Painon nousu/lasku

Mulla paino lähti viimeeksikin vähän myöhemmin vasta nousuun, ja yhteensä tais tulla 8kg omaan lähtöpainoon, jotka lähti sit kyllä saman tien poiskin. Nyt on tehny mieli vaan terveellisiä ruokia, että on hyvät mahdollisuudet taas samaan, mutta en kyllä stressaa, niin kuin en viimeeksikään...
 
Tietty syömiset vaikuttaa, mutta uskoisin että hormonit vaikuttaa vielä enemmän. Hormonit pitää huolen että äidin elimistö muuttuu niiiin monella tavalla että se on aika hen.koht.juttu miten painoa kertyy. Hormoneistahan ne syömishimotkin johtuu, jotka johtaa aikamoiseen turpoomiseen toisilla. Mulla tokasta tuli tosiaan n.18kg josta ekan viikon jälkeen lähti n.15kg. Olin siis pirun turvonnut :D vaikka tokihan sitä imetysvarastoläskiäkin tuli :wink ei jääny turvotukset sairaalaan kun sain monta pussia Ringer Asetatia(tippaa) vaan lähti vasta kotosalla. Että ensi synnyttäjien ei kannata panikoida jos sairaalaan jää hädin tuskin pari kiloa: riippuu täysin hoidoista ja taas yksilöllisistä eroista kuinka nopeasti ne turvotukset ja ylimääräiset vauvaan liittyvät painot lähtee :)
 
Alkuraskaudesta laihduin pahoinvoinnin takia neljä kiloa (bmi 28.26-> 26.77) ja nyt rv15+4 on tullut kilo takaisin. Hirveesti ei tarviis kiloja tulla kun tuota ylipainoa on jo valmiiksi.
 
Nyt 19+2 ja vähän vajaa 4 kg on tullut painoa lisää. Tämä kaikki on tullut viimeisimmän neuvolan jälkeen (14+5), eli melkein kilo viikossa. Enimmäkseen tainnut kuitenkin mennä mahaan, kun mahanympärys viimeeksi mitattaessa oli 105 cm ja sf-mitta (itse mitattuna) 19 cm..
 
Mulla tuli tänään 16+0 mittariin, painoa en oo kattonu viimesimmän nauvolan jälkeen, jossa se lähenteli jo kuuttakymmentä kiloa.. Tästä aikaa kuitenkin kohta kk, ja lähtöpaino oli jotain 56kg luokkaa.. Kauheaa paniikkia ollut päällä, kun lapsesta lähtien päähän on taottu että monenlaista saa olla muttei tyhmä tai läski. :sad001

Toisaalta nyt kun en ole vaa'alla käynyt (ei meillä sitä kotona olekaan), ja olen lähinnä tutkiskellut itseäni muuten, niin olen tullut siihen lopputulemaan etteivät nuo "kilot" ole fläsää kuin enintään kilon verran. Käsivarret ja jalat ovat ehkä jopa kaventuneet, ja mahamakkaraa saa sormilla kiinni ihan minimaalisen verran enemmän kuin ennen. Että nämä minun kilot lienevät olevan turvotusta, nestettä sun muuta. Rinnatkin kasvaneet kaksi kuppikokoa, niin kai se sekin puntarilla näkyy..
 
Tänään rv 16+1 ja paino nyt siinä missä oli alunperinkin, jihuu! Menetin siis vain kilon ja nyt lähtölukemissa ja eiköhän tässä painoa tule koko ajan lisää. Paino on kyllä tosi yksilöllistä, koska itselläni kuppikoko kasvanut nyt yhden koon ja vatsa vähän näkyy eli ei vielä paljoa tullut näkyviinkään.
 
Mun paino ennen raskautta ollu 73kg, eka neuvola oli rv9+0, silloin paino oli 76kg ja siinä samassa se on edelleen ja nyt rv18+0. Tuntuu että maha ei ole kasvanut yhtään, pyöristynyt vain mutta vanhat rintsikat alkaa käydä ahtaiksi. :)
 
Mulla tuli ekasta painoa semmonen 16kg ja niitä kiloja karisteltiin melkeen 2 vuotta. Nyt painoa tullu 3kg (rv 17+3) kun edellisessä olin tässä vaiheessa jo pari kiloa painavampi. Toivottavasti tälläkertaa en ihan niin isoksi kasvaisi kun viimeksi.
 
Huh, tänään oli taas neuvolakäynti ja paino oli viime kerrasta noussut kokonaiset 400 grammaa. Tainnut tämä jo pari viikkoa kestänyt flunssa kuitenkin sen verran syömistä hillitä että vararavintoja on palanut, kun vauvamaha on kuitenkin tuossa välissä kasvanut aika reippaasti.
 
Täällä viikko 19 ja koko hivunnut 170/59...painoa tullu melkein 1kg/vko siitä ku alkoi nousemaan :grin nyt tullu about +4kg :dance011
 
Viikkoja huomenna 20 täynnä ja noin 5kiloa on tullut paino. Ja kyllä huomaa. Muutamat raskaus vaatteet kiristää ja paljon vaikka olen viimeraskaudessa niitä käyttänyt loppuun saakka. Mahaa särkennyt niin ei pysty oikee liikkumaan. Kaikki liikkuminen siis sattuu alamahaa. Lenkkeily jäänyt vähiin...
 
Huomenna selviää neuvolassa mikä on tilanne, itse en omista vaakaa kun en sitä mihinkään tarvitse: vaatteista näkee. Voi olla että parin viimepäivän buffetsyöpöttely vääristää hieman todellista nousuvauhtia, vaikka kyllä muutenkin on alkanu taas makea maistua ekaa kertaa kevään jälkeen. En mä silti kyllä ikinä mitään oikein osta, omenan syön makeanhimoon, mutta nyt vaan huomasin, kun oli tarjolla monessa paikassa ja yllättäen maistuikin. Pari viikkoa sitten piti vielä varoa ettei lennä laatta kun näki tai ajattelikin jotain leivonnaisia tai makeisia...
 
Hauska laskuri, mutta se ehkä näyttää pikkusen kovempaa painoa kun suomessa käytetty? Siis mulle sanoivat neuvolassa, että olisi hyvä, jos rv 20 olisi tullut 2 kg lisää painoa, tuo näytti yli kilon enemmän siinä alimmassa kategoriassa. Mutta hauska laskuri, kun käyttää viitearvoina, kuten tuolla sivuilla sanotaankin. Voi olla, että sanoivat mulle neuvolassa alakanttiin tuon arvion, koska mulla painonnousu on ollut ongelma. Tänään taisi vaaka näyttää +300g rv (17+4) eli ylöspäin on suunta nyt :) Menee kyllä vielä ihan omat vaatteet päälle, mutta nythän vatsan kasvu pitäisi kiihtyä eli eiköhän kohta joudu katsomaan uusia vaatteita.
 
Tuo laskuri näytti tälle viikolle suht oikeen painon, mut alkuraskaudessa paino oli vähän pienempi kuin mitä tuo näytti.. Laskeskelin justiinsa, että viime neuvolakäynnistä (14+5) on tullut painoa n 600 g/vko. Eli on taas vähän tasoittunut, kun joku pari viikkoa sitten oli n 1 kg/vko. Toivottavasti pysyy nyt melko maltillisena nousu.. Niin ja nyt siis yhteensä n 4,5 kg painonnousu ja 21+0.
 
Tänään neuvolassa mitattiin, yhteensä se pari kiloa tullu alusta, jolloin oli pahoinvointi verottanu vähän, eli omaan normaalipainoon nähden ehkä kilo. Eli ihan jees...tosin muistelen, että viimeksi vasta lopummassa nousi reilummin, varmaan siksi kun joutui jättämään kunnon hikiliikuntaa vähemmälle. Nyt yritän tehdä mahdollisimman pitkään, tänään tuntui erityisen hyvältä treenata!
 
Huomenna alkaa raskausviikko 20 ja painoa tullu sen lähes 4kg :) ottaen huomioon että vauva+kohtu+istukka on jo sen 1kg ja lisääntynyt verimäärä+tissit vähintään kilon myös lisää ni oon tosi tyytyväinen. Eipä sitä fläsää oo juuri tullut ku bmi oli 19 aluks ja syömiset samoissa ku ennenkin. Taulukon mukaan yli 800g odotettavissa oleva terve painonnousu per viikko? Tuntuu hurjalta mut näillä viikoilla mulla ennenki aina tullu about tota tahtia joten bring it on :D
 
Minullakin on nyt rv 21 (20+3) ja painoa tullut lisää vajaat 4 kg :) Eli ei siis kovin paha? Kyllä on ihan vain mahakin jo yksinään kasvanu, että onneksi kaikki ei ole läskiä :p
 
Ja tuo laskurihan on vain suuntaa antava. Kaipa tärkeintä on se oma ja vauvan hyvinvointi riippumatta siitä paljonko ja missä vaiheessa niitä kiloja kertyy. Eihän kaikki mene muutoinkaan kaavojen mukaan ja kaksi täysin saman kokoista äitiä, joiden kokonaispainonlisäys on täsmälleen sama, saattaa silti mennä raskauden eri vaiheissa ihan eri painonlisäyksin.
 
Takaisin
Top