Ou nou, tuo on tosi liikuttavaa, miten pikkuinen sano "omassa kodissa ollaan".
Mietin vain, mita meidan poika haluaisi sanoa tarhan jalkeen kotona, jos osaisi puhua... Ehka sinne perhepaivahoitopaikkaan on helpompi sopeutua kuin paivakotiin, jossa on enemman lapsia. Onhan se kuitenkin kodinomainen ymparisto. Ihan satavarmasti teillakin sopeudutaan ajan kanssa!
Me emme edelleenkaan luota pojan tarhapaikkaan niin hyvin kuin pitaisi. Ryhmakoot ovat ihan liian isot, tilat on ahtaat ja lapsia on liikaa. Nyt ollaan jo heti loman jalkeen saatu palautettakin, etta poika tonii toisia lapsia, vie lelut toisilta, repii toisia kasivarsista tai naamasta.
Ja ilmeisesti poika kokee itse samaa kohtelua, silla myos hanella itsellaan on kynsien raapimajalkia ja pikkumustelmia. Tuskinpa se vaan itse itseaan raapii...
Oikeastaan meno vain hurjenee, kun poika on siirtyyt isompien ryhmiin. Tuolla pojan tarhassa on siis vain -15, -14 ja -13 syntyneita ja poika on siis nyt isompien ryhmassa. -12 syntyneet ovat jo esikoulussa.
Ongelmaksi on koettu myos ruokailu. Isojen pitaisi syoda jo itse. Pojan eteen annetaan lautanen ja lusikka, mutta kukaan ei pida huolta siita, etta lapsi oikeasti syo mahansa tayteen. Ja meidan poika on viela niin avuton tuon itsenaisen ruokailun kanssa. Esim. lusikkaa se saattaa vain kastaa ruuassa ja laittaa sen toisin pain suuhunsa saamatta juuri mitaan ruokaa suuhunsa... Sotkeminen on myos ihan megalomaanista. Joka paiva poika tulee tarhasta kotiin ruokatahraisella paidalla. Jopa hiuksissa on ruokaa.
Ma olen jo nyt niin uupunut tuohon vaatehuoltoonkiin. Monet tahrat vaan pinttyy kiinni sen vaatteisiin ja ihan sen takia, etten ma jaksa niita heti tuoreiltaan pesta pois. Ja nyt kun pikkuhiljaa voi kayttaa jo pitkahihaisia paitoja niin ne paidan hihat oikein
uivat ruuassa. Ma en ymmarra, miksi ne antaa lapsen ruokailla niin, etteivat kuorusta paidan hihoja ylos? Tahrojen muodoista ja maarasta paatellen en ole varma tekevatko oikeasti niin. (Mies ei jaksa enaa edes kuunnella mun ruokatahra-analyyseja
) Ja taman takia meilla on viela toistaiseksi t-paidat, niillakin viela jonkin aikaa tulee kai toimeen...