Otatko sikainfluenssa-rokotteen?

On ihan totta tuo mitä sanoit, SoHeRa, itse olen myös punniskellut niin, että jos tauti iskisi pahana ja joutuisi sairaalahoitoon, niin varmaan riskit sikiötä kohtaan on silloin paljon suuremmat kuin rokotuksen tuomat. Lähinnä pohdin ehkä tällä hetkellä uskaltaisiko luottaa siihen että taudilta välttyisi, mikä on kyllä hieman epätodennäköistä, koska mieheni kanssa molemmat olemme opetusalalla, itse teen nyt lopputyötä kotona mutta mies on päivittäin koulussa.

Ahdistaa rokotteen ottaminen jo siinäkin mielessä, että ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen kerran kun otin influenssarokotteen, olin kolme kuukautta putkeen kipeänä sen jälkeen...

Kaikesta huolimatta, olen itsekin nyt kääntymässä rokotteen ottamisen kannalle. Kumpikin vaihtoehto pelottaa, ja kummassakin voi olla riskinsä mutta tällä hetkellä vakava sairastuminen pelottaa enemmän, meidän molempien puolesta.

Ehkä omaan vastahakoisuuteen rokotetta kohtaan vaikuttaa myös se, että en ole koskaan ottanut kausi-influenssarokotetta ja jokaisesta talvesta olen hengissä selvinnyt [:)]. Tuntuu siltä, että nykypäivänä tupataan turvautumaan noihin lääkkeisiin vähän liiankin helpolla ja senpä takia (varmaankin?) ihmisten luontainen vastustuskyky on jotain vähäisen ja olemattoman väliltä.

Kävin eilen neuvolassa. Minulta kysyttiin otanko sikainfluenssarokotteen, vastasin kieltävästi.
Terkkari ei yrittänyt käännyttää minua, totesi vain kuin vahvistukseksi päätökseeni, että
vaikka saisin tartunnan, niin se ei aiheuta mitään sikiölle. Ainoastaan raskaana olevilla oireet
voivat olla rajummat. Joten ei tarvinnut sitä sitten sen enempää miettiä.

Minua ei haittaa vaikka tulisi kuumetta ja kurkkukipua, jos vaihtoehtona on ottaa rokote, jonka
kaikista haittavaikutuksista ei vieläkään tiedetä, mutta yksi niistä on mahdollisesti halvaantuminen
(Guillan-Barren-syndrooma).

Aika pitkälti olen nyt sillä kannalla, että otan rokotteen, jos se vain mulle annetaan. Uskon kuitenkin, että rokotteesta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Itselläni on useasti hengitystieinfektioita, ja olen melko varma että jos tuo H1N1 muhun tarttuu, niin saan jälkitautina sen keuhkokuumeen.

Ainiin tuossa mies oli vielä löytänyt paljon infoa aiheeseen liittyen. Tuossa vielä erilaisia artikkeleita ym.[:)] : http://www.rokotusinfo.fi/ .. Tosin itse en tiedä helpottavatko nämä ratkaisun tekoa, vai hankaloittavatko vaan.. [:-]

Sen verran tuosta rokotusinfo.fi sivustosta, että se on yksityisten henkilöiden perustama yhdistys, jossa lääkärin koulutusta tai muuten lääketieteellistä tutkintoa ei ole kenelläkään.

Yhdistys on erittäin rokotuskielteinen ja provosoiva, eikä mitenkään luotettava tietolähde.
Artikkelit perustuvat olettamuksiin ja muualta ties mistä netistä saatuihin tietoihin.

Sash79 Juu aivan.. mutta laitoinkin tuon sen takia juuri, että siellä on eri lähteistä tietoa, niin uutisista kuin muualtakin ja laajalti. Tottakai jokainen voi nettiä selata muutenkin etsiessään tietoa asiaan, mutta tuolta ainakin löytyis paljon erilaista informaatiota asiaan liittyen.. [:)] Ja rokotuskielteisyyteen en osaa sanoa, onneksi netistä löytyy sitä myönteistäkin tietoa asiaan liittyen, mutta molempi parempi.. eikö? [;)] Itse ainakin yritän etsiä tietoa mahdollisimman monipuolisesti, jotta osaisin sitten muodostaa kunnolla oman mielipiteeni asiaan..

Juu totta kyllä, että löytyy paljon informaatiota. Halusin vain muistuttaa ettei kaikki netissä oleva tieto välttämättä ole paikkaansa pitävää, eikä kaikkea kannata sokeasti uskoa.

Monet tutut ovat luulleet tätä sivustoa lääkäreiden ja viranomaisten ylläpitämäksi ja ottaneet siksi todesta tuulestakin temmattuja väitteitä.

Jokainen toki tekee omat päätöksensä, ei siinä mitään!  [:)]

Ja silti neuvolassa käsketään lukemaan netistä infoa, koska hekään eivät osaa enempää kertoa ku mitä ovat kuulleet "puskaradiosta" :D

Luulen että myös neuvolassa luotetaan ihmisten omaan maalaisjärkeen netistä tietoa etsittäessä.
Ei varmasti neuvolantäti voikaan olla expertti tässä asiassa ja tuskin haluaa vaikuttaa kenenkään mielipiteeseen ottaako rokote vai ei.

Jos taas viittasit viime päivinä julkisuudessa olleeseen tietoon niin, käsittääkseni tämä heidän ohjeensa seurata nettiä ja uutisia koski lähinnä rokotteen saatavuutta.
(tiedot rokotuspäivistä tulee nettiin)

:) En mä pahalla. Enemmän pelolla, mitä jos jättää ottaamatta ja saa tartunnan sekä jälkitaudit. Tai ottaa ja viirus muuttaa muotoaan, jolloin rokotteesta ei ollu mitään hyötyä.
Meil neuvolas kyl sanottiin, et he ei tiiä enepää ku muutkaan ihmiset, (noin kuukaus sitten).

Raskaus itsessään osaa olla yhtä jossittelu, ni ei tä possu asiaa paranna.

Haluan korjata muutaman väärän asian joita on tullut täällä esiin. Sika-influenssarokote ei sisällä eläviä viruksia vaan inaktivoituja. Rokotetta on tutkittu jo pitkään, sillä siinä on sama pohja kuin meillä kauan jo käytössä olleissa kausi-influenssarokotteissa ja sikainfluenssan tulemisestakin on tiedetty jo vuosia (itse olin n. 3 vuotta sitten mikrobilääkekoulutuksessa jossa puhuttiin jo sikainfluenssan tulemisesta, koulutus oli siis terveydenhuollon ammattilaisille) ja sitten vielä sika-influenssan ilmaantuvuudesta eli se on nimenomaan vaarallinen nuorille aikuisille (25-40 v.) toisin kuin tavallinen kausi-influenssa (joka siis on vaarallinen vanhuksille ja pienille lapsille) ja ennen kaikkea riskiryhmille jälkitaudit. Ja siis itse otan ehdottomasti rokotteen, ei oikein kiinnosta synnyttää jossain keuhkokoneessa teholla...(pahimmassa tapauksessa)

Ei varmasti kannata uskoa sokeasti mitä netissä lukee. En myöskään sokeasti usko siihen väitteeseen, että rokote on turvallinen pelkästään siksi kun se tulee SUOMEEN.
Ei kiinnosta alkaa koekaniiniksi, saati tehdä sellaista pikkuisesta. Ehkä mä annan ensimmäisten innokkaitten ottaa rokotteen ja kattoa miten tilanne kehittyy.
Se mulla on epäselvää, että pistääkö ne tämän possurokotteen halukkaille myös ensimmäisen kolmanneksen aikana, mitä ei suositella muidenkaan rokotteiden kohdalla? Itsellä kun tuo aika menossa..

Ja se mua ihmetyttää, että miksi rokotetta saa vasta nyt jos kolme vuotta sitten on Suomenkin sairaanhoitajat/terkkarit tienneet possuflunssasta...

Moikka! Asia on mietityttänyt itseä jo tässä koko syksyn ajan, koska tiesin, että laskettu aika (5.11.) on lähellä rokotusten aloittamisen ajankohtaa. Suhtautuminen rokotukseen oli ensin melko ennakkoluuloinen, varsinkin kun pitkään näytti siltä ettei tauti tulekaan Suomeen sellaisena epidemiana kuin ennustettiin. No, nytpä tuo näyttää alkavan, joten ehkä ne ennustukset olivat kuitenkin oikeat...

Mä katsoin eilen sen 45 minuuttia -ohjelman ja surffasin tänään THL:n ja Espoon kaupungin sivuilla. Päätin ottaa rokotteen, vaikka laskettuun aikaan on enää 2 vkoa jäljellä. Raskauden aikana otettu rokote suojaa nimittään vauvaakin 6 kk:n ikään asti. Enkä mä mitenkään usko, että terveysviranomaiset lähtisivät suosittelemaan jotakin rokotusta näinkin painokkaasti, jos he epäilisivät sen turvallisuutta.

Hyvin todennäköisesti meikäläinenkin onnistuisi välttelemään pöpöä synnytykseen asti, mutta en halua ottaa sitä riskiä, että saan kovan kuumeen juuri sopivasti silloin. Pöpön
ärhäkkyydestä ollaan kai montaa mieltä, mutta en silti halua riskeerata. Neuvolassa tänään terveydenhoitaja kertoi, että hänen tuttavansa lapsi on vaihdossa Englannissa ja oli saanut influenssan heti sinne mentyään ja on kuulemma sairastanut kuukauden, nyut alkaa olla pikkuhiljaa kunnossa. Eikä tämä terveydenhoitaja millään muotoa painostanut mua ottamaan rokotusta, sanoi että se on jokaisen oma asia.

Eli tämä mamma aikoo ainaski luottaa maansa terveydenhuollon asiantuntijoihin ja ottaa rokotteen. Haluan ottaa varman päälle enkä pelätä sairastumista juuri nyt kriittisillä hetkillä, kun on muutenkin melkoinen fyysinen ponnistus luvassa. Olkoonkin niin, että tauti ei välttämättä ole edes kovin paha, vaikka iskisikin. En vaan just nyt halua edes sitä mahdollista lievää versiota. :)

Tsemppiä ja hyvää vointia kaikille odottajille! Onneksi jokainen saa päättää kantansa omien tuntemustensa mukaan! :)

Mä alan kallistua siihen etten ota rokotetta. Ehkä. Ruotsissa kaksi riskiryhmään kuuluvaa rokotettua on kuollut. Toinen 10 tuntia rokotuksen jälkeen. Nyt ne siellä tutkii olisko ne kuolleet muutenkin.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1752585/tva-personer-avled-kort-efter-vaccinering

Se mikä myös mietityttää on se sairastuminen rokotuksesta. Jos kerran terveet ihmiset sairastuu siitä (Ruotsissa) vaikkakin lyhyeksi aikaa, niin eikö sitten raskaanaolevat.

On tää ihan p:stä. Ja se 45 minuuttia ei antanut mulle ainakaan mitään vastauksia, kun ei ne kysyneet oikeita kysymyksiäkään. Just esim. tosta tiomersaalista (=elohopea) joka Wikipedian mukaan vois aiheuttaa autismia tms. (kattokaa vaikka ite Wikipediasta tiomersaali).

Hulluksi tässä tulee kun ei tiedä mitä tekis.

Viimeinen

ALKUPERÄINEN: viimeinen

Hulluksi tässä tulee kun ei tiedä mitä tekis.

Älä viimeinen muuta turise... Tai siis minähän olen jo kielteisen päätökseni tehnyt, mutta siitä huolimatta kääntelen oman päätökseni tulevaisuuden vaikutuksia. Itseluottamus on kovilla, mutta ainahan se on kun on vastuunkantamisesta kyse.

Niin ja sitten täytyy sanoa tuohon Teiju78:n terveydenhoitajan tuttavan lapseen...  Omasta kokemuksesta voin sanoa, että silloin aikoinani kun menin vaihtoon Hollantiin, niin sairastuin ensimmäisen viikon jälkeen tosi kovaan flunssaan (saattopa jopa olla influenssa), jonka jälkeen sain vielä kohiä keuhkojani pihalle seuraavat kaksi viikkoa. Syy tähän oli yksinkertaisesti eri maa - erilainen ilmanala - erilainen bakteerikanta. Eli minun vastustuskykyni ei ollut Hollannin tasolla. Ja lopuksi tämmöinen pieni asia, joka kuitenkin osaa ärsyttää varsin suuresti. Eikö ole jännä, että kun joku tauti on ajankohtainen, niin sen on aina saanut joku "kummin kaiman koirantaluttaja"... Taitaapi mennä jo vähän juoruamisen puolelle...

Paatin etta annan myontavan vastauksen ensi viikon neuvolassa! Lahden reissuun Lontooseen joulukuussa jossa tauti lahes tavanomaisen flunssan kaltainen ollut jo pitkaan... en halua sita eli kai se on otettava! Kai se on mediaan luotettava tassa asiassa ja kuten jokin muukin snaoi, tuntuu oudolta etta Suomi rokottaisi raskaana olevia haitallisella rokotteella.

Niin - sinällänsä aika jännä juttu, että tän tuleminen on tietty jo muutama vuosi sitten ja rokotetta kehitetty...mutta! Mistä rokotteen kehittäjät ovat tiennet tuon tällä hetkellä vallitsevan taudin muodon ja sen, miksi tulee vielä muuttumaan, kuten lintuflunssassa kävi...??? Melkosta arpapeliä heitetty tuolloin ja osattu yllättäin oikea rokote tehä.

Osaatteko kertoa, että miksi Suomessakin on sitten ihmisiä, jotka eivät rokota MITÄÄN rokotetta lapsillensa vaikka suositus olisikin lapsi rokottaa?!

Itse sain rokotteen toissapaivana ja onneksi en ollut ehtiny lukeen tata keskustelua ennen sita. Tassahan olisi menny totaalisesti ihan sekaisin.
Itse olin peloissani ,koska työkavereita kaatuili possuun jo suht tiheeseen tahtiin.[&:] Ja enemman sita flunssaa (kaveri oli 2viikkoa aivan sairaan kipee kun taas toinen viikonverran flunssanen korkeallakuumeella joten eroja on )ja sen jalkitauteja pelkaisin.

Joten piikki on pistetty ja kasivarsi armottoman kipee [:o] mutta eteenpain porskutetaan.

Takaisin