Päivähoito / varhaiskasvatus

Brummelisa

Puuhakas puhuja
Otinpa sitten ja loin tälläisen ketjun. Eli lapsen hoitoon vienti on varmaan osalla ajankohtaista ennemmin tai myöhemmin (ja joillain on jo kokemustakin siitä). Tänne ajatuksia, odotuksia ja kokemuksia hoitoon liittyen :)

Meillä on paikka pistetty hakuun, marraskuussa aloteltais päiväkodissa sitten. Vielä ei mielessä tuo paljon pyöri, mutta parin kk päästä varmaan enemmän miettii sitä, millaista se arki sitten on koti/päiväkoti/työ/vapaa -akselilla. Ja varmasti hoidon aloitus on haasteellista, mutta toivottavasti poika sopeutuu ja tottuu siihen mahdollisimman nopeasti. Eka hoitoviikko on ainakin tarkoitus olla mahdollisimman "pehmeä lasku". Jos totta puhutaan, mua jännittää nyt enemmän se, miten mies pärjää pojan kanssa pari kuukautta :)
 
Mulla ei oo työpaikkaa valmiina, enkä oo ees varma missä tilanteessa ollaan kunhan ä-loma loppuu. Vuoden ikään ajattelin kotona sinnitellä, mutta sen jälkeen otan vastaan melkein mitä työtä vaan. Kunhan nyt ensin selviäisi missä kaupungissa silloin edes asutaan....

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Hyvä aloitus! :) Mä en ole tehnyt asian eteen vielä mitään, koska kaikki riippuu siitä, miten saan töitä. Toiveissa olisi löytää nyt alkuun joku osa-aikainen homma, niin sitten olisi pehmeä lasku ja ennen pitkää voisin käyttää jonkin aikaa viikosta myös väitöskirjaan. Täällä muuten on Suomen ainoa ortodoksinen päiväkoti, ja äitini sanoi mulle jo silloin, kun muutettiin (neiti alle 2 kk), että pitäiskö se laittaa nyt sinne jonoon? :laughing021 No en laita, mä alan hakemaan noita paikkoja sitten kun tiedän milloin se on sinne menossa. Mutta mä haluan sen ihan vaan lähipäiväkotiin (tai perhepäivähoitajalle) ja sitten tulevaisuudessa lähikouluun. Kyllä mä varmaan sieltä ort. pk:stakin kysäisen, ja jos sattuisi pääsemään niin voisihan sinne mennä, mutta kyllä mun mielestä toi uskonnollinen kasvatus on ensisijaisesti kodin tehtävä.
 
Heh, Kyumin, mulla on aika sama homma. Olen sanonut että vuoden ikäiseksi yritän olla. Nyt on tarkoitus alkaa laittaa avoimia hakemuksia, mutta olen kyllä selannut työpaikkoja aika ahkerasti. Huomaan olevani vähän epätoivoinen kotiäiti, kun melkein meinasin hakea kirjastoautonkuljettajaksi. :laughing021Mikä siis olisi ihan hieno työ, mutta kun mulla on kauhea ajokammo, enkä ole vapaaehtoisesti ajanut autoa moneen vuoteen, niin sitten menisin ajamaan kirjastoautoa Pohjois-Karjalan pikkukylien sivuteille? o_O
 
Mulla alkaa työt 1.9 ja sitten poika on kahden eri henkilön hoidettavana. Miehen siskon mies sekä sitten mun työkaverin vaimo. Työkaverilla on 3kk nuorempi poika, on kiva että pojilla on sitten seuraa toisistaan. Miehen siskon mies hoitaa poikaa meillä kotona ja tuo työkaveri asuu 200m meiltä, niin ei tarvitse stressata miten poika viedään ja haetaan hoidosta. Mies tekee sekä ilta- että aamuvuoroa, joten poika tulee olemaan hoidossa max 5h päivässä joten eiköhän tuo pärjää. Ja sitten kun on tutut hoitosedät ja tädit, niin voidaan miehen kanssa tehdä taas jotain kahdestaan. Ja jos mulle löytyisi taas aikaa mennä salille :)
 
Latteäiti, mulla on kans ihan kauhea ajokammo! Kävin vielä autokoulun kakkosvaiheen viime vuonna juuri ennen mammalomaa, olin ihan varma että ottavat multa kortin pois mutta ilmeisesti säälivät mua (tai pelkäsivät hormoonimyrskyjä), koska kortti jäi :D

Olen kyllä samaa mieltä Kyuminin kanssa, ainut vaan, että oon maailman paras keksimään syitä hypätä rattiin vasta huomenna...
 
Niin ja siitä päivähoidosta: mulla on se kuvio vielä ihan auki, mutta olen nyt tosiaan ilmoittanut työnantajalle, että jään hoitovapaalle helmikuuhun saakka. Ajattelin katsoa tilannetta loppuvuodesta uudestaan, riittävätkö rahat jatkaa kotona ja ennen kaikkea, viihtyykö poika vielä äidin kanssa kaksin vai kaipaako jo enemmän ikäistensä seuraan. Sitten toinen juttu on meidän asuntotilanne, jos saadaan oma koti ostettua (mihin tietysti auttaisi, jos äiti menisi töihin...) niin paikkakunnanvaihto on edessä, eli vielä ei oikeastaan mitään hajua siitä, mistä sitä hoitopaikkaa hakisi.

Sitten kun sen aika on, niin kuitenkin todennäköisin vaihtoehto on päiväkoti, mielellään kodin läheltä ja osaviikkoisesti/päiväisesti.
 
Mä soitin eilen kaupungille ja kysyin että missä mennään sen meidän päivähoitohakemuksen kanssa kun mitään ei ole kuulunut. Oli se sentään mennyt perille ja homma oli hoidossa, sanoivat vaan että on tapana n. kuukausi ennen hoidon alkua ilmoitella. Joka tapauksessa varmistui että poika pääsee perhepäivähoitajalle kuten toivottiin ja minä puolestani ilmoitin sinne että poika menee hoitoon 1.10. (kun tämä oli auki silloin hakemusta lähettäessä) Poika onkin sitten täyttänyt juuri pari päivää aikaisemmin 1 v :)

Mä olen nyt alkanut vaan miettiä että mitäköhän kaikkea 1-vuotiaalta odotetaan kun se menee hoitoon? Ei varmastikaan kauheasti kun on vielä kuitenkin niin pieni ja jokainen on yksilö, mutta kai jonkinlaiset perusvalmiudet pitäisi olla..? Syömisten osalta lähinnä mietin; millaista ruokaa pitäisi osata syödä, kuinka hyvin pitäisi osata syödä/juoda itse jne. Entä esim. unet? Entä jos tuo tarvitsee vielä kahdet päikkärit, onnistuuko se, vai pitäisikö jo sitten pärjätä yksillä unilla? Kaikenlaista sitä nyt tulee mietittyä ja jännittää jo kovasti kuinka hoitotädin kanssa synkkaa ja meneekö sillä heti hermot tuohon vesseliin :D Aion haastatella miehen siskoa aiheesta koska hän on ollut useita vuosia perhepäivähoitajana ja muistelen että nyt viimeisimpänä oli yksi joka meni hoitoon noin vuoden iässä. Hän osaa ainakin kertoa ihan realistisesti miten sen ikäisen kanssa toimitaan ja varmasti rauhoitella mua asian suhteen :) Ja totta kai aion udella näistä asioista myös sitten hoitotädiltä kun sen aika on. Kai se nyt vaan on tämmöstä hermoilua kun ensimmäistä kertaa joutuu näitä miettimään.
 
Siihen mennessä teillä voi vähentyä jo päiväunet yhteen kertaan, onhan sinne vielä aikaa :)
se riippuu perhepäivähoitajasta mutta kyllä niillä pitkälti tahti on kuin päiväkodeissa, eli n. Klo 11 ruoka, sen jälkeen vessatouhut, satu ja sit unille.. Yleensä sit välipala on n. kahden maissa. jne...
Ainakin meillä esikoisella toivottiin että kotona yritettäisiin kääntää päiväunirytmiä jotakuinkin tuollaiseksi. Kyllä se perhepäivähoitaja sit teitä ohjeistaa! :)
 
Niin ja varmaan päiväkodissa/pph:lla riittää ne yhdet unet, toiset nukutaan varmaan kotona illemmalla, jos niille on tarvetta. Aika yleinen rytmi taitaa olla tuo 8 aamupala, 11 lounas, sitten 12 unet, 14 välipala... Ulkoilut, leikit ja laulut siellä välissä sitten :)
 
Meidan poika menee nyt sitten 1.9. alkaen paivakotiin ja me kavimme tanaan viela siella paivakodissa puhumassa sen johtajattaren kanssa. Eihan tassa mikaan kiire olisi ollut, mutta se johtaja on koko elokuun kesalomilla ja tulee sitten takaisin, kun poikakin on siella ja mies halusi puhua juuri hanen kanssaan, vaikka kaipa joku muukin olisi voinut samat asiat selittaa.

Jotenkin nyt nuppi ihan sekaisin kaikesta informaatiosta. Saimme mm. listan siita, mita pojalla pitaa olla mukana siella ja kaikki tavarat pitaa mahtua hanelle maarattyyn lokeroon. Omat vaipat, kosteuspyyhkeet ja vaihtovaatteet. Jos haluaisimme, etta poika juo paivan aikana korvikemaitoa, niin siina tapauksessa oma tuttipullo ja maitojauhe. Me nyt paatimme, etta poika juo aamuin illoin maitonsa kotona ja siella paivakodissa vetta. Muutenkin poika juo nykyisin tosi huonosti maitoa, mista jo kerroinkin tuossa kiinteat-ketjussa.

Ostamme pojalle muutaman esiliinan, joita voi pitaa siella, esim. ruokailun aikana ja sitten myohemmin, jos tekee siella jotain sottaavaa, esim. jotain askartelua. Sellaset ruudulliset (aika rumat) essut, joissa ei ole mitaan naruja, tarroja tms. Pelkastaan reiat kasille ja paalle. Kaikilla lapsilla siella on sitten samanlaiset essut ja ne pitaa ostaa tietysta paikasta ja nimikoida.

Sitten me saimme kayttajatunnukset ja salasanat heidan jarjestelmaansa netissa. Sinne pitaa aina hyvissa ajoin ilmoittaa pojan aikataulu viikko kerrallaan. Eli mihin aikaan tuodaan ja mihin aikaan haetaan, mina paivina tulee...
Siis se on vuoropaivakoti ja me maksamme siita 220e/kk. Paivakoti on yksityinen, mutta saa julkista rahoitusta, mika tarkoittaa sita, etta siihen kk-maksuun on mahdollisuus hakea avustusta ja maksettava summa tulee tulojen mukaan. Ma pidan tuota summaa ihan kohtuullisena. Siihen hintaan on oikeus vieda poika sinne 6pv viikossa ma-la ja max 10h/paiva. Sunnuntaista maksetaan erikseen, se ei kuulu tuohon summaan. Ja ei meilla tosiaankaan ole tarkoitus pitaa poikaa siella tuota 10 h kerrallaan, vaan ihan kuin tahan saakkakin. Joskus 5h, joskus 8h ja 1-3 pv viikkoa kohden ihan kotosalla.

Ja sitten poika saa oman rannekkeen, jossa on kaikki sen tiedot, nimi, syntymaaka, mahdolliset allergiat, vanhempien yhteystiedot. Ma en viela tieda mimmonen se on, mutta lapsi ei itse saa sita irti. Siina rannekkeessa on sitten sellanen "kellokorttisysteemi", jota kaytetetaan jossain laitteessa ja siten lapsi kirjataan sinne sisaan ja ulos.
Noh, ainakaan kukaan lapsi ei unohdu sinne. :grin
 
Hitusen jannittaa, miten poika siella sitten tulee toimeen, mutta toisaalta ihan rauhoittavaa, kun olemme saaneet lisaa informaatiota, vaikka tassakin on jo aika lailla asioita muistettavana. Ma en ole viela edes ehtinyt lukea kaikkia lappuja saatikka tutusta heidan nettijarjestelmaan. :)
 
Niin, ja mies vei sille johtajattarelle lahjaksi tarjottimen(!). Oikein hienon ja lahjapaperiin kaarityn. Mun mielesta se oli ihan urpo lahja, ja olisin halunnut itse ostaa jotain muuta, mutta mulla ei ollut aikaa lahta kaupoille ja mies katsoi sen lahjan yksin. Tai toisaalta ma olen niin juntti, etten olisi edes vienyt mitaan, ellei mies olisi niin sanonut, etta totta kai lahja pitaa olla. :)

Ai niin, ja tuo kk-summa siis sisaltaa myos ruokailun ja askartelutarvikkeet. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mua hirvittää päiväkodissa kaikista eniten se, että onko ne ihan hirveitä tautipesiä. Varmasti pari flunssaa poika sairastaisi muutenkin vuosittain, mutta tuleekohan tuolta päiväkodista vielä enemmän tartuntoja... :eek:
 
tulee, sehän on selvä... täytyy vaan toivoa että ei täitä kulkeudu, joitakin kun ei kiinnosta/kehtaa ilmoitella tarhoille :p

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
No se on kyllä se ikävä puoli päiväkoti maailmassa, että tauteja liikkuu. Täit ja kihomadot on melkeenpä jokavuotinen (kevät/syksy) riesa, onneksi vaarattomia mutta inhottavia. Vatsataudit ja flunssat varmaan yleisimpiä. Niille kun mitään ei mahda. :sad001 tietysti hyvä käsihygienia, mutta siellähän ne meidän kullanmurut syö samoja leluja. :D muistaa vaan itse, ettei vie puolikuntoista lasta päiväkotiin. Aika hyvä mittari on, jos lapsi jaksaa leikkiä/ulkoilla jo normaalisti (ja ollut kuumeeton päivä). Siellä päiväkodissa kun ulkoillaan melkein säällä kuin säällä (täällä Suomessa meinaan) niin tarvitsee lapsen jaksaa ulkoilla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä vähän katselin noita päiväkoteja, koska se nyt kuitenkin olisi ensisijainen vaihtoehto. Ajattelimme, että haemme sitä pkpaikkaa vuoden vaihteesta, ja jos saan töitä sitä ennen niin aikaistetaan. Asia tuntuu kaukaiselta, mutta neljä kk ennen sitä pitää hakea, eli tässä kuussa pitänee se tehdä.

Saa nähdä kuinka käy, tässä lähellä olisi kaksi oikein hyvää vaihtoehtoa, joissa molemmissa on ollut tuttujen lapsia, mutta ton kolmosvaihtoehdon kanssa on sitten vaikeempaa. Kolmannessa mihin olisi helppo matka ryhmät alkaa 2-vuotiaista, neljännessä pienille on vain sisarusryhmiä. En ole täysin varma mitä se nyt tarkoittaa, mutta käsittäisin, että pitäisi olla isompi sisarus siellä isojen ryhmässä tms.? No meillä ei ole minkäänlaista sisarusta, joten samapa tuo. Sitten jää yksi yksityinen, mikä varmaan on ihan hyvä sekin, mutta toivoisin, että pääsisi jompaan kumpaan ykkösvaihtoehdoista.
 
Mä olen tyytyväinen siihen että saadaan viedä poika hoitoon perhepäivähoitajalle, ja pakko myöntää että yhtenä syynä on juuri nuo taudit; kuvittelen että siellä niitä ei jyllää ihan samassa mittakaavassa kuin isoissa päiväkodeissa. Toki tämä on vain mun arvio asiasta, voipi olla että niitä tauteja kannetaan kotiin ihan yhtälailla noista pienemmistäkin ympyröistä. Sen näkee sitten. Muutoinkin tykkään että poika voi aloittaa tuon hoitotaipaleensa pienemmässä porukassa, kun on kuitenkin vasta tasan vuoden ikäinen kun sinne menee. Ehkä sitten parin vuoden päästä voi olla hyvä aika siirtyä päiväkotiin jos silloin tuntuu siltä. Itse olin lapsena aina perhepäivähoitajalla ja tykkäsin kovasti, etenkin viimeisimmästä jonka luona olin useamman vuoden. Loppujen lopuksi tärkeintä itselleni on se, että hoitotädin kanssa synkkaa. Mun täytyy voida kokea että meidän ipanan on turvallista jäädä päiväksi hoitoon, että hänet otetaan siellä hyvin huomioon ja siellä saa tarpeeksi virikkeitä. Nämä asiat mua nyt eniten jännittää ja mietityttää, ei niinkään pojan pärjääminen. Toisaalta, uskoisin meidän kyllä huomaavan pojan käytöksestä ja mielialasta jos hoitopaikassa on joku "huonosti".
 
Takaisin
Top