Ooo, kesän lapsi mä oon..

elsiina: Meeppä apteekista hakemaan clear bluedigitesti niin sillä ainakin saat varmaksi kun antaa ne viikot :) Ja itse sillä testillä sain plussan kun olin 3+5, eli tosi aikasessa vaiheessa näyttää :)

Ihanaa, täällä uutta porukkaa, tervetuloa uusille! Ja mukavan aktiivistakin tämä keskustelu :)

Täällä ei suju kovin kaksisesti, joten ihanaa lukea täältä iloisia uutisia, piristää. Mulla flunssa jatkuu edelleen ja loppuviikko on sairaslomaa. Aivan käsittämättömän tukkoinen olo koko ajan, tänään eka päivä, kun ehkä vähän helpottaa. Mutta... Eilen aamulla esikoinen kaatoi vahingossa puisen painavan jakkaran varpailleen ja ontuu nyt jalkaansa. Vasemman jalan isovarvas on kauniin sininen ja turvoksissa :( Ei kyllä paljon naurata, kun ite on pää flunssapöhnässä ja vilkkaalla, normaalisti liikkuvaisella kaksivuotiaalla jalka pipi = kiukkuinen taapero. Onneksi mies pystyi jäämään avuksi kotiin. Myös raskausoireisto pysyy tasaisen vakuuttavana, joten se piristää hieman mieltä. Siitä lähtien kun oletettavasti kiinnittyminen tapahtui olen palellut koko ajan. Mulla on ollut siitä lähtien fleece koko ajan päällä ja villasukat jalassa. Rinnat ovat arat, nälkä on tullut kuvioihin, vessassa saa käydä tiuhaan ja väsymys on lisääntynyt. Tosin tuosta väsymyksestä en ole niin varma, kun on tää lentsu... Reilu viikon päästä on varhaisultra, alkaa pikkuhiljaa jännittää, että mitähän sieltä oikein löytyy. Toivottavasti olis kaikki hyvin.

Hei ja tervetuloa kaikille uusille.

Täällä ollaan kotona flunssassa ja poskiontelotulehduksessa. Muuten ei ehkä olisi tarvinut edes jäädä kotiin, mutta flunsa+päänsärky+poskisärky liitettynä väsymykseen ja etovaan oloon ei oikein kykene töitä tekemään. Huomenna oltaisiin menossa Tallinnaan, katsotaan mitä tuosta reissusta tulee, kunhan ei laiva keinuisi paljoa! Katsotaan tarttuuko matkalta jotain pientä mukaan : D.

Maanataina oli tosiaan ultrs ja tänää neuvola. Ensi viikolla kun tulee8+ viikkoja ajattelin doppleria kokeilla. Viime raskaudessa dopplerilla kuului 8+2 viikoilla jo sydämen sykkeet ja sern jälkeen niitä päivittäin kuunneltiin ennen kuin liikkeet alkoivat kunnolla tuntua. Mulla kun edelleen tuon ultrankin jälkeen on niin epäuskoinen olo, että ehkä sitten vähitellen alkaisin jo täysin luottamaan ja iloitsemaan raskaudesta.

Hankinnoista: paljoa ei tarvitse hankkia. OStettiin esikoiselle kunnon emmaljungan vaunut jotka ed. menevät, saoin syöttötuolit ja turvaistuimet on tallella. Yhtäkään vaatetta en ole pois anatanut ja jos otetaan äitiyspakkaus niin nekin tulee vielä lisänä, joten paljoa ei vaatteita tarvitse hankkia. Ellei sitten tulokas sattuisi olemaan tyttö, silloin menisi varmaan suuri os vaatteista vaihtoon. Salaisesti on siis toiveissa tyttö, kun ensimmäinen on poika ja kolmatta ei välttämättä ole tulossa. 

Mä tein ekan raskaustestin 3+3 ja sain haamuista haamuimman tuloksen, 4+3 taisi alkaa olla jo yhtä vahvaa controlliviivan kanssa. Mutta tuo HCG nousu on yksilöllistä. Digitestit tosiaan mulla ainakin piti täysin paikkansa viikoissa, tosin kannattaa aamupissasta muistaa tehä.

Tänään varailemaan np-ultra-aikaa iltapäivästä Lohjan Sairaalasta!!

Heh, mulla aivan samat fiilikset kuin Enah:lla, että tyttö ois tulossa! Finnejä yleensä niin kauniin virheettömällä ihollani on aivan tuskaisen paljon, ja esikoisesta ei ollut ollenkaan, ja tuolloin poika saatiin. Lisäksi eroa edelliseen on, että mulla on selkeesti turvotusta sormissa ja nilkoissa! Edellisestä ei koko sen neljänkymmenenkahden viikon aikana ollut turovutsta oikeestaan ollenkaan, mutta nyt... samoin tissit on pirun kipeet, mutta edellisestä ei sitäkään. Etomista kyllä on ihan saman verran, tosin mukavana poikkeuksena edelliseen, että en ole toistaiseksi oksentanut kuin kahdesti! Vaan kuka tietää, tämähän saattaa vielä muuttua...

Toinen mihin oon kiinnittänyt nyt huomiota on haamupotkut! Onhan niitä tuntunut tässä äitiysvuosina muulloinkin, mutta nyt huomaan että on päivittäin, etenkin ilta-aikaan. Uus jännittävä tuttavuus on myös sellainen mahan "napsuminen", mistä muistan muiden jutelleen aiemmin, mutta edellisessä raskaudessa ei ollut samanlaista.

Epäusko on kyllä edelleen, en oo ees tuonne listaukseen itseäni vielä antanut, kun omat ajatukset on vielä jotenkin aivan hukassa. En tiedä viikoista enkä uskalla luottaa raskauden jatkumiseen :O Onneksi ultra on jo kuun lopulla, silloin toivottavasti uskaltaa vähän enempi luottaa tähän ihanuuteen :)

Hyvä vinkki tuo koliikkikeinu! Kertoisitko Enah mistä niitä saa ostettua ja suurinpiirtein mihin hintaan?

Digitestistä on esikoisen kohdalla kokemusta, mutta sehän ei kerro mitään siitä onko tullut km, jos kerta hormoonia on vielä kehossa. Eli kun tuo halpis liuskakin sen plussan näyttää, niin näyttää digikin. Jospa vaan koitan pinnistellä ensi viikkoon ja testaan sitten uudelleen liuskalla ja toivotaan, että vahvistuu.

Hellioz, mä suosittelen syömään sellaista, mitä tekee mieli, vaikka kuinka etois. Ja pian sitä oppii löytämään "helposti oksennettavia ruokia" :D Jäätelö ja mehukeitot esim ;) Banaanin vois kuvitella olevan miellyttävä oksentaa, mutta ainakin mulla se on yks hirveimmistä, samoin puuro... Jos oikein pahaks öklötys yltyy, niin kannattaa ainakin kokeilla niitä rannekkeita, mitkä painaa jotain akupunktiopistettä ranteessa, moni on niistä löytänyt avun :)

Ja Moonille piti aiemmin sanomani isot moit, tosiaan hauskaa, että siellä ja täällä ootellaan kesävauvoja! :)

Mä huomaan jälleen koukuttuneeni palstailuun... on tää vaan ihana tapa saada purettua tätä jatkuvaa ajatustulvaa aiheesta, kun ei oo vielä kaikille muille kertonut. Haluisin myös jaaritella blogiini, mutta kun perhe ei vielä tiedä, niin en vielä voi, kamalaa!

Meillä taustalla lapsettomuushoitoja.. Nyt toka raskaus ja toivotaan, että tällä kertaa tärppäis loppuun asti! Oirret alkoi viikko hedelmöityksestä (inssi): rinnat arat, väsymyst. Eka haamu tuli liuskaan h3+1ja digimittari näytti oikeat viikot h3+3. Varhaisultraan aikaa vielä 3,5 vkoa, melkoiset piinaviikot:/ ja sen jälkeen jännäillään seuraavaan ultraan, jos hyvin käy.. Pahoinvoijille vinkkivitoseksi:kokeilkaa apteekista pahoinvointilääkettä Postafenia, joillakin auttaa. Jos siis krooninen paha olo ja oksu lentää. Ja suklaavanukas on helpp oksennettava ;) Onneks täällä ei vielä mitään pahaa, pientä kuvotusta välillä, mutta mulle kaikki oireet pn tervetulleita. Niin kauan, kun on oireita, niin kauan olen raskaana :)

kopkop:  Pidetään peukkuja!  Toivottavasti pikkuinen tosiaan pysyisi matkassa!

Hellioz:  Mulla on parhaiten auttanu pahoinvointiin ettei päästä itseään nälkäiseksi.  Eli jos vähänkin alkaa hiukoa niin äkkiä jotain pientä kylmää helppoa kuten mehukeittoa, jugurttia, jäätelöä, mehua...  Semmosta just mitä itellä tekee mieli.  Ja jos miettii onko ne syömiset niin fiksuja niin mulle neuvolatädit ovat lohdutelleet että pahoinvoinnin aikana ei ole väliä mitä syö kunhan saa jotain syötyä, loppuraskauden ehtii sitten syödä terveellisesti. 

Ja omaa napaa...  Oon nyt ollu hämmentyny, kiukkuinen, allapäin.  Sain tossa lääkäriltä inhottavan puhelun tiistaina.  Uutiset oli kyllä mulle shokki.  Eli mulla epäillään erästä suht harvinaista elinikäistä sairautta. Tai no useampaakin mutta osa pysyy onneksi lääkkeillä kurissa.  Tämä kyseinen sairaus on kuitenkin sellainen joka vaikuttaisi olennaisesti elämänlaatuun ja mun on ollut hyvin vaikea sulattaa asiaa.  Sairautta ei ole meillä suvussakaan joten tuntuu aivan kohtuuttoman epäreilulta että se on omalle kohdalle osunut.  Jos miettii mikä todennäköisyys on lottovoittoon niin eihän se realistisesti ajateltuna osu kohdalle, miksi siis joku suurinpiirtein saman luokan negatiivinen juttu?  Kaipa meille annetaan sen mukaan mitä kukin kestää, mutta nyt on usko lujilla...  Tämä kyseinen sairaus ei onneksi vaikuta raskauteen (ellei sitten se valtava stressi minkä se poikii) mutta noiden muiden takia pitääkin sitten rampata läpi raskauden verikokeissa.  Ehkä mä pääsen yli tästä järkytyksestä ajan kanssa, mene ja tiedä.

Neuvolaan ois vielä vajaa viikko...  Toivottavasti tälläkin kertaa saa sen vaun kalenterin, siihen on hyvä pitää päiväkirjaa raskausajalta.

Hei kesäkuulaiset!
Päätin nyt sitten itsekkin liittyä tänne joukkoonne. Tällä hetkellä menossa 6+0 ja esikoista odotan, jonka laskettu aika on 14.6. Vähän jännittää tämä raskauselämä kun yritän sovittaa sitä yhtee koulun kanssa. Koulusta olisi tarkoitus valmistua ensi keväänä.
Neuvola-aika vasta 5.11. eli viikolla 9, joka mielestäni on aika myöhään. Sanoivat vain että eivät ota ennen 8 vko, no eivät näköjään otakkaan. Onnea kaikille plussaneille ja tuleville plussaajille!

Mulla on alkanu tää iltapahoinvointi häiritsemään nukahtamista tosi paljon ja tuntuu, ettei riitä ainakaan sellanen kevyt syöminen tähän iltaan ennen nukkumaan menoa vaikka olisinki syöny vähän aikaa ennemmin, kun meen sänkyyn.
Muutenkin tuntuu, että pitäis syödä aina tosi "tukevasti", että pysyis nälkä ja pahoinvointi poissa seuraavaan ruokailuun.

Jotenki ahdistaa ja pelottaa näiden kipuiluiden takia, ettei kaikki oo kunnossa. Noh, se selvinnee viimeistään 30. päivä ultrassa. Ens tiistaina olis ensimmäinen neuvola.
Onneks tää nyt ei kerkiä kauheesti pyöriä päässä ku arki menee pikku-neidin kanssa touhutessa ja nyt viikonloppuna vietetään tytön yksvuotissyntymäpäiviä niin tähän järjestelyynkin on menny niin hirmusesti aikaa. 

Ja vielä onnea kaikille kesäkuisille tasapuolisesti! :)

Kylläpä aika hurahtaa nopsaa. Tervetuloa uusille jälleen, tännehän tulee porukkaa ihan hurjasti. :)

Moon: Paljon tsemppiä ja jaksamista! Onko tuo epäily kuinka vahva, vai olisiko vielä mahdollista, että olis väärä diagnoosi?

Ite oon tällä viikolla ollut töissä aika paljon, lähinnä aamusin, ennen kun mies menee töihin. Noi 4.50 heräämiset kyllä sujuu ihan hyvin, mutta työpäivän jälkeen on takki tyhjä, kun pitäisi jaksaa touhuta pimun kanssa koko päivä. Onneksi miehellä on kolme vapaata huomisesta lähtien, niin on kotona hiukan enemmän jeesimässä.

Mun mielenkiintoinen raskausoire, joka oli ekassa raskaudessa jo, on nyt palannut. Eli lämpö silmissä aiheuttaa pääkivun. :o Eli esim. jos avaan uunin luukun ja kurkkaan sisään, niin että sieltä tulee lämmintä ilmaa, tai suihkussa kastan naaman lämpimän veden alle, niin päähän tulee semmonen jännä puristava kipu. Sauna luonnollisesti aiheuttaa saman reaktion. En yhtään tiedä mistä voisi johtua, mutta oli tosiaan viimeksi ihan sama homma. Mietin jos sillon raskauden aikana, että meen johonkin pään magneettikuvaan raskauden jälkeen, mutta toi hävisi sitten synnytyksen jälkeen, joten siitä johtuvaa. Hassua! Muita oireita ei oikein ole, ainoastaan pinna on selkeesti kireellä, en muista ensimmäisessä olevan tämmöstä. Ja mä kun oon yleensä aina tosi hyväntuulinen ja pirtee, niin nyt vaan masentaa. Mieskin eilen kysyi, että olisiko jotain, mitä voisi tehdä että mulla olisi parempi mieli. :/ Harmittaa, en pidä itsestäni tämmöisenä. Josko saisi hyvät yöunet ensi yönäkin, niin huomenna varmaan jo parempi päivä. :) Treenitkin ollut vähissä, kun oon aamusin käynyt töissä, sitten mies  lähtee töihin ja tulee illalla vasta vähän ennen ysiä. Siinä ei paljon puntille oo kerinnyt. No otan buustin huomisesta alkaen, ja käyn ainakin kolmena päivänä peräkkäin, ehkäpä sekin auttais! :) Ihanaa viikonloppua kaikille!

elsiina: Tarkoitinkin sitä että tuohon testiin tulisi kuitenkin lukemaan se eikä tarvisi arvuutella onko toi nyt sitten vai ei :) Kun en ymmärtänyt että kyse km pelosta :/ Toivotaan että siitä vahvistuu :)

SannaKoo: Sen kyllä jotenkin joo huomaa ainakin noista iho oireista :D Moni tuttu ja tuntematonkin ketjuissa on todennut että tyttöä odottaessa on naama ollut ihan hirveässä kunnossa kuten muukin keho :/ Millos sulla oli LA? :) Varmaan lukeekin jossain ylempänä mutta mä nyt oon niin laiska etten jaksa selata :D

Hellioz: Siis tää toimi mulla jo esikoisesta :) Jokaisellahan on yleensä ne omat "niksit" mikä helpottaa :) Mutta siis aamulla heti noustessa juon lasillisen KYLMÄÄ vettä ja otan D-vitat :) Jonka jälkeen syön aamupalaksi vanilja jäätelöä :D Auttaa jotenkin kummasti mulla. Sen syötyäni meen tekemään vielä kunnon aamupalaa eli jotain leipää, jogurttia tms :) Syön sen siis väkisin, vaikka jääkaapin ovenkin avaus etoo :D Kannattaa kaikki sellainen jättää syömättä aamulla missä hirmuisesti rasvaa. Oma uskomus tästä reseptistä on se että ensin nopeasti sokereita ylemmäs ja tämä tasoittuu tuolla kunnon aamiaisella. Kylmä tuoremehukin auttanut minua :) Sekä raitis viileä aamu-ulkoilma :) Kannattaa kokeilla.

Ivy: Niitä myydään erilaisia versioita mutta tuo minkä itse ostettiin niin ostettiin se Hobbyhallista ja hintaa liki 270 euroa. Tosin samaisesta kaupasta saa n. 120 euroon keinun jossa ei vaan ole tuota MP3 mahdollisuutta. Sekä lastentarvike liikkeistä löytyy :) Esim. Porissa muksumassissa gracon koliikki keinu 79,95e :) Elikkä kannattaa bongailla vaikka googlella :)

Omaa: Jotenkin niin jännittävää :) Keskiviikkona olisi ensimmäinen neuvola ja yrittänyt muistella mitä esikoisesta neuvolassa tehtiin tuossa vaiheessa mutta, sitten tajusinkin etten ole vielä 5 viikon kohdalla silloin neuvolassa käynyt vaan viikolla 7+3 :) Nythän siis keskiviikkona 5+4 mahtaiskohan vaavilta kuntelemaan jo sydämmen sykkeitä :/ Noh kaipa se sitten keskiviikkona selviää :) Sitä odotellessa :)

Enah: Joo plussan kanssa siis ei ole ongelmaa, että kyllä selkee plussa on näkynyt. Mutta sitä huolehdin, ettei viiva vahvistunut mielestäni yhtään testien välillä. No teen huomenna uuden testin ja katsotaan miltä viiva sitten näyttää. Josko sitten maanantaina kehtaisi jo neuvolankin soittaa.

Raskauspahoinvoinnista, niin itsellä esikoisen kohdalla ei ollut kovin paha, mutta aamuisin jotain tunnin kestävä :D Ja sitä kesti noin kuukauden. Selvisin kuitenkin niin, että välttelin kaikkea, mikä ällötti eli kahvi oli ehdoton nono, teekään ei maistunu ja esim. mustikkakeittokin etoi. Leipää pystyin syömään ja sitten jonkin hedelmän tai jogurttia. Ja jos yöllä etoi, niin söin esim. jonkun keksin, hapankorppua tms. Tuommosia oli hyvä napostella myös päivän mittaa, jos tuli pikku nälkä. Ja paino ei noussut napostelujen takia kuin 10kg koko aikana ja siitä suurin osa jäi synnärille ja loputkin karis imetyksen aikana, niin että nykyään painan 5kg vähemmän kuin ennen viime raskautta :)

Voi jukra mikä aamu... Oon tässä jokusen päivän pähkäilly että piru ku huimaa jatkuvasti ja ajattelin tän johtuvan matalasta verenpaineesta. Joku alitajunnan aimo mut kuitenkin tänään aamulla käski apteekkiin hakeen testin ja niin selvä plussa kun voi vaan olla. Vaikka se olikin selkee niin emmä sitä uskonu ja hain heti kolme testiä lisää... :D Oli apteekkari varmaan kummissaan. No mutta totesin kuitenkin että musta tulee äiti, jei, meistä tulee oikee perhe!! <3
Kattelin että la olis 24.6.2013 sikäli mikäli kaikki menee käsikirjotuksen mukaan.

Nyt mietin vaan että kuinka "uskallan" kertoo tän mun miehelle... tää kun ei mitenkään ollu suunniteltu juttu kun oon syöny pillereitä viimesen vuoden. JÄNNITTÄÄ!!

Oijjoi Booris! Kerrohan sitten, miten mies reagoi! Varmasti shokki hänellekin, mutta eipä se ehkäisy koskaan 100% varmaa oo...

Enah: Mä kyllä tosiaan toivonkin tyttöä, oonki nauranu, et ei mul oo vauvakuumetta, vaan mulla on tyttölapsikuume :D Kamala sanoa näin, koska tietysti poikavauva olisi ihan yhtä tervetullut. Mutta jos tyttö tulee, niin tämä jää takuuvarmasti "viimeiseksi" lapseksi :)
Mun LA ei siis oo kovin selkee ja simppeli homma, joten en oo sitä laskeskellut sen kumemmin. Tässä on pidempi juttu taustalla, mutta stressin takia mulla on aiemminkin kierrot olleet mitä sattuu, ja nyt syyskuussa ei ollu menkkoja ollenkaan, eli neuvolahan laskee mut ennen utlraa sen mukaan, etttä edelliset menkat ollu 7.8. Mä en vaan jaksa uskoa siihen, vaan uskoisin lasketun sijottuvan tonne kesäkuun puolväliin, joten siks mä päädyin tänne kesäkuisiin nokkani availemaan.

Moonille jaksamisia kurjien uutisten sulatteluun :( Toivottavasti vielä tulis parempia uutisia tuon sairauden tiimoilta! :)

Sunnuntaita naiset!
Meillä oli semmonen vaiherikas lauantai.  Tyttö nostatti äkillisesti neljänkympin kuumeen ja kouristeli.  Esikoisella siis sama juttu ollut eli noin vuoden iässä alkanut periodinen kuumeilu, kuumekouristukset ja myöhemmin epilepsiadiagnoosi.  Nyt tämän kerran perusteella näyttäs tytöllä samalta eli ei muita oireita kuin tuo pilviä hipova kuume, verikokeet ja pissanäyte ihan puhtaat, ei edes pientä nuhaa selittämässä kuumetta.  Vietettiin siis tytön kanssa eilen muutama tunti sairaalassa.  Mulla on käsilaukussa aina jotain pientä syötävää, lapsille siis.  Nyt meinas vaan itellä tulla todella huono olo kun ei mulla ollu itelle mitään ja nälkä oli mitä melkoisin.  Onneksi on Hesen drive init keksitty eli kävin sitten paluumatkalla hakemassa ensiapuhampurilaisen ja hanskalokerossa mulla oli sille pillimehu palanpainikkeeksi.  Pitääkin muistaa täydentää nyt "pahoinvointihätävaraa" autoon.

Mua jännittää jotenkin hirveen paljon tiistain neuvola.  Vaikka ei siellä muuta tehä kuin täytellään esitietoja. Mutta jännittää silti :)  Pissanäyte pitää toki varmaan antaa, sen analysointi sujuu itsenäisesti sillä neuvolan vehkeellä.  Mutta eniten varmaan ootan sitä lähetettä ultraan, tekis mieli varata se jo nyt mutta eipä tuo ilman lähetettä onnistu ;)

SannaKoo: Ruokahalu kasvaa syödessä.  Mäkin pohdin ihan alunperin että kaksi lasta ois se mun juttu mutta hyvin pian selvisi että haluan kolme :)  Toivottavasti ei iske mikään hinku neljännen perään, se ois kyllä jo mulle liikaa kun ei mahtuisi tavalliseen autoonkaan.

Booris13:  Vaikuttaa mieluiselta yllätykseltä raskaus :)  Toivottavasti se on sitä myös miehellesi!  Varmaan tosiaan alkuun käy läpi jos jonkinlaisia tunteita mutta eiköhän se onnellisuudeksi käänny.  Mun mielestä sillä ei ole niinkään merkitystä onko lapsi suunniteltu vai ei kunhan on toivottu siinä vaiheessa kun syntyy :)  Meilläkään tämä kolmas ei ollut suunniteltu, itse olin kyllä hirveästi toivonut, ja nyt kun tämä ihana onnenkantamoinen pääsi käymään niin ollaan kumpikin onnesta soikeana :) (aluksi kyllä pelkäsin miten tuo kauniimpi puolisko tähän suhtautuu)

Kiiti Enah tuotetiedosta, vielä en ole rohjennut ostoksia tekemään mut ensimmäisen ultran jälkeen rupean shoppailemaan vauvalle kaikennäköistä rompetta :)

Eijjei Moon, ei meille kolmatta tuu :D Tai jos tulee, niin sit pitää tulla neljäskin :D Eikun siis mulla itellä on 2 sisarusta, ja muistan kuinka haastavaa esim. lomailu on viishenkisellä perheellä! Eli kaunis tasaluku mieluummin kiitos ;) Ja jossain vaiheessa ois kiva, jos ois riittävän iso kämppä, että ois lapsille omat huoneet, niin ei taida löytyä pk-seudulta meidän budjettiluokassa sellaista kerrostaloasuntoa mihin mahduttais.

Takaisin