Otatko sikainfluenssa-rokotteen?

Hele81, jep mutta aikaisemminkaan sitä rokotetta en saa. Maanantaina alkaa lapsien kausi-influenssarokotukset ja samalla saa raskaanaolevat sikainfluenssarokotteen.

Vähän tässä toivoo, että lapsi syntyy ajallaan eli tämän viikon lopussa niin ei tarvitsisi joutua tekemään sitä päätöstä...

Tällä suunnalla olisi päätös tehtävä.. Torstaina neuvolassa rokotetaan ja sinne saa vapaasti mennä kuka haluaa ilman ajanvarauksia. En kysynyt, että entä jos ei silloin mene ja tuleekin katumapäälle, mutta uskon, että tuolloin olisi hyvä mennä jos sen haluaa, eikä sitten tarvitse ruveta ainakaan valittamaan, että kun en saanut ja olisin halunnut. Eri se on sitten varmaan jos sopii etukäteen, että ei pääse silloin, mutta haluaa rokotteen. Olen vähän kallistunut sille suunnalle, että rokotteen ottaisin. Tällä suunnallakin on nyt nimittäin kuulemma ensimmäinen sikainfluenssa todettu. Luultavasti menen torstaina sinne ja jos tulee katumapäälle niin ehtiihän sitä vielä jänistää, kun ei kerta aikaakaan tarvitse varata [:D]

Olisi mukavaa saaha siirrettyä aikaa eteenpäin ja nähdä, että estikö rokote todella taudin iskemisen ihmiseen vai tuleeko se siitä huolimatta? Kun ei ole tuollaista tietoa saatavilla, nii on vain ootettava tuota tietoa...

Moikka!

Kysymys rokotteen jo ottaneille: onko teille tullut jotain jälkioireita? Kuumetta yms.? Itse ajattelin rokotteen käydä hakemassa ensi viikolla, kun sitä täälä neuvoloissa annetaan. Sitä odotellessa...

Kävin tänään rokotteen ottamassa ja ei ole edes pistos paikka kipeä!

ei muuta jälkioiretta kuin käsi kipeä 2 päivää rokotteen jälkeen.mutta ei pahasti, nyt sen päällä voi jo nukkua. oli kyllä todella paljon raskaana olevia sikainfluenssarokotejonossa!

nyt on huoleton olo! tuttavani vauva sairastunut tautiin, ja todella pahasti. joten en riskeeraa. toivon parasta, että vaavi parantuu pian.

Ite otin toissapäivänä, samana iltana käsivarsi tuli tosi kipeeks ettei sillä oikein voinu tehä mitään. Eilen oli viä kipee mut ei niin paljoo (vain sivulle ylösnostaminen sattui), nyt vaan vähän puutunu/kipee.

Täällä ollaan jännittyneinä lähdössä piikkiä hakemaan. Olen kyllä tosi onnellinen päätöksestäni. Hämmästyttävää, että täälläkin ensin tosi moni oli vastaan ja ei-äänet johdossa, mutta nyt kyllä-äänet ovat kirineet ja ohittaneet ei:t aika reippaastikin!

Minäkin taisin nyt taipua sen kannalle, että jos maanantaina ollaan vielä ehjiä, niin otan neuvolakäynnin yhteydessä sen rokotteen.

Todennäköisyys on sen puolella, että ennemmin sairastun/vauva sairastuu, kuin että rokotteesta tulee jokin vakava sivuoire.

Nyt pelottaa enää se, että saan rokotteesta kuumeen ja kaikki kuvaillut kauheudet, ja joudun menemään toipilaana synnyttämään [>:]

Moi,

Mites on, onko kukaan 1/3 aikana nyt ottanut rokotetta? Minulla on raskaus ihan alussa ja kaikki terveydenhoitoalalla työskentelevät tuttavani suosittelevat sitä. Korkea kuumekin voi kuulemma vahingoittaa masuasukkia.

Apua!

Vaikea päätös.

Eve

Tassa odottelen kasisarkya silla juuri tulin hakemasta rokotetta [:)] olen tyytyvainen, nyt ei tarvitse murehtia asiaa ja voi unohtaa koko jutun!!! 

Maikkimai ja undulaatti, älkää ihmeessä ottako aivan huoletonta linjaa rokotteesta huolimatta.. Ensinnäkin menee vielä pari viikkoa enne kuin teillä alkaa rokotus vaikuttamaan kunnolla. Ja silloinkin teho on parhaimmillaankin 90% luokkaa, joten rokotteesta huolimatta on sairastuminen mahdollista. Muistakaa siis edelleen hyvä käsihygienia varsinkin ihmisten ilmoilla! [:)]

Mulla kans tuli rokotteesta käsi kipeäksi pariksi päivää, mutta ei muuta kummempaa. Muistakaa, että rokotteen jälkeentulee levätä eikä itseä saa rasittaa (tulee helpommin kipeäksi). Kuume rokotuksen sivuvaikutuksena ei kestä kuin sen pari pvää korkeintaan ja sen saa laskettua parasetamolilla ihan hyvin. Itse taudissa kuumeiluhan voi kestää jopa viikkoja, joten eiköhän se ole sikiöllekin vaan pienenpi paha ottaa se rokote, jos paha ollenkaan.

Muutamia virheitä tuoltakin rokotusinfon teksteistä löytyy, jotka saattavat turhaan hämmentää maallikon mieltä. Esim. Yhdistyksen mukaan THL on tiedottanut rokotteen ominaisuuksista ja haittavaikutuksista virheellisesti. Rokotteen on väitetty olevan kausi-influenssarokotteen kaltainen. Valmisteyhteenvedon tietojen mukaan adjuvantillisessa rokotteessa haittavaikutuksia on jopa kymmenkertaisesti kausi-influenssarokotteeseen verrattuna. Mihin tällainen väite muka perustuu, että rokotteessa on haittavaikutuksia jopa 10 kert. verrattuna kausi-influenssarokotteeseen?? Samoin kuin ei voida todistaa vielä rokotteen sisältämien adjuvanttien olevan turvallisia sikiölle ei voida myöskään todistaa niiden olevan haitallisia sikiölle... Tuollaisia tekstejä ei kannattaisi ihmisten ilmoille laittaa ilman suurempaa tietoa, sillä tuntuu että tässä raskaana ollessa ei enää kestä näitä provoja/spekulaatioita ja olettamuksia kun ihan tarpeeksi pelottaa jo nuo faktatkin [:(] Harmi ettei Suomi tuon vertaa silti ole älynnyt, että hankkisi raskautuneille adjuvantitonta rokotetta niin päästäisi tästäkin hämmennyksestä..

Moi,

Rokotusinfon sivujen pitäjissä ei käsittääkseni ole yhtään lääkäriä. Tuohon sivustoon en luottaisi yhtään.

Minä juttelin parin lääkärin ja sairaanhoitajan kanssa rokotteesta ja sen perusteella aion huomena käydä rokotteen ottamassa.

Eve

Mä kävin eilen ottamassa rokotteen eikä harmita yhtään. [:)] Kättä vähän jomottaa (siis silleen että ylähyllyltä kurkotan tavaraa oikealla kädellä mutta normiasennossa ei mitään edes huomaa) eikä mitään muita oireita ole ollut. [:)] Meillä ainakin kunnassa oli varsin rokotusmyönteisiä tulevia äitejä, koska  kun itse kävin ottamassa rokotteen klo.14 (odottavien joukkorokotus klo.12-17) niin yli 60% kunnan raskaana olevista oli rokotteen ottanut. [:)] Neuvolantäti sanoi että rokotuksen ottaneet kollegat ovat huomanneet käden särkemistä ja joillekin on tullut pientä lämmönnousua (ei kuitenkaan edes kuumetta) mutta nämäkin sivuvaikutukset häviävät vuorokaudessa. Itse olen tentannut asiasta useamman lääkärin ja terveysalan ihmisen ja kaikki ovat olleet sitä mieltä että on suurempi riski olla ottamatta rokotetta kuin ottaa se. Itse työskentelen vielä lasten kanssa joista muutama jo possuflunssan takia sairaslomalla. Kun vielä luin omalääkärin kirjoittaman kirjeen siitä että odottavilla äideillä on kaksinkertainen riski sairastua vakavampaan, sairaalahoitoa vaativaan taudinkuvaan kuin muilla ikätovereilla ja myös kuolemantapaukset ovat puolta yleisempiä niin oma kanta oli helppo päättää. [:)] 

Kauhean vaikea kysymys! Neuvolasta soitettiin ja tarjottiin rokotusta. Rokotuspäivä oli meillä tiistaina, en mennyt silloin ainakaan.

Soitin viime viikolla THL:n sikainfluenssapuhelimeen. Se oli aivan turhaa. Sen numeron alla pitäisi lukea: "Jos olet lukutaitoinen ihminen ja olet lukenut oheisen tiedotteemme raskaanaoleville, älä soita, koska emme kuitenkaan kerro sinulle mitään sellaista mitä et jo olisi lukenut". Elikkäs sieltä vaan todettiin, että "Kyllähän ainakin STM on miettinyt, että raskaanaolevien kannattaisi se ottaa". No niin varmaan onkin, mutta minkähänlaisella kompetenssilla...? Kysyin myös rokotteen sisältämästä adjuvantista, josta sanottiin, että "Eihän tämä tietenkään sataprosenttisen turvallinen ole". Tästähän just olikin apua... Sitten tiedustelin, että mitä tästä taudista pahimmillaan minulle voi seurata, mihin vastattiin että viruskeuhkokuume (ja tiedetään, voihan siihen kuollakin). Kysyin, että hoidetaankos sitä sitten Tamiflulla ja onko se lapselleni suurempi vai pienempi paha kuin rokote, johon vastattiin, että "Onhan se Tamiflu paljon pidempään käytössä ollut ja paremmin tunnettu valmiste kuin rokote".

Sellaiset kommentit kuin "Rokotteella ei eläinkokeissa ole todettu olevan vaikutusta raskauden kulkuun" eivät kiinnosta minua ollenkaan. En ole viikolla 28 kovin huolissani enää raskauden kulusta, vaan ennemminkin rokotteen vaikutuksesta esimerkiksi lapsen aivosolujen vielä kehittymättömiin hermoyhteyksiin, yms. Rokotuksesta mulle tulevat oireet eivät huolestuta ollenkaan, kyllä sitä kipeän käden tai kuumeen kanssa pari päivää pärjää.

Mutta siis jokainen tekee niin kuin itse parhaaksi kokee. Minun ainakin tähänastinen kieltäytymiseni rokotteesta on perustunut aivan silkkaan pelkoon lapseni puolesta, kun kukaan ei osaa sanoa mitä se meidän pikkuiselle saattaa aiheuttaa. Yhtään sellaista lasta ei kait (?) ole vielä syntynyt, jonka äiti olisi rokotettu. En toisaalta tiedä onko Suomessa syntynyt yhtään sellaistakaan lasta, jonka äiti olisi kieltäytynyt rokotteesta ja sairastanut itse taudin...

Mutta tsemppiä kaikille päätöksensä kanssa vielä painiskeleville ja iloista odotusta!

Takaisin