Painonnousu (vai -lasku?)

Noniin tokassa neuvolassa käyty ja paino noussut viime neuvolasta 1,4 kg. Yhteensä koko raskauden aikana 2,8 kg eli viikossa 300g. Ihan normaalia siis :) pelkäsin et paino on paljon enemmän ja kun emme vaakaa omista niin en osannut yhtään arvioida paljon tullut lisää. Minulle riittää nuo neuvolan painon mittaamiset, en halua painoani sen enempää kytätä :)
 
Korjaan alle 200 g/vk, en tiiä miks se neuvolan tätsky sanoi 300g vai laskiko noiden neuvolakäyntien välissä olevan muutoksen :)
 
Mä todella toivon, että paino nousee. Mutta kyllä se ainakin siskolla ja serkulla nousi, vaikka heillä pahoinvointi hellitti vasta viikon 16 jälkeen. Tietenkin toivon, että saisin painon terveellisellä ruualla nousuun.

On kieltämättä tosi outoa olla samoissa kiloissa kuin viimeksi 12-vuotiaana. Silti mun vauvavatsa kuitenkin näkyy tiukoissa vaatteissa ihan selkeästi. Se on sentään ihan mukavaa, että on joku fyysinen merkki vauvasta. Hän on kuitenkin se päähenkilö :love2
 
Tämän aamun perusteella tilanne +1,7kg viikolla 17+0. Oon tosi iloinen, että on vielä pysynyt maltillisena, paino oli normaalipainon ylärajoilla lähteissä ja edelleen ahdistaa, miten kroppa kestää, jos kertyy paljon raskauden aikana.. Luotan kyllä siihen, että kertyneet kilot sitten myös karisee, siitä en ole huolissani (paitsi korkeintaan siltä osin et mitä pidän päällä ens kesänä, jos en mahdu vaatteisiini!), mut enemmän mietityttää juuri tuo raskauden ajan jaksaminen. Ja samoin pelkään radia, kun itsekuri ruuan ja liikunnan suhteen on välillä vähän kateissa :/
 
Kirsikka, kyllä siihen merkitään se neuvoloiden välissä tullut painomuutos ainakin täällä meillä :) itselläni on lähtenyt 5kg..

Mulla oli suvitus esikosta vähän vastaavanlaista ahdistusta. Lopuksi synnärille jäi 9kg kun olin ottanut noin 6-7kg lisää. Sitten kotiin päästyä vielä karisi muutama kilo. Olen tosin reippaasti ylipainoinen joten isompia määriä taitaa tippua alussa herkemmin. Nyt mä en ole ehtinyt murehtia mitään noista, kun on tässä tää leikkauksesta toipuminen aika pahasti kesken :sad001 mut kyllä mä
Vielä kerkeen lopussa!!
 
Kiitos tiedosta, uskon että näin on pistänyt mullekin. Tosin eipä sillä nyt ole mitään merkitystä itselle onko painoa tullut 200 vai 300g/vk, kun kummatkin on pieniä muutoksia :)

Ja toivottavasti pääset, Hennannaa, nyt viimeinkin toipumaan rauhassa leikkauksesta ja muista vastoinkäymisistä ♥ Tuntuu hurjalta, kun olet vain pudottanut painoa tähän mennessä vaikken siis taustojasi tiedä sen enempää kuin mitä olet kertonut.
 
Ei oo tosiaan iso ero kyllä toi 100g, mut onhan se silti kiva tietää vaikka ei sen kummemmin tartte kyttäilläkkään :)

Mulla toi pudotus ei perjaatteessa haittaa, mutta olis hyvä ettei nyt ihan hulluna lähtis kun sitten lähtee rasvaan kertyneet haitalliset aineet (esim jotkut lääkkeet) liikkeelle, ja osa saattaa olla haitallisia vauvalle. Mutta tosin tuosta määrästä varmasti suurin osa on nestettä, eikä sitä rasvaa :)
Edellisraskaudessa sanottiin että jos pystyy pitämään painon samana, se on hyvä. Siis näillä ylimääräsillä kiloilla, mutta ei mua onneksi toruttu noista tulleistakaan :D
 
Suvitus, mulla oli edellisen raskauden jälkeen vaatekaappi täysin mullin mallin, koska rinnat poksahti imetysmittoihin eikä mennyt enää koon 34/36 paidat päälle. Siinä sitten ristiäisiin mekkoa etsimään kun on pallo ihan hukassa minkälainen malli voisi sopia :p Keholle voi tapahtua suunnilleen mitä tahansa riippumatta siitä miten syöt, liikut jne. Raskaus ja imetysaikana ei ainakaan mun kohdalla normaalit lainalaisuudet päde hormonitoiminnan takia.

Mä edelleen kärvistelen tän typerän painon kanssa. Olin niin pettynyt aamulla, kun kävin vaa'alla ja ei ole tullut grammaakaan lisää :sad001Mun siskolla alkoi nousta paino viikoilla 18-21 ja lähtöpainossa hän oli viikolla 25. Eli toivoa kait on. Mä vaan elättelen sellaista haavekuvaa, että jos saisin tän painon nousuun, niin silloin mun olokin helpottaisi ja voisin taas palata töihin.

Lisäksi mulla on tämä kaloreiden haaliintaa hankaloittava ruokavalio eli ei maitoproteiinia eikä gluteenia. Mun ei myöskään tee makeita mieli, kun niistä tulee öklö olo. Tein suklaakakun ja söin sitä eilen kookosmaidon ja pähkinätahnan kanssa. Tavallisesti tollanen ois ihana jälkkäri, mutta nyt se oli sellaista pakkopullaa ku yritän saada painoa.

Suunnittelin jos tekisin jotain teeleipiä joihin laitan paljon rasvaa. Uunin käyttö on hankalaa, koska se haisee, mutta kyllä mä pystyn ku pinnistän. Jos niitä sais syötyä.

Tuntuu, että oon vähän yksin mun painonnousuhimon kanssa. Toivottavasti joku edes vähän ymmärtää mun kummallista toivetta :rolleyes:
 
Voi mä todella toivon, ettei mun rinnat karkaa nykykoosta, ovat turhan suuret joka tapauksessa :D Mutta meinasin siis et uskon tyyliin vuoden sisään olevani kuitenkin takaisin omissa mitoissa, en mitenkään kuukaudessa synnytyksestä! Ja mä ainakin ymmärrän tuon painonnousun odottelun, varmasti olisin itse samassa veneessä, jos paino olisi laskenut! Tosin en usko, et se olo välttämättä suklaakakulla paranee :D Lisärasvan ujuttaminen ruokaan voisi olla hyvä vaihtoehto, kunnon loraus oliiviöljyä salaattiin ja muuta sen sellaista.

Neuvolakorttiin merkittiin onneksi itse mittaamani aamupaino, eli 73,7 (+1,7kg) viikolla 17+2. Toivottavasti ei karkaa käsistä joulun aikana! Sitten tammikuussa taas terveelliseen ruotuun, ja kyllä mä jonkun tolkun yritän joulunakin makeissa pitää (heh, niin varmaan!)
 
mulla pain oon noussut raskauden aikana vähän reilu kolme kiloa. Nyt viikko 16+4.. Tosin olen erittäin turvoksissa... ja massu näkyi erittäin varhaisessa vaiheessa kun olen melko hoikka rakenteinen. Nytkin kunnon massu jo,.. hieman kauhulal odotan millaista se on muutaman kuukauden päästä.
 
Minä ymmärrän myös ton painon nousun tarpeen vaikka mulla se loppui siihen paikkaan kun sitä alkoi tulla :D Itse suosin alkuun myös suklaata vaikka hyvin tiedostin että olis huomattavasti parempi vaihtoehto syödä esim avokado tai kananmuna keltuaisineen. Tais kyllä ajatukset silloin mennä enempi sitä rataa että syön kaikkea mikä ei yökötä ja menee alas, niin pitänyt sitä suklaatakaan sen takia niin pahana vaihtoehtona.

Pakko osallistua tuohon kropan muutos keskusteluun; Itselleni putkahti jostain viime raskauskilojen hälvetessä vyötärö. Olin siis ennen raskautta suht kiinteässä kunnossa ja leveähköksi on lantiotani sanottu varhaismurkkuiästä asti, mutta ei multa ikinä ihmeempää nimettävää vyötäröä ole löytynyt. Ei yhtään haittaa jos taas hippusen kapenee tuo jostain kumman syystä raskauden jälkeen :grin Niin ja siis samoihin painoihin päästyäni totesin tämän vyötärön ilmestymisen. Ja itse en pistä pahaksi jos rinnat jäisivät taas pikkaisen isommiksi, kun en tosiaan alkuani siinä suhteessa isoimmasta päästä ole :P
 
Ainakin äitiyspolilla ja lääkärissä mulle sanottiin, että nyt saa sitten syödä just niin paljon rasvaa, sokeria ym. kuin vain maistuu. Eivät todellakaan puhuneet siellä mulle terveellisistä valinnoista, vaan lähes päinvastoin, kun lääkäri myös kehotti mua kaiken muun lisäksi syömään suolaa. Juttu vaan on se, että paremmin mulle maistuu terveelliset safkat kun niistä tulee parempi olo. Totesin tänään myös, että mehujen juominen voisi olla hyvä juttu, koska litrallakin mehua päivässä saan parhaillaan 500 kaloria ekstraa.
 
Mulla oli paino noussut 650 g:aa edellisestä neuvolasta, joten hyvältä näyttää, varsinkin kun elopainoa on se 100 kg:a ja radi rasitteena.
 
Mulla ei oo paino noussut vieläkään ja kuitenkin jo 18+1 menossa, päinvastoin se on laskenut puolisen kiloa. Maha kuitenkin on kasvanut ja sen huomaa jo ulkopuolisetkin :) Ihmettelen vaan miks paino ei nouse vaikka syön normaalisti, ehkä liian terveellisesti sitten. Paino on normaalin alarajalla :/
 
Toi on jännä juttu miten voi just paino laskea vaikka maha (ja tissit) kasvaa ja syö ihan normaalisti, jopa enemmän kuin ennen raskautta, kun kaikista loogisintahan on että paino nousisi tässä tapauksessa :) Lähteekö sit käsistä, jaloista ja perseestä painoa samaan aikaan, kun kerran paino pysyy samana tai laskee??
Itsellä ei siis ole paino pudonnut alle lähtöpainon, kunhan muuten vain ihmettelen ääneen tätä asiaa :D
 
Älä huoli. Mullakin on paino vielä -1 kg alkupainosta ja viikkoja jo yli 20. Ja juuri eilen ultrassa sanottiin, että täysin normaalia on. Ja kun mitattiin, vauva oli ihan oikean kokoinen. Niinhän ne sanoo, että kyllä se vauva omansa ottaa. Se on sitten äidin kropasta pois.
 
Kirsikka: eli juuri niin kuin pohdit: se puuttuva paino lähtee äidin kropasta. Käytännössä siis suomeksi odottava äiti laihtuu. Joskaan ei ihan parhaalla mahdollisella tavalla olettaisin, eli varmaan lähtee lihasta ihan yhtälailla, kun rasvaakin.... Itse oon syönyt nälän mukaan kaikkea mitä tekee mieli ja se näyttää vauvalle riittävän :) Sokeritkin on ok, vaikka myös herkut maistuu :)
 
Kiitos selvennyksestä enough, ihan järkeenkäypä ja yksinkertainen vastaushan tuo on :) kävin vain miettimään taas pintaa syvemmältä kun vastaus löytyy helpomminkin :D
 
Veikkaisin, että itelle olis tullut lisää painoa joku kolmisen kiloa. Pituutta mulla on 177 cm ja lähtöpaino oli veikkaukselta jotain 67-68 kg. Mulla kyseinen kilomäärä näyttää normaalilta kehonrakenteelta, jossa on pari tuhdinpaa kohtaa. Nyt 19+6 tänään ja painoa jotain 70,6 kg. Masu on kasvanu aika tasasesti. Tänään hankin tukivyön, koska ei meinaa kävelystäkään tulla mitään, ku vatsa menee kramppiin. Vatsakrampit oli ihan ekat raskausoireetkin mulla ennen ku tikusta näky ainuttakaan viivaa. Kaikenlainen kääntyily esimerkiks sängyssä on ihan tuskaa, ku tuntuu vaan siltä, että mun vatsasta vetää suonta armottomasti. Mutta tää tukivyö on ihan mahti!
 
Mäkin oon rakastunut mun tukivyöhön! Helpottaa kyllä kävelyä ihan hurjasti! Tänään unohdin sen kotiin lähtiessäni, ja päivän aikana kertyneet 4,5km tuntui kyllä jo raskailta ja selkää ja vatsaa kivisti taas enemmän.

Mulla on painoa kyllä kertynyt jonkin verran, mutta epäilen kyllä että sen lisäksi on lihasta vaihtunut rasvaksi, eli heikkoon suuntaan mennyt koostumus. Varsinkin sen tosi huonostu voidun ekan kolmanneksen aikana, kun makasin sohvalla ja söin ja paino pysyi silti samassa (oksensin siis lähinnä tyhjästä vatsasta ja syöminen helpotti pahaa oloa) Peppukin on surkean näköinen, kun lihaksia vähentynyt :sad001 Toivottavasti nyt vähän parempikuntoisena jaksan hankkia niitä takaisin!
 
Takaisin
Top