Painon nousu raskauden aikana

Mulla Ekassa nousi noin 12kg, mutta imetys ei mulla kyllä lainkaan laihduttanut vaan kaikki kilot on korkojen kera kyllä kiinni kropassa. Nyt toiveena olisi että vauvan, istukan yms. painon lisäksi ei pahemmin paino nousisi
Tuo on kyllä jännä, miten ne kilot joilleki jää niin tiukkaan. esikosta mulla imetys vei kaiken, nuoremmasta kiloja ei hirveästi tullu mut ei me myöskään mihinkään hävinny! Tässä se ero, et esikoinen nukku todella hyvin,ja täysiä öitä parin kk iästä alkaen ja söi tissillä kuin hevonen (paino 8kk neuvolas 11.5kg:hilarious:) . Nuorempi taas oli huono nukkumaan ja syömään, 11.5kg tuli täyteen joskus 1.5-2v vasta. maitoa tuli kyllä luovutukseen asti mut kun unta ei saanu ni vissiin kroppaki oli ihan ylikierroksilla ja paino käytännössä vaan nousi :dead:
 
Tuo on kyllä jännä, miten ne kilot joilleki jää niin tiukkaan. esikosta mulla imetys vei kaiken, nuoremmasta kiloja ei hirveästi tullu mut ei me myöskään mihinkään hävinny! Tässä se ero, et esikoinen nukku todella hyvin,ja täysiä öitä parin kk iästä alkaen ja söi tissillä kuin hevonen (paino 8kk neuvolas 11.5kg:hilarious:) . Nuorempi taas oli huono nukkumaan ja syömään, 11.5kg tuli täyteen joskus 1.5-2v vasta. maitoa tuli kyllä luovutukseen asti mut kun unta ei saanu ni vissiin kroppaki oli ihan ylikierroksilla ja paino käytännössä vaan nousi :dead:

Meillä kyllä tuo nukkumattomuus teki tehtävänsä. Esikoinen ensimmäiset 1ja puol vuotta ei vaan nukkunut, ei sitten millään. Nukuttiin miehen kanssa semmoisissa 2h pätkissä ja oltiin aivan loppu -> ei jaksanu urheilla ja tankkasi vaan höttöruokaa. Vähän pelottaa, että tämä kakkonen on samanlainen, mutta jotenkin ajattelen, että ei se kauheasti huonompi ainakaan voi olla...
 
Meillä kyllä tuo nukkumattomuus teki tehtävänsä. Esikoinen ensimmäiset 1ja puol vuotta ei vaan nukkunut, ei sitten millään. Nukuttiin miehen kanssa semmoisissa 2h pätkissä ja oltiin aivan loppu -> ei jaksanu urheilla ja tankkasi vaan höttöruokaa. Vähän pelottaa, että tämä kakkonen on samanlainen, mutta jotenkin ajattelen, että ei se kauheasti huonompi ainakaan voi olla...

Meillä myös esikoinen/ainokainen (01/16) nukkui elämänsä ensimmäiset 3 kk kuin unelma. Sen jälkeen alkoi se hirveä tunnin välein heräily, syytä ei löytynyt asialle muuta kuin huono unisuus. Vasta nyt tammikuussa kun täytti 3 vuotta alkoi nukkua yöt hyvin, on edelleen viikossa pari yötä että pyörii levottomana ja heräilee paljon, mutta ehdottomasti on jo itselläkin levänneempi olo nyt.
Ollaan tosi paljon pohdittu, että entä jos tuleva kakkonenkin on yhtä huono nukkumaan niin miten jaksan sen kanssa valvoa. Miehen olen aina antanut nukkua, ja kirin sitten viikonloppuisin miehen vapaapäivinä unia kiinni. Tosin nyt kun itsekin olen 1.5 vuotta ollut töissä niin on tehnyt kyllä tiukkaa.
 
Esikoisesta tuli 18kg ja juniorista 20kg. Jos tällä kertaa hiukan saisi hillittyä syömishimoja, ettei tarvis ihan 15 kiloa synnytyksen jälkeen lähteä pudottamaan laughing7 kauhistuttaa muutenki ensimmäinen punnitus neuvolassa

Mua kans kauhistuttaa se punnitus... Yritän hokea itselleni, että ei herkkuja, terveellistä, terveellistä. No sitten esikoinen 2½v nukkuu monta yötä 2h pätkissä, no voi vaan arvata miten paljon on tullut väsymykseen mätättyä herkkua:banghead:
 
Tuo on kyllä jännä, miten ne kilot joilleki jää niin tiukkaan. esikosta mulla imetys vei kaiken, nuoremmasta kiloja ei hirveästi tullu mut ei me myöskään mihinkään hävinny! Tässä se ero, et esikoinen nukku todella hyvin,ja täysiä öitä parin kk iästä alkaen ja söi tissillä kuin hevonen (paino 8kk neuvolas 11.5kg:hilarious:) . Nuorempi taas oli huono nukkumaan ja syömään, 11.5kg tuli täyteen joskus 1.5-2v vasta. maitoa tuli kyllä luovutukseen asti mut kun unta ei saanu ni vissiin kroppaki oli ihan ylikierroksilla ja paino käytännössä vaan nousi :dead:

Niin sama... Mulla ainakin huonosti nukkuva lapsi näkyy kiloissa. Kroppa on väsynyt ja pitää kiinni kaikista saaduista rasvoista
 
Muokattu viimeksi:
Mulla tuli ekassa raskaudessa 10 kg ja toisessa vain 3 kg. Molemmissa paino tippui muutaman kilon alkuraskaudessa ja sitten puolivälissä raskautta alkoi nousta. Ekan raskauden jälkeen tosin kaikki raskauskilot ensin lähtivät parissa viikossa, mutta imetysaikana lihoin ne takaisin, imetin esikoista monta kertaa yössä imetyksen loppuun asti eli 1 v 11 kk ikään. Toisen raskauden alussa oli edelleen nuo kaikki kilot tallella, joten ihan hyvä ettei painoa tullut siinä raskaudessa paljon.

Nyt lähtöpaino on sama kuin toisen raskauden alussa eli ylipainoa on, mutta en noiden kokemusten perusteella ole huolissani raskaudenaikaisesta painonnoususta. Nyt on myös fyysisesti aktiivisempaa arki kun on kaksi lasta, silloin toista odottaessa kävin töissä 70 km päässä ja istuin siis autossa 2 h joka arkipäivä.
 
Mitä ihmettä mä teen. Viikkoja nyt 9+2 ja painoa tullut plussan jälkeen noin 5kg. Oon aivan kauhuissani. Teen töitä kotihoidossa, joten kävelyä tulee reilusti. Viikon ollut SI-nivel juntturassa tms. Ja kohta meen fyssarille. Oon niin pienikokonen (150cm) ja kroppa yleensäkkin kerää kaiken mitä suuhuni laitan. Ennen raskauttakin joutuu seuraamaan mitä suuhun pistää, mutta nyt tää on kauheeta. Joudin syömään sen 2-3 h välein, jottei paha olo iske. Tuo SI-nivel vähän haittaa tätä liikkumista.
 
Mitä ihmettä mä teen. Viikkoja nyt 9+2 ja painoa tullut plussan jälkeen noin 5kg. Oon aivan kauhuissani. Teen töitä kotihoidossa, joten kävelyä tulee reilusti. Viikon ollut SI-nivel juntturassa tms. Ja kohta meen fyssarille. Oon niin pienikokonen (150cm) ja kroppa yleensäkkin kerää kaiken mitä suuhuni laitan. Ennen raskauttakin joutuu seuraamaan mitä suuhun pistää, mutta nyt tää on kauheeta. Joudin syömään sen 2-3 h välein, jottei paha olo iske. Tuo SI-nivel vähän haittaa tätä liikkumista.
Mä kiinnittäisin ehkä huomiota siihen mitä sä syöt 2-3h välein.
 
Esikoisesta jäi 15 kg ja eipä lähteny imetyksellä, eikä liioin millään. Liikkua oon koittanu ja katsoa mitä syön, mut huomaan et mun aineenvaihdunta on muuttunut toden teolla hidastunut, et kaikki imeytyy ja tiukasti:eek: Eipä silti ihme kun ikääkin jo on:p Toivon ettei tulevasta tuu toista 15 kg, ja saisi vielä itsensä jotenkin sellasiin lukemiin et itsellä olis hyvä olla ja sitä kautta jaksais paremmin lasten kans:smiley-bounce012
 
Ekassa sain painoa 12kg ja kaikki humahtivat pois imettämisen myötä parissa kuukaudessa. Paino nousi alkuraskaudessa tuolloin hyvin maltillisesti. Kävin toki pitkiä vaunulenkkejä ja söin paljon terveellistä ruokaa ilman herkkuihin sortumista, kun lapsi syntyi.

Nyt toisesta 9rv, ja tuntuu että elimistön aineenvaihdunta on megahidas verrattuna esikoisen raskauteen. Kaikki vaan jämähtää ja naama kukkii patteja. Painoa tullut jo 3kg ja vaatteet puristaa. Myönnän olleeni aina aika läskipelkoinen ja kriittinen/kova itseäni kohtaan (huom vain itseäni), lisäksi rakastan liikuntaa. Nyt tuo liikunnan väheneminenkin varmaan vaikuttaa painoon eksponentiaalisesti Kauhulla ajattelen, jos pitää sit alkaa laihdutuskuurille. Siis sehän ois ihan kidutusta koska rakastan ruokaa
 
Mulla nyt 62,5kg eli semmonen 4-5kg plussalla ollaan :oops: Mut en rupee murehtimaan kun tämäkin 80% turvotusta :rolleyes:
 
Neuvolan ekassa punnituksessa terv.hoitsun silmät pyörähtivät ja tuli aito ja estoton "oho, kuinkas se nyt noin on noussut".
Lähtöpainoni on hivenen liian suuri ja siihen olen saanut vielä raskauden myötä lisää kiloja.
Olisi pakko tarkkailla koko ajan, mitä suuhunsa laittaa. Pitäisi syödä monipuolisesti ja riittävästi, mutta ei liikaa, eikä herkkuja. Toisaalta, mitään ei tee edes mieli. Joten jospa nyt pääsisi irti minua aiemmin riivanneesta sokerikoukusta.
 
Muokattu viimeksi:
Olen runsaasti ylipainoinen niin painoa ei ole suotavaa tulla lisää isoa määrää. Painonhallintaa.
 
Mulla vasta rv 8+6, mutta painoa tullut jo melkein pari kiloa. Mutta tää tuli kyllä tosi äkkiä tällaisena ihme pöhötys pömppönö, ja ei ole nyt pariin viikkoon noussut enää, että jospa nyt ei ihan karkaisi paino käsistä.
Eilen kun neuvolassa hoitaja sanoi, että painoa pitäisi tulla 11-16 kg, niin oli kyllä poikaystävän ilme näkemisen arvoinen.:scared001:laughing021
 
12+5 viikko menossa ja painoa tullut about 0,5kg. Välillä kyl turvotus niin paha et vaaka näyttää ihan omiaan mut aamupaino on pysynyt vielä tossa 0,5kg nousun tienoilla. Odotin suurempaa koska olen syönyt mielestäni huomattavasti enemmän kuin ennen.
 
Mulla on tällä hetkellä paino tippunut n. 6kg. Tosin paljon on nyt saikulla lähtenyt lihaksista,kun joutunut niin paljon lepäilemään. Nyt pikkuhiljaa taas kuntoa paremmaksi. Nyt viikkoja tasan 10.
 
Mä kiinnittäisin ehkä huomiota siihen mitä sä syöt 2-3h välein.
Nyt onneksi paha olo on mennyt ohi ja syöminen tasaantunut. Turvotuksia hävinnyt ja paino jopa tippunut hiukan. Ja söin siis 2-3h välein lähinnä jogurttia, leipäpalan, hedelmiä tai salaattia. Ehkä tää tästä
 
Eka neuvola tänään (9+5) ja painoa oli tullut noin 4-5kg (nyt 59kg). Toivottavasti ei painonnousu jatku ihan tätä tahtia...
 
Mulla nyt viikot 13+1 ja paino laskenut tähän mennes 1.2kg. Mun maha on jäätävän konoinen pallo ja olin varma et painoa on tullu ja paljon joten iso ylläri oli et onkin laskenu. Ite oon normaalivartaloinen.
 
Takaisin
Top