Otatko sikainfluenssa-rokotteen?

Kiitos Jerose! Vahvisti omaa mielipidettäni paljon! Olen tällä hetkellä siis sillä linjalla, että en rokotetta ota. Ainut asia mikä vähän jännittää, on se, että minulla epäiltiin astmaa ja sitä tutkittiin, mutta se oli niin rajoilla, että ei lääkitystä ainakaan vielä annettu. Jos tulee uusia oireita niin sitten katsotaan uudestaan. Pelkään vain sitä, että yleensä kun saan flunssan, minulla tulee heti näitä hengitysongelmia sun muita. Nyt en ole ollut flunssassa varmaan, kun viimeksi alkuvuodesta, enkä muistaakseni silloinkaan kunnolla, joten en tiedä kuinka nykyään reagoin jos saan flunssan. Astman tutkimisesta on yli vuosi ja silloin epäilyt aloitettiin, kun minulle tuli keuhkoputkentulehdus... Joten en tiedä kuinka nykyään reagoin flunssaan [&:] Silti mielipiteeni on tällä hetkellä aika vahva ei.

Antti Heikkilä on vahvasti valtavirran kritisoima lääkäri, tunnettu vahvoista mielipiteistään ja erittäin julkisuudenhakuisista lausunnoistaan.
Heikkilä mm. suosittelee vakavissaan, diabeteksen hoitoa pelkällä vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, joka on pahimmillaan diabeetikolle hengenvaarallista!!

En sano että hän olisi tässä rokotusasiassa väärässä, mutta haluan ihmisten tietävän mikä hän on miehiään (lääkäreitään)

En ala tässä enempiä kertomaan, jokainen voi halutessaan googlata Antti Heikkilän jos hänestä ja hänen lausunnoistaan lisätietoja haluaa...

Katsoin ton linkin ja tietysti heti googlasin kyseisen lekurin. Pakko myöntää että uskottavuutta nakertaa aika pahasti vaikkapa Wikipedian tiedot miehestä.

Edelleenkään en oo päättänyt otanko vai en, sairaanhoitajatuttava otti sen kuulemma viime perjantaina mutta sanoi ettei ehkä olis ottanut jos olis raskaana. Ota tästä nyt selkoa sitten.

Mut vakuuttaisi se, että julkaistaisiin tilasto niistä raskaanaolevista jotka siihen on kuolleet niin, että tilastossa näkyisi elinolot ja terveystiedot. Tällä haen sitä että näkis onko tautiin kuollut yhtään raskaanaolevaa, joka olisi perusterve ja jonka elintaso olis hyvä.

Itse olen ihan pyörällä päästä ottaako vai eikö ottaa rokotetta. Olen lukenut eri sivustoilta tietoa, ja osan jälkeen olen sitä mieltä etten ota ja toisten jälkeen sitä mieltä että otan rokotteen.

Olen jutellut äitini kanssa asiasta ja myös parhaan ystäväni joka valmistuu pian sairaan hoitajaksi, ja molemmat ovat sanoneet ettei rokotetta ota, ja lisänneet vielä ettei varsinkaan ottaisi rokotetta jos olisivat raskaana.
Eikä minua vakuuta myös se, että monet terveysalan työntekijätkin ovat kieltäytyneet rokotteesta ja varsinkin lääkärit ovat kieltäytyneet!

Pitänee soittaa neuvolaan huomenna ja kysyä asiaa sieltä, mutta eihän nekään osaa päätöstä puolestani tehdä[>:]
Mikähän avuksi1
Olen ihan perusterve ja siksi rokote mietityttääkin.

Itse en aio rokotetta ottaa, vaikka olen hoitoalalla ja se on mahdollista että voisin sairastua. Viruskanta luultavammin kerkiää muuttaa muotoaan, joten otetusta rokotteesta ei olisi hyötyä enkä tiedä estäisikö se täysin tautia vaikka virus ei olisikaan muuttunut. Kuitenkin sikaflunssa ei ole kai kovin paljon tavallista flunssaa pahempi ja voihan flunssankin jälkitauteihin kuolla..
Vaikka koetetaan vedota että tuttuja aineita rokotteessa on mutta onko tutkittu tarpeeksi mitä ne tekee yhdessä?
Muutenkaan en mitään influenssarokotetta ole koskaa ottanut ja muutenkin perusterve enkä juurikaan sairastele.

Moi!
Minä aion rokotteen ottaa, huomenna iltapäivällä on rokotus. Kahdesta "huonosta" vaihtoehdosta valitsen sen, johon omasta mielestäni sisältyy vähemmän riskejä. Itse toimittajana suhtaudun tuohon Jerosen linkkiin aika kriittisesti- Radio rock ja varsinkin Heikkilä-Linnanahde pyrkivät provosoimaan ja toki ovat etsineet omia ajatuksiaan ryydittävän tohtorismiehen haastatteluun. Ko. lääkärin kommentti esim. dementoituvista mummoista influessien kohdalla kuolintilastoja lisäävänä tekijänä on tämän taudin kohdalla sikäli erheellinen, että sikainfluenssan riskiryhmään eivät nimenomaan vanhukset kuulu, asia on toisin tavallisen influessan ollessa kyseessa. Siksipä vanhukset eivät kuulu ensin rokotettaviin.
Itse arvostan enemmän esim. infektiolääkäri Jukka Lumion kommentteja rokotteesta. Hän on kertonut esim. että Suomessa käytettävää rokotetta on testattu 11000 ihmisellä. Eihän se suuri määrä tutkittavia ole näin laajassa rokotteessa, mutta en todellakaan usko, että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa suositeltaisiin rokotusta köykäisin perustein. Sairaanhoitajaäitini ottaa rokotuksen, samoin raskaana oleva lääkäriystäväni. He pitävät keuhkokuumeen ym. vaarallisten lisäsairauksien mahdollisuutta varsinkin raskaana olevilla painavana syynä ottaa rokotus.
Yleisesti olen sitä mieltä, että sikainfluenssan käsittelyssä mediassa (johon lasken nämä keskustelupalstatkin) on menty liikaa laidasta laitaan. Näin raskaana ollessa on epämiellyttävää, että tällaista asiaa joutuu pohtimaan, eikä objektiivista tietoa ole juurikaan saatavilla. Tuskin asian murehtimisestakaan ainakaan hyötyä raskaudelle on. Itse olen päätökseni nyt tehnyt ja sen kanssa on elettävä. En aio siitä itseäni syyllistää, sillä tiedän tehneeni sen pitkällisten pohdintojen jälkeen vaistoani kuunnellen.

Konstantiina: Aina pitääkin olla kriittinen eri lähdeaineistoja kohdatessa ja itse kun uskon muutenkin Heikkilän ajatusmaailmaan, esim. ravitsemuksesta, niin julkitoin hänen ajatuksensa, joka selvästi poikkeaa valtavirran mielipiteestä - hän uskaltaa sanoa mielipiteensä ja poiketa massasta perusteillaan, vaikka onkin lääkäri. Mutta mainitsemasi keuhkokuume. ym. lisätaudit voivat tulla kyllä muussakin tapauksessa ihmiselle, esmes tavallisen flunssan jälkitautina, ellei flunssaa hoideta loppuun asti kunnolla ja sama koskee myös tätä SI:aakin. Ei raskaana olevat ole ainoita, jotka nuo jälkitaudit voivat saada. Ja kuten aikaisemmin on jo mainittu, nii SI voi muuntautua jo aivan toiseen muotoon, kun suurin osa väestöstä on rokotteen saanut.

Onkin aivan loistavaa keskutella asiasta julkisella palstalla, jotta ihmiset saavat tietoon toisten ihmisten ajatuksia ja ehkä saada tukea omille ajatuksilleen ja mietteilleen. MUTTA tärkeintähän on, että jokainen tekee rokotuspäätöksen omassa sydämmessään eikä epäröi päätöksen jälkeen ratkaisuaan, koska sen kanssa on sitten elettävä [:)]

Aivan ehdottomasti otan rokotteen.

Pari kaveria on nyt possunuhan saaneet, ja molemmat sanoneet, että oireet rajuudessaan ovat aivan toista luokkaa kuin tavan influenssassa. Molemmat ovat nuoria, perusterveitä naisia (eivät raskaana). Pieni otos kyseessä, mutta vakuuttanut itseni siitä, että pyrin itseäni ja loppuvuodesta syntyvää vauvaani taudilta suojaamaan rokotteen avulla.

Luotan THL:n asiantuntijoihin. Pidän jokseenkin salaliittoteorioina kaikkia spekulaatioita siitä, että meitä pyrittäisiin rokottamaan vaarallisella rokotteella. Ihan kylmällä reaaliajattelulla perustellen - tuskin valtion kannattaisi maksaa kalliita rokotteita, joista sitten olisi jatkossa paljon enemmän kustannuksia komplikaatioiden tai jopa sikiövaurioiden muodossa. Eipä taida olla minkään tahon intresseissä työikäisten ja tulevien veronmaksajien vaarantaminen ;) Tottahan maailman sivu on ollut valitettavia esimerkkejä virheistä myös terveydenhuollossa, mutta tässä sikainfluenssarokoteasiassa on mielestäni hyvin pystytty perustelemaan sekä rokotteen hyödyt että ampumaan alas väitteet sen riskeistä.

Suomessa on onneksi vapaaehtoinen rokotuskäytäntö, eli kaikki saavat ratkaisunsa itse tehdä. Se on hyvä! Muistuttaisin kuitenkin, että rokotteen ottamalla ei suojaa ainoastaan itseään. Suuri rokotettujen määrä pienentää pandemiaa. Toivon sydämestäni, että etenkin terveydenhuoltoalan ammattilaiset miettivät myös tätä puolta, sillä toivoisin synnärillä olevan tervettä työvoimaa riittävästi, kun meidän on aika synnyttää. LA kun on juuri epidemian ennustetun huipun aikana. Eli vaikka kokisi olevansa terve ja selviytyvänsä mahdollisesta influenssasta ilman rokotettakin, voi rokotteen ottamiselle olla perusteita oman navan ulkopuolellakin... Itse olen iloinen siitäkin, että mieheni otti normi kausi-influenssarokotteen juuri suojatakseen myös minua ja vauvaa.

Tsemppiä kaikille pohdintoihin! Mielestäni tämä ketju on esitellyt hyvin näkemyksiä puolesta ja vastaan ja varmaankin auttaa päätöksenteossa osaltaan. Toki netissä kannattaa olla erityisen tarkka lähdekritiikin kanssa.

Olen jo ottanut rokotteeni 4 päivää sitten. RV 17+0 .Täällä pohjoisessa sikalentsu on jo äitynyt epidemiaksi ja sairastuneita tulee koko ajan lisää. Itse olen terveydenhoitaja ja tein päätökseni vasta monien eri luotettavien lähteiden koluamisen jälkeen (luotettavia eivät ole wikipediat ja rokotusinfor sun muut provosoivat sivustot, ne perustuvat mielipiteisiin ja ovat kannanottoja asiaan,itse luotan vain faktatietoon ja spekuloinnit saavat jäädä sellaisiksi) ja soitin myös teratologiselle ja vaadin vastauksia rokotteen ainesosista ja, siitä mihin niiden turvallisuus perustuu. Mitään ei kannata sokeana tehdä ilman kunnon tietoa asiasta, mutta minut ainakin vakuutettiin niin hyvin ettei enää jäänyt sellaista pelkoa, jotta olisin jättänyt ottamatta. Rokote aiheutti kovan säryn pistopaikkaan 2 vuorokaudeksi, mutta edes kuumetta se ei tapauksessani nostanut. Sikiön sydänääniä olen kuunnellut rokotteen ottamisen jälkeen ja varsin vahvalta ja hyvältä vaikuttaa.  

Enhän voi tietää mitä pidemmän ajan haittoja rokotteen ottaminen aiheuttaa vauvalle, mutta, koska tiedän itse taudin olevan tutkitusti vaarallinen vauvalle varsinkin sikiövaiheessa itseni lisäksi, en halunnut riskeerata. Itse mietin myös sitä, että saahan se sikiökin siellä kohdussa sikainfluenssan, jos äiti sen saa (sehän menee suoraan istukan läpi vauvaan), ja eipä vastustuskyvytön sikiö paljoa mahda sille itse taudille, että helpostihan tuo tautikin voi vammauttaa, aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen tai tappaa vauvan kohtuun.. Ja jos sen taudin saa ja siitä mitä todennäköisimmin aiheutuu komplikaatioita, niin eipä ne sairaalassa annettavat lääkkeetkään kovin turvallisia ole sikiölle (itse jättäisin Tamiflut ja relet väliin). Että kahdesta pahasta valitsin pienemmän pahan eli rokotteen...

Varmaan huomasittekin että nyt on Suomessa ensimmäinen kuollut sikainfluenssaan, 25-vuotias riskiryhmään kuuluva nainen. Hyviä mielipiteitä, itse olen hyvin samoilla linjoilla esim. RR:n kanssa. Huomenna olen menossa ottamaan rokotteen.

http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=3943&st=0

Tuolla oli aika hyvä keskustelu aiheesta. Erityisesti silmään pisti Annie77-nimisen käyttäjän kommentit. Harmi vain, että tämä kyseinen keskustelu sai minut vakuuttumaan siitä, että rokote kannattaisi ottaa. Tuo auttoi kuitenkin siihen asiaan, että tästä lähin kyllä katson läpi sormien noita iltalehtien juttuja...

Tässä tuon Annie77:n kommentteja asiasta, jos joku ei niitä jaksa tuolta kaivaa.

"Otan ehdottomasti. Olen töissä organisaatiossa, missä on tämän alan parasta osaamista ja asia on todellakin niin, että ihan kaikkea tietoa ei levitetä julkisuudessa vaan ensisijaisesti viranomaisille eri maissa, jotka tekevät kaikki päätökset. Rokote on yhtä turvallinen kuin mikä tahansa muukin rokote. Rokote on myös nyt valmis, millään keskeneräisellä tässä lähdetä ketään rokottamaan."

Tämän jälkeen oli keskustelussa ihmetelty, että miksi asiantuntijat eivät voi sitten myöntää, että rokote on turvallinen ja Annie oli vastannut näin.

"Niin, nämä on ammattilais- ja viranomaiskannalta ymmärtääkseni vähän kimurantteja kysymyksiä kun maallikoilla on tapana yksinkertaistaa kaikkea liikaa ja siten viesti muuttuu. Esim. "todettu turvalliseksi" kääntyy yleensä ihmisten päässä samaksi kuin "ei aiheuta KOSKAAN, MITÄÄN haittavaikutuksia", mikä on täysin väärä tulkinta. Mistään aineesta (vedestä tai hapestakaan) ei voi sanoa, ettei jossain määrin, jossain tilanteessa, joku voi saada haittavaikutuksia. Rokotteesta tiedetään sen haittavaikutukset (yleisin on kipu ja paikallisreaktio pistoskohdassa) ja tässä viranomainen on todennäköisesti arvioinut nähtyään koko haittavaikutusluettelon, että riski haittoihin kannattaa ottaa suhteessa saavutettavaan hyötyyn. "Testattu kunnolla" taas on hyvin suhteellinen käsite, mikä on kunnolla. Periaatteessa silloin kun lääke tai rokote saa myyntiluvan (kuten sikainfl rokotteella on), on viranomainen (esim. EMEA, Euroopan lääkeviranomainen) todennut, että evidenssiä turvallisuudesta on riittävästi, jotta aine voidaan laittaa myyntiin ja kerätään lisää tietoja tietysti koko ajan."

"Tässäkin tapauksessa ehkä syytä harkita, millainen uutis/fakta-arvo on Iltalehden ja Iltasanomien tuottamilla tiedoilla. Ne kun eivät ole mitään terveydenhuollon ammattilaisia, vaan elävät pelottavista mielikuvista ja "hyvistä jutuista". Älkää siis perustako päätöstänne mihinkään median aikaansaamaan mielikuvaan, vaan vaikka mielummin Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen tarjoamiin tietoihin. Pelkään sitä, että joku meistä tekee päätöksensä näiden myyvien juttujen perusteella ja sitten itketään jälkikäteen kun jouduttiin sairaalahoitoon tai aikaisemmat lapset jää ilman äitiä. THL ei ihan suotta tarjoa tätä raskaanaoleville ensimmäisten joukossa. Mutta jos ei halua ammattilaisia uskoa, niin mikäs siinä. Eihän sitä kannata sitten käydä ultrassa tai neuvolassakaan kun ei niillä ammattilaisten mielipiteillä mitään tehdä... kuka sitä kätilölläkään mitään tekee tai anestesiologilla synnytyksessä.."

Lisäksi luin muistaakseni thl:n sivuilta, että astmaa sairastavilla raskaana olevilla on vielä suurempi riski joutua sairaalahoitoon tai kuolla sikainfluenssaan. Minulla ei astmaa ole todettu, mutta sitä on epäilty joten tuo taas kannustaisi minua ottamaan. En uskaltaisi rokotetta varmaankaan ottaa jos olisin ekalla kolmanneksella, mutta nyt kun puoli väli jo kolkuttaa, uskaltaisin ehkä rokotteen lähteä ottamaan?

Voi apua. Mielipiteeni muuttuu varmaan päivittäin? Tuo vahvisti mielipidettä kyllä:n suuntaan. Eilen olin vielä varma ei:stä, koska katsoin sen Antti Heikkilän haastattelun, mutta sitten luin täältä, että on vähän arveluttava tyyppi tuo Heikkilä.

Tuntui olevan varsin provosoiva tuo Annie77:n kirjoitus.. [:D] Noissa mielipiteissä tuppaa sitten menemään välillä puurot ja vellit sekaisin, jos ei joku rokotusta halua niin heti ruvetaan pelottelemaan ennenaikaisella kuolemalla ja syyttelemään itsekkääksi kun kehtaa lapset jättää sitten ilman äidin hoivaa. Tuppasi lähinnä naurattamaan tuo kirjoitus, mutta nythän kaikilla keskustelupalstoilla on otollinen kulta-aika kaikille tuollaisille, joten liian vakavasti en sitä ota. [:)]
Ja tietysti tuo ensimmäinen kuolonuhri on valitettava juttu, mutta se ei saa mielipidettäni muuttumaan sillä sillä ei ollut mitään tekemistä raskauden kanssa. Jokainen tietää kuitenkin omat lähtökohtansa ja voi tehdä päätöksen sen mukaan, olen vain pahoillani että noin nuoren ihmisen on täytynyt kuolla. [:(]
No joo, menee taas liikaa soutamiseksi ja huopaamiseksi, joten pidänpä mölyni mahassa. [8D]

Olet aivan oikeassa Arwen. Siellä oli paljon tuollaisia "naurettavia" kommenttejakin juuri tuosta lasten jättämisestä yksin ilman äitiä, mutta siellä oli myös mielestäni sellaista asiaakin, jota itse osasin arvostaa. Juuri tuo, että iltalehtiä ei kannattaisi uskoa, koska nehän yrittävät vain myydä ja otsikot ja jutut ovat siksi sen mukaisia yleensä. Myös tuohon uskon, että ei kai tälläinen maa, kuin Suomi lähtisi ainakaan keskeneräistä tai kovin vaarallista rokotetta antamaan? Niin kuin tämä annie sanoi, että ei keskeneräistä lähdetä antamaan. En sitten tiedä. Tämä siis minun mielipide.. Kaikilla tietty omat mielipiteet! [:)]

Niinpä, kaikki tuollaiset median alaiset "tietolähteet" ovat vihoviimeinen paikka löytää minkäänlaista tietoa. Otetaan esimerkiksi tuokin Yle:n uutinen ensimmäisestä kuolonuhrista; Kissan kokoisin kirjaimin kuulutetaan H1N1:n vaatineen ensimmäisen kuolonuhrinsa, vaikka todellisuudessa nuori nainen oli vain sikainfluenssan sairastanut menehtynyt, jolla välttämättä tämä influenssa ei ollut kuolinsyy (hankala tilanne, kun ennestään oli jo niin sairas, ja oli itseasiassa jo parantumassa sikainfluenssasta, joten tarkkaa kuolinsyytä on uskoakseni todella vaikea todeta).
No mutta, kellään ei ole tässä tilanteessa oikeaa eikä väärää vastausta, toivon vain kaikkien puolesta että taudista nopeasti selvitään! [:)]

Tänään neuvolassa suosittelivat meidän koko perheelle rokotusta, ja vastasinkin että otetaan. Mulla itsellä on vielä sektiohaava auki, joten kuulun riskiryhmään ja siinä suurimmainen syy etten halua sikalenssun jälkitauteja sairastaa koska muutenkin vastustuskykyni on alhainen, miehelle sen takia ja kun se työnsä puolesta liikkuu talosta toiseen ja vauva sit sen takia kun mies mahdollisesti tuo taudin kotiin. Jokainen itse päättää ottaako rokotuksen vaiko ei, ajatuksen vaihtoa saa tehdä ja pitääkin tehdä, mutta ketään ei pidä provosoida asian puolelle tai sitä vastaan.

Minä saisin ensi maanantaina rokotteen jos tahtoisin, silloin olisi viikkoja 40+2.

Olin aiemmin aikalailla jykevästi ei-kannalla, mutta viimeaikoina olen alkanut kiikkumaan siinä välillä. Lapsi kuitenkin syntyy epidemian pahimpaan aikaan, joten huolettaahan se. Jos otan rokotteen, niin lapsi saisi suojan ainakin pariksi kuukaudeksi.

Olen kuitenkin aika rokotevastainen, joten täytyy tosissaan pohtia asia läpi nyt tarkkaan miehen kanssa. Päätin että jos maanantaina on vielä epäselvä, niin kysyn neuskilta suoraan mitä mieltä hän on ja ottiko hän rokotteen. Se vastaus sitten saakoon ratkaisa asian.

Minulla pomppasi eniten tuolta Annie77 kirjoituksesta läpi tuo "Mutta jos ei halua ammattilaisia uskoa, niin mikäs siinä. Eihän sitä kannata sitten käydä ultrassa tai neuvolassakaan kun ei niillä ammattilaisten mielipiteillä mitään tehdä... kuka sitä kätilölläkään mitään tekee tai anestesiologilla synnytyksessä.."

Hiukan mielestäni naurettavaa verrata asiaa näin. Anteeksi nyt jos uskoa ammattilaisiin nakertaa se, etteivät he itse halua ottaa rokotetta. [:D] Ultraaja varmasti käy ultrassa itse, ja kätilö varmasti synnyttäisi, mikäli lapsia haluaa.
Ja halleluja mikä kohu tästä kuolemasta, hän oli muutenkin vaikeasti sairas, joten ei varmasti possunuha ollut kuolinsyy. Ihan tavallinenkin nuha olisi voinut käydä hänelle kohtaloksi. Ikävää kuitenkin, että nuori ihminen kuoli! Ja eikös suurinosa possunuhaan kuolleista ole juuri olleet samassa ryhmässä: vaikeasti sairaita tai muuten erittäin heikko immuniteetti.

Ja tosiaan jos raskaus olisi pidemmällä, saattaisin ehkä kallistuakin rokotteen ottamisen puolelle.

Tänään 10 uutisissa tuli taas juttua tästä SI:sta, nii sanoivat sen olevan vain tavallista flunssaa astetta rajumpi normi-ihmiselle, niin miksi sitä varten sitten meuhkataan rokotuksia?! [:-]

Olen tässä tuumaillut kun pari sairaanhoitajakaveriani ovat suureen ääneen meuhkanneet etteivät aio rokotetta ottaa. Heidän puheensa kuulostavat kapinahenkiseltä ylenkatsonnalta, ihan kuin he tietäisivät rokotteesta ja sen sivuoireista kaiken, vaikka ovatkin ihan muilla osastoilla töissä... Puheessa on hieman sama vire kuin jokunen vuosi sitten työtaisteluun liittyvien lakkokeskustelujen yhteydessä. Olisi kuvitellut että tavan sosiaali- ja terveysalan työntekijät oltisiin saatu uskomaan rokotteen tarpeellisuudesta heille. Vai onkohan kavereillani niin raskas työ että toivovat sairastuvansa, että pääsee 7 pv:n sairaslomalle :D En tarkoita tällä kirjoituksella nyt kaikkia sairaanhoitoalan ihmisiä, mutta kieltämättä vähän naurattaa tuo omien kavereiden tyyli jolla he mielipidettään tuovat esille.

Itse aion käyttää tätä tänään Risikon lupaamaa oikeutta siihen saakka että saan rokotteen - ei nimittäin ole kiva käydä sairaalassa muissa asioissa ja huomata sitten saaneensa tartunnan vaikkapa nyt sitten ihopoliklinikalta, missä usein vierailen:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Potilas+voi+kielt%C3%A4yty%C3%A4+rokottamattoman+l%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rin+hoidosta/1135250307884

Täällä Oulussahan rokotusohjelma käynnistyi ja minä ja mahani olemme vuorossa parin viikon päästä neuvolakäynnin yhteydessä. En usko että rokotteesta tulee minulle tai alkiolle haittavaikutuksia, pikemminkin päinvastoin. Haluan ottaa sen ja säilyä toimintakykyisenä tämän alkuraskauden ajan, nyt kun vielä on töitäkin ja kaikkea suunniteltavaa ja valmisteltavaa esim kämpän tuunausta pienokaisen tuloa varten. Olen perusterve, mutta sairastanut aikaisempina talvina useita poskiontelo- ja keuhkoputkentulehduksia, joista olen päässyt eroon kolmena talvena tavallisella kausi-influenssarokotteella tai sen kehitysversiolla. Sairaspäivät vähenivät näinä talvina keskimäärin 15 päivästä nollaan.

Liiri: muistathan että rokote on tehossaan vasta 2 viikon kuluttua ottamisesta, eli jos olet jo rv 39+, voi tulla kiire. Onnea sinulle synnytykseen ja voimia siihen tärkeimpään asiaan! Eikös ole näin että koirat haukkuu, karavaani kulkee eli ei muuta kuin tee oma ratkaisusi ja ole onnellinen tulevan pienen ja perheesi kanssa!

Takaisin