Painon seuranta/radi/terveellinen ruoka

Nereid

Piirimestaruustason postaaja
Huhtiäidit 2020
hei, voitaisko ottaa tsemppiketju?
Mulla on jo useampi radi ( raskausdiabetes) takana ja olen varma et mulla on se nytkin.
Sit mul on ikää jo yli 40 ja painoindeksi on 35 eli yritän todella olla ilman sokeria ( jos on pakko herkutella niin leivon itse tai käyn kebapilla tai dippaan kasviksia jne) nyt oon miettiny karppisokeria kun se ei kuulemma nosta sokereita ja sitä kautta insuliineja jotka taas auttaa kroppaa varastoimaan ylimääräset energiat rasvaksi.

Mut siis jos pidettäis tsemppiketju syömisiin liittyen ( miksei liikuntaankin) ihan kaikille asiasta kiinnostuneille?
Vaikka jaettais ruokaohjeitakin?

Mulla on nyt paino tippunut 2 kg koska oon jättänyt sokerit pois ja syönyt terveellisesti. En välttele muuten mitään mut sokerit ja vaalee leipää ja liiallinen parta pois, mehut ja limpparit pois.
 
Mullakin oli edellisessä raskaudessa radi, ja varmaan on nytkin.. :confused: Se todettiin vasta siinä toisessa sokerirasituksessa, onko se jollain 24 viikolla? Ehdin muutaman viikon siis mittailla normaaleja sokeriarvoja ja paino ehti nousta raskausaikana 9kg, joista 5kg jäi synnärille. Nyt painan kuitenkin n. 10kg enemmän kuin viime raskauden aikaan, on jäänyt liikkumiset huonolle tolalle vauvan kanssa :rolleyes:

Ruokavalio ei tuota suuria vaikeuksia, muutenkin syön paljon kasviksia, rasvattomia maitotuotteita, enkä juurikaan mitään herkkuja. Viimeksi neuvolan terkkari mainitsi ruokapäiväkirjani täysjyvämuroista ja siitä, että kaksi hedelmää iltapalaksi on liikaa..
Liikuntaa pitäisi vaan jaksaa lisätä. Tällä hetkellä liikuntana on kävelylenkkejä 2-5km/päivä ja parina iltana viikossa jaksan muksun unille menon jälkeen tehdä lihaskuntoa kotona. o_O Tsemppiä siis kaivataan!
 
Mulla alkuraskaus menee nyt varmaan aika miten sattuu. Tosin oon tosi hoikka ja liikun ihan kipeästi, joten mulla ei sinänsä ole riskiä mihinkään. Mutta jos päästään keskiraskauteen asti, niin alan tasapainottaa hiilarit liikkumisen mukaan. Radi riskijoukolle suosittelisin tutustumaan glykeemiseen indeksiin. Kaisa Jaakkolan Reipas Rakas Raskaus on aivan loistava jos haluaa elää terveellisesti raskaana ollessa. Funktionaaliset lääkärit on jo kauan aikaa sitten mm 2 tyypin diabeteksen yhdistäneet ravinnepuutteisiin. Useimmista isoista kaupungeista löytyy Puhti- ja Synlab-palvelut minkä kautta voi tutkia itse verestä omia ravintotekijöitä. Ja kannattaa muistaa, että raskaus muutenkin kuluttaa kehosta ravinteita. B6 on tärkeä vitamiini ehkäisemään pahoinvointia, mutta vaikuttaa mm progesterooniin kehossa ja myös sokeriaineenvaihduntaan. B6 vitamiinissa kannattaa toki muistaa, että on liian suuressa määrin toksinen ja sen kanssa on turvarajat. Itse syön tällä hetkellä 50mg/päivä ja jossain kohtaa menen sen mittauttamaan labraan, jos ja kun heikot olot jatkuu kuukausia.
 
Kannattaa muuten muistaa, että neuvolassa eivät ymmärrä yhtään mitään ihmisen kulutuksesta. Kotona puuhailevallakin voi olla yllättävän kova kalorin kulutus per vuorokausi. Tiedän, koska olen työskennellyt myös ruokavaliotten parissa. Meillä muuten syödään täysrasvaisia maitotuotteita pääosin. Yhtään ylipainoista ei löydy perheestä. Rasvan ja hiilarin sietokyky on yksilöllinen. Mutta kun maidosta poistetaan rasva, jäljelle jää pelkkä hiilari. Miten hiilari vaikuttaa verensokeriin? Nostaa sitä. Oon ajatellut skipata oman voimakkaan pahoinvoinnin takia koko sokerirasituksen. Puhuin siitä jo terveydenhoitajan kanssa. Sen sijaan ostan itse kotiin verensokerimittarin ja biohakkeroin glykeemisen indeksin ja hiilarit niin tasapainoon, että mulla on hyvä olla.
 
Just mietinkin tämmösen ketjun alotusta. Itsellä viime raskaudessa saatu radi dg, vaik vain paasto arvo oli sama kuin raja-arvo. Raskauden ajan seurasin sokereita ja ne pysyi hyvinä muuttamatta ruokavaliotakin. Ainut mistä olin tarkka oli, et syön aamu ja iltapalan, koska paasto arvo lähtee just nousuun mitä pidemmäksi paasto menee. Oikeestaan ruokarytmi on aina ollut mulle vaikea, ylipainoa ei ole. Raskauden aikana painon nousu pysyi kurissa, vauva ei ollut suuri kokoinen, mutta synnärillä vauvan sokerit laski pariin otteeseen seurannassa, mut ei onneks jouduttu tarkkailuun.

Luulen et tässä raskaudessa suoraan alan vaan mitata sokereita varuiksi, koska en halua rasitukseen koska se aiheutti mulle 2pv:n voimakkaan migreenin, eikä mun kohtauslääkkeet sovellu kuin toiselle kolmannekselle ja sillonkin pienellä annoksella.

Toivon et tälläkin kertaa ruokarytmin pitäminen riittäisi, nyt oon syönyt tosi vaihtelevasti pahoinvoinnin takia ja tuntuu et suuhun uppoo hirveetä roskaa jos ylipäätään uppoaa. Ärsyttää itteäkin, ja ei pitäisi syödä suosituksissakin pysyminen on tuntunut hirveen vaikeelta :confused:
 
Mä mietin et onko normaalia et viime viikolla mun paino nous 5 päivässä 2 kiloa? Oon myös ollu tosi turvonnu, maha niinku ilmapallo.
Varhasemmilla viikoilla teki enemmän mieli huonompaa ruokaa ja nyt on onneks lähinnä tehny mieli terveellistä ruokaa ja hedelmiä. En osaa kyllä ennakoida voisko mulla olla riskiä tohon raskausdiapetekseen kun on eka raskaus..
 
"Pikku" ahdistus myös painonnoususta. Esikoisesta nous yhteensä 9-10kg ja niistä 8kg oli viikko synnytyksestä poissa. Mulla ei näkyny raskausmahasta jälkeäkään siinä vaiheessa. Katsoin just neuvolakorttia että kahden ekan neuvolakäynnin välissä rv 7 ja rv 15 oli paino noussut 1,6kg. Nyt on jo noussut 3 kg. En vaan pysty syömään riittävän terveellisesti kun on jatkuva huono olo. Ja lisäksi toki syön yli 10 kertaa päivässä normi 5 kerran sijaan. Toivon että tää tasaantuisi jos olot alkaisi kohta helpottaa. Pakkohan se on!
 
Itselläni nousi esikoisesta paino 18-19 kg (eikä ollu radia) ja se oli kyllä aika tukalaa. Kaikki lähti kyllä alle vuodessa pois, mutta samanlaista painon nousua en haluaisi..
 
Mä kans uskon et höttöhiilarit on pahinta radille. Viimevuoden alussa olin ohjatusti ketogeenisellä pätkäpaastolla ja sokerit (mittasin 4sti vuorokaudessa) pysyi kokoajan 4.5-5.5 välissä. Nälkä ei ollut ja paino tippui 2kk 15 kg. Söin yli 3000caloria joka päivä. Tosi paljon parsakaalia ja kurkkua tomaattia salaattia ja paprikaa rasvaisia juustoja, smetanaa, lihaa kalaa ja kanaa.
En kuitenkaan halua sitä nyt koska siinä ei saanut edes turkkilaista jogurttia ja mustikoita eikä hedelmiä.

Nyt oon aatellu et syön muuten normisti mut ei sokeria pastaa eikä vaaleita jauhoja. Aamulla viideltä meni kaks tosi tummaa ruisleipää ja nyt söin turkkilaista jogurttia ( hillolla).

Yritän siis syödä niin kun normaalit ei sokeririippuvaiset ihmiset:)

Tehdäänkö niin että jokainen voi valita oman tiensä ja tsempataan toisiamme niissä mut ei lähdetä taistelemaan keskenämme siitä miten muut syö?
Pidetään siis hyvä henki yllä .
 
Mä kans yritän nyt kiinnittää huomiota ruokavalioon, toki muutenkin kun raskaana ollaan, mutta erityisesti edellisessä raskaudessa olleen insuliinihoitoisen radin takia. Tosin en aijo ottaa stressiä esim pahoinvoinnin aikana, sillon pitää syödä sitä mikä menee alas ja ehkä pysyykin mahassa. :depressed:
 
Mulla on enemmän taipumusta noihin alhaisiin sokereihin, kun noi lisämunuaiset ei oo ihan kunnossa. Tuli muuten mieleen radiin taipuvaisille, että kahvi on muuten myös verensokeria nostava juttu. Kahvin pois jättäminen voi tasoittaa verensokereita. Ja sitten jos liikkuu, niin ne korkeamman glykeemisen indeksin hiilarit voi kokeilla jättää liikunnan jälkeen :) . Sillon lihakset käyttää paremmin hyväksi nopeampiakin hiilareita. Ei munkaan valinnat oo aina terveellisiä, etenkään näin alkuraskaudesta. Mutta jos tää olo korjaantuu toivottavasti puolivälissä, niin sitten siistin taas hiilarit ja kaikki prosessoidut minimiin :) . Mulle nopea hiilari on myös työkalu, kun liikun niin paljon, että palautuminen pakko saada heti käytiin liikuntasuorituksen jälkeen.
 
Mulla tuli 6 h tauko ruokailuissa. Ei hyvä. Kiristelen hampaita ja odotan et noi kanat paistuu ja yritän olla huutamatta. Ei näin.
 
Jahas, syntien tunnustusta:
Kakkua. Juustokakkua. Suklaakinuskijuustokakkua. Paljon.
Mut oli hyvää. Painoa +2kg tällä viikolla
 
Mulla onkin niin mielenkiintoinen historia oman painoni kanssa, etten ihan vielä tiedä miten mun mieli tähän raskauteen reagoi.

Oon aikanaan painanut n. 20 kiloa enemmän kuin nyt. Kuopuksen jälkeen, vuoden 2016 alussa, aloin harrastaa juoksemista ja kiinnittää huomiota ruokavaliooni. Kokeilin 6 viikkoa maidotonta ja gluteenitonta, minkä myötä paino putosi aika paljon ja vatsan vointi parani. Suurin osa painon pudotuksesta tapahtui siis vuoden 2016 aikana, ja sittemmin olen yrittänyt a) oppia hyväksymään itseni tällaisena, edelleen lievästi ylipainoisena ja riippatissisenä, b) oppia armollisuutta eli en enää rankaise itseäni herkuttelusta keskellä viikkoa jos mieli herkkua tekee tai riisikakun voitelusta kalorien pelossa (en syö leipää juurikaan, paitsi vehnätöntä) sekä c) löytää tasapainon urheilun ja levon välille ilman että tunnen syyllisyyttä, jos kiireiden takia lenkkeilyyn tulee taukoa.

Tämä onkin ollut helpommin sanottu kuin tehty. Vaikka muille annan kuvan itsestäni todella itsevarmana, mulla on todellisuudessa tosi huono itsetunto ja nytkin tunnen syyllisyyttä siitä, että maha pömpöttää (koska ajattelen sen johtuvan herkuttelusta, joka on pysynyt rajallisena, enkä raskaudesta). Haluaisin kuitenkin syödä terveellisesti tulevaa vauvaa ajatellen unohtamatta kuitenkaan pieniä arjen iloa, vaikka sitä karkkipussia viikonloppuisin.

En tiedä meneekö nyt ihan ohi aiheen, mutta itselle tuntui hyvältä kirjata ajatukset ihan ylös, jottei ne ala liikaa kummitella päässä.
 
Pitäis kyllä olla tarkempi syömisen suhteen, vaikeeta vaan löytää sellasia ruokia mitkä maistuis ja olis terveellisiä :sad001
Mulla kun on monirakkulaiset munasarjat ja ollut hitusen ongelmia verensokerin kanssa niin pitäis olla extra terveellinen ruokavalio ja sain ohjeeksi, että pitää mennä sokerirasitukseen jo ennen viikkoa 16, ihan vaan varmuuden vuoksi!
Vaikka nyt ei ylipainoa ole niin taipumuksena kyllä kerätä painoa helposti, eikä kyllä helpota kun on tottunut urheilemaan paljon ja nyt ei energia meinaa riittää edes muutaman treeniin viikossa :sad001
 
Mä oon antanu itseni herkutella suolaisilla. Sokeri ja höttöhiilarit on mulle se paholainen. Paino nousi viimeviikolla 2 kg mut slin 2 sämpylää joka päivä. Nyt on taas laskenut kun oon jättäny leivät pois.
 
Itse olen ollut jo vuosia VHH-ruokavaliolla niin ajattelin jatkaa sillä. Toistaiseksi ei mitään himoja mihinkään ruokaan. Etovaa oloa ollut mutta yllättävän vähän vielä. Marjoja menee paljon joten ne korvaavat minulla kaiken muun makean :)
 
Mä haluisin niin syödä paremmin nyt, mutta en vaan pysty tän pahoinvoinnin takia :confused005. Mutta hyvä lohdutus on se, että mulla on aika hyvät vitamiinivarastot kertyneet laadukkaalla syömisellä ennen raskautta. Kävin just kuukausi ennen plussaa ottamassa vitamiinitestejä omaan laskuun verestä. Että vaikka ryynään pitkäänkin niin sillon tästä tilanteesta ei kärsi niin paljoa oma keho eikä vauvan keho ollenkaan.
 
Vissiin en sitten oo ihan niin terveellisesti syönyt kun mitä optimistisesti olin ajatellut, koska jouduin tänään toteamaan, että ainoastaan yhdet farkut menee mukavasti päälle, kaikki muut kirraavat vatsan kohdalta :sad001
Pitää nyt kyllä kunnostautua!
 
Takaisin
Top