Painonnousu raskauden aikana

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miona78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Myös minä sairastuin esikoisen jälkeen masennukseen. Imetin esikoista n. 10 kk ja sen aikana ei ihan kaikki kilot karissu. Mutta kun lopetin imetyksen niin kiloja lähti niin, että olin 4 kiloa kevyempi kuin ennen raskautta olin ollut (tähän vaikutti myös hoitamaton masennukseni, jonka takia ruokahaluttomuus). Kun viimein uskalsin hakea apua masennukseen, esikoinen oli jo 1,5v. Sain lääkkeet, joita jouduin syömään 3 vuotta. Sinä aikana lihoin melkein 20 kg. Tuohon painonnousuun saattoi vaikuttaa myös seurustelun aloittaminen nykyisen mieheni kanssa ja runsas herkuttelu sohvan pohjalla uuden kullan kanssa. :grin

Kun sain lopettaa lääkkeet ja vieroitusoireet loppuivat, aloitin laihduttamisen. Tavoitteeni oli 15 kg ja sen tein. Ja heti sen jälkeen aloin odottamaan tokaa lastani. Kiloja tuli taas tietysti ja synnytyksen jälkeen niitä lähtikin, mutta tokaa imettäessäni viimeiset 5 kg istuivat tiukassa. Vaikka olen terveellisesti syönyt, en isoja annoksia ja liikun paljon. Mulla imetys pitää kiloista tiukasti kiinni. :D Tämä raskaus alkoi kun vielä tokaa imetin. Oon niin varautunut siihen, että taas saa odottaa viimeisten raskauskilojen tippumista siihen saakka, kunnes imetys loppuu. :D

Rv 35+5
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
En mäkään ole huolissani siitä etteikö kilot lähtisi pois. Kahdesta ekastakin painoa on tullut noin 20kg ja ilman laihduttamista kilot on lähteneet, imetys on hyvin vienyt kiloja tai tietysti synnytyksen jälkeen on tullut taas enemmän liikuttua esim koiran kanssa mitä nyt loppuraskaudessa. Mä oon aina ennen raskauksia ollut normaalipainoinen, hoikka. Neuvolassa ei ole mitään sanomista tullut painosta mutta itselle se on aikamoinen painonlisäys, että vaikuttaa jo tosiaan jaksamiseen ja kun ei musta ainakaan tällä hetkellä ole mitään lihaskuntoa ja kestävyyttä parantamaan...
 
Miulla on tullut painoa n. 2,2kg lisää, lähtöpaino oli toki jo semisti yli tarpeen.. :oops: Missään vaiheessa ei oo neuvolassa oltu vähäisestä painonnoususta huolissaan, koska tosiaan lähtöpaino oli korkeampi. Vaikka kyllähän ne seurasi sitä sf-mittaa, mutta siinäkään ei sitten lopulta ollut mitään häikkää. Ja maha kasvaa älytöntä kyytiä, itsestä tuntuu, että on tullut melkoinen pallo tuohon eteen, vaikka muut sanoo että miulla on pieni maha?! :wideyed: Olen tässä kummastellut, kun minulle mahtuu edelleen samat rintaliivit, mitä pidin ennen raskauttakin. Lisäksi äitiyshousut, jotka ostin alkuraskaudesta, mahtuu edelleen päälle. Tietty ihan huippu juttu, kun mahtuu vanhat vaatteet edelleen päälle, vaan kun moni tosiaan sanoo esim. rintojen kasvavan tosi paljon raskauden aikana..?! Ens viikolla on seuraava neuvolakäynti, saa nähdä miten hurjasti on nyt paino noussut (itsestäni tuntuu, että ihan älyttömästi).. Meillä näyttää kotivaaka ja neuvolan vaaka eri lukemia (jo lähtöpaino oli eri), niin en pysty yhtään kotivaa'alla seurata omaa painonnousua.. o_O
 
Nyt näyttäis ainakin omalla vaa'alla painonnousu tasoittuneen. Näytti samaa lukemaa kun muutama viikko sitten neuvolassa. Saas nähä mitä näyttää ylihuomenna neuvolan vaaka. Tutkailin vanhoja neuvolakortteja ja samalla kaavalla on menty ennenkin näköjään. Ensin maltillisesti, sitten noin puolivälissä, vähän yli, isojakin nousuja ja sitte jopa laskua ja jäänyt johonkin tiettyyn lukemaan loppuviikoiksi. Nyt on tullu noin 10kg yhteensä. Rv 35.

Meillä ei ollut vaakaa pitkään aikaan koska mie saan siitä hirveen stressin...nyt taas tuli ostettua...pitänee piilottaa se synnytyksen jälkeen joksikin aikaa :D
 
Oliks siulla Moona millanen lähtöpaino kahden edellisen kohdalla verrattuna tähän raskauteen?

Nyt mulla oli noin 10-12kg enemmän, kuin edellisistä...
Tytär 14vee jaksanu aina välillä vitsaillakin siitä, miten on edelliset/hänestä tulleet raskauskilotkin vielä pudottamatta. :rolleyes:
No eij...tai no...ehkä jokunen? Seliseli... :happy:
Mut mä olen kyllä semmonen jojolaihuttaja.
Ja aina kun elämä potkii, niin haen helposti lohtua ruoasta... :sorry:
Mutta nyt olen kyllä viimeaikoina tuijottanu syömisiäni ja juomisiani aika hitsin tarkkaan. Ja välttyny pahemmilta sortumisiltakin, vaikka ei aina niin kiwaa ole ollutkaan. Kun olen ihan kauhulla pelännyt, että mitenköhän tän mun painonnousun kanssa nyt oikein käy. Ja muutenkin.
Mulla on nyt jotenkin ihan tosi iso halu panostaa enemmän itseeni. Niin nyt, kuin synnytyksen jälkeenkin. Ja aivan kaikessa.
Kuin uusi alku omallekin elämälle.
Ja niin kuin jo joskus alkuvuodesta päätinkin, että tämä vuosi, tulee olemaan minun feeniks-vuosi.
Ja sitä se on todella ollutkin.
Kun vielä vauvakin! Mitä jo luulin, etten enää koskaan saa edes kokea... :happy::dummy1::Heartred

-m-
 
Muokattu viimeksi:
Painonnousu nyt noin +13 kg lähdöstä ja ekasta neuvolasta. Viikkoja 35+5. Turvotusten kanssa saa vähän taistella. Ehkä sitä tukee se, että kilpparilääkitystä saan vähän nostaa. Yleensä se vilkastuttaa kehoa, toivotaan ettei painnousu ole 500-600g /vko seuraavaan neuvolaan. Kaksoissiskoni painnousu toisessa raskaudessa oli 15 kg, laiheliini oli ennen raskautta ja edelleen on nyt 22 vuotta vanhempana.
 
Tällä on taas painonnousu kiihtyny :sad001 Th ei ollu yhtään huolissaan mutta ite kauhistelin 900g/ viikko nousua, kolme viikkoa edellisestä neuvolakäynnistä. Tänään rv 35+5 paino melkein 85kg. Alkupaino neuvolakortissa 67kg mut oikeesti ehkä vielä kilon vähemmän, eli taitaa 20 mennä rikki...
 
Mua pelottaa, että miten käy maltillisen painokehityksen nyt, kun jäin äitiyslomalle. Töissä oli niin helppo pitää napostelut kurissa, kotona se vaatii enemmän itsekuria!
 
Mrs V, olen tietty huono nyt kommentoimaan ku itellä nousee 600-700g/vko, mutta äitiysvapaalla voin liikkua enemmän, kun 80% hereilläoloajasta ei mee töihin ja matkoihin. Että tällä tahdilla oon keväälle pohjustanut "huippukuntoa", "ylipainon" karkotusprojektilla :)
Tänään tosin en pääse jumppaan, on kurkku kipeä valitettavasti. Eli tän päivän jos makais. On tää ollutkin ihme lentoa koko eka "lomaviikko"... Huomenna uus päivä, jos sitten pääsis edes bodybalanceen. Syömistä pitää vahtia vähän kellon kanssa, koska mulla ei ole nälkätuntemuksia, mutta tiedostan että säännöllisesti ja terveellisesti kannattaa syödä.
 
Totta, Katjusha :) täytyy oottaa nyt enemmän liikkeen kannalta, kun oon selättänyt flunssan alun ilmeisesti, mikä alkoi heti kun työt loppui. Mä kyllä söisin koko ajan jotain :(
 
Ite huomasin että ku äippäloma alko nii painonnousu hidastu. Voi olla tapauskohtaista mutta toisaalta ei tarvi syödä niin paljo, maha oli nii ylhäällä et ei saanukkaa kerralla enää nii paljo syötyä. Mulla ainaki jumahtanu painnonnousu (onneks) tähän äippäloman alun painoon eli 86.5 kg noin (lähtö oli 70 kg ja äippäloma alussa siis ja nyt tuo mainittu). Eli on se kyl noussu ihan kunnolla. Muistan ku märisin raskauden aikana tota mun painonnousua täällä kun muilla ei noussu ja mulla kuulu vaan kohinaa ku nous nous :laughing001

Rv 38+2
 
Täällä tullut nyt koko raskauden aikana yht. +13,5kg. Ekasta neuvolakäynnistä +10kg.

Rv 37+1
 
Mulla meni kakskymppiä maanantaina rikki, mutta ekaan neuvolakäyntiin ei ole tullut "kuin" 16 kiloa. :smug:

Isäntä naureskeli mulle, kun olin kaupungille lähdössä, että "koitahan laittaa takkia kiinni" ja eihän se mennyt.. totesin vaan, että koitappa ite käyttää samoja vaatteita (pareja äitiyshousuja lukuunottamatta), kun painoa on tullut kaksikymmentä kiloa lisää. Pakko oli tuon todeta, että yllättävän "vähällä" oon kuitenkin päässyt, kun paino on tullut kuitenkin pääsääntöisesti tuohon keskivartalon alueelle enkä näytä siltä, että painaisin yli yhdeksänkymmentä kiloa. :hilarious:
 
Tänään neuvolassa mitattuna 14 kg tullut raskauden aikana painoa lisää. Katsoin edellisen raskauden äitiyskorttia, niin silloin oli näillä viikoilla tullut jo 24kg.

Rv 35+4
 
Arvatkaa mitä. Nyt kaikkien vaivojen ja ehkä loppuviikkojen takia tuli sellainen olo, että iiiihan sama monta kiloa enää tulee :D ei enää yksinkertaisesti jaksa välittää niistä grammoista.

Ps. Tähän mennessä tullu n.12kg. Rv 36+4 (muistaakseni)
 
Arvatkaa mitä. Nyt kaikkien vaivojen ja ehkä loppuviikkojen takia tuli sellainen olo, että iiiihan sama monta kiloa enää tulee :D ei enää yksinkertaisesti jaksa välittää niistä grammoista.

Ps. Tähän mennessä tullu n.12kg. Rv 36+4 (muistaakseni)
Mulla on niin sama fiilis!!! Ollaan sitten tankkereita, ja ihan huolella. +16kg on tullut raskauden aikana lisää painoa.
 
Minäkin päätin lopettaa painostani murehtimisen. Nyt rv 35+6 painoa on tullut lisää 13,5 kg. Taidetaan päästä aika lailla samoihin lukemiin, kuin viime raskaudessani, jolloin painoa kertyi +15 kg. Jännityksellä seuraan sallien itselleni mielestäni ansaittuja nautintohetkiä suklaan kanssa. :)
 
Takaisin
Top