Otatko sikainfluenssa-rokotteen?

Itse kysyin terveysasemalta että voisko rokotuksen saada etukäteen kun vasta yrittää raskautua. No ei sitä tietenkään saanut ja mun ikäryhmän mukaiset rokotukset meni niin pitkälle että kerettiin jo hoitaa homma kotiin ennen sitä...:D Sitten miehen kanssa päätettiin että en ota rokotusta, jotenkin se tuntuu niin hölmöltä että on tosi tosi tarkkana kaiken kanssa mitä suuhunsa laittaa ja mille altistuu raskausaikana, mutta sitten antais piikittää jotain mystistä ainetta suoneen..?

No en mä varsinaisesti usko että siitä haittaa tulee olemaan kenenkään vauvoille siitä rokotteesta, mutta enhän mä itse käytä edes särkylääkettä nyt. Ja jos sen rokotteen ottaa ni sit kärsit vaikutukset varmasti (mitä vaikutuksia siitä nyt kenellekin tulee), mutta jos ei ota rokotusta niin on mahollisuudet että koko epidemia menee just sinun kohdalla ohi tarttumatta.
 
Ensin kun koko epidemia tuli ilmi, ajattelin tosi pitkään että mitä sitä turhaan rokotetta ottamaan, kun muutoin perusterve olen ja kaikki on ihan ok. Sitten sainkin iloisia vauvauutisia ja aloin tietysti pohtimaan asiaa uudelleen... Muiia eikö sinua yhtään mietitytä edes se että kuulut raskautesi vuoksi nyt riskiryhmään? Jotenkin mä ajattelin sen näin että ennemmin sairastan sen piikin kautta (tarkoitan: ottaisin ne yleisimmät oireet) kuin sitten toisen aallon saavuttua saisin sen ilman suojaa ja mitäs sitte jos sattuisikin jotain kamalaa, itselle tai vauvalle? Eikä kaikille edes tule mitään muita oireita piikistä kuin hieman kipeä käsi (itse kuulun juuri tähän "ryhmään"). Tietysti jokainen tekee parhaaksi katsomalla tavallaan, mutta jotenkin ite ajattelen sen ennemmin niin että ensin, MITÄ JOS? ja sitten MIKSI EI? Vastatakseni aloittajan kauan sitten kysyttyyn kysymykseen, olen ottanut sikainluenssarokotteen ja ainakin toistaiseksi ollut siitä ihan hyvillä mielin![:)]
 
Minä sain rokotuksen raskausviikolla 16 lähihoitajan ammattini takia. Monet ahdistustukset koin asiasta kun pähkäilin, mutta kun rokotteen oli ottanut niin oli ahdistuskin tiessään. Meillä oli myös monet odottavat lääkärit ottaneet. Sivuvaikutuksia ei tullut muuta kun kipeä hartialihas. Uskon, että tein oikean ratkaisun ja olen siihen tyytyväinen. Vauva masussa kehittynyt hienosti ja raskaus mennyt muutenkin hyvin.


Ja haluan kommentoisa vielä tohon keskenmeno uutisen, että en usko tippaakaan, että rokotuksella oli osuutta asiaan. Täysin yhteensattumaa ja rokotetta on helppo syyttää.
 
Itse sain rokotteen jo marraskuun alussa, sillä esikoinen kuuluu riskiryhmään, joten minä ja mies saatiin rokotteet samalla, kun neuvolan täti kävi rokottamassa pojan kotona. En nähnyt mitään syytä sille, miksen olisi ottanut rokotetta. Enkä tosiaan ollut tuolloin vielä raskaana, koska viikkoja on nyt vasta n.6.
 
Otin rokotuksen kyllä jo heti kun sain. Ei ollut paljoa 12 viikkoa yli, mutta oli kuitenkin. En olisi ensimmäisen 3kk aikana ottanu. Olen lähihoitaja, mutta jos en raskaana olisi ollut niin en olisi ottanut piikkiä.
 
Heippa!

Mutsi sanoi, että olisi eilen kuullut uutisista jostakin tutkimuksesta, joka on julkaistu koskien sikainfluenssa rokotusta ja raskautta. Sattuiko joku muu sitä kuulemaan/ tietääkö linkkiä tutkimukseen? Itse en ole ainakaan löytänyt mitään tietoa siitä ja alan jo epäillä onko mutsi höperehtinyt jotakin omiaan.
 
kun alkais vähitellen olemaan jotain tilastotietoa saatavilla, onhan viime syksyn epidemiasta aikaa... huhuja liikkuu viime syksystä hurjasti ja jossain näytti olevan tiedonkeruuta raskaanaolevien rokotuksista, mutta missään ei tunnuta julkaistaneen lopputulemaa... sen noteerasin ylipäätään että näiden sivujen käyttäjien rokotukset näyttää sujuneen ihan hyvin...
 
niin eli multa rokotus puuttuu vielä. olen hiukan jättänyt asiaa mietintämyssyyn, ihan alkuraskauteen en piikkiä uskaltanut ottaa..
 
Kohtahan kyseistä piikkiä ei enää saakaan, joten ei tarvitse miettiä, että ottaako vai ei... [:)] siis ainakin täällä Espoon suunnalla rokottavat enää tämän kuukauden, näin kerrottiin neuvolassa. 
 
Eilisen Ilkassa (20.3) oli juttua sikainfluenssasta ja rokotuksesta. Etusivun mukaan raskaana olevilla naisilla on 13 kertainen riski sairastua verrattuna raskaana olemattomiin naisiin. Ja ilmeisesti Seinäjoen alueella ei kukaan raskaana oleva rokotettu nainen olisi sairastunut. Sisäsivuilta en ole juttua vielä lukenut.
 
Dalla: Sama mietintämyssy on täälläkin ollut päässä jo pidemmän aikaa. On niin ristiriitaista, että kyseistä rokotetta ei ole voitu hirveästi testa, ennen käyttöönottoa ja toisaalta taas itse possunuhakin on vaarallinen. Itse pyörittelen sitä ajatusta, että ottaako rokotteen ja on valmis kantamaan siitä mahdolliset jälkivaikutukset vai eikö ota rokotetta ja on valmis siihen, että tartunnan saadessa, siitä saattaa olla haittaa sekä vaaville, että itselle. En tosin kuulu mihinkään muuhun riskiryhmään ja en ole varma sairastinko possuflunssan jo viime syksynä, kun sitä ei silloin enää testattu, kun influenssan kourissa olin suunnilleen viikon.

Ajattelin kysellä neuvolassa vielä asiasta ja tehdä sitten päätöksen miehen kanssa. Neuvola on 29.3, jos eivät enää silloin rokota, niin ei tarvitse miettiä päätöstä[:D]
 
HaniMami: tällä viikolla on tainnut uutisissakin olla, että rokotukset aloitetaan taas ensi syksynä ja sinne sitä epidemiaa nyt kai odotellaan alkavaksi... voi olla että nyt mulla jää rokote asia myöhemmäksi, lääkärineuvola olis vasta huhtikuun puolessa välissä...
jännää vaan, että mun kaverille, joka asuu mankkaalla (neuvolaa en tiedä), nlatäti ei kovin ollut suositellut rokotetta ja vastaavasti nöykkiön nlan täti piti sitä ihan ehdottomana, saman kaupungin sisällä niin toisistaan poikkeava ohjeistus..
 
Takaisin
Top