Otatko sikainfluenssa-rokotteen?

Älkää nyt vaan hyvät ihmiset tehkö mitään päätöksiä jonkun rokotusinfo sivun perusteella.

Kannattaa muutenkin pitää pääkylmänä ja olla lähdekriittinen.
Tuolla sivustolla ei mitään virallista pohjaa, ei ainuttakaan ammattilaista joukossa.
Nimi kuulostaa viralliselta mutta ei todellakaan ole sitä.

ELi jokainen tehkööt päätöksensä itse, siihen en kommentoi mutta tehkää päätös perustuen faktaan ja oikeaan tietoon.
 
Olen ajatellut pitkaan... ensin olin varma etten ota, sitten kun tuli uutisiin ja lehtiin ettei siita mitaan haittaa ole, paatin etta hankin sen saman tien kun tulen takaisin kotiin, matkustan jatkuvasti. Joten maanantaina vaadin sellaisen itselleni, ja viela rokotteen vaikutus siirty vauvaan todennakoisesti. pelottaa tama epidemia aika paljon. [8|]
RV21+2
 
Halusin tuoda ajatukseni julki täälläkin, koska kirjoitin tästä vain oman kuukauden juttuihin.
 
Mä oon ruvennut nyt olemaan sitä mieltä, kun epidemia näyttää leviävän, että rokote on varmasti vain hyödyllinen. Kuulin jostain, että lääkärit ovat sanoneet, että tätä koko influenssaa on vähätelty vähän liikaakin. En toki tiedä onko totta, mutta kuitenkin. Pohdin eilen asiaa äidin kanssa ja tuli siinä vain mieleen, että loppujen lopuksi kansakin on varmaan aika paljon vähätellyt asiaa, sillä tyylillä, kun miehet yleensä kipujaan vähättelevät, eivätkä suostu lääkäriin. "ei se ny mitään flunssaa kummempaa kuitenkaan oo.."-tyylillä. En toki tiedä, mutta tuokin voi jollain tapaa pitää paikkansa. Suomi taitaa muutenkin olla aika lailla sellainen maa, jossa ollaan (ainakin omasta mielestä) "niin pirun sitkeitä ja sisukkaita, ei meitä mitkään flunssat kaada." Tuollaisia asioita eilen tuli mieleen, voinhan toki olla ihan väärässäkin. Tuli nyt vain pohdiskeltua asioita, tämä on vain oma mielipiteeni siis, minulla ei sen kummempaa tietoa asiasta siis ole [:)] Eihän sitä tiedä vielä, miksikä tämä koko influenssa muuntuu...
 
Otin rokotteen tänään. Toistaiseksi ei ole edes käsi kipeä.

Ekaks meinasin että en ota, mutta päätin sit kuitenkin ottaa kun olin niin paljon lukenut asiasta. Edelleen mua surettaa että Suomen rokote on adjuvantillinen, mutta elämä on, tätäkin WHO suosittelee raskaanaoleville jos ei muuta ole saatavilla.

Vanhin poikani, täysin terve urheilullinen nuori mies, sairastui toissapäivänä sikainfluenssaan. Voi olla että rokote tuli mulle liian myöhään, mutta kun nyt olen nähnyt millainen tauti tämä on, suosittelen lämpimästi ottamaan rokotteen. Mä en taitaisi jaksaa tuota kuumetta ja särkyä tässä tilassa. Nyt teini on jo parempi (johtunee yksityisen lääkärin määräämästä Tamiflusta) mutta oikeasti, tää kaiken kattava pelko lasten puolesta (myös masuvauvan) on ihan järkyttävää.
 
Minä olisin ottanut jos olisin ehtinyt raskaana ollessa sen saada. Nyt olisi paljon helpompi hengittää kun vauva olisi saanut vasta-aineet myöskin samalla.

Meillä on siis 2 viikkoa vanha vauva kotona ja todella paljon pelkään hänen sairastumistaan. Sain rokotteen viikko synnytyksen jälkeen mutta äidinmaidon kautta imeytyy vasta-aineita hyvin huonosti. Jotain suojaa voi sillälaillakin saada mutta siis paljon heikomman suojan kuin mitä olisi mahassa ollessaan saanut.

Olisin siis itse ollut pelkästään kiitollinen jos olisin ehtinyt rokotuksen saada ajoissa. Kannattaa lukea virallisia lähteitä ja muistaa että todellakaan yhdenkään valtion tai lääkefirman etu ei ole myrkyttää ihmisiä. Eli kyllä se rokote on uutuudestaan huolimatta varmasti turvallisempi kuin sikainfluenssan sairastaminen raskaana ollessa tai vasta syntyneen sairastuminen sitten synnytyksen jälkeen.
 
Mulla on käsi ollut tosi kipeä eilisillasta asti. Nyt taitaa alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Se on kun olisi pesäpallomailalla lyöty suoraan lihakseen [:(]
 
Kävin eilen hakemassa piikin.. Kurkku oli jo valmiiksi vähän karhea ja nenä tukkoinen, mutta menin kuitenkin.
Eilinen ilta meni ihan ookoo, mutta sitten yöllä heräsin kääntyessäni rokotuskäden päälle kun on niin kipeä.
Aamulla oli jo kuumetta ja tässä sitten on tämä päivä mennyt niiskuttaessa ja nukkuessa.. En tiedä onko oireet piikistä vai jo valmiiksi aluillaan olleesta nuhasta, mutta näillä mennään!
Olen oikein tyytyväinen ratkaisuuni ottaa rokote.

Luin äsken iltasanomista miten rokotusjonoissa on riehuttu ja henkilökuntaa on uhkailtu.. En varmaankaan ole puolueeton sanomaan, kun itse piikin jo sain, mutta siis aivan käsittämätöntä!! Pahimmat uhkailijat ja riehujat siis n. 50-vuotiaat miehet???
Kuvittelisin ainakin jos itse olisin viisikymppinen perusterve, että antaisin ehdottomasti riskiryhmien ja  lapsien rokotuttaa itsensä ennen minua. Kaukana ollaan niistä ajoista ja periaatteista että " lapset ja naiset ensin"
 
Arwen: Olen sun kanssas aika pitkälti samalla linjalla, kun olen täällä tätä keskustelua lukenut ja ite en vielä luota rokotteen tehoon, koska ei oo tarpeeksi tutkittu ja eräässä luotettavassa lähteessä sanotaanki http://www.emea.europa.eu/humandocs/PDFs/EPAR/pandemrix/H-832-fi1.pdf, että rokotteen vaikutuksia TUTKITAAN koko sen käytön ajan eli tästä tulkintana voi olla se, ettei empiirisiä tutkimustuloksia ole vielä tarpeeksi saatavilla. Ja koska tauti on aivan uusi maapallolla, niin ei voida vielä tietää miten tulee käyttäytymään ja toimimaan. Se on ehkä se suurin pelon syy ihmisillä.

pp09: Kyllä me ihmiset ollaan monesti vain pelkkiä pelinappuloita noille suurille rattaille, silloin kun raha puhuu, ei ihmishenki/arvo tunnu missään. En nyt meinaa, että suomalaiset lääkeyhtiöt tätä monopolia harjoittaisivat, vaan kyllä tuolla Jenkeissä on aivan toisenlaiset sävelet. Tuolla ei pienillä penneillä pelata, vaan siellä puhuu miljardit.

Rokotuksiin ei onneksi voida Suomessakaan ketään pakottaa, vaikka tulisivatkin suosituksiksi. Esim. Sveitsissä ovat kokonaan kieltäneet rokotuksen raskaanaolevilta, koska rokotetta ei ole VIELÄ tarpeeksi tutkittu - mun mielestä melko hyvä peruste. Ja mm. eräs ulkomaalainen lehti kertoi rokotteen aiheuttaneen neurologisia ongelmia ja Jenkeissä v. 1976 si-rokote on aiheuttanut epäilyttävästi ihmisillä ms-tautia ja Guillain-Barren syndroomaa. No joo, spekulaatioita varmaan kaikki tyynni, mutta kyllä ite olen edelleen EI:n kannalla. Rokotusinfo.fi:n sivujen tuotanto on lähinnä linkkejä asioista kertovien tahojen lähteisiin - yhdistys vaan kerää ne tonne ja toki pitääkin olla aina kriittinen lähdeaineistoja kohtaan.

Kyllähän media mässää nyt oikein urakalla possunuhalla. Ja liekkö sitten ite olen niin "peloton ja hullu", etten osaa vielä menettää yöuniani tän takia, en vaikka vanhin lapseni on possun sairastanutkin lääkärin tekemän diagnoosin perusteella - oireista. Mutta en todellakaan tiiä mihiin tää maailma on menossa ja mitä tästä seuraa, kun on ns. uniikki tapaus - mielenkiinnolla jään ootteleen. Tässä tilanteessa tulee mieleen vanhan kansan sanonta: luonto karsii heikoimmat. Ihminen kyllä tulee hulluksi, jos jatkuvasti pitää pelko persiissä olla ja elää...
 
Minä mietin vieläkin että haluanko ottaa rokotteen. Kuulun ilman raskautta jo riskiryhmään. En ole vielä varma olenko raskaana se selviää ehkä viikon päästä. Se mua eniten epäilyttää että kuinka se vaikuttaa alkioon/sikiöön. Varsinkin jos raskaus on alkuvaiheessa. Ei voida tietää kuinka se vaikuttaa sikiöön varsinkin jos se otetaan jo alussa jolloin se vaikuttaa koko kehitysajan.
Jos en ole raskaana niin luulen että otan sen mutta jos olen niin en tiedä. Pelkään sen vaikutusta sikiöön.
 
Minä tein vihdoin päätökseni, ja ylihuomenna marssin piikille.
Sen verran alkaa ihmisiä tipahdella ympäriltä kovan kuumeen kanssa vuoteenpohjalle, että kyllä sitä alkaa uskoa tuon epidemian saapuneen hiljalleen tänne eteläiseen Suomeenkin.

Itseni takia en varmaan ottaisikaan, mutta tämä on ainoa keino taata pienelle syntymättömälle edes jotain saumaa taistella tuota tautia vastaan. Tarpeeksi vaikeaa vastasyntyneellä ilmankin, joten otetaan sitten se riski, että mulle tai vauvalle jotain siitä rokotteesta seuraamuksena tuliskin... Toivon tietysti rokotteesta huolimatta, että tää aalto pyyhkisi yli nyt alle kuukaudessa, että vauvani saisi syntyä epidemiattomaan tilaan :)

Ja olen siis ollut ehdottomasti rokotetta vastaan, että näin se pää voi kääntyä. Äitini sanoi fiksusti, että tee päätös ja pysy siinä - soutaminen ja huopaaminen kun ei auta, eikä päätöksen jälkeen jossittelukaan.
 
Näin se pää on kääntynyt myös minulla, aivan kuten SannaKoollakin. Olen ollut rokotetta vastaan, mutta laitoksella saivat vihdoin pääni kääntymään lähinnä seuraavilla perusteluilla:
  • Jos hakee rokotuksen viimeisellä raskauskolmanneksella, saa vauvakin siitä istukan kautta suojaa. Vauvaahan ei voi muulla tavalla suojata mitenkään ensimmäisen 6 kk:n aikana, koska äidinmaidosta siirtyvä vasta-ainemäärä on liian vähäinen. Viruskeuhkokuume sikainfluenssan oireena olisi alle 6 kk:n ikäiselle erittäin vaarallinen.
  • Jos minä saisin viruskeuhkokuumeen nyt, se olisi lääkärin mukaan vauvalle rokotetta suurempi rasitus.
  • Jos minulla olisi sikainfluenssa synnytyksen aikaan, olisi synnytys erittäin riskialtis. Jos tauti olisi paha, todennäköisesti joutuisin keisrarileikkaukseen ja se olisi siinä tilanteessa erittäin suuri riski sekä minulle että vauvalle.

Mutta kyllä mua kaikista näistä perusteluista huolimatta pelottaa aivan hirveästi että mitä kamalaa nyt syntymättömälle lapselleni aiheutan kun haen tällaisen tutkimattoman rokotteen. [:(] Menossa on onneksi jo rv 30, mutta siltikin... Tänään olisi sitten mentävä piikille.
 
Otin tänään rokotteen. vasen käsi on vähän kipeä. Toivottovasti ei ole haittaa pikkuiselle  . Mutta näin on kuulemma parempi, ja uskon kyllä siihen. nyt kun tämä epidemia alkaa riehumaan vielä enemmän
 
Kävin eilen ottamassa rokotteen. Kyllä muakin edelleen painaa pieni epäilys rokotteesta - lähinnä sen mahdolliset vaikutukset sikiöön, mutta kun arvioin riskejä mielessäni ja sitä, mikä on panoksen suuruus, eli pahimmillaan oma ja sikiön henki, jolloin esikoiseni 3v7kk jäisi ilman äitiä, päädyin siis tähän ratkaisuun.
 
P.S. Harmittaa, että joutuu näin vaikeita päätöksiä tekemään ja olisin kyllä ollut paremmalla mielellä, jos raskaus oli ollut pitemmällä.
 
P.P.S. Muita oireita piikistä ei ole vielä ilmaantunut kuin että pistoskohta (lihas) on ollut kipeä, mutta sekin on jo paranemaan päin.
 
Minäkin nyt sitten otin eilen. En olisi ihan voinut vielä viikko sitten kuvitella, että tähän ratkaisuun päädyin. Kyselin paljon asiasta sitten sukulaislääkäriltä, joka on erikoistunut gunekologiaan, suositteli ehdottomasti, etenkin kun en varsinaisesti kuulu muihin riskiryhmiin, mutta vähän "viitteitä" on..

Ihan kuin Janis pelottaa edelleen rokotteen vaikutukset sikiöön, mutta nyt on turha enää miettiä, toisaalta, kun on jo ottanut. Samoin harmitti tosi paljon, että joutuu tekemään tällaisen päätöksen, itkin koko maanantai-illan kotona sohvalla paniikissa, että mitä mä päätän ja etten tahdo päättää ollenkaan.

Mustaa huumoria olen koittanut itselleni viljellä, että edes vähän auttaisi panikointia, että en ainakaan ole yksin ensi keväänä, jos jotain viallista syntyy. Meitä on sitten paljon....
 
Minäkin kävin tänään tuikkauttamassa se possupiikin, pitkän harkinnan ja epäröinnin jälkeen. Loppujen lopuksi päädyin kuitenkin ajattelemaan niin, että rokotus on pienempi paha sikiölle kuin jos possu iskisi voimakkaana ja sitä jouduttaisiin lääkitsemään ym. Lisäksi koska olen opetusalalla, niin olisin joutunut elämään jatkuvasti pelko persuksissa että mistä pärskähdyksestä se minuun nyt tarttuu.
Odottelin kuitenkin tänne 13. viikolle, ennenkuin uskalsin rokotteen ottaa, vaikka en tiedä onko sillä sikiön kannalta kovin suurta merkitystä, pieni ja herkkishän se on joka tapauksessa. Kamalin päätös jonka oon joutunu elämässäni tekemään mutta nyt se on tehty ja sen kanssa on nyt vaan elettävä. Ja jep, Lyydia, tarvittaessa keväällä löytyy kyllä sitten tukiryhmää...
Toistaiseksi ei ole muita oireita mullakaan ollut kuin kipeä olkavarsi. Jospa se pikkueläjäkään ei ois rokotteesta moksiskaan, toivotaan!
 
Eilen rokotettiin myös minut. Erityisiä oireita ei tullut. Eilen illalla oli hieman alilämpöä ja jalan lihakset ja nivelet olivat kipeet, mutta meni yön aikana ohi. Pistokäsi oli yöllä todella kipeä ja vauvan hääräämisen lisäksi häiritsi nukahtamista. Kättä suorastaaan särki! Edelleen on kipeä, mutta elän toivossa, että ensi yö menisi ainakin käden suhteen paremmin.
 
Huomenta!
 
Itse kävin edellisaamuna rokotteella, sain ajanvarauksella mennä, odotusta ei ollut. Käsi tuli hieman kipeäksi ja seuraavana päivänä lämpöä 37.4, joka kesti muutaman tunnin. Ei siis mitään kummallista, pieni murhe! En uskaltanut olla ottamatta, raskauteni on 6.viikolla ja epidemia jyllää täällä meillä. Uskon että riski on näin pienempi lapselle. Toivotaan niin:)
 
Ystäväni, joka on 4.lla kuulla raskaana sai ilmeisesti sikainfluenssan, hän on testeissä vasta tänään, kuumetta on ollut 3 päivää, lähes 40 astetta. Lähistöllä hänelläkin todettu sikaflunssaa. Hän sanoi tuossa juuri että kyllä nyt pelottaa se että ei mennyt ajoissa rokotukseen. Rokotusaika hällä on tänään, mutta tietenkään siitä ei ole hyötyä jos tuo kuumeilu on sikaflunssaa.
 
En välittänyt aikaisemmin koko aiheesta (siis tämä rokote), mulle oli aivan sama, ihan turhaa hössötystä, mutta kun 1,5viikkoa sitten tiesin raskaudestani, mietin asiaa sitten hiukan eri kannalta. yhäkään en siltin sen kummemmin asiaa mieti, rokote on, ja tämä on vain yksi riski niin monien muiden riskien joukossa... Mutta yritän nauttia tästä kaikesta, enkä peittää sitä kaikkeen huoleen (välillä vaikeaa... ).
 
Kertoilkaahan lisää sikakokemuksia!
 
Euroopassa (lähinnä Saksa ja Iso-Brit.) todettu 79 sikiökuolemaa
heti piikin jälkeen. Todettu johtuvan nimenomaan pandemrix-rokotteesta.
Sikiöt eri vaiheissa olevia, alkuviikoilta ihan lähes 40 viikoille asti olevia.
Menehtyminen on tapahtunut joka kerta vuorokauden sisällä piikin antamisesta.
 
Jos on edes pieni mahdollisuus että näin käy, niin miksi riskeerata?
Ja edelleen, Sveitsissä kielletty raskaanaolevien rokottaminen tällä piikillä
mikä sisältää adjuvanttia.
 
Perkele, on se kumma, että sitä vaarattomampaa versiota ei voida Suomeen
hankkia.
 
Ja vielä. Terkkarini sanoi, että vaikka tauti iskisi, niin siitä ei ole haittaa sikiölle.
 
 
 
Ohhoijaa....... Corollamyyntiin sinulla on varmasti luotettava lähde tälle sikiökuolematiedolle? Kertoisitko sen myös meille? Kiitos.

Ja tuo Sveitsi homma.. Jos sinä haluat luottaa mielummin Sveitsin kokoisen lilliputtivaltion päätökseen rokottaa riskiryhmät ennemmin itse kehittämällään rokotteella (jota myöskään ei ole testattu) kuin tällä yleisesti hyväksytyllä niin siitä vaan. Uskon, että moni Sveitsiläinen äiti vaihtaisi kanssasi paikkaa välittömästi.

Ei pitäisi provosoitua, tiedän. Ärsyttää vaan niin helvetisti tämmöisen paskan levittäminen ja jauhaminen.
 
Takaisin
Top