Ostokset ja hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja titem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun katsomat untuvapussit maksaa yli satasen. :wideyed: Tietty välillä näkyy fleeceä tai huopaa halvemmalla, mutta olen vähän skeptinen korvaako semmoinen ulkovaatteita tammi-helmikuun pakkasilla... Sitten taas jos pitää kumminkin pukea toppahaalari alle niin lähtee vähän se pointti koko kaukalopussista. Tai siis näin mä ajattelin, että jos vaihtoehto on toppahaalari tai kaukalopussi, niin sen pussin pitää olla oikeasti vähintään yhtä lämmintä materiaalia kuin ulkovaatteet talvella. Itse olen ainakin mieltänyt, että fleece-, villa- ja pörröhaalarit yms. on ihan kovimmille pakkasille välihaalariksi toppavaatteen/pussin alle tai sitten esim. keväämmälle vauvupäikkäreille, ja sitten samalla logiikalla miettinyt että vastaavan tyyppinen lämpöpussikin sopisi ulkovaatteiden korvaajaksi vasta keväämmällä. :wideyed:

Meillä ainakin oli tarkoitus laittaa just vaunuihin vähän kevyemmällä haalarilla sinne lämpöpussiin.. Toki ensin varmaan tulee puettua liikaakin vaatetta pienelle mut sit sitä onneks voi tarvittaessa avata sitä pussia ja vähentää vaatetta jos tuntuu että lapsi on ihan hikinen kun on vaunuissa. Eiköhän tuo ole asia minkä sit oppii ajan kanssa kun jokainen vauva on erilainen :)

Aa okei, hyvä kun Sinja kerroit. En oikein tullut ajatelleeksi tuota että sitten taas tulee liian kuuma. Tai siis tavallaan tulin kyllä ajatelleeksi, mutta nuo pussien myyjät tietty sanoo mitä tahansa niitä myydäkseen, ja käytännössä kaikista sanovat ettei niissä tule kuuma kun voi niin kätevästi avata. :grin Noh, tietty siltä osin pitää varmaan paikkaansa, että vähemmän kuuma varmasti tulee toppapussissa jonka saa auki kuin toppahaalarissa jota ei saa auki. Mutta pitää vielä miettiä. Mun vauvantarvikehysterian tuntien voi olla että tän keskustelun jälkeen meille tulee toppa/untuvapussi JA fleecepussi. :rolleyes: Toivottavasti edes jompikumpi käytettynä.

Niin joo, ja se linkattu näytti kyllä mustakin hienolta ja lämpöiseltä, ajattelin vaan kun moni kauhisteli hintaa että mun näkemät halvemmat mallit on useimmat sellaisia vähemmän lämpimiä. Lämpimämmistä toi vajaa satanen on musta ollut melkein se normihinta ellei löydä alesta tai käytettynä.

Löysin kirppikseltä jokunen viikko takaperin 15 € mustan Carenan lämpöpussin, joka käy myös turvakaukaloon, samoin löytyi pienempi toppapuku edulliseen, kun äp:n puku on melko iso. Nythän noita kannattaa etsiskellä kun vielä löytyy, ei tule kiirus ostaa täydellä hintaa :)

Niin totta. :) Nyt kävin lastentarvikeliikkeessä katsomassa kantoreppuja, ja on kyllä monenlaista. Osaako joku jo vauvaelämää kokenut kertoa, että kuinka paljon merkitystä on noilla käyttötavoilla? Siis käytännössä kaikki katsomani mallit mahdollistaa kantamisen sylissä kasvot kantajaan päin, selässä tai lonkalla. Osa mahdollistaa lisäksi kantamisen niin että vauvan kasvot on eteenpäin. Paljonko tuolle kasvot eteenpäin kantotavalle on käyttöä? Siitä joutuu siis pulittamaan useamman kympin ekstraa ja ainakin meidän lähiliikkeessä parhaat värit/kuosit oli tuota kolmen kantotavan mallia. Entä vastasyntyneen lisäosa joka oli joihinkin kantoreppuihin tarjolla? Tuleeko sille käyttöä, vai tuleeko ihan vastasyntynyttä kannettua yleensä ilman reppua? Tietty äiti- ja vauvakohtaisia nuo, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia. :)

Tuohan on aika vauvasta riippuvaista.. Toiset sanoo että ei tarvinnu ihan pienenä kantaa niin paljon mut osa ei pärjää ilman kun vauva haluaa olla kokoajan sylissä.. Näin ainakin siis olen kuullut :)

Ainakin kantosivustoilla tuo kasvot eteenpäin kantaminen saa kovan tuomion, ei ilmeisesti ole ergonominen eikä kai lapselle optimaalinen. Itsellä on haaveissa tula ja kantoliina. En ole vielä päättänyt, että hankinko alkuvaiheeseen trikooliinan vai kudotun liinan alusta alkaen käyttöön.

Mie sain ihan super halvalla kudotun liinan. Muistaakseni tossa kasvot eteenpäin kantamisessa oli just joku että vauvan jalat on väärässä asennossa ja selkä myös on liian suorassa tai jotain.

Nonni, nyt on meillä hankittu (tai siis saatu) tärkein, eli turvakaukalo. Brion telakallinen malli. Saadaan vauva kotiin sairaalasta :woot:. Kaukalon mukana tuli myös lämpöpussi. Täytyy katsoa pärjääkö sillä vai pitääkö ostaa untuvapussi vielä erikseen.

Ollaan saatu kavereilta ja sukulaisilta ihan hirveästi tavaraa ja vaatteita, ainoa mistä ollaan maksettu on pinnasänky (45e) ja kantorepusta aion maksaa myös. Rattaat ostetaan varmaan uutena, nyt viikonloppuna pitäisi mennä katsomaan. En kyllä tiedä löydänkö ikinä toivomaani, pitäisi olla sellaiset jotka kulkee näppärästi lumisohjossa lenkkipolulla, mielellään juostessa myös. Ja silti pitäisi olla mahdollisimman pienet ja sirot kaupunkikäyttöön :rolleyes:.

Joo kasvot eteenpäin ei ole ergonomista vauvalle eikä sitä suositella kuin ihan lyhyitä aikoja kerrallaan. Tärkeää on, että vauvan jalat saa m-asentoon, eli sammakkomaisesti, silloin selkä pyöristyy sopivasti eikä lonkille tule turhaa painetta. Mä aloin käyttää manducaa (vauvatuki on kiinteänä mukana) ehkä kolmeviikkoisesta ja kantoliinaa samoihin aikoihin. Ilman vauvatukea manducaa sai käyttää vasta joskus neljä-viisikuisena. Liinoissa ei taida olla rajaa milloin aloittaa, voi vaikka heti sairaalassa kantaa. Meidän esikoinen oli niin sylivauva eikä viihtynyt ollenkaan lattialla, niin tuli kyllä kantovälineet tarpeeseen, että sai kädet vapaaksi ja esim. ruokaa tehtyä :)

Mä olen haaveillut siitä untuvapussista, mutta toisaalta mietin, että riittäiskö, jos vainuissa on lampaantalja, se äp pussi ja joko äp:n haalari pussiksi laitettuna tai sitten toi meidän ostama kaukalopussi, joka on siis tuollainen topattu?

Oho tuolla oli tosiaan omakin ketju kantovälineille. :grin Toistin sitten kysymykseni sielläkin vaikka tännekin oli kivasti vastauksia tullut.

Luulisi Aamutorkku että noilla jo pärjää pitkälle. :happy: Vaikka mikä mä olen sanomaan - meillä on talja, äitiyspakkauksen makuupussi, viisi (ihan totta!) toppahaalaria ja tulossa vielä ainakin untuvainen tai topattu kaukalopussi... :rolleyes: Ei sentään ole mitään noista uutena ostettu ja puolet saatu ilmaiseksi. Turhin ostos ikinä oli kyllä viikonloppuna kirppikseltä ostettu koon 56 vaaleanpunainen toppahaalari - ei välttämättä mahdu kuin pari viikkoa JA meillä oli jo yksi 56 koon toppahaalari - mutta kun se oli niin suloinen että väkisin kiipesi ostoskoriin. :bag:

Olen jo sanonut miehelle ettei mua saa enää päästää lastenvaatekirppikselle tai lastentarvikeliikkeeseen tai lelukauppaan kun en mitä ilmeisimmin osaa niissä käyttäytyä. Tuttavaperheen nimiäislahjaakin ostaessa tarttui kyytiin omalle prinsessalle joku "aivan pakollinen" pehmeä puuhanorsu. :p Mä todella pelkään äitiyslomaa kun on viisi viikkoa päivät tylsää ja kävelyetäisyydellä kolme lastentarvikeliikettä... Me ollaan varmaan aivan vararikossa. :nailbiting:

Testasin nyt noihin vaunuihin, että lampaantalja vie sen verran tilaa, että se äp:n pussi ei enää mahdi suuhen järkevästi, mutta se talvihaalari pussiksi laitettuna kylläkin. Kaukaloa varten ostettu lämpöpussi on samaa kokoluokkaa, että tällä perusteella varmaan mennään tuolla kombinaatiolla alkuun ja kattoo sitten, että onko tarvetta vielä sille untuvapussille. Tuo lampaantaljakin varmaan lämmittää aika kivasti. Etenkin, kun se on tosiaan niin iso, että taittuu osittain kaksinkerroin jalkojen päälle.

Ite meinasin alunperin että just joku talja alle, lapsi haalariin ja peitto vielä päälle koska peittokin on semmonen että saa tarvittaessa pois päältä jos on liian kuuma :)
Mut onneks saatiin vaunujen mukana se eisbärchen lämpöpussi :)

Katoin muuten että prismasta saattaa löytyä harsoja! Oisko ollu 6kpl paketissa ja hintaa vajaa 15 euroa. Aattelin että huomenna voisin ehkä käydä katsomassa samalla ku mennään kauppaan :)

Minkälaista rasvaa/ öljyä käytätte raskausajanvartalolle ehkäisemään raskausarpia? Suosituksia? Milloin olette aloittaneet kasvavan vatsan rasvauksen? Jos niin onko auttanut?

Takaisin