Ostokset ja hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja titem
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli sitten ostettu yks ohut haalari, vaik päätin, etten osta mitään. Koko 62, ni siin on varmaan hyvä nukuttaa, ku saa vaatetta alle.. Toivottavasti :D En oo liikkeitä tuntenut, ja sain pienen paniikin, ku luin täältä sikiön tän viikon "tapahtumat", ja kuulemma liikkeitten pitäis tuntuu.. Totesin sit, etten enää lue täältä, et miten kehityksen pitäis edetä. prkl!!

Toihan on jokaisella erilaista muutenkin.. Eli noi on vaan että yleisemmin tällä viikolla tämä ja tuo asia.. Ku esim hajonta liikkeiden tuntemisessa on jotain 16-20 viikoilla ja siltikin voi olla että tunnet aiemmin tai myöhemmin :)

No joo.. Iskee paniikki aina pari viikkoo ennen ultraa/neuvolaa :D Ja kuten oon todennut, en varmaan tunnistais liikkeit, vaik muksun jalka tulis mahasta läpi :D :D :D

Huomasin ite kans että ennen neuvolaa oon aina hieman hermostuneempi kuin yleensä.. Normisti meen vaan sillai että joo kait tää on normaalia jne :D ja sit mitä lähemmäs neuvola tulee niin sitä enemmän stressaa että onko kaikki kunnossa :D

Huh, eli on kohtalotoveri. Mikä ihme siinä on, et se neuvola saa pään ihan sekasin ja alkaa pelkäämään? Kaikki on niin kauan hyvin, kunnes muistaa, et neuvola on parin viikon päästä. Sit alkaa miettii, et mitä jos on käynyt jotain, mikä on minkäkin oire, mistä huomaa jos muksu ei voi hyvin. Argh! Pakenen vuorille, ni siellä ei sit oo neuvolaa xD

Joo siis ihan outoa.. Ku normaalisti on olo että kaikki on varmaan ok ku ei oo mitään keskenmenon oireita ja silti kuitenkin neuvola aiheuttaa stressiä.. Just mietin taas että miks niitä on niin harvoin tässä alkuun ku olis sit helpompi tottua käymään siellä ja kuitenkin siellä kuunnellaan syke niin tietää taas että kaikki on hyvin..

Täällä kanssa yksi, joka stressaa aina hiukan ennen neuvolaa, vaikka meillä on dopplerkin käytössä. Ja ennen ultria oon aina huolesta ihan sekasin. Ois ihanaa, jos pääsis ultraan neuvoloiden yhteydessä, ni ei tarttis stressata itseään hulluks ennen noita kaha ultraa.

Täällä yks avuton ensisynnyttäjä hei :greet025 Kävin kirpparilla ja lähti mopo käsistä. Meiltä löytyy nyt seuraavat vaatteet:

56cm
7 x body
6 x housut
1 x potkupuku

62cm
5 x body
3 x housut
2 x villatakki

70cm
3 x body
2 x pitkähihainen paita

Kaikki bodyt ovat pitkähihaisia. Paljon on ollut eriäviä mielipiteitä koon 56cm vaatteista. Osa on sitä mieltä että turha ostaa, koska menevät vauvalle viikon. Osalla taas on ollut käytössä jopa pari kuukautta. No eipä noihin paljoa rahaa mennyt ja tosi hyväkuntoisia sain. Mutta osaako joku antaa mielipidettä noista määristä? Taitavat toki olla makuasioita että montako vaatekertaa vauvalla on, mutta olen mieluummin se hyvin varustautunut kuin se, joka lähettää miehen uudelle ostoskierrokselle. :grin

Täällä yks avuton ensisynnyttäjä hei :greet025 Kävin kirpparilla ja lähti mopo käsistä. Meiltä löytyy nyt seuraavat vaatteet:

56cm
7 x body
6 x housut
1 x potkupuku

62cm
5 x body
3 x housut
2 x villatakki

70cm
3 x body
2 x pitkähihainen paita

Kaikki bodyt ovat pitkähihaisia. Paljon on ollut eriäviä mielipiteitä koon 56cm vaatteista. Osa on sitä mieltä että turha ostaa, koska menevät vauvalle viikon. Osalla taas on ollut käytössä jopa pari kuukautta. No eipä noihin paljoa rahaa mennyt ja tosi hyväkuntoisia sain. Mutta osaako joku antaa mielipidettä noista määristä? Taitavat toki olla makuasioita että montako vaatekertaa vauvalla on, mutta olen mieluummin se hyvin varustautunut kuin se, joka lähettää miehen uudelle ostoskierrokselle. :grin

Musta kuulostaa aika vähältä. Yhdessä päivässä voi mennä montakin bodya, jos vauveli puklaa paljon. Paitsi jos pesee joka päivä ne :) Ja meillä 56 vaatteet alkoi olemaan sopivat vasta parin viikon iässä,sitä ennen hukkui kaikkiin ja oli syntyessään 49cm. Mutta jotkut on syntyessään jo isompia eli silloin voi mennä hukkaan. Noita vaatteita kyllä yleensä saa paljon, eli en ehkä ostaisi enempää :)

Joo, tuossa on siis vasta tämän hetken hankinnat. Pyjamapotkareita ei hirveästi kesäaikaan kaupoissa edes näy. Ja lasken myös sen varaan, että lahjaksi on tulossa. Mutta mukava kuulla, että enemmänkin voi hyvin olla. Luin jostain blogista, että kolme asukokonaisuutta riittää --> yksi vauvan päälle, yksi pyykkiin ja yksi kaappiin. Vähän kauhistuin sitä :D

Haha, ei ois riittänyt meille todellakaan! Mutta meillä oli kyllä ihan liikaa vaatteita, kun saatiin paljon enkä oikein tiennyt mitä kaikkea tarvii ja mitä sit tykkää käyttää. Nyt tietää paremmin! :)

Samaa "sääntöä" käytetään kaikkeen :D Mut kyl ite ainakin hankkisin vähän enemmänkin. Mieluummin liikaa ku liian vähän. Meille hankitaan kuivaava pesukone, ni saa heti vauvan vaatteet pesuun. Mut en kyl laittais konetta pyörimään parin bodyn takia.

No se just mulla mielessä, että en muutaman hassun vaatteen takia konetta ajatellut käynnistää. Lisäksi ajattelin jakaa vaatteet kahteen pyykkikoppaan: eritevaatteet ja "puhtaat likaiset". Eli esipesua vaativat kakkakuteet eri koneellisiin kuin puhtaammat.

Jos jollekki ei mee 56cm vaatteet ko viikon ajan ni vaatii olla yli 5kg vauva :D meillä kuopus oli syntyessään 52cm pitkä ja 3480g paino niin 50cm vaatteet meni ehkä 1kk ja 56cm ainaki pari kuukautta. Jos hälle ois pukenu vastasyntyneenä 56cm vaatteitä, ois ihan täysin hukkunu niihin, ja ei ollu ees mikään erityisen pieni. Enkä tykkää pukia lapsia "liian tiukkoihin" vaatteisiin, saa olla vähä väljät. Saatikka et pukis 62cm...... :D mut vaatetta tarvii ja paljon!

Ite vaan toivon että olis semmonen pieni vauva meillä niin menis sit pitkään just nuo 56 cm vaatteet. Mies oli että wtf kyllä sen nyt pitää olla ainakin yli 50cm että isäänsä tulee :D (meillä siis paljon pituuseroa kun mies on 181 ja mie 146)

Kannattaa hommata semmoinen kuolakauluri, niin saa vaatteille lisää kestoa. Jotkut vaihtaa vaatteet joka päivä vaik ois puhtaat, mutta minä taidan vaihtaa vasta kun on likaset, eikä pikkutahrat kotona haittaa.
Ite oon hommannut paljon myssyjä, kun on talvivauva kyseessä, niin tarttee ehkä sisälläkin hattua.

Kuolakaulureita olen myös haalinut. Ja taisi äitiyspakkauksestakin yhden sellaisen saada. Jännittävää kun tekee tätä kaikkea nyt ensimmäistä kertaa :) Lohdullista on ollut huomata, että vauvat ja vaatteet (merkistä riippuen) ovat vain niin eri kokoisia, että ei ole yhtä oikeaa ostoslistaa ja ratkaisua. Ja samoin miten vanhemmat tykkää toimia vaatteiden ja pesun suhteen.

Puklupyykkiä tulee se on varma :) bodyt ja harsot aina loppu jos ei heti pese. Housut on sinappikakassa vaikka kuinka yrittää laittaa vaipan tiiviisti. Viimestään selästä vuotaa jos ei lahkeista :D että vaikka mitä teette niin pyykkiä tulee päivittäin tai sitten mä oon vaan aina saanut ne sottaisimmat vauvat!

Okei apua.
Mä jäin ihmettelemään vaunuja toriin ja mä oon ihan sekaisin kaikista termeistä :D

Mitä mun pitää ostaa kun:
- kävellään lähinnä hiekkateillä tai metsäpoluilla
- haluan rattaat jotka käy myös vanhemmalle lapselle (ilm nimellä yhdistelmävaunut)
- mikä käytännön ero on pehmeällä vs kovalla kopalla (ite tykkäisin enemmän kovasta, tuntuu fiksummalta)
- miksi hintahaitari on niin pirun laaja jopa vanhoissa ja mikä merkki olisi ylitse muiden?
- MIKS VAIHTOEHTOJA on niin paljon :D

Takaisin