Opitaan uutta :)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä neiti tutkii asuntoa konttaillen ja nyt jo menee yksin huoneisiin, varsinkin kylpyhuoneeseen, jos on ovi jäänyt auki. Vessaharja on pop! Availee kaapin ovia ja vetää kaiken ulos, minkä saa. Polviseisontaan nousee, mutta jää monesti jumiin siihen, kun ei osaa tulla alas, jos on kurotellut korkeammalle tasolle. Istahtaa itsekseen puoli-istuvaan asentoon kädellä tukien. Istuma-asento on tosi hutera, eikä tee elettäkään vielä noustakseen seisomaan. Aika hiljainen yleensä. Ruokaillessa oppinut huudahtamaan.
 
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita: kova tarve nousta seisomaan ja irrottaa tuki. Itsenäisesti haluaisi seistä, ja arvaatte varmaan, että on vähän kopsahdellut sen johdosta. Tänään löysin hänet ensi kerran seisomassa pinnasängyssä. Ei halunnut nukkua, ymmärrän - harjoitella pitää :)
Tyttö pian 7,5 kk
 
Meilläkin noustaan polvillaan pystyyn nyt vähän väliä :) pinnasänky täytynee virittää kohta, kun ei uskalla jättää enää meidän sänkyyn oottamaan mun nukkumaanmenemistä.

Ei mennyt kuulkaas kauaa, kun pikkuneiti alkoi eka kakata pönttöön ja nyt tiristää melkein joka kerta pissatkin pönttöön! Ei siis todellakaan ole mikään vaipaton vauva, mut aika paljon vähemmän menee vaippoja :) vielä kun sais miehenkin muistamaan koko asian useammin.
 
Kyllä kopsahtelee! Vaikka kuinka yrittää olla silmät selässäkin niin silti välillä mennään vauhdilla nurin :-\

Lisäks iskä opetti (olisi varmasti kyl oppinu muutenkin) miten sängyssä noustaan ylös.. viime yönäkin sitte ainaki kolmeen kertaan piti käydä auttamassa kun ei osata laskeutua vielä alaspäin... kiitos isi tästä :-D
 
Kyllä kopsahtelee! Vaikka kuinka yrittää olla silmät selässäkin niin silti välillä mennään vauhdilla nurin :-\

Lisäks iskä opetti (olisi varmasti kyl oppinu muutenkin) miten sängyssä noustaan ylös.. viime yönäkin sitte ainaki kolmeen kertaan piti käydä auttamassa kun ei osata laskeutua vielä alaspäin... kiitos isi tästä :-D

Eikös se oo sit isin nakki käyä auttaa alas ku kerta on opettanuki? :D
 
Eikös se oo sit isin nakki käyä auttaa alas ku kerta on opettanuki? :D

Jep, nakki napsahtaa iskälle :-D:-D:-D isi kun on kuitenkin nyt se joka on vanhempainvapaalla ja miä oon työtön ;-)
No ei vaan yhdessä me hoidetaan tyttöä parhaamme mukaan :-)
 
"Mun on pakko twerkkaa, että saisin fyrkkaa.." Täällä tytsy päätti ilmeisesti, että ryömiminen on nykyään tylsää ja koittaa kovasti päästä kontaten eteenpäin - pylly vaan heiluu, kun koittaa pistää menemään. Ja hirveä vauhti päällä, kulkee huoneesta huoneeseen itsekseen, kaivaa kaikki murut ja roskat suuhunsa ja käy eteisessä nuoleskelemassa kenkiä.. :wacky:

On myös oppinut nousemaan tukea (eli mua jos vaikka makaan kyljellään lattialla) vasten seisomaan ja tuettuna ottaa askelia eteenpäin kuukauden takaisien moonwalkkien sijaaan.

Uusin leikki on naksutus: eka tyttö naksuttaa kerran kielellä, sit on mun vuoro, sit taas tytön jne. ja tätä voidaan jatkaa vaikka vartti. :happy:

Nukkumaan ei malta käydä millään, aivan sama onko kyse päikkäreistä vai yöunista, kaikki muu kiinnostaa sata kertaa enemmän - eilen jutteli pitkät pätkät seinässä näkyvälle varjolleen, vaikka mä koitin silmät ristissä kaikki temput, että toinen nukahtaisi.
 
Tytsy osaa jo istua selkä suorassa ilman tukea käsillä ja nousee istumaan itse. Kerran on kaatunut taaksepäin, mutta aika vakaalta näyttää. Ikää 7,5 kk.
Teidän innoittamana ostettiin myös potta ja ihan muutaman kokeilun jälkeen oppi sekä pissan, että kakan vääntämisen pottaan. Siis oikein vääntää pissaakin. Kaikki mitä irti lähtee. En olisi vielä pitkään aikaan älynnyt kokeilla pottaa, joten kiitos vinkistä :) Vaippaan tulee edelleen pissaa, mutta yllätyin miten nopeasti keksi tuon pottaan pissaamisen. Kaikki kakat on tullut myös pottaan lukuunottamatta eilistä, jolloin oli kakka vaipassa herätessä. Miten teillä on vauvat alkaneet pyytää potalle pääsyä?
 
Meillä ei muuta viestintää kuin tiukka keskittyminen syöttötuolissa. En huomaa kakkoja tai pottatarvetta, jos tilanne päällä muualla. Ei vielä ilmoita, mutta ehkä sitte joskus. Tänään oli pakattu potta reissua varten ja käytettiin pönttöä :)
 
Viime viikolla tyttö oppi seisomaan tukea vasten ja lähti kunnolla konttaamaan, vauhti on jo aika hurja ja jatkuvasti saa juosta perässä kun kaikki kielletty on niin kiinnostavaa. Tänään jopa käveli vähän tukea vasten kun oltiin mummolassa ja siellä oli sopivan matala tv-taso :) Tavuja hokee paljon ja varsinkin kotona höpöttää jatkuvasti, välillä kiljuu huvikseen kuin pieni porsas :cool:
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ei edelleenkään ryömitä. Eikä nousta istumaan. Ja vielä vähemmän seisotaan tai kävellään tukea vasten. :grin Minusta ei edes tunnu että poika on jotenkin hidas oppimaan. Joku kaunis päivä hän oivaltaa, että kyllä hänen vaan on ihan itse opittava.

Mutta hei, meillä on ihan loistava pinsettiote! Talk-murut ja muut menee suuhun ihan ongelmitta. :)
 
Meillä ei edelleenkään ryömitä. Eikä nousta istumaan. Ja vielä vähemmän seisotaan tai kävellään tukea vasten. :grin Minusta ei edes tunnu että poika on jotenkin hidas oppimaan. Joku kaunis päivä hän oivaltaa, että kyllä hänen vaan on ihan itse opittava.

Mutta hei, meillä on ihan loistava pinsettiote! Talk-murut ja muut menee suuhun ihan ongelmitta. :)

Meillä tismalleen sama. Istuu ku laitetaan, helposti keikahtaaa et ilman "tukea" ei viitti jättää vahtimatta. Mutta siis istuu itekseen sohvalla tai lattialla ku on tyyny takana. Silti siis vieressö oltava. Seisoo kun tuetaan. Ei mee kumpaakaan asentoon ite. Istumasta osaa mennä mahalleen. Mikä ryömiminen tai konttaus... pah sanoo kans meidän neiti. Osaa kieriä kyljen kautta mahalleen/selälleen ja nyt tajunnu et sillee pääsee kohteeseen eli kierii olkkarin matolta keittiön ovelle.

Ja meillä kans on tuo pinsettiote ihan tosi hyvä. Ja edelleen osaa ite viiä lusikan suuhun ja tuin ja tarjoaa niitä muillekki :hilarious:

Nii ja lisäys: just kävi myn täti nii hän kerto et mun serkku oli alkanu ryömiä vasta 10 kk iässä. Sitä ennen ei liikkunu ollenkaan ja oisko ollu yli 7 kk ku käänty mahalleen. Että oisko meillä sukuvikana :wink
 
Meillä vauvaa saa vieläkin houkutella kääntymään vatsalleen, vaikka on osannut sen jo kauan. Nyt reilun viikon osannut jo ryhmiä, mutta silti jäpittää selällään lattialla, jos ei vinkkaa, että voisi liikkua. Siskonsa kääntyi öisinkin niin ettei saanut nukuttua.
 
Takaisin
Top