Painon seuranta/radi/terveellinen ruoka

Mulla oli tullu painoa lisää jo 3 kg, vaikka ruokavalio ei siinä kohden ollut mitenkään muuttunut normaalista.. Oisko sitten turvotusta nuo kilot..
 
Vissiin en sitten oo ihan niin terveellisesti syönyt kun mitä optimistisesti olin ajatellut, koska jouduin tänään toteamaan, että ainoastaan yhdet farkut menee mukavasti päälle, kaikki muut kirraavat vatsan kohdalta :sad001
Pitää nyt kyllä kunnostautua!
Onhan kohtu jo appelsiinin kokoinen..
 
Mulla sokerit kohoaa raskausaikana, vähintään puolessa välissä raskautta alkaa näytteessä näkyä. Tähän mennessä on riittänyt tiukka sokeriton ruokavalio ja sillä saatu hallintaan. Onneksi niin. Saa siitä motivaatiota taas yrittää olla loppuaikakin ilman sokeria. Alkuraskaudesta ei tee makeaa pahemmin mieli.

Sokerien kohoamiseen vaikuttaa mun kohdalla sukurasitus. Tykkään harrastaa liikuntaa (sali ja juoksu) ja syödä terveellisesti, mutta silti vain sokerit kohoaa, kun siihen on taipumus. Nyt en ole pystynyt tekemään mitään pahoinvoinnin vuoksi. Sitä odotellessa, että taas jaksaa.
 
Mä en oo oikein halunnut ees tulla tähän ketjuun, vaik syytä tosiaan olis, kun on niin huono omatunto elintavoista :sad001 Mulla oli siis viime raskaudessa radi, ja nyt on vielä ylipainoa jo ennen raskautta (viimeksi ei). Nyt on ollut niin etova olo, ja silti tehnyt mieli (tai ehkä juuri siksi) syödä koko ajan jotain, et painoa on tullut nopsaan... ahristaa todella!

Mut asiaan: onko muita, joilla ollut edellisessä raskaudessa radi? Milloin ajattelitte mennä sokerirasitukseen, nyt kun se pitää tehdä viikkojen 12-16 välillä? Onko jotain merkitystä mihin kohtaan siinä käy? Kun itestä tuntuis, et jos hetken vielä oottais, et jos pahoinvointi hellittäis, niin ei ois ehkä niin kaameeta se litkun juominen :wtf: Mutta onko huono lykätä esim. viikolla, sitä mietin. Mulla siis nyt alkoi 12. viikko (11+0)
 
Mä en oo oikein halunnut ees tulla tähän ketjuun, vaik syytä tosiaan olis, kun on niin huono omatunto elintavoista :sad001 Mulla oli siis viime raskaudessa radi, ja nyt on vielä ylipainoa jo ennen raskautta (viimeksi ei). Nyt on ollut niin etova olo, ja silti tehnyt mieli (tai ehkä juuri siksi) syödä koko ajan jotain, et painoa on tullut nopsaan... ahristaa todella!

Mut asiaan: onko muita, joilla ollut edellisessä raskaudessa radi? Milloin ajattelitte mennä sokerirasitukseen, nyt kun se pitää tehdä viikkojen 12-16 välillä? Onko jotain merkitystä mihin kohtaan siinä käy? Kun itestä tuntuis, et jos hetken vielä oottais, et jos pahoinvointi hellittäis, niin ei ois ehkä niin kaameeta se litkun juominen :wtf: Mutta onko huono lykätä esim. viikolla, sitä mietin. Mulla siis nyt alkoi 12. viikko (11+0)

Mulle neuvolassa heti sanottiin, että varataan sitten aika, kun ei ole pahoinvointi niin pahasti päällä enää. Viimeksi kävi huonosti sen toisen litkun juomisen jälkeen, kun täyty käydä oksentaa. Saatiin ihan kelvolliset tulokset kuitenkin.

Mulla on ihan sama juttu, että koko ajan tekisi mieli syödä jotain pahoinvointiin. Toivottavasti helpottaa pian.
 
Mä sanoin neuvolassa et kun 4 kertaa on ollu radi niin onhan se nytkin. Niin en siis mene turhaan siihen rasitukseen nyt vaan alan vaan mittailla sokereita. Mä en kestä sitä oksettavaa oloa mikä siinä tulee.
Mulla on nyt paino pysynyt samassa ja jo 12 viikko menossa. Toivoisin että
Paino ei nousis vaan mielummin laskis vähän ja et jaksaisin lähteä ulkoilemaan.
 
Mulla on huomenna sokerirasituskoe ja miettisin osaako joku sanoa että tuleeko tulokset heti huomenna vai koska saan tietää onko radi? Testi tehdään sukurasitteen ja oman painoindeksin takia joten en nyt ihmettelisi vaikka tulisikin.

Alkuraskaus mennyt tosi epämääräisesti syöden kun mikään ei ole maistunut ja huonoa oloa ollut riittävästi jonka takia paino laski 12 raskausviikkoon mennessä noin 5kg. Nyt onneksi viimeiset pari viikkoa alkanut mennä ruuan suhteen paremmin ja paino pysynyt hallinnassa vaikka mua ei itseäni raskauskilot haittaa. Oli aika outoa kun nt-ultran käynnistä jäi omakantaan diagnoosi raskauden lisäksi myös tavallisesta lihavuudesta. Tiedän tosiaan olevani lihava (niinkuin useat ylipainoiset tiedostaa), enkä siihen erikseen diagnoosia tullut hakemaan, mutta eikai sille mitään voi jos se tieto ylös täytyy kirjata. Toivottavasti huominen testi menee hyvin kun toi syömättä oleminen tekee melkoisen huonon olon.
 
Mulla on huomenna sokerirasituskoe ja miettisin osaako joku sanoa että tuleeko tulokset heti huomenna vai koska saan tietää onko radi? Testi tehdään sukurasitteen ja oman painoindeksin takia joten en nyt ihmettelisi vaikka tulisikin.

Alkuraskaus mennyt tosi epämääräisesti syöden kun mikään ei ole maistunut ja huonoa oloa ollut riittävästi jonka takia paino laski 12 raskausviikkoon mennessä noin 5kg. Nyt onneksi viimeiset pari viikkoa alkanut mennä ruuan suhteen paremmin ja paino pysynyt hallinnassa vaikka mua ei itseäni raskauskilot haittaa. Oli aika outoa kun nt-ultran käynnistä jäi omakantaan diagnoosi raskauden lisäksi myös tavallisesta lihavuudesta. Tiedän tosiaan olevani lihava (niinkuin useat ylipainoiset tiedostaa), enkä siihen erikseen diagnoosia tullut hakemaan, mutta eikai sille mitään voi jos se tieto ylös täytyy kirjata. Toivottavasti huominen testi menee hyvin kun toi syömättä oleminen tekee melkoisen huonon olon.

Lihavuus mainitaan ainakin mulla aina. Kaikissa epikriiseissä lukee obeesi. Mulla elämäni aikana paino heitellyt paljonkin. Joskus lukenut runsas obeesi ja välillä lievä riippuen sen hetkisestä koosta.
Mutta joka kerta kun lääkärissä käyn niin ekalla rivillä se mainitaan. Kun kuvaillaan minkälainen potilas on vastassa.
 
Mulla on perjantaina ensimmäinen sokerirasitus ja vähän huolettaa, koska raskauden alussa sain lääkäriltä ohjeen jatkaa metforminin käyttöä normaalisti, se määrätty monirakkulaisten munasarjojen ja vähän koholla olleen paastoarvon. Viime viikolla kun olin uusimassa reseptiä niin neuvolalääkäri ei suostunut uusimaan ja käski lopettaa käytön heti o_O
Jännityksellä siis ootan tuloksia ja pelkään että paino lähtee nousemaan! Vaikka en tällä hetkellä oo ylipainoinen niin metforminin käyttö auttoi painonpudotuksessa, mulla tosi vaikea saada painoa putoamaan, vaikka jokaisen suupalan merkkais ylös ja tarkasti pysyis hyvissä makroissa :sad001
Pientä stressiä ilmassa..
 
Mullakin on perjantaina sokerirasitus koska omalla äidillä on diabetes 2. Toivottavasti labrassa ois joku rauhallinen paikka missä voi sen pari tuntia odotella ettei tarvitse siinä muiden labraan odottajien edessä tutista :D viime raskaudessa tuli kyllä niin huono olo että olin ihan varma että ois radia paukkunut, ei onneks ollut ja toivotaan ettei nytkään...
 
Juuri teen lähtöä sokerirasitukseen. Järkyttävä nälkä jo nyt! Onneksi pahoinvointia ei ole enää ollyt, toivotaan ettei siitä litkustakaan tulisi.

Tulokset saa tietää sitten neuvolan kautta.
 
Mulla on perjantaina ensimmäinen sokerirasitus ja vähän huolettaa, koska raskauden alussa sain lääkäriltä ohjeen jatkaa metforminin käyttöä normaalisti, se määrätty monirakkulaisten munasarjojen ja vähän koholla olleen paastoarvon. Viime viikolla kun olin uusimassa reseptiä niin neuvolalääkäri ei suostunut uusimaan ja käski lopettaa käytön heti o_O.
Taas tulen toukokuisista tervehtimään!
Mulla metformiini myös käytössä ja juurikin PCOS:n hoitoon. Minulla lapsettomuuslääkärin ohjeistuksella lääke menee rv 23 saakka ja mikäli rasituksessa jotain ilmenee, lääkettä saa käyttää huoletta vaikka koko raskauden ajan. Lääkärini kertoi tutkimustuloksista, joissa oli todettu metformiinia käyttävän äidin lapsilla ylipainoa 3 -vuotiaasta ylöspäin. Mainitsi toki myös, että ihmisillä jolla on tarve metformiinia käyttää, voi olla ilman lääkettäkin perinnöllinen taipumus lihavuuteen ja puutteita niin omassa kuin lapsenkin monipuolisessa ruokavaliossa. Tämä siis ainut asia kuuleman mukaan, miksi lääkärit ei lääkettä suosi raskausaikana.
 
Taas tulen toukokuisista tervehtimään!
Mulla metformiini myös käytössä ja juurikin PCOS:n hoitoon. Minulla lapsettomuuslääkärin ohjeistuksella lääke menee rv 23 saakka ja mikäli rasituksessa jotain ilmenee, lääkettä saa käyttää huoletta vaikka koko raskauden ajan. Lääkärini kertoi tutkimustuloksista, joissa oli todettu metformiinia käyttävän äidin lapsilla ylipainoa 3 -vuotiaasta ylöspäin. Mainitsi toki myös, että ihmisillä jolla on tarve metformiinia käyttää, voi olla ilman lääkettäkin perinnöllinen taipumus lihavuuteen ja puutteita niin omassa kuin lapsenkin monipuolisessa ruokavaliossa. Tämä siis ainut asia kuuleman mukaan, miksi lääkärit ei lääkettä suosi raskausaikana.

on se kumma kun lääkäreiden ohjeet vaihtelee, mullakin lapsettomuuslääkäri neuvoi vaan jatkamaan, mutta nyt sitten onkin neuvolan puolelta ihan eri ohjeet!
Onpa mielinkiintoinen tutkimustulos, ehkä toi sitten on syy neuvolan ohjeille, mitään syytä kun en saanut sieltä.
 
on se kumma kun lääkäreiden ohjeet vaihtelee, mullakin lapsettomuuslääkäri neuvoi vaan jatkamaan, mutta nyt sitten onkin neuvolan puolelta ihan eri ohjeet!
Onpa mielinkiintoinen tutkimustulos, ehkä toi sitten on syy neuvolan ohjeille, mitään syytä kun en saanut sieltä.
Mietin ihan samaa. Mulla yksikään tk-lääkäri ei ollut edes kuullut metformiinin käytöstä PCOS:n hoidossa, joten itse ajattelin luottaa tarvittaessa erikoissairaanhoidon lääkäriin tässä ohjeessa ja pyytää tarvittaessa neuvolalääkäriä konsultoimaan vaikka reseptin kirjottanutta tms.
 
Mietin ihan samaa. Mulla yksikään tk-lääkäri ei ollut edes kuullut metformiinin käytöstä PCOS:n hoidossa, joten itse ajattelin luottaa tarvittaessa erikoissairaanhoidon lääkäriin tässä ohjeessa ja pyytää tarvittaessa neuvolalääkäriä konsultoimaan vaikka reseptin kirjottanutta tms.

Neuvolalääkäri joka mulla kieltäytyi uusimasta reseptiä oli ilmeisesti konsultoinut naistentautien erikoislääkäriä, mutta olis pitänyt myös tajuta että tosiaan olisi tosiaan pitänyt pyytää että konsultoi reseptin kirjoittanutta lääkäriä!
 
Neuvolalääkäri joka mulla kieltäytyi uusimasta reseptiä oli ilmeisesti konsultoinut naistentautien erikoislääkäriä, mutta olis pitänyt myös tajuta että tosiaan olisi tosiaan pitänyt pyytää että konsultoi reseptin kirjoittanutta lääkäriä!

Miten toi metformiini toimii? En oo koskaan kuullut siitä! :eek:
 
Miten toi metformiini toimii? En oo koskaan kuullut siitä! :eek:
Jos en nyt ihan väärässä ole niin yleensä sitä käytetään diabeteksen hoidossa, mutta monilla sitä määrätään jos on pcos. Mulla ainakin tasas verensokeria ja auttoi karistamaan kiloja, se siis ilmeisesti vaikuttaa insuliiniresistenssiin, joka on yleinen pcos ssä :)
 
Takaisin
Top