Opitaan uutta :)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IceQueen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulostaa toisaalta ihanan helpolta tuo 'meno' teillä monella :-D
Meillä on nyt selkeästi alettu seisoen liikkumaan eli pitää yrittää tukea pitkin kävellä ja sit meneekin tasapaino helposti.. taidettii saada eka mustelma otsaan tänään kun käsi lipesi ylösnousussa ja otsa kopsahti lasipöydän reunaan. Nopeasti itku helpotti eikä osuma ollut edes kova kopsaus mutta niin vaan pieni viiru mustelma otsaan tuli kuhmun kera.

Mutta päivä päivältä opitaan ja enää katuessa ei niin usein pää kopsahda vaan pitää sitä ylhäällä. Helpottaa äidin (ja enemmän vielä iskän) oloa :-)
 
Täällä kans on keksitty istumaan meno: nousee eka tukea vasten seisomaan ja siitä sit laskeutuu istuvilteen. Osaa myös itse kellahtaa istuma-asennosta mahalteen eli ei jää jumimaan vaan pääsee jatkamaan matkaa itsenäisesti. :rolleyes:

Kovasti pitää päästä kiipeämään: mun päälle on pakko kavuta about miljoona kertaa päivässä ja vielä hauskempaa on se, että pääsee päristelemään mun reittä/pakaraa, jos mammalla sattuu olemaan paljasta pintaa sillä kohdin. :wacky: Ja taas kikatetaan kippurassa.. kiva, että musta on iloa. :smug:
 
Meillä noustiin kerran seisomaan tukea vasten pari päivää sitten. Oli vissiin niin pelottavaa, että siitä tuli itku eikä ole uudestaan yrittänyt :shy: Harjoittelee kyllä päivittäin patterissa roikkumista ja ärisee sohvapöydän reunassa kiinni, eli tahtoa olisi nousta.

Pottailussa tuli takapakkia. Aluksi se oli uutta ja jännää, nyt tulee kiukku helposti, eikä jaksaisi siinä juurikaan istua. Pisut tekee kyllä melkein joka kerta ja kakankin, jos äiti on valppaana. Toinen, missä tullut takapakkia, on hampaiden pesu. Suu menee salamana kiinni, kun tuon hammasharjan näytille ja itkua vääntää, kun yritän pestä. Yritän aikani ja sitten luovutan, kun en tappelua siitä halua. Omaan käteen kun saa harjan, niin pureskelee sitä mmieluusti. Kai sekin vähän auttaa.
 
Meillä yhtä hankalaa tuo hampaiden pesu.Välillä ei anna pestä yhtään ja välillä saa vähän.Meillä poika ei liiku,mutta kovasti treenaa liikeratoja. :) Istuu hienosti pitkiä aikoja ja höpöttää,pärisee jne.Ikää maanantaina 9kk.Ja melkoinen hekotteleva riiviö nykyään.Aurinkoinen ja nauravainen poika,joka ei paljoa hermostu saati kiukuttele.
 
Me saatiin vihdoin potta hommattua.. neiti tuntuu pelkäävän sitä [emoji85] oon muutaman kerran sen siihe laiutanu istuu ni samantein kampee ylöspäin ja huutaa.. saa nähä miten tuo lähtee onnistumaan..
 
Meillä ei tyttö pottaa onneks pelkää kun on nähny veljensä istuvan siinä niin monta kertaa, en oo kuitenkaan mitään vielä saanu pottaan tekemään kun harvoin kerkiää käyttää potalla. Jos muutaman kuukauden sisällä alottais aktiivisemmin pottailun, pitäs hankkii toinen potta ni saisvat lapset istuu vierekkäin kun yhtä aikaa sitä pottaa usein tartteis.

Hampaiden pesussa kannattaa kokeilla toista hammasharjaa jos auttais, ja hammastahnaa ehdottomasti opetella käyttää jos ei vielä oo alottanu. Meillä tyttö tykkää tosi paljon hammasharjastaan, on jordanin purulelumainen hammasharja käytössä. Voi antaa ite pureskella harjaa eka jos ei suostu hampaiden pesuun.
 
Mä en tiedä miksi tulee väkisinkin aina jotkut sketsit mieleen kun puhe on vauvojen taidoista (siis niissä äidit ylpeänä kehuskelevat kuinka aikaisin on joku taito opittu ja joku pistää aina paremmaksi). :D
Ei ollu nyt loukkaukseksi tarkoitettu, itelläni vain se mielikuva aina pyrkii väkisin mieleen tilanteessa kuin tilanteessa kun kyse on taidoista.
 
Heh, vissiin sitä on äitinä aina niin ylpeä oman kullanmurun opituista taidoista, että haluaa kertoa niistä kaikille muillekin. :D Siis itsekin olen. Ei kylläkään kilpailumielessä, niin kuin sketseissä. :D

Mulle on kerran tullut vastaan sellainen tilanne, että toinen äiti vain kehuskeli poikansa taitoja. Meidän 6v. pojat olivat samassa uimakoulussa ja tämä äiti oli mulle ennestään tuntematon. Hiukan oli ankeeta kun alkoi mulle vain ylistämään poikaansa.

Meillä vauva osaa kontata, mennä itse istumaan (se onkin niin suloisen näköistä kun istuu itsekseen ja hypistelee jotain lelua), nousta tukea vasten seisomaan, laskeutua siitä, ja pyytää maitoa laittamalla kasvojaan rintakehääni vasten. ❤
 
Musta on ihanaa seurata, kun tyttö oppii niin paljon uutta kokoajan. Sellaiset asiat, jotka itselle on ihan itsestäänselvyyksiä (istuminen, kyljen kääntäminen yms.), mutta silti sellaisia, jotka on pitänyt jokaisen meistä opetella jossain vaiheessa. Ja just niistä oon niin ylpeä, kun näkee sen riemun, joka valtaa tytön joka kerta, kun tajuaa osaavansa jotain uutta. Eilen hihkui ihan hulluna, kun tajusi miten ukko laitetaan laatikkoon ja otetaan sieltä pois. :wacky:
 
Heh, vissiin sitä on äitinä aina niin ylpeä oman kullanmurun opituista taidoista, että haluaa kertoa niistä kaikille muillekin. :D Siis itsekin olen. Ei kylläkään kilpailumielessä, niin kuin sketseissä. :D

Mulle on kerran tullut vastaan sellainen tilanne, että toinen äiti vain kehuskeli poikansa taitoja. Meidän 6v. pojat olivat samassa uimakoulussa ja tämä äiti oli mulle ennestään tuntematon. Hiukan oli ankeeta kun alkoi mulle vain ylistämään poikaansa.

Meillä vauva osaa kontata, mennä itse istumaan (se onkin niin suloisen näköistä kun istuu itsekseen ja hypistelee jotain lelua), nousta tukea vasten seisomaan, laskeutua siitä, ja pyytää maitoa laittamalla kasvojaan rintakehääni vasten. [emoji173]

Nojoo, tollanen ylistäminen menee jo vähän överiksi. Saattaa olla vaarana ettei enää nähä tervejärkisesti että omallakin lapsella on vajavaisuuksia joissain osa-alueissa ja ollaan ongelmatilanteissa taputtelemassa vaan päähän että "ei meidän Jani-Marjutti ikinä tee mitään pahaa, on kuin enkeli". :D
 
Meillä tämä vauva tekee kaiken juuri niin kuin ei pitäisi. Etenee tasatahtia, ei siis perinteisesti ryömimällä. Istuu mielellään, vain kerran on itse noussut istumaan. Nousee seisomaan, jos saa pitää käsistä kiinni, ei siis huonekaluja vasten. Tahtoo kävellä kävelyttämällä.

Niin,.minusta lasten pitäisi ensin ryömiä, sitten kontata, nousta itse seisomaan, kävellä pitäen itse kiinni jostakin.

Tämä ei ole oppikirjavauva. Niin ja selittää käsillään niin, että ei jää epäselväksi, mitä hän haluaa. Jos yrittää olla ymmärtämättä, niin puhuu kovalla äänellä.
 
Meillä opittiin tänään syömään lusikalla :wideyed: ei nyt ihan oikeaoppisesti mutta kuitenkin. Sai iltapalaksi yosan kaura"jugurttia" ja talkmuruja, annoin lusikankin vaikka ajattelin syövän sormin. Ensin hetken tutki lusikkaa ja sitten alkoi sitä dippailemaan lautaselle ja kerta toisensa jälkeen vei suuhun. Suurin osa katosikin niin.
 
Meillä opittiin juuri nousemaan istumaan ja lähtemään istumasta liikkeelle. Tähän asti olen aina laittanut vauvan istumaan, jos haluan tehdä jotain rauhassa. On ollut varma, että siitä hänet löytää myös hetken päästä. Ei löydä enää. Uuden taidon kunniaksi kävi sitten availemassa keittiön laatikoita, kokeilemassa koiran vesikuppia, tutkimassa jatkojohdon virtakatkasijaa, pianon polkimia, pudonneita viherkasvien lehtiä, siirsi lelulaatikkoa ja kuivaustelinettä.

Minun piti siivota, kun remontti tuli juuri valmiiksi.
 
Meillä neiti viime perjantaina täytti 8kk. Viime päivinä oppinut ryömimään ja nousemaan istumaan ja yrittää kyrkottautua ylös reunoja vasten. Kissanruokakupit täytyy nostella pois kun niitä kissanraksuja on jo maisteltu, jääkaapin ovea ja laatikoita pitää availla, johdot vedetään seinistä ja sutjakkaasti menee tämmöisen vanhan talon kynnysten yli. Ois nyt hetken vielä vaan kierinyt kun pitää niin vahtia.
 
Takaisin
Top