Opitaan uutta :)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hirvee into on päästä vielä vauhdikkaammin liikkeelle. Tänään lähti etenemään kävelemällä kiinteää huonekalua tukena käyttäen. Vielä kokee Brio-kärryn liian vauhdikkaaksi, mutta on työntänyt sitä kontaten :) Meillä oli sellainen vanha rahi, joka oli sopivan hidas "kärry". Ikävä kyllä jouduttiin vaihtamaan ehjään, ja uusi on "liukkaampi" :)
8 kk ja reilu 1 vko
 
Ihana tyttö Belle :Heartred Mie niin odota sitä tanssia, mailman söpöin näky kun pieni lapsi tanssii kun rytmi vaan vie mukana :happy:
 
Meillä opittiin seisomaan ilman tukea :-) yrittää kovasti ns. lähteä lentoon kun kädet vispaa.. askeltaa yrittää mutta vielä ei jalat toimi kuten pää haluaisi :-D hitaasti (tai no onko se hitaasti jos vajaa viikko sitten täytti 8kk) hyvä tulee!
 
Meillä opittiin näyttämään käsillä kun tahtoo syliin. Jotenkin tosi liikuttavaa.

Tänään tyttö on myös oppinut sanomaan "tissshhi" samalla kun venyttää mun paidan kaula-aukkoa. Se ei oo niin liikuttavaa :D
 
Meillä kurkitaan paidan kaula-aukosta myös sisään ja äiti titi. Tänään ilmoitti isille 'äiti ajaa' ja myöhemmin isille moro (isi sanoo aina moro).Ja kauppareissulla suu kävi koko ajan. :D Pyörii edes takas vähän ja punnertaa ja istuu todella hyvin,mut siinä meidän 9kk2vko jätkän liikkeet...Tosin aamullakin leikki ensin tyytyväisenä lattialla kunnes alkoi kitinä ja vilkuilu veikan ja siskon huoneiden suuntaan.Kun ei apua näkynynytkään niin kitinä loppui ja jatkoi leikkimistä... :D
 
Tänään ollut joku ihmeellinen juttupäivä neidillä :-) ei vielä mitään selviä sanoja mutta selkeästi äänteitä 'vauväy' tyylillä mitä ei aiemmin ole meillä kuultu.. taitaa jäädä puhe liikkumisen jalkoihin.. hyvin harvoin saa neitiä edes nauramaan :-D
 
Mä oon ihan varma, että tyttö sanoi eilen ja tänään "tissa" (kissa), kun kissa kurkki eka parvekkeen ikkunasta sisälle ja telkkarissa oli tänään kissa, joka sanoi luonnollisesti "miau", kuten olen opettanut sen sanovan. :hilarious:

Täällä myös kauhea kälätys koko ajan ja on alettu komentamaan, jos esim. tiskaan ja tyttö istuu syöttiksessä katsomassa sitä ilman ruokaa, alkaa kauhea komentava kiljuminen, jossa desibelit vaan nousee, mitä kauemmin tiskaaminen (eli tytön syliin pääsy) kestää. Ojentaa myös kättä eteenpäin ja ikään kuin viittoo sillä itseään kohden, kun haluaa jotain - luoja yksin tietää, mitä se just milläkin hetkellä on. Myös niinkin hyödyllinen taito kuin omalla kädellä huulien pärisytys on opittu: sitä oonkin tytölle tehnyt puoli vuotta ja kaikista asioista, joita olen "opettanut" oppi sen kaikkein tärkeimmän. :smug:

Tänään myös konttasi ensimmäiset metrinsä. Ja sellainen uusi "taito" on ilmennyt parin viime päivän aikana, että eka kiipeää käsillä tukien (ihan sama mitä vasten) seisomaan ja kun lähtee kallistumaan taaksepäin, niin irrottaa otteensa. :nailbiting: Vissiin liian tunnollisesti oon ottanut koppeja, kun tuollalailla on oppinut heittäytymään.. :shy:
 
Meillä vauva on nyt pari viikkoa osoittanut sormella, mitä tahtoo. Nyt on lisäksi käytössä yleissana äiti, joka tarkoittaa kaikkea mukavaa, toinen sana on käng, joka tarkoittaa kaikkea kurjaa.

Enää ei viihdy yhtään itsekseen. Mitään ei saa tehtyä.
 
Meillä on sama että ei meinaa viihtyä yksikseen enää pitkiä pätkiä ainakaan ku on väsyneempi. Uudet jutut aina kiinnostaa pitempään ja ku höpöttää toisesta huoneesta likalle nii vielä menee. Mut niitä uusia juttuja ku on nii vähä enää kotona :hilarious:
 
Meilä neiti hokee "mammammam" jos tykkää jostain :) yks ilta tuli neitiin vauhtia ku kysyin et otatko tätä(kaurajugua)iltapalaks. Kuulu "mammammam" ja neiti kiiruhti syöttötuolia vasten seisomaa :D eile annoin sille keitettyä kananmunaa ja luumua ni sillonki kuuli "mammammam". Ja eilisiltana ku tein iltapuuroo ni neiti tuli mun viereen istuu,lipo huuliaan ja sano "mammammam" :)
Yhtenä päivänä hän testas kävelyä tukea vasten.. nous keittiön tuolia vasten seisoo,otti pöydän jalasta kiinni ja kohta se nojas syöttötuoliin.. :o
 
Meillä poika mönkii sängyssä omalla 'sammakkotyylillään' eteenpäin!Näyttää ihan kuin isosisko tekis judossa ukemia... : D Vielä kun saadaan sama liike lattialle.Ikää nyt 9kk ja 2vko.Uutena sanana hyvää ja perään syvä huokaisi.Ja isi ei kelpaa mihinkään...Suuri suru ja itku,jos isi hoitaa.Äidin sylistä voi kyllä virnuilla ja naureskella.
 
Viime viikolla taisin kertoa täällä, että vauva on oppinut ryömimään, joskin vaivoin ehkä metrin kerrallaan. No, nyt hän sitten jo nousee tukea vasten seisomaan. Ja on kyllä niin hutjakkaa, että silmä kovana saa vahtia, kun isovelikin tykkäisi vähän antaa vauhtia. :wideyed:
 
Meillä liikutaan kierien paikasta toiseen :D Mahalta selälleen ja takas, yllättävän nopeasti pääsee liikkumaa sillee. Pari päivää sit opittiin K-kirjain, sit huudellaan "kakkkakkkkakk" ja mämmää huudetaan etenkin jos on nälkä :)
 
Me peruutetaan nykyään joka paikkaan. Yleensä asioiden alle. Sohvan alle, keittiön kaapistojen alle, saarekkeen alle, sängyn alle jne. Ja sitten tulee raivo, kun ei peruuttaja itse haluaisi peruuttaa vaan edetä naaman suuntaan. Vaikeaa.
 
Meiän tytöllä (kohta 9kk) alkaa olla pinsettiote hallussa :) Nätisti napsii talk muruja ja mustikoita pöydältä. Liikkuu edelleen vaan ryömien, eikä vieläkään yritä ottaa jalkoja alleen, kun taas esikoista oli tässä iässä jo pari kuukautta kävelytetty.
 
Empä muista laitoinko johonki ketjuu nii laitampa tähän ku joku yllä mainitsi ettei vielä kontata. Me käytii 9 kk välineuvolassa ku meidän neiti ei edelleenkään edes ryömi. Meidän nla täti sanoi (kun kysyin et missä iässä pitää huolestua jos ei liikuta) et 10 kk iässä pitäis alkaa kontata tai olla polviseisonnassa tai jotenkin nii että lonkkamaljat saa kuormitusta ja harjoitusta... joka sit vaikuttaa kävelyyn. Et meillä tässä noin 3 vk aikaa "opetella" edes konttausasento o_O vaikka siis en edelleenkään ota ressiä tästä ja ei ottanu kyl meidän aivan ihana nla tätimmekään. Oli kuitenkin edistynyt ylipäänsä motoriikka-asioissa.
 
Takaisin
Top