Päivän fiilis

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiina P.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt tuli mieleen tällainen: söin juustoa, joka oli termisoitu/lämpökäsitelty. Se vielä kuumennettiin ennen syömistä, mut mietin nyt et olikohan tarpeeksi kuumennettu. Kyseessä siis raglettejuusto ja raglettehärvelillä valmistettu. Oon niin sika tarkka ollu kaikkien juustojen suhteen, mut nyt sit tämmönen. :sorry: Pelottaa, et riskeerasinko nyt itseni ja vauvan listerialle tai jollekin muulle vakavalle taudille/bakteerille. Huono fiilis tuli nyt. :sad001 Ootteko te muut syöny miten huoletta juustoja?

Syöny kaikkia juustoja. Esim. Manchegoa joka lentäny mun vanhempien laukussa espanjasta tänne. Ja tiedän millasissa "kylmäaltaissa" ne siellä espanjassa säilytetään. En ois huolissaa!

Mä oon ainaki syöny melkein mitä vaan koko raskauden.. en muutenkaan raakaa kalaa tms syö enkä alkoholia juo, mutta vähän salmiakkia/lakua oon syöny, fetaa oon syöny, kerran oli pizzassa sinihomejuustoa - söin silti, metvurstia oon syöny pari kertaa yms..

Mäkin pariin kertaan oon syöny sinihomejuustoa raskauden aikana. En siinä hetkessä muistanu, että se on kiellettyä... neuvolassa lohdutteli, ettei niistä kovin usein mitään tuu. Enemmän ne on sellasia "varmuuden vuoksi" tyylisiä. Lakua ja salmiakkia pari aina joskus. Muuten oon ehkä onnistunu vältteleen kiellettyjä ruokia. Kylmäsavustettu lohi on mun suosikkiruokia niin on ollu ihan täyttä tuskaa, kun ei oo voinu syödä sitä...

Kela yrittää pitää kaikki töissä... riippumatta siitä, minkälaiset seuraukset sillä voi olla. Tai siltä on ainakin tuntunut, kun sivusta saanut seurata sukulaisten kamppailua kelan kanssa.

// Sanottakoon vielä, että vakuutusyhtiöihin luotan kaikkein vähiten :hilarious: Ne tuntuu aina vähäkään erikoisemmissa tapauksissa keksimään jonkin syyn olla korvaamatta mitään.

Kyl samaa mieltä[emoji4] ja vielä sen verran jatkan, et kuntien vammaispalvelutkaan eivät aina oo lakien mukaisella tasalla ja sielläkin voi helposti joutua taistelemaan omista oikeuksistaan:(
Ja kela, se jo instituutiona on niin kaukana inhimillisyydestä ja ihmisyydestä, et jos et katekorisoidu just tiettyihin kritreereihin, ni todellaki kohtelu voi tuntua vähintääkin epäoikeudenmukaiselta. Suomi on monin paikoin hyvä maa olla, elää ja yrittää, täydellinen se ei kuitenkaan ole!

Okei. Ehkä mä koitan olla murehtimatta. Kyseessä vaan tais olla ulkomainen juusto kaikenlisäksi... :shifty: Äh.

Oivoi kun fiilis on jotenkin ihan katossa!
:happy093
Eilen saatiin vauvan huoneen lattiaan laminaatti ja katto kuntoon! Seinät on maalattu jo viikko pari sitten, enää listat puuttuu. Tänää tulee Ikean auto ja tuo kalusteet (vaatekaappia jne) Sit sais tuon esikoisen pinnasängyn kasattua takaisin ja laitella niitä pestyjä vaatteita sinne kaappiin!!! :smiley-bounce013

Okei. Ehkä mä koitan olla murehtimatta. Kyseessä vaan tais olla ulkomainen juusto kaikenlisäksi... :shifty: Äh.

Palaan vielä ihan nopeesti tähän: Mä söin kerran Saksassa homejuustoa (kuka tietää minkä maalaista) sellasessa paikassa, jossa kukaan ei osannu englantia... kyllä hetken stressasin, kun tajusin, mitä tuli tehtyä. Mutta eipä siinä onneks mitään käyny.

Mä oon syönyt kotimaisia, pastoroituja maitotuotteita melko surutta, en tosin homejuustoja. Radin takia niin tiukka ruokavalio, että ilman raejuustoa musta ei olis mitään enää jäljellä :D. Onneksi listerian riski on tosi pieni ja sit vielä se riski, että listeria ylipäätään jotain aiheuttaisi on vielä pienempi. Eli ensin pitäis syödä ruokaa, jossa merkittävästi listeria-bakteeria (jos pastoroitu ja kylmäketju ei oo katkennu, niin tosi epätodennäköstä), sit vielä pitäis saada listerian aiheuttama ruokamyrkytys (ei läheskään aina tule, vaikka huonoa ruokaa söiskin) ja silti se riski on lähinnä se että voi aiheuttaa jkv suurentuneen keskemenoriskin. Riskihän se on silti, mutta eipähän mikään suuren suuri :).

Mä syön kyllä joka aamu raejuustoa ja neuvolassakin sitä suositeltu protskun vuoksi. Auraa oon kans pariin kertaan syönyt lämmitettynä jossain piirakassa. Kaikkia missä lukee se pastöroitu niin olen huoletta syönyt vaikka ois pehmeempää juustoa kyseessä. Tuorejuustoja en kyllä ehkä ole silti syönyt ainakaan tarkoituksella mutta niitäki pastöroituja varmasti voi. Ei mua enää kauheena huoleta mut alkuraskaudessa olin tosi tarkka

Mä oon ollu tarkka koko raskauden ajan noiden juustojen kanssa. Sit nyt iski paniikki, et oonko pilannut nyt jotain aivan viimesillä viikoilla. Mut joo, oon jo rauhoittunut ton suhteen. :joyful:

Tänään neuvolassa täti sanoi, että luultavasti synnytystä aletaan käynnistämään vk 37 paikkeilla, eli kuukauden päästä. Osasyynä insuliinihoitoinen raskausdiabetes ja kohoava riski raskausmyrkytyksestä (proteiinit kohonneet viikko viikolta.) Muilla kokemuksia tällaisesta? Tavallaan ihanaa jos vauvan näkisi aikaisemmin, mutta pelottaa että meneekö kaikki sitten hyvin. Ja se itse käynnistäminen toki. Ja kaikki muut asiat vielä päälle, kun ei tiedä mitä odottaa!

Mulla pitäis selvitä ens viikolla (rv 36) käynnistelläänkö laskettuna, jos ei vielä ole syntynyt. Mulla myös insuliinihoitonen diabetes, mutta nää arpoo miten tehään kun minimaalinen annos ja sokerit ollu priimaa, ja lapsikin ihan keskikäyrillä. Ite toivosin että käynnistettäis. Tosin voihan se olla että tulee iteksiään jo ennen sitä, ainakin nää on veikkaillu että voi ottaa varaslähdön. Se tietty ois se paras vaihtoehto, kunhan ainakin pari viikkoo vielä malttais.

Mulla pitäis selvitä ens viikolla (rv 36) käynnistelläänkö laskettuna, jos ei vielä ole syntynyt. Mulla myös insuliinihoitonen diabetes, mutta nää arpoo miten tehään kun minimaalinen annos ja sokerit ollu priimaa, ja lapsikin ihan keskikäyrillä. Ite toivosin että käynnistettäis. Tosin voihan se olla että tulee iteksiään jo ennen sitä, ainakin nää on veikkaillu että voi ottaa varaslähdön. Se tietty ois se paras vaihtoehto, kunhan ainakin pari viikkoo vielä malttais.

Aion kysyä torstaina poliklinikkakäynnillä (käyn nyt kahden viikon välein ja tarvittaessa siellä) mitä he ajattelevat. Jänskättää paljon. Meidän vauva kasvaa alakäyrän tuntumassa, omalla tahdillaan kyllä, ja mulla menee enemmän insuliinia kuin minimi, mutta se nähdään sitten lähiviikkoina mitä sairaalassa sanotaan. On epäilty myös istukan vajaatoimintaa kaiken tämän lisäksi. On siis ollut miettimistä koko raskauden ajan, kun myös Thyroxinia menee aamuisin ja insuliinia iltaisin.

Aion kysyä torstaina poliklinikkakäynnillä (käyn nyt kahden viikon välein ja tarvittaessa siellä) mitä he ajattelevat. Jänskättää paljon. Meidän vauva kasvaa alakäyrän tuntumassa, omalla tahdillaan kyllä, ja mulla menee enemmän insuliinia kuin minimi, mutta se nähdään sitten lähiviikkoina mitä sairaalassa sanotaan. On epäilty myös istukan vajaatoimintaa kaiken tämän lisäksi. On siis ollut miettimistä koko raskauden ajan, kun myös Thyroxinia menee aamuisin ja insuliinia iltaisin.

Niin ja tietty mulla ei (ainakaan vielä) ole verenpaineissa tms ollut mitään, eikä muutenkaan raskausmyrkytysoireita. Enemmän mua pelottaa, että jos onkin painoarvioista huolimatta kauheen iso vauva tulossa. Mulla on myös tosi harvakseltaan käynnit, kk välein ja ei ollenkaan neuvolalääkäriä, niin tavallaan tuntuu että aika vähälle seurannalle on jäänyt tää. Seuraava neuvolakin vasta rv 38! Ja kuitenkin aikasin syntyvää on veikkailtu, niin oudoksuttaa näin vähäinen seuranta. Eihän siitä siis tietenkään tiedä miten hyvin vielä viihtyy matkassa, ja viikkojen puolestahan synnytystä ei enää estelläkän. Mulla siis on vauva laskeutunu, kiinnittyny oli viime neuvolassa ja supistellut paaaaaljon pitkän aikaa jo (tosin "pelkkiä" harkkasupistuksia). Limatulppaa on tullut pieninä paloina, mutta ilm. ulkosuulta, eikä se kuulema vielä kerro mitään kun uusiutuu. Jännittää tässä jo vähän silti, että millon tulee lähtö synnärille.

Niin ja tietty mulla ei (ainakaan vielä) ole verenpaineissa tms ollut mitään, eikä muutenkaan raskausmyrkytysoireita. Enemmän mua pelottaa, että jos onkin painoarvioista huolimatta kauheen iso vauva tulossa. Mulla on myös tosi harvakseltaan käynnit, kk välein ja ei ollenkaan neuvolalääkäriä, niin tavallaan tuntuu että aika vähälle seurannalle on jäänyt tää. Seuraava neuvolakin vasta rv 38! Ja kuitenkin aikasin syntyvää on veikkailtu, niin oudoksuttaa näin vähäinen seuranta. Eihän siitä siis tietenkään tiedä miten hyvin vielä viihtyy matkassa, ja viikkojen puolestahan synnytystä ei enää estelläkän. Mulla siis on vauva laskeutunu, kiinnittyny oli viime neuvolassa ja supistellut paaaaaljon pitkän aikaa jo (tosin "pelkkiä" harkkasupistuksia). Limatulppaa on tullut pieninä paloina, mutta ilm. ulkosuulta, eikä se kuulema vielä kerro mitään kun uusiutuu. Jännittää tässä jo vähän silti, että millon tulee lähtö synnärille.

Mullakaan ei verenpaineet ole pompanneet (vielä.) Proteiini virtsassa kohoaa jatkuvasti, pisteitä silmissä on-off, päänsärkyä ja tukalaa oloa. Mua huolettaa jos istukka lakkaa ykskaks toimimasta, mistä edes tiedän jos niin käy! Huolettaa. Jospa kaikki menisi hyvin.

Eilen oli niin tukala olla. Mahaan sattui ja kaikkia ihmetuntemuksia. Autoa en pystynyt kunnolla enää illalla ajamaan, kun asento painoi alavatsaan. Niinpä päätin, että tänään otan iisimmin. Eli olen siivonnut vain vaatehuoneen ja pakannut ullakolle tavaroita. :( En mä osaa olla, kun nyt ei taas satu mihinkään. :)

Keskiviikkona mulle järkättiin polttarit ja oli kyllä aivan mahtava päivä. Tänää mulla puolestaan on synttärit, katsotaan mitä tuleman pitää.

Aamusta kävin ostaa isänpäivä ruuat ja shoppailee joululahjoja (esikolle, miehelle ja anopille). Siivosin äsken ja nyt ois pari tuntia aikaa ennenkuin kotiväki saapuu taas paikalle.

Keskiviikkona mulle järkättiin polttarit ja oli kyllä aivan mahtava päivä. Tänää mulla puolestaan on synttärit, katsotaan mitä tuleman pitää.

Aamusta kävin ostaa isänpäivä ruuat ja shoppailee joululahjoja (esikolle, miehelle ja anopille). Siivosin äsken ja nyt ois pari tuntia aikaa ennenkuin kotiväki saapuu taas paikalle.

Paljon onnea! :)

Takaisin