Painon nousu/lasku

Oho, ootte käyny jo pyöräilemässä vauvan kanssa! Mä en oo arvannu, kun oon tuuminu ettei vielä uskalla. Tommosesta Kittyn mainitsemasta vauvoille sopivasta peräkärristä en oo kuullutkaan?
 
Onko joku yrittänyt ihan tietoisesti laihduttaa imetyksen aikana? Ei kai se niin haitallista voi olla. Alkaa läskit tympiä. Pelkään kyllä, että maidontulo hiipuu. Prinsessa ei edelleenkään huoli pulloa.
 
Laihduttaminen on ihan ok, kunhan syö viellä tarpeeksi eli liikunnalla pitäs lähteä kiloja karistamaan. Sitten imetyksen jälkeen voi myös syömistä vähentää. Tietenkin jo nyt voi rukkailla sitä ruokavaliota enemmän kasviksia, pehmeitä rasvoja ja kaikkea terveellistä sisältäväksi. Imettävä nainen tarvitsee kumminkin paljon energiaa, enemmän kuin raskaana oleva. Lisäenergian tarve on 500 kaloria päivässä eli viitteellinen päivän tarve on 2500 kaloria. Eli vaan liikkumaan ja syö terveellisesti ja tarpeeksi paljon. :)
 
Juu ja siis maltillinen painonlasku ok. Jos paino putoo liian nopeesti niin tulikohan jotain "kuona-aineita" tms.siihen maitoon tai jotain. Ei kai painonpudotuksen sinänsä pitäis imetykseen vaikuttaa, juominenhan sitä maidontuotantoo kai enemmän ylläpitää?

Sanoja se meidän pyöräilykärry on tällänen ku Chariot cougar1. Käytettynä ostettiin. Sinne saa sisälle sellasen "vauvariippukeinun" (en tiedä mikä on oikeesti nimeltään). Sit kun vauva kasvaa ja osaa ostua niin se otetaan pois ja istutetaan kärryyn sellaisenaan. Turvavyöt on tietenkin molemmissa. Sitä siis voi vetää polkupyörällä, lisäks mies on käynyt juoksemassa sen kans (silloin kärryä työnnetään ja edessä on juoksupyörä). Sit siihen on sellaset pienet pyörät eteen eli jos vaikka menee pyörällä kauppaan niin voi ottaa vaunun mukaan kauppaan sisälle ja työnnellä vauvaa siinä. Lisäks tohon saa talvella jalakset jos haluu vetää perässä kun hiihtää :) Edullisempia versioita oon nähnyt myynnissä mm. XXL sportissa.

Just tultiin 24 km pyörälenkiltä, poika nukkui melkein koko matkan reilu 1,5 h :)
 
Mulla neuvolantäti sanoi, ettei saisi laihduttaa. Lisäksi äiti on pelotellut kertomalla, miten hänellä ei tullut maitoa tarpeeksi, jos ei syönyt kunnolla ja miten lihosi aina imettäessään... ehkä neuvolan ohjeistus mun kohdalla johtuu syömishäiriötaustasta.

Mulla on polvet aivan rikki ja liikkuminen ollut hankalaa. Lääkärin mukaan polvet menneet tähän kuntoon raskauden ja imetyksen takia. Ilmeisesti hormoonit voivat vaikuttaa asiaan. No kaipa tästäkin vielä noustaan.
 
Hiilareita ei kannata vähentää. Enemmänkin terveellistää ruokavaliotaan, jos ei jo syö terveellisesti. Liikuntaan on hyvä muutenkin harrastaa, mutta pitää muistaa syödä ja etenkin juoda kunnolla. Jos on syömishäiriö taustaa, niin pitää olla tarkkana, ettei rupee vahingossa taas oireilemaan. Muutenkin laiduttaminen on terveellisempää lisäämällä liikuntaa eikä vähentämällä syömistä. Hyvä laihdutus toimii liikunnalla ja terveellisellä syömisellä. Liikunta pitää myös aloittaa hissukseen synnytyksen jälkeen ja siinäkään ei pidä mennä liiallisuuksiin. Toisaalta jos on syömishäiriötaustaa, niin ei ne lisäkilot varmaan kauheesti nekään tee hyvää mielelle. Toisaalta nyt kun on pienen vauvan äiti, niin ei pidä odottaa itseltää mitään huippamallin mittoja! Mullakin on vielä ylimääräisiä kiloja enkä niitä edes aijo aktiivisesti pudottaa sillä olen vieläkin normaalipainoinen. Enemmän kiinnittäisin huomiota fyysiseen kuntoon ja terveelliseeen syömiseen kuin siihen mitä vaaka näyttää tai että osuuko reidet yhteen tai muuhun sellaiseen. Syömishäiriötaustaisen kannattaa ehkä myös tehdä laihdutuksia ja kunnon kohotuksia ammattilaisten ''valvonnassa''. Käydä vaikka ravintoterapeutilla tms.
 
Ehdottomasti niinku pookkana sanoi! Mäkään en ole laihduttamassa nyt imetysaikana. Enkä kyllä aio mitään "kuureja" pitää sen jälkeenkään. Mä uskon enemmän siihen että kun tekee pieniä pysyviä muutoksia niin niillä on pitemmät vaikutukset.
 
Juuri niin. Yleensä ne ''tehokuurit'' päättyy painon jojoiluun. Pidemmällä työllä saa pidempiaikaisia tuloksia!
 
Tekee hyvää kuulla toisten järkipuhetta. Ilmeisesti mäkin siis olen normaalipainoinen, mutta raskauskiloja on vielä paljon... koitan pitää mielessä, että omasta mielestäni olin liian iso 176 cm / 50 kg mitoissakin. Läski on pään sisällä. Varmaan nyt paha olo liittyykin siihen, etten ole niin pitkään aikaan päässyt liikkumaan normaalisti kun nuo polvet ovat mitä ovat. Tulee vaan välillä surku-olo, kun ei saa näitä kiloja karistettua niin, että olis edes viime kesän mitoissa.
 
Noh noh! Minä olen 171cm ja painoni ennen raskautta oli 57kg. Silloin olin siinä rajalla että voinko hyvin vai olenko liian laiha. Nyt olen 60kg eli matkaa olisi vielä se 3kg, mutta nyt tuntuu hyvälle. En tästä lähde laihduttamaan ollenkaan, mutta lihaksia voisin hankkia lisää. Vaikka kehon rakenne kertoo myös jotain, mutta silti et ole ollenkaan lihava, tasse!!:) Tarvitsisit ehkä enemmän sitä mielialan kohoitusta kuin laihista!
 
Ikää on tässä kertynyt jo sen verran että aineenvaihduntakin hidastuu ym. Tällä hetkellä 70 kg ja 165 cm. Itsellä hyvä olo olis jossain siellä 60-65. Nyt on vähän liian pehmee olo :grin ja parit raskauskilot jäljellä.
 
Kilot ei kerro joo yhtään mitään siitä, millainen on. Tai no suuntaa-antavaa toki, jos on 170 cm pitkä ja painaa 140 kg, niin siinä ei ehkä ole lihasta se kaikki :). Mutta näin muutoin, paras mittari on peili. Multa lähti kilot kahdessa viikossa, mutta ei se peilikuva silti ollut sellainen kuin olisin halunnut, tietenkään. Eikä se ihan ole vieläkään, mutta matkalla ollaan sinnepäin.

Mä ajattelin tänään käydä ekalla kunnon juoksulenkillä koiran kanssa, saa nähdä mitä tulee, konttaanko takaisin... :D
 
4,5kk synnytyksestä ja mä en oo tehny vielä yhtään vatsojen treeniä, ainoastaan kylkiä ja sivuttaisia lihaksia hyvin varovasti ja vähän... kolme lasta ku odottanut/synnyttänyt 4v sisään(!!) niin oon TOSI varovainen. Loppuelämä aikaa kuntoutua :D

Mun vakkari (urheilu)hieroja sanoikin ettei kannata ennenkuin vatsalihakset täysin palautunut kiinni, mulla pitkään ollu tollanen 1 sormen rako(vaan) mut odotan ainakin 6kk ennenkuin alan treenaamaan rutistuksia ym. Toki muut treenit ottaa myös keskivartaloon jonkin verran ja torsohan parhaiten vahvistuu kun muistaa pitää "kroppaa kasassa" kävellessä, istuessa ym. Lantionpohjaa koitan puristella joka päivä myös kasaan....usein pienet jutut on ne isoimmat....

Oon pitäny kirjaa mitoista ja ilman kunnon vatsatreenejä ja juurikaan mitään painonpudotusta on lähteny mahasta kuukaudessa n.6cm!! wuhuu :D kyllä ne palautuu pikkuhiljaa... ja tärkein on löytää ryhti ja syvät lihakset ja sitäkautta vatsakin(ja selkä!) taas löytää paikkansa
 
Käytiin eilen lasten kanssa urheilukentällä "urheilemassa". Juoksin 400 m ja hyppäsin kerran korkeutta. Lopputulemana nivelet todella kipeät ja toinen polvi taittokipeä. En suosittele teille muille kokeilua, vaikka kuin olisi jo hyvä fiilis omista voimista...
 
Sanoja, kiva kun kävit varottamassa. Saa tosiaan olla tarkkana, ettei mene liian kovaa. On se vaan kummallista tämä synnytyksen jälkeinen tila. Mukamas terve, mutta ei sittenkään..
 
Mun haaveet kilojen karistamisesta lykkääntyy aina vaan. Polvet on jo pitkään vihoitelleet. Ajattelin sen johtuvan vauvan kanssa kyykkäämisestä yms. heijaamisesta. Nyt on muutaman kerran jalka pettänyt alta ja polvet naksuu ja sattuu. Kävin lääkärillä, joka totes, että rusto pehmentynyt polvista. Ei voi tehdä mitään + raskaus ja imetys pahentaa vaivaa. Ennenkin siis juostessa kipeytyneet polvet. Tähän lisäksi vielä jumiutunut selkä. Vauvaa naurattaa, kun äiti vaikeroi lattialta noustessa. Onneksi on nyt mies kotona.

Jos jollain muulla samanlaista niin tiedoksi, että hormoonit voi tosiaan vieläkin pehmentää pään lisäksi niveliä. :bored:
 
Tasse joo, nivelet ja muut ligamentit on raskauden myötä löystyneet. Mä olin kuvitellut, että kun oon pyöräillyt jo muutaman kuukauden ja juossutkin noita 6 km lenkkejä ilman mitään oireita, niin olisin kunnossa nivelten osalta. Mutta heti kun kokeili jotain muuta, niin kostautui. Ja kyllä toi häpyliitos tuntuu mulla vielä satunnaisesti vähän löysältä ja vihlovalta. Siis oikeasti, kerran hyppäsin korkeutta (ja sekin oli 110 cm :D) ja kerran juoksin kentän ympäri. Tässä lopputulos.
 
Mulla rouskuu nivelet varsinkin ranteissa niin että tuntuu oikeesti että ne menee paikoiltaan... Välillä en meinaa pystyä nostaan poikaa esim.sängystä kun ranteisiin sattuu niin paljon. Mulla on sellanen pehmee tuki ja se vähän onneks auttaa. Oliskohan mitään muuta apua??
 
Mulla tuntui polvet kipeiltä, kun yritin tehdä kyykkyjä. Totesin sitten, että enpä taida itseäni kiusata ja jatkoin kevyemmillä harjoituksilla. Ikävää, että voi tosiaan mennä ihan huonoon kuntoon pelkän lapsen takia. Mutta onneksi on muita liikuntamuotoja, joita voi harrastaa. Kyllä täältä vielä noustaan :p
 
Takaisin
Top