Otatko sikainfluenssa-rokotteen?

undulaatti

Sukkela juttelija
Halusin tehdä ihan tälläisen äänestyksenkin, jos vain osasin tehdä tämän oikein. [8|] Alkaa vain olla rokotteen ottaminen nyt ihan ajankohtaista ja itse olen vielä ihan pihalla. Haluan seurata vähän muiden mielipiteitä ja tämä on siihen paras tapa. Yksi sikainfluenssa-keskustelu täällä jo onkin, mutta siellä ei ole äänestystä ja on hankala ruveta sieltä lueskelemaan pitkiäkin mielipiteitä asiasta.
 
Ensin olin, että otan rokotuksen ja sitten päätin, että en ota. Nyt juteltuani asiasta mieheni kanssa, teimme yhteisen päätöksen, että otan sen. Uskomme, että kaikki ne puheet "myrkyistä" ym., mitä rokote sisältää, on kuitenkin pienempi paha kuin se, mitä sairaus sikiölle aiheuttaa. Eli kyllä!
 
Hei, pieniä kysymyksiä heitän ilmaan asian osalta....

Uskallatteko ottaa rokotteen, jota ei ole edes vielä tutkittu, saati sitten selvitetty miten se vaikuttaa vauvaan...?!? Ja varsinkin, kun on ensimmäinen rokote laatujaan. Ite tautihan on tavallista flunssaa pahempi, mutta ne jälkitaudit voivat koitua kohtaloksi. Tosin Suomessahan on hyvä terveydenhuolto verrattuna esmes jonnekkin toisiin maihin, missä terveydenhuolto ei kuulu kaikille sekä siellä elinolosuhteet ovat aivan toista, kuin täällä hyvinvointivaltioissa. Keuhkokuumeen hoito kuitenkin talttuu ilmeisen hyvin täällä. Ja olihan lintuinfluenssankin aikoihin hirveä haloo siitä, mutta missä se haloo on nyt sen sairauden osalta...?

Olen lukenut nyt paljonkin juttuja, että esim. jotkut terveydenhuolto-alan ihmiset eivät rokotetta halua ja eräältä saitilta luin, kuinka ite rokotteen kehittäjät eivät missään nimessä sitä ottaisi. Rokotteessa väitetään olevan elohopeaa ja jokainenhan tietää, ettei ole elimistölle hyväksi, saati sitten vauvalle. Eli herää kyllä kysymys, onko rokote siis ollenkaan turvallinen, koska ei ole antaa empiiristä tutkimustulosta tästä. Eläinkokeitahan rokotteella on tehty, mutta ei eläimet kuitenkaan reagoi täysin samoin, kuten ihmiset. Esimerkiksi Saksassa hoitava taho saa eri rokotetta, kuin hoidettava väestö http://www.tohtori.fi/?page=5817524&id=3917534

En tiiä, osaako kukaan sanoa oikeaa vastausta tähän dilemmaan, mutta aika näyttää mihin tämä on menossa ja mitä tulee seurauksena - jokainen tietenkin tekee omakohtaisen päätöksen omalla kohdallaan. Uskaltaako ottaa rokotteen vai uskaltaako olla ottamatta - siinäpä pulma...
 
Rokotteessa ei väitetä olevan elohopeaa vaan siinä ON elohopeaa. En siis syö haukea raskausaikana mutta piikitän itseeni sitä kyllä.. Näin kärjistetysti.  Ja totta tosiaan, jos terveydenhuollon työntekijät eivät halua ainetta itseensä, en usko sen olevan kovin turvallinen. Mielestäni on myös typerää uskoa, että koska se rokotus tulee Suomeen, ei siitä mitään haittaa voi olla.  Miksi sitten Kanadaan on tilattu raskaana oleville erilaista rokotetta?
Toinen puoli on tosiaan tuo, että jos se tekee jotain kohtuullisen vakavaa jälkitautina tms. Tämä on tosiaan kaksipiippuinen juttu, mutta tällä hetkellä olen vieläkin hyvin negatiivisella kannalla enkä ole ottamassa.
 
Mua mietityttää kans ja oon odottavalla kannalla. Olin jo päättänyt etten ota rokotetta vaikka ne 28 amerikkalaista raskaanaolevaa naista oli kuollut tautiin, mut sit luin et yksi norjalainen nainen oli kuollut... Kai Norjassa voi katsoa olevan yhtä hyvä terveydenhuolto kuin Suomessakin. Hmm. Ihan kaikkeen en kummiskaan usko mitä netistä löytyy, esim. se saitti mihin ehkä JeRoSe viittasi on musta aika provosoiva eikä niinkään puolueeton... Ärsyttää kun yleensä ottaen pidän edesvastuuttomina ihmisiä jotka ei rokotuta lapsiaan, ja nyt sit itsellä tilanne jossa ei ehkä uskalla ottaa rokotetta. Paniikki iskee pian kun pitäis päättää.

Viimeinen
 
Itse en ole ottamassa rokotetta, koska se tieto mitä olen saanut siitä ei vakuuta minua tarpeeksi hyvin, jotta kääntyisin toiselle kannalle.
 
Ja mitä sitten itse tuohon tautiin tulee, niin en ainakaan usko, että se on tavallista influenssaa pahempi. Voihan tavallisenkin influenssan jälkitautina saada keuhkokuumeen, jos sitä ei ole hoidettu oikein. Hoitamaton keuhkokuume on aina vaarallinen ihmisen hengelle. Niin ja jälleen kerran tämän taudin kanssa on päässyt media mässäilemään... Kun kerran joku asia ylittää uutiskynnyksen, niin samantyyppiset tapaukset pääsevät julkisuuteen astetta helpommin ja ehkä jopa vähemmällä taustatutkimuksella (?).
 
Mutta jokainen tehköön päätöksensä itse. Tässä oli vaan minun mielipiteitäni....
 
Tosiasiahan on se, että rokotteen vaikutuksista sikiöön ei voi olla minkäänlaisia tutkimustuloksia, koska rokote on niin tuore. Minä en ainakaan aio olla koekaniinina syntymättömän lapseni kanssa! Ja tosiaan, en edes ymmärrä koko haloota muutenkaan koska kuten Nenn1 sanoi, tavallinen influenssahan tappaa tilastollisesti paljon enemmän ihmisiä kuin tämä possunuha! Helsingissähän sulkevat nyt sikainfluenssa aseman asiakaskadon vuoksi...niin että se siitä epidemiasta! Kunhan vaan hoidattaa itse taudin kunnolla ettei tule jälkitauteja, niin ihan hyvin pärjäillään!! Näin sanoi neuvolantätikin.
 
Mutta tosiaan, jokaisen oma päätös ja ehkä vaikeakin sellainen. Mutta minä en ota!!
 
Tänään 21.10 pitäisi maikkarin 45 minuuttia- ohjelmassa olla käsittelyssä tämä meitä koskeva aihe, eli possurokote ja raskaus.. 
 
Kuulin myös, että a-studiossa olisi asiasta juttua tänä iltana.. [:)]

Itse olen kallistumassa sen puoleen, etten ottaisi rokotetta. Anoppini muistutti minua 1950-luvulla tapahtuneesta talidomidi- tapauksesta. Katsoin vielä netistä siitä lisätietoa, esim. tuolta löytyy jos kiinnostaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Talidomidi
Toki lääketiede on mennyt hurjasti eteenpäin tuosta ajasta, mutta rokotetta ei kuitenkaan ole ehditty tutkia pidemmällä aikavälillä, joten rokotteen ottaminen mietityttää kovasti..

Mutta ehkä illalla olemme taas fiksumpia kun katselemme ensin 45 minuuttia ja sitten a-studiota.. [:)]
 
Kertokaa ihmeessä mitä televisiossa sanottiin! En itse ehtinyt/ehdi katsoa... En tiedä onko ne jo tullut ja nyt olen menossa jo ihan juuri nukkumaan. 
 
heips,

oma vauveli on jo syntynyt, mutta jos olisin raskaana en ottaisi rokotetta. Minusta on aivan ihmeellistä että raskaana olevia  pidetään "koe-kaneina", eikös siinä rokotteessa ole elävää virusta mukana? vain olenko lukenut väärin...
Samaa olen miettinyt kaikkien rokote kokeilujen aikaan, esim lapsilla testataan rokotteet...kuka on vastuussa jos jotain tapahtuu.. suomessahan kukaan ei ota vastuuta mistään, ainakaan viranomaiset.
Tuosta talidomidistä näin noin vuosi sitten ohjelman telkkarissa ja se oli aika ikävää katseltavaa.
 
On kyllä vaikein päätös tähän astisessa elämässäni... luulin, että tässä "normaalissa" keskenmenopelossa ois jo tarpeeksi kestämistä mutta ei... vielä pitää itse sitten tällaisia päätöksiä tehdä. Ei ole reilua.
Eilenillalla olin vielä tosi kielteisellä kannalla rokotuksen suhteen, tänään oon takaisin puolessa välissä, eos-kohdassa...
Katoin netistä sen 45 minuuttia pätkän
(http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?978895)
ja sen lisäksi luin THL:n sivuilta
(http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/raskaana_olevien_pandemiarokotukset/)
kaiken mitä sieltä irti sain.

Kovastihan nuo vakuuttelevat rokotteen turvallisuutta, ja THL:n mukaan rokotteessa ei siis ole elävää virusta, ja se elohopeamäärä, joka siinä on, on pienempi kuin esim. määrä joka tulisi kala-ateriasta.

Pelottaa kuitenkin todella paljon ottaa rokote. Pahin pelko siinä on keskenmeno. Vähintään yhtä paha pelko on se, että rokote vaikuttaisi jollain lailla haitallisesti lapseen, ja etenkin jos haitasta tulisi sellainen (vamma tms.), että sitä joutuisi sitten loppuelämänsä seuraamaan sivusta. Ei voisi koskaan antaa itselleen anteeksi.

Sitten taas, jos ei ota rokotetta ja se tauti iskee, saatetaan olla ns. samassa tilanteessa, että lääkkeitä pitää vetää naamaan ja onko se nyt sitten sen turvallisempaa sikiölle kuin tämä rokote? Ja toki mietityttää myös oma turvallisuus.

Voi kun täyttyis nyt se 12 viikkoa ja pääsisi ultraan näkemään, miten siellä tirpanalla ylipäänsä menee... Ainakin ennen tuota 12 täyttymistä (nyt 9+1) en millään haluais sitä rokotetta ottaa, kun pikkuinen on kaikkein herkimmässä kehitysvaiheessa.

Jos sen rokotteen ottaa, niin ihan varmaa on että saa pelätä raskauden loppuun saakka (ja mahdollisesti vielä sen jälkeenkin) sen mahdollisia haittavaikutuksia. Jos ei ota, niin sitten pelottaa, että milloin se tarttuu ja jos tarttuu niin mitä siitä sitten seuraa. Tämä sepostus nyt ei varmaan ainakaan auta ketään päättämään yhtään mitään mutta tulipahan spekuloitua?!
 
Hei kaikki,

itse otan kyllä rokotteen. Joutuisin sen ottamaan muutenkin töiden takia. Olen ollut mukana kaiken maailman influenssarokotetutkimuksissa jo kolmena talvena ja tullut tutuksi näiden lääkkeiden testailumenetelmien kanssa, vaikken lääketieteen tai terveysalan ihminen olekaan. Noina kolmena talvenahan raskaaksi ei tutkimuksen aikana saanut tulla ihan vain vastuuvapaussyistä ja koska tutkimusta ei oltu suunnattu raskaana oleviin. Rokote sinällään oli turvallinen: jos tulikin raskaaksi, henkilö vain suljettiin lopuista testeistä pois.

Kyseinen rokotehan ei ole uusi juttu. THL:n tiedote (http://www.ktl.fi/attachments/suomi/osastot/roko/esite_raskaanaolevalle_verkkoon.pdf)
kertoo jotta "Rokotetta on testattu tuhansilla ihmisilla?, eika? tutkimuksissa ole todettu mita?a?n tavallisuudesta poikkeavaa. Lisa?ksi samantyyppista? tehoainetta on ka?ytetty Euroopassa myyta?va?ssa? kausi-influenssarokotteessa jo vuodesta 1997. Ta?ta? rokotetta on myyty yli 45 miljoonaa annosta, eika? turvallisuusongelmia ole ilmennyt." Eli 12 vuoden testaus samoilla aineilla ei ole tappanut ketään tai aiheuttanut keskenmenoja.

Kanadan ja Norjan tilanteesta: siellä näyttää julkisessa terveydenhuollossa olevan sen verran enemmän rahaa että voidaan suositella tietyille erityisryhmille niitä kalliimpia, ei adjuvantteja sisältäviä rokotteita. On maamme köyhä, siksi jää :) Just oli YLEX:n aamu-uutisissa että THL on huolissaan kun jopa terveydenhuoltoalan ammattilaiset suhtautuvat penseästi sikainfluenssarokotteeseen. Toki pandemian vaarallisuuden uhkaa lieventää se että "suuren aallon" piti olla jo elokuussa kun koulut alkaa, mutta nyt uhkaillaan että Lapista se tuloo ja leviää 2-3 viikon päästä. Kun siellä on jo niitä sotapoikia karanteenissa.

Onkohan meidän äideillä ollut ongelmia sulattaa polio-rokotteen ottamista ja tarpeellisuutta? Poliorokotteellahan yleinen lapsikuolleisuus putosi hurjasti. Itse uskon tässä vaiheessa vahvasti siihen, että koska minulla ei ole perussairauksia, rokote ei tule vaikuttamaan raskauteeni negatiivisesti. Toinen juttu on se että missä vaiheessa sen rokotteen sitten ottaisi? Ei ekalla kolmanneksella? "Viime vuosina on julkaistu tutkimusraportteja, joissa on voitu osoittaa raskauden viimeisellä kolmanneksella annetun rokotteen suojaavan syntyvää lasta jonkin verran jopa kuuden kuukauden ikään asti", kertoo ystävämme THL :)

Että kaikki tavallaan ja halullaan, mutta minä seuraan sokeasti yhteiskunnan ohjeita :) Aion maksaa mediamaksunkin :)
 
Ja joo, täältä Lapista se puskee ja leviää varmasti kulovalkean tavoin [:-] Jälkitaudit on kuulemma niitä, jotka näitä kuolemia aiheuttavat ja varsinkin vanhukset niihin kuolevat. Ei terve, hyväkuntoinen ihminen. Mutta sen verran oon itekkin avartanu ahdasta ajatustani, että katellaan mihin tää menee ja mitä tästä tulee.

Celia: Oon ymmärtänyt siten, että raskauden ensimmäisellä kolmanneksella rokotetta EI laiteta, koska sikiö on vielä niin kehittymisvaiheessa, kuin vain olla voi.
 
Itse meinaan ehdottomasti OTTAA rokotteen. Se tulee suojaamaan myös syntyvää vauvaa. Nyt kun viimeisillään ollaan niin epidemia voi olla pahimmillaan etelä-suomessa kun vauveli syntyy. Ja hänelle en tautia halua! Ja itsellänikin astman vuoksi tavallisetkin kausi-flunssat iskevät aina ensin keuhkoihin, niin ei houkuttele ajatus keuhkokuumeesta! Luotan vahvasti siihen ettei suomessa otettaisi niin isoa riskiä rokottaa raskaana olevia jos rokotteella olisi vakavia seurauksia. Jos kymmenien tuhansien rokotettujen joukosta muutama ihminen on saanut sivuoireita niin näinhän se on minkä tahansa rokotteen/lääkkeen kanssa. Kaikki ei sovi kaikille!!!! Median tarkoitus on pelotella ihmisiä, ja aiheuttaa keskusteluja. Niistähän ne ihmiset palkkansa saavat. Otan siis rokotteen ihan turvallisin mielin.

rv 31+5
 
Ottaa sen rokotteen tai ei, niin en lähtisi vertaamaan 50-luvun talidomiditapausta 2000-luvun terveydenhuollon taitoon ja osaamiseen! Mielestäni hysteria kumpaankin suuntaan on omituista.. Jos joku vetoaa siihen, että pystyykö elämään lapsensa kanssa, jolle on rokotteella aiheuttanut jonkin sairauden, niin pystyykö elämään, jos aiheuttaa sen sillä, että ei ottanut rokotetta..??! Itselläni on vahva luotto siihen, että Suomessa ei sellaista rokotetta anneta, josta voisi olla haittaa lapselle. Mutta sehän on vain oma mielipiteeni ja onneksi tässä asiassa kaikki saa tehdä kuten haluaa [:)]
 
Eihän siitä rokotteesta tiedetä olevan haittaa lapselle, mutta kun ei tiedetä myöskään että haittaa ei olisi...
 
Tämän aamun uutisissa oli, että Suomeen on tullut väärää rokotetta, että mitähän ne nyt sitten sen kans tekevät..? Ja sitten Ruotsissa on kuulemma aivan eri rokote, mikä Suomessa annetaan. Ruotsin rokotteessa annetaan kaks eri piikkiä...Ei voi kuin ihmetellä!
 
kävin katsomassa celian laittamat infot ja niistä ainakin vähän selkeni oma kantani.. VAikka en vieläkään ole ihan varma kumpaan suuntaan kääntyisin.. [8|] Kannattaa käydä katsomassa ja lukemassa. Päätöstä hankaloittaa etenkin kun molemmissa valinnoissa on ne puolensa.. Molemmissa saattaa aihettaa vauvalle vaaran. Toisaalta luulisi, että Suomen terveydenhuolto olisi tarkka tällaisissa asioissa, kun muutenkin ollaan hyvin tarkkoja siitä mitä lääkkeitä ym. raskaana olevat saavat syödä. Ja 45 minuutissakin painotettiin rokotteen sisältämien ainesosien olevan tarkkaan tutkittuja ja tuttuja, vaikka rokotetta itessään ei olekaan ehditty niin paljoa tutkia..

Nooh, en nyt tiiä oliko tästä pohdinnasta kenellekään mitään apua, mutta kuhan pohdin, kun itseäni asia kovasti mietityttää.. [:)]
 
Takaisin
Top