Painon nousu/lasku

Ihana huomata että muillakin kiloja tulee jo näin alussa! Luulin jo että oon kuvitellut tän kuukaudessa tulleen 2kg painonnousun. :grin
Nyt rv 7+5. Oon aina ollut hoikka ja saanut syödä mitä huvittaa ja kuinka paljon vaan. Ainoastaan himoliikuntakaudellani, kun tein paljon punttia paino nousi yhteensä n. 10kg muutaman vuoden aikana (jolloin edelleen olin normaalipainoinen), se 10kg sitten stressikaudella tipahti parissa kuukaudessa.
Nyt paino ollut pitkään taas sama normiliikunnasta ja kaikenlaisesta syömisestä huolimatta, lukuunottamatta viimeistä kuukautta.
Pahoinvointi alkoi jo ennen kun tiesin raskaudesta rv4 ja sen takia on pitänyt jatkuvasti syödä pieniä välipaloja. Herkut ei maistu, eikä lämpimillä ruuilla jaksa syödä kamalan paljoa. Leipää olen syönyt nyt enemmän kuin aikoihin, kun yleensä sen syönti on mulla aika vähäistä.
 
Siis voi kääk tätä vatsan pönötystä! Nyt menossa 9+1 ja edelleen vatsa selvästi turpoaa iltaa kohden. Vaaka näyttää illalla n. +2 kg verrattuna aamuun ja siis pahimmillaan iltapaino tarkoittaa, että on jo 4 kg tullut alkupainoon verrattuna. Ja sen kyllä näkee. Alkaa olla hankala löytää kaapista sellaisia sopivia vaatteita, jotka ei olisi turhan vartalonmyötäisiä ja asian paljastavia. En ole ihan vielä valmis töissä asiasta kertomaan, kun kuitenkin vielä ensimmäisellä kolmanneksella vasta mennään, joten siksi pitää yrittää vähän peitellä. Rinnatkin ovat ihan selvästi kasvaneet ja tulleet painavammiksi.
 
Mulla kans rinnat tuntuu painavan hirveesti. Painoo tullut ehkä kilon verran lisää, johtuu varmasti ihan pelkästään herkkujen syömisestä. Mitään terveellistä kun ei tee mieli! Pizzaa suupielessä nytkin:rolleyes: Niin ja viikkoja siis vasta 7+2.
 
Herkkuja tai mässäilykamaa ei tee yhtään mieli, ja neuvolassa käydessä olikin paino vähän laskenu jotain reilu kilon normaalista. Viimeks laski alkuun muistaakseni yli 4kg ennenku lähti nousuun. Mulla ei siis tarttis laskea yhtään, oon ihan normaalipainoinen, mut ei pari kiloa haittaakaan, en silti kuihdu ihan kokonaan pois :) Raikkaat jutut maistuu, kaikki tuore esim marjat ja hedelmät, niiden kanssa jogurtti tms. Viime yönä näin unia kaikesta mässyruuasta, että jospa se enteilis pahoinvointien loppua ja ruokahalun paluuta...Yleensä syön ihan kaikkee mut kohtuudella, en oikein liho enkä laihdu helposti mihinkään suuntaan.
 
Joo mulla ennen raskautta 57kiloa ja nyt äsken kun kävin vaa alla oli 59 jo, olen 10+6rv.. Vaikken mässäilly olekkaan. Ja huomaa et löllöä tullut reisiin peppuun ja masuun selvästi. Mamma housuja käytän koska turvotusta on masussa heti ruokailun jälkeen, ei pysty piilottelee masua yhtään. ootan että olo vähän virkoais ja sais energiaa liikkua kun syksykin on saapumassa.
 
Mulla kaikki lisääntynyt massa on keskittynyt vain rintoihin ja vatsaan. Huomaa siitä, että vanhat housut menevät reisistä ihan hyvin, mutta sitten tuo vatsa pömpöttää sen verran, että vaikka vielä aamulla ne saisi hyvin jalkaan, niin iltapäivään mennessä vyötärö painaa ikävästi.
 
Meidän papu on saanu alkunsa pari viikon ulkomaanreissun aikana. Siellähän vasta tulee mässäiltyä ja syötyä kauheesti kun on hyvää ruokaa mitä ei taas saa pitkään aikaan. Ja neuvolaankin annoin kilomäärän minkä painoin ennen reissuunlähtöö, 56kg. Jos edellisiin reissuihin on uskomista niin sanoisin lihonneeni parisen kiloa ainakin. Ja vaikka yhtään en ole oksennellut (ruoka on kyl maistunu yllättävän vähän mutta joka päivä syönyt minkä jaksanut), paino on ollu nu parina aamuna vaan 54,5kg... kyllähän se tästä vielä nousee mutta pistää ihmettelemään!o_O
 
Minulla ei ole vielä paino noussut yhtään, mistä olen erittäin hyvilläni. En ymmärrä miten edellisen raskauden aikana tuli +2 kg, vaikka söin samalla tavalla kuin nyt ja jopa liikuin hieman enemmän. Ne +2 ei ehtiny välissä lähteä pois, että ne on lukeutunu alkupainoon. Ja multahan löytyy ylipainoa, että olis vaan hienoa jos ei yhtään nousis paino... Saahan sitä aina haluta ja toivoa! :cool01
 
Pikkuhiljaa minäkin palaan alkuperäseen 56kiloon. Viikoilla 14-20 tulee vissiin kertymään se 1kg/vko et kyl kilonsamenettäneet saa vielä vähän takaisin :wink itellä nyt 12+5 ja keskiviikkona eka neuvolalääkärinkäynti (jota ennen pissanäyte annettava ja pikainen terkkaritapaaminen) :)
 
BabyBlues.. kiva kuulla, että painoa voi pudotakin ensimmäisen kolmanneksen aikana. Itselläni siis painoa tullut lisää vasta 300g, vaikka ensimmäinen kolmannes luultavasti lopuillaan. Eli vielä ei kannata huolestua, kyllä se vielä tästä. Toivottavasti pääsen itsekin loppupuolella päivittelemään elopainoa :wink
 
Joo ei kai ekalla kolmanneksella tarttis tulla juuri yhtään, ellei oo jotenkin tosi alipainoinen. Kyllä sitä ihan terveellisiin lukemiin vielä ehtii, oikeesti tosi harvoin on niin päin että joku ei oikeesti sais tarvitsemaansa energiamäärää koko raskauden aikana, eiköhän se enemmän ole niin että monille tuppaa tulemaan liikaa...ei sitä tarvitse todellakaan väkisin kahden edestä syödä, sen verran vaan mikä tuntuu hyvältä(jos sitäkään, pätee useimmille) ja mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti jne. Itse en varmaankaan yhtään enempää syö, jokusen hedelmän ehkä lisää kun niitä tekee niin mieli...Etenkin mummin puutarhan omenoita kun on saatavilla, ja kaupan tuotteista mandariinit alkaa näin syksyllä olla taas laadukkaampia :P
 
Komppaan, se paino nousee kyllä varmasti 5-6kk kohdalla viimeistään eikä tarvitse edes liikoja syödä. Verimäärän, lapsen ja istukan paino pelkästään kerryttää, ja kroppa automaattisesti kerää rasvaa. Kannattaa tosissaan vaan syödä terveellisesti ja liikkua entiseen malliin ja jättää herkuttelut vaikka pariin päivään per viikko. Olen hoikka ja syön terveellisesti+liikun mutta aina niitä kiloja on tullut, teki mitä teki. Laihduttaminen ei tule kuuloonkaan raskaana, mutta terveelliseen elämäntapaan kannattaa kiinnittää huomiota kunhan välillä myös muistaa herkutella :wink Itsellä ainakin terveellisillä elämäntavoilla ja imetyksellä suli ylimääräiset rasvat hyvin pois. Ja kun ensimmäiset kkuukaudet vauva on usein hyvinkin paljon rinnalla, se on tehokas rasvaimu :grin

Tässä raskaudessa aluksi painoni tippui n.2kg mutta nyt on tullut takaisin eli about lähtöpainossa nyt viikoilla 13. Tästä taas pikkuhiljaa paino alkaa oletettavasti nousta niinkuin aiemmissakin. Kovinta painonnousu oli minulla n. rv 20-30 aiemmissa raskauksissa, sitä vain yhtäkkiä oli 10kg painavempi o_O
 
Mulla on paino laskenut,, raskauden alussa oli paino 68kg ja sit se laskii tohon 64kg. Koko alkuraskauden viikolta 6 viikkoon 13 oli tosi kova pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta. Nyt vihdoin pahoinvointi helpottunu ja ruokahalu palannut.
 
Oijoi..paino noussutkin muutamissa viikoissa vähä reilu 58kg eli 3kg tullut yhtäkkiä lisää elopainoa :rolleyes: nysse sitten alkoi! Huomenna alkaa 18.viikko ja näinköhän tulee kilo per viikko meikälle seuraavat 10vkoa :grin bmi oli tosin 19 joten laskurinkin mukaan silti painnonnousu alarajoilla...tänään silti ihastellen Hulluilla päivillä katselin yhtä hyvin hoikkaa viimesillään raskaana olevaa naista, tuollaista minusta ei ikinä saisi :grin oon ehkä vähän itsekriittinen, mutta inhottaa kun kertyy painoa vaikka ruokailut pysyy samana...argh
 
Kyllä se vaikeaa on hyväksyä painonnousua ja läskin kertymistä :D. Itsellä pamahti heti plussauksen jälkeen ne pari kiloa, sen jälkeen vasta 1 kg. Nyt vasta noin viikon olen pystynyt taas liikkumaan normaalisti, kun huono olo helpottanut.
 
Toivon että olis samanlainen raskaus kun viimeksi, eli että takaapäin ei huomais mitään viimeisilläkään ja olisin masua lukuun ottamatta normaali hoikka itseni...mutta eihän sitä tiedä. Nyt ei oo herkut maistunu yhtään, että jalat on vaan pilliytyny entisestään, mikä on ihan kiva. Korkokengät jalassa ja sopivanlainen yläosa päällä en näytä vielä onneks yhtään ylävartalopönäkältäkään. Siis nyt kun ei ole enää turvotusta, kesällä oli todella tasapaksu olo koko ajan... :S
 
Mulla on tullu nyt sellasen kolmisen kiloa lisää painoa plussaamisen jälkeen ja viikkoja 17+2 vaikka syön vähä mitä sattuu tekee mieli terveellisen ja epäterveellisen välistä :grin toi turvotuksen lisääntyminen alussa oli ihan kamalaa, mitenkää päin ei ollu hyvä olla vaikka söit vähän tai vähän enemmän, mut onneksi se on nyt helpottan paljon :)
 
Mulla painoa tullut plussaamisesta n. 8kg :sad001 Ihan kauhea määrä ja nyt täytyy todellakin katsoa mitä suuhunsa laittaa. Mun on tehnyt hirveesti mieli kaikkea makeaa ja sitä on syötykin ihan kahden edestä. Nyt on pakko laittaa stoppi, etten synnärillä oo järkyttävä möhköfantti.
 
Mulla vaaka näyttää edelleen samoja lukemia kuin alussa, vähän kyllä sitä ihmettelen...voi tietty olla että kulutuskin on pysynyt kunnossa kun ton 1v perässä saa juosta koko päivän:) kai se kohta alkaa nousta. Ekasta tuli kuitenkin 20+ kg et eiköhän tästäkin tule jokunen kilo.
 
Takaisin
Top