eikä ole ollut suurempia himojakaan mihinkään ruokaan..
Eräs mun hoikka ystävä keräsi painoa raskausaikana yli 20 kiloa, mutta kertoi että sairaalaan jäi synnytyksen jälkeen heti 11 niistä, eli ilmeisesti nesteen kerääntymistäkin voi osittain syyttää..

Mulle on kerrottu että mitä hoikempi on ollut ennen raskautta, sen enempi tulee kiloja. Keho pyrkii ensin normaali painoon jonka päälle tulee vielä ne raskauden pakolliset kilot. Itse kuulun tähän ryhmään ja joka raskaudessa onkin tullut paljon,eka +17,toka+20 ja kolmas +16. Nyt on neljännen kanssa hyvää vauhtia taas tulossa sitä painoa rv29+2 ja 11 kg.
Lohdutukseksi voin sanoa että on myös nopeasti lähtenyt ne kilot, vauvojen kastejuhlassa olen jo ollut lähes normipainossa,viimeksi taisi olla 3 kg jäljellä ja sekin varmaan mun rinnoissa ja maitolitroina:grin
Poikkeuksia löytyy aina, tietenkin

Täällä menossa 29 + 2 ja painoa kertynyt noin 8-9kg. Olen siitä ihan tyytyväinen.
Toiveena olisi pystyä ehkä pitämään se alle 78kg:ssa. Mieluiten tietenkin 75kg mutta en tiedä onko se mitenkään edes mahdollista kun viimeisellä kuukaudella yleensä voi tulla jopa parisen kiloa lisää.

Mutta viimeisillä viikoilla usein myös paino tippuu, kun ruokahalu vähenee :)
Yleensä suurinta painonnousu on toisellla kolmanneksella, ja sitten alkaa hidastua :)

Mä kans aattelen et kroppa kerää sen mitä tarttee... siis jos tuntuu et painoa kertyy vaikkei kummemmin mässäilekkään, niin kroppa varastoi tulevaan tarpeeseen. Toisilla varastia kertty enempi ja toisilla vähempi.
Itellä nyt toisella kertaa mennään aika samoissa lukemissa mennään vaikka lähtöpaino oli pari kiloa vähempi ja ihan samalla "syön mitä mieli tekee"-mentaliteetilla oon menny;). Joulusuklaatarjoukset aion kyllä hyödyntää ja kerätä varastoa ku mulla ainaki energian tarve imetyksen alussa oli ihan valtava! Siirryn sitte johonki terveellisempään jos tulee vauvalle vatsavaivoja suklaasta... ensi kesään mennessä aattelin pyrkiä saamaan raskauskilot sitte pois.

Täällä painoa tullut nyt lähtötilanteesta n. 15kg, mikä kuulostaa ainakin omaan korvaan tosi paljolta.. Neuvolassa tuohon ollaan puututtu kerran, kun painoa tuli lisää yhdessä vaiheessa jotain 900g per viikko. Viimeksi ei kuitenkaan ollut enää mitään puhetta. Vähän huolettaa kyllä kuinka näistä pääsee sitten myöhemmin eroon, kun en voi sanoa että mulla ainakaan mikään maailman paras itsekuri olisi.

Mulla oli kahden edellisen neuvolakäynnin välillä paino noussut 1,7 kg, mikä tuntuu todella paljolta neljän viikon jaksolle. Terkkari ei tuota kuitenkaan kommentoinut mitenkään. Yhteensä kiloja on tullut 8,6.

Mulle tuli yhdessä vaiheessa kilo per viikko painoa lisää ja kysyinkin neuvolassa,että onko tuollainen painonnousu normaalia, kun en kuitenkaan ollut herkutellut ja liikuttuakin oli tullut normaalisti. Mulle sanottiin kuitenkin, että on ihan normaalia, mikä kuitenkin jäi vähän mietityttämään silloin. Onneksi nyt on kuitenkin painonnousu tasoittunut ja tähän mennessä tullut noin 8kg yhteensä lisää (30+3)

Painonnousuasioihin vaikuttaa niin paljon kaikki. Varmaan terkkaritkaan ei niin tuijota sitä yksittäistä nousua, vaan painon kokonaiskertymää. Joku väli saattaa paino nousta enemmän, toinen kerta vähemmän, ja jos ei muuta oireilua ole (verenpaineet, pissa puhdas, ei turvotuksia) se on ihan ok. Myös se lähtöpaino vaikuttaa tottakai siihen, minkä verran nousua "sallitaan". Ja sitten on niitä tilanteita, että painoa vaan tulee, vaikka mitä yrittäisit tehdä. Eri vaiheessa raskautta painoa ns. kuuluukin tulla eri tavalla, keskiraskaudessa se nousu on suurinta, kun vauvakin kasvaa eniten. Loppua kohden sitten hidastuu, tai ei... :p Koittakaa ottaa rennosti vaan sen painonnousun kanssa, sitten jos aihetta huoleen on, niin kyllä siihen puututaan!

Painoin ennen raskautta 81kg ja nyt rv 30+1 painoin 85,8kg, joten lisää on tullut 4,8kg.
Puoliväliin raskautta ei paino noussu yhtään, joten nyt alkoi näköjään mun ja vauvan massakausi!!
Hoitaja sanoi että juuri näin se olis hyvä mennäkin, että lopussa massaa rupeaa tulemaan.
Ja mä kun olin ihan siinä luulossa, että keskiraskaudessa äidille tulee eniten raskauskiloja.

Mulle on tullut keski raskaudessa eniten ja nyt toivon että lopussa ei enää tulisi ollenkaan! Lähtöpaino mulla oli 58 ja nyt ollaan 70 paremmalla puolella :eek: viime raskaudessa mun paino nousi 74,5 ja totisesti toivon että nyt ei tulisi yhtään enempää!

Onko sulle eevis4 tullut arpia painonnousun myötä tai jääkö löysää ihoa, kun paino on palautunut normaaliksi?
Mun ystävä on kerännyt vajaa 20 kiloa joka raskaudessa (3kpl), mutta palautunut puolessa vuodessa vanhoihin mittoihin. Mistään ei huomaisi että on ylipäätään ollut raskaana. Ei arpia, sellistä, ei suonikohjuja, ei löysää nahkaa missään. Vatsakin niin timmi kun olla ja voi, ja hän ei edes erityisemmin urheile. Pyöräilee töihin!
Itsellä ei edes juuri tule kiloja, mutta ei kyllä jää kenellekään epäselväksi, että raskaana on oltu ja imetetty jokaista vuosi.. Enkä mä sano sillä että se haittaisi, mutta välillä uimahallissa miettii, että onpa epäreilua. Onneksi kuitenkin saa päässiassa kulkea vaatteet päällä ;)

Mun tuurilla mulle jää ainakin löysä pullataikina roikkumaan loppuiäksi, tisseistä tulee kuin ajokoiran korvat ja arpia varmaan persus ja reidet täys.Pukamistakin jää varmaan jotkut tertut loppuiäksi.:laughing021 Pessimisti ei pety ja mulla on aina niin huono tuuri joka ikisessä asiassa :p oma "hyvä tuurini" huomioon ottaen, ihmeen hyvin mennyt tämä raskaus... kop kop ja vielä kerran kop kop :)

Ei mulla kyllä oo jääny mitään jälkiä raskauksista, aina oon palautunut nopeasti, ei raskausarpia, eikä roikkuvaa nahkaa tai rintoja, siinä mielessä olen ollut onnekas ! Tosin kun lähtökohta on ollut kuin maamme laulu, ei laaksoa ei kukkulaa, niin ei voi paljoo mikään roikkuakaan :-D
Mä oon kyllä jokaisen jälkeen treenannut itseni kuntoon,olen todella ankara itseäni kohtaan kun päätän niin.

Meidän suvussa ei ole kukaan palautunut lähtöpainoonsa (paitsi minä, kun kiloja ei ole montaa tullut.
Eikä ketään ole imetys laihduttanut.
Itseasiadsa äidin puolelta minä ja mun yksi serkku, ollaan ainoat jotka on naisista normaalipainossa. Että sellaset geenit täällä :(

Takaisin