Ooo, kesän lapsi mä oon..

Varovaisesti ilmottaudun mukaan... :) Tänään olisi siis menossa viikot 6+1. Laskettu aika olisi siis 3.6.2013 Ensi maanantaille varasin varhaisultran,koska lapsi on hartaasti odotettu siunaus tähän perheeseen ja vuoden yrittämisen jälkeen ei meinaa uskoa todeksi sitä,että testiin tuli teksti: raskaana. Lapsettomuustutkimuksissa myös selvinnyt,että minulla on yksisarvinen kohtu joten,jos munasolu olisikin kiinnittynyt munatorveen haluan sen ajoissa tietää,etten menetä ainokaista munatorvea. Varsinainen neuvola on vasta 29.10. Mutta nyt vain pitäis rauhallisin mielin olla ja toivoa,että kaikki on hyvin. Miten te muut selviätte alkuraskauden stressaavasta tietämättömyyden ajasta?!Itellä pyörii koko ajan mielessä kaikki mahdolliset huonot uutiset esim. tuulimuna, keskenmeno, kiinnittyminen väärään kohtaan...huoh. :D

Mä selviän silleen, että keskityn ihan muihin asioihin: perheeseen, työhön, kavereihin, harrastuksiin. Ymmärrän kyllä, että monella pyörii vaan raskaus mielessä. Haastavaahan se on, stressaamattomuus. Sitten siitä tulee sellanen kierre, että stressaa sitä että stressaa!

Juhuu! Plussaa tuli eilen ja tänäänkin:) Kivaa kivaa! Nyt jännityksellä ensin odotetaan tuleeko taas koko raskauden kestävä pahoinvointi, sitten jänskätään sitä maagista 12 viikkoa ja sitten aletaan jännäämään että miten sitä kahden muksun kanssa pärjää. Elämä hymyilee juuri nyt:)

Heipsan piiiitkästä aikaa :)

Pahoitteluni "plussansa" menettäneille.

Kävin tänään ekassa neuvolassa, kun aikastettiin aikaa tuon istukkanäytteen takia.
Neuvolassa katottiin vaan pituus, paino, hemppa, verenpaineet ja pissanäyte, kaikki ok.
Painoa on liikaa, joten toiveissa ja tavotteena on ettei tulis tässä raskaudessa kuin maks 6kg lisää. Esikoista odottaessa tuli maltillisesti vain 10kg, johon oon tosi tyytyväinen. Ja nekin lähti puolessa vuodessa pois.

Meillä siis otetaan istukkanäyte, kun kannamme molemmat perinnöllistä sairautta. Itse olemme siis vain kantajia, emme sairasta. Esikoisemme siis on perinyt tämän meiltä, ja nyt haluamme selvittää ennen lapsen syntymää onko uusi tulokas erinyt sairauden. Riski on siis 25% per raskaus. Aborttia emme aio, oli tulokas sitten sairas tai ei. Kyseessä ei ole kehitysvamma, esikoisella siis vain aistivamma, ei muuta.

Saa nähdä tuleeko äippäpolilta mun lähete bumerangina takasin(lähete istukkanäytteeseen), kun vaativat varhaisultraa, jossa selvitettäisiin sikiön oikea ikä. Mutta sinne en sitten saanut lähetettä, eli nyt sit odotellaan niskapoimu-ultraa.. Istukkanäyte otetaan viikoilla 12-13.
Ja plussana myös tuo sukupuolen selviäminen 100%.

Normi niskapoimu ultra on maanantaina 12.11. ja eka neuvolalääkäri 5.11.

Hankinnoista: Täällä on koluttu monet nettisivut läpi, etsien juuri meille sopivia tuplarattaita. Nyt oon miettinyt myös pyörään laitettavaa kärryä, jota vois käyttää myös lenkillä työntäen. Olis monikäytösempi kuin normi tuplat. Onkos täällä kokemuksia noista?

Ja tulevalle isosiskolle olen jo katsonut uutta sänkyä, mutta se hankitaan sit ens keväänä. Kun esikoisen pinnis sit siirtyy tulokkaalle.

Kirppareita kierrellessä on tullut hamstrattu ylisöpöjä, huippukuntoisia ja edukkaita vaatteita tulokkaalle, suht sukupuolineutraaleja. Tytölle onkin paljon valmiina, mutta pojalle ei niinkään.

Ja oireita, niitä on nyt tullut. Väsyttää ja viluttaa, ja muutamia kertoja viikossa on tullut kuvottava olo, mutten oo oksentanut. Hmm.. Kumpikohan tuolla masussa majailee ? :D

Ensinnäkin onnittelut muille kesäkuun odottajille!

Ja pahoittelut niille, joiden yritys ei vielä tuottanut toivottua tulosta...

Täällä on ensikertalainen tuleva mamma Vaasasta. E-Pillerit jätettiin pois syyskuun alussa ja kävi niin ihmeellisen onnellisesti, että heti tärppäs! Tosin ekaksi ei uskottu tätä, mutta kolmannen testauksen jälkeen oli jo uskottava :) Clearblue digital-testin mukaan viikkoja oli jo 3+ ja neuvolaan soittaessani ne laski että näillä tiedoin olisi 10.6 la. Jännittävää!! :)

Oireita on lähinnä kipeät rinnat ja vessassa ramppaus sekä turvonnut vatsa. Ei oo juurikaan ollut huono olo, vain silloin tällöin tulee hetkeksi etova olo, mutta vessanpyttyä ei ole tarvinnut halailla.

Kiva jutella täällä kohtalontovereiden kanssa!

Meillä on alkanut oireet vahvistua päivä päivältä :) Toivon vaan kovasti ettei tuo aamuinen äklötys muutu samaan mitä esikoisesta. Oksensin ensimmäiset 17 viikkoa, oli niin mahtavaa kun piti maata pimeässä huoneessa vati kainalossa ja liikkuminen teki jo pahaa, saatika jos menin jääkaapille :D Mies oli silloin armeijassa mutta, nyt onneksi on kotona (tai töissä mut kotona kuitenkin) :D Eikä muutenkaan jotenkaan ispiroi hoitaa meidän naperoa ja oksentaa siinä sivussa :) Hirvittävä väsymys on nyt puukannut päälle mutta on pojan ja oman hyvin voinnin takia vaan jaksettava, sekä järjetöntä vilutusta :) En meinaan kestä jos kämppä on ylösalas, pakko siivota ja leikittää poikaa :) Oon nyt tän raskauden kohdalla ajatellut että liikun mahdollisimman paljon mm. käyn keskiviikkoisin kuntotanssissa ja lenkkeillään päivittäin :) Esikoisesta tuli raskauskiloja 13 jotka kyl oli poissa jo 2 viikkoa synnytyksen jälkeen sekä 15 muuta kiloa katosi siinä ajassa (kiitos imetyksen) :D Täytyy varmaan rukoilla et pahoinvoinnit pysyis kokonaan pois ja väsymys helpottais :)

Nannannaa: Toivotaan ettei tulis uudelle vauvalle. Meillä on suvussa tuota samaa. Mun serkuilla kaikilla on se isän puolelta, mut mulla ei oo :) Meillä tehtiin myöskin eilen päätös meidän tuplista :) Carenan duple swingit vai miten se nyt kirjotetaankaan :D Niihin otetaan lisäosana vaan se kova koppa :) Maksaa 400e eli ei niin paha :)

Nipsu: Meilläkin tärppäs ekalla yrittämällä, jälleen :) Esikoinenkin sai alkunsa ekassa kierrossa :) Hedelmällistä sakkia taidetaan olla :D

Tervehdys.  Kuvittelin tiistaina raskauspahoinvoinnin alkaneen kun ei oikein mennyt aamupala alas ja kaupassa ällötti ihan kaikki.  Aika äkkiä sitten tajusin että vatsaflunssahan tässä on puhjennut.  Nyt alkaa jo vähän helpottaa, lapset on edelleen kipeinä ja itelläkään ei tulis mieleen mitään kovin kiinteetä laittaa suusta alas.  Pehmeä lasku raskauspahoinvointiin?  Onneks mies tuli kotiin auttelemaan, en ois pystyny tekemään mitään noiden lasten kanssa.

Tuplavaunut meiltä löytyykin.  Mulla on semmoset brion vähän vanhemmat, periaatteessa joku ponyjen ja double waven välimuoto.  Eli suht kaposet vierekkäinistuttavat, tukevat ja isorenkaiset.  Olen ollu tosi tyytyväinen.  Nyt mun pitäs kyllä uusia valjaat niihin kun eräs uhmaraivareita saanut esikoiseni on ne onnistunu rikkomaan....

Haluisin jo neuvolaan että pääsisin varaamaan ultraa!  Vielä ois ooteltavaa vajaa pari viikkoa.  Sen jälkeen onkin seuraava neuvola siellä puolivälin pakeilla, ne on melko harvassa täällä päin uudelleensynnyttäjillä. 

Vaunuista: Kuinka vanha lapsi vielä hyötyy vaunuista? Eli miten vanhoja ovat esikoisenne, kun mietitte tuplarattaita? Rupesin itsekin miettimään, tartteeko ostaa uudet vaunut vai voiko esikoinen kävellä tai olla jossain "laudan" päällä, jos tulokas on näissä esikoisen vaunuissa...

elpenor: Meillä vili on 1 vuosi ja 5kk kun toinen syntyy eli melko pikkuinen vielä :)

elpenor: Mä itseasiassa just mietin ihan samaa tossa tänään.. Meillä esikoinen tulee 1v9kk kun kakkosen ois määrä syntyä. Tuplat vai semmonen seisomalauta. Tuolla kaupungilla kyllä näkyy paljon isompiakin lapsia rattaissa istumassa.. Kenelläkään kokemusta? :)

elpenor: Mä itseasiassa just mietin ihan samaa tossa tänään.. Meillä esikoinen tulee 1v9kk kun kakkosen ois määrä syntyä. Tuplat vai semmonen seisomalauta. Tuolla kaupungilla kyllä näkyy paljon isompiakin lapsia rattaissa istumassa.. Kenelläkään kokemusta? :)

Meillä kanssa vaunupohdinta kesken. Esikoinen on 2v10kk kun pikkusisarus syntyy. Tekisi mieli ostaa sisarusrattaat, mutta jotenkin ne tuntuu tavalla tai toisella hieman epäkäytännöllisiltä ja kömpelöiltä. Mein lähikauppakin on sellainen, että välillä tavallisillakin vaunuilla liikkuminen on ahdasta. Entä sitten pääkaupunkiseudun lähijuniin tai busseihin meno, kapeita ovia ja käytäviä :/ Onhan niitä tietysti sitten sellaisia malleja, joissa lapset istuu peräkkäin, mutta jotenkin ahdistaa  aaempana istuvan puolesta maisemat: edessä istuvan selkänoja... Ehkä se seisomalauta toimii jo n. 3vuotiaan kanssa. Tai sitten täytyy hommata molemmat vaihtoehdot. Varastosta löytyy entuudestaan jo kolmet rattaat, niin mihinhän ne neljännet ja isoimmat laitettais. Toisaalta mietin vilkasta ja uteliasta esikoistamme; mahtava mahdollisuus karata seisomalaudalta tai pistää totaalistoppi seisomiselle kesken kävelyreissun, ei oikein järkevä vaihtoehto sekään yksistään. Noh, onneksi ei tavarat ja ratkaisut maailmasta lopu kesken ja aina niitä lisää saa sitten kun tarvitsee. Ehkä tätä ongelmaa ei tarvi ratkoa vielä näillä viikoilla :D

Tiitzu:  onnea plussasta :)  sulla voi olla että ovulaatio on ollut vähän myöhemmin josko sen takia näyttänyt niin vähän viikkoja?
Moon:  joo kyllä huomaa että on normaalia väsyneempi, no vielä ois se 5 yötä valvottavana :) Esikoiseltakin löytyy pentikin pupu, ne on niin söpöjä :) mun tekis mieli haalia jo tavaroita kasaan, mut yritän koko ajan toppuutella ittiäni.. :)
Voi hitsit, onneksi siellä ollaan jo paranemaan päin, inhottava tauti :(
Kiki: mikäs päivä sulla on varhaisultra? :)
Mollamaija: täällä kans mahdotoon vilu koko ajan.hyrr...! yks työkaveri jo kyseli että enhän vain oo kipeäksi tulossa :DD
Enah: onnea mahottomasti :) Hienoa että oireet alkanut voimistua, täälläkin podettu esikoisen aikana pahoinvointi rv16 saakka, sitä toivoo että nyt pääsisi vähän helepommalla - edes niin ettei tarttis kuin pari kertaa päivässä oksentaa :)
Hasu: onnea palijo! :) kunnon tarrahaalarit matkaan <3 Koko ajan mahdollisimman paljon tekemistä niin ei ehdi liikaa murehtia :)
Faabio: onnea plussasta :) tää alku on kyllä jännäilyä että pääsee maagisen rv 12 saakka ja että ei kovin pahoinvoivaksi tulisi :)
nannannaa: mikä istukkanäyte on, mitä sillä tutkitaan?  täällä myös täytyy yrittää olla tarkempi painon kanssa ettei nousis niin paljoa kun on jo omasta takaa ylimääräistä, esikoisen aikana paino nousi 16kg, toivottavasti nyt ei aivan niin paljoa..
Meillä on tommonen pyörän perään laitettava, mut siinä ei oo sitä osaa että saisi pidettyä rattaina. Mut pyörän perässä hyvät ja yllättävän köykäiset :)
Nipsu: onnea paljon! :) toivottavasti siellä ei huono olo pahene enempää :)
elpenor: meillä aiotaan pärjätä seisomalaudalla, esikoinen olisi toisen synnyttä 2v 3kk.. :) sit toki jos nähdään että tuplat ois tarpeelliset niin sit täytyy hankkia semmoset, meillä on noi nykyiset vaunut tosi hyvät täällä maalla.

kylläpäs osaakin olla väsy yövuorojen jälkeen, toivottavastis  tästä nyt tasaantuisi :) Täytyy alkaa lopettaan kahvin juonti kun tulee niin huono olo.. kyllä alkaa ihmiset kysellä kun ei enään kahvi maita :D
Mä oon nyt 3 päivää yrittänyt saada neuvolaan yhteyttä tuloksetta... no toivottavasti huomenna joku vastais puhelimeen.. :)

Tuplavaunukokemuksia löytyy meillä siis käytännössä.  Meillä esikoinen oli 1v 6kk kun tyttö syntyi.  Oli jotenkin itsestäänselvää että ne tuplakärryt tarvitaan, olen kuitenkin pääosin yksin lasten kanssa (mies on työnarkomaani) ja muuten en olisi päässyt liikkumaan.  Noiden tuplien tarpeellisuuteen vaikuttaa myös ikäeron lisäksi moni muukin asia ja varmaan tärkein on se esikoisen luonne.  Meidän poika on tommonen piinallisen vilkas (joskin myös ihanan karismaattinen ja hurmaava luonne) eli ei kuule, ei näe, ei KÄVELE vaan juoksee vaan tai oikeammin sinkoilee.  Sellaista lasta ei turvallisesti uskalla laskea liikkeelle autotien vieressä, etenkään kun meillä päin ei löydy kevyenliikenteenväyliä vaan pitää kulkea ajoradan vartta ja nopeusrajoitukset on 60-80km/h.  Jos isompi lapsi on rauhallinen, jaksaa kävellä maltillisesti jne niin ei ne tuplat välttämättömyys ole, etenkään jos on kantoliina, manduca tai muu kantoväline mukana niin että voi sitten tarvittaessa isompikin lapsi matkustaa rattaissa ja vauva kantovälineessä (tai toisin päin).  Me asutaan maaseudulla joten täällä on tärkeetä että pääsee eteenpäin maastossa kuin maastossakin.  Siksi valitsin vierekkäin istuttavat isoilla renkailla, ne kulkee mudassa ja loskassa ja lumessa ja ovat helppo ja kevyt työntää yksin.  Peräkkäin ja päällekkäin istuttavissa vaunuissa on monesti myös painorajat melko pienet joten meillä ne eivät tulleet kyseeseen.  Meidän mukulat ovat siis noita kasvukäyrien ylärajoilla liihottelevia pikkujättejä joten halusin ehdottomasti myös semmoiset vaunut joiden käyttöikä riittäisi pidemmäksi aikaa.  Kaupungissa tuplien valintaan vaikuttaa tietenkin myös käyttötarkoitus ja asunto, eli miten mahtuvat hissiin, bussiin jne.  Ja tietty se pitää huomioida miten mahtuvat oman auton tavaratilaan tai kotiovesta :)  Toivottavasti tästä oli apua tuplia miettiville!

Pinnasänky oli myös kakkoselle ehdottomuus.  Tosiaan kun mietin miten suoriutuisin siitä että saisin ylivilkkaan esikoisen pysymään "oikeassa" sängyssä yhtä aikaa vauva-ajan kaaoksen kanssa niin ei ollut vaikea päätös ostaa toinen pinnasänky.  Tälläkin hetkellä meillä on TODELLA vaikeaa saada tuo esikoinen nukkumaan (on nukkunut siis siitä asti tavallisessa sängyssä kun 2v oppi karkaamaan pinniksestä) joten hirvittää se nukutushärdelli sitten kun on vauva mukana kuvioissa.  Mutta ainakin on sitten keskimmäiselle ja uudelle vauvalle kummallekin omat pinnikset, en tiedä kuinka kauan se sitten on tarpeellista kun lasten ikäeroksi tulee 1v 10kk.  Mutta kahden ekan kanssa kaksi pinnasänkyä oli pelastus.

Raskauskiloja mulla tuli ekassa raskaudessa päälle 20...  Tokalla kertaa tuli "vain" 12 mutta silloin lähtöpaino oli 8kg enemmän kuin ennen ekaa raskautta.  Nyt on taas muutama kilo enemmän lähtöpainoa.  Mulla on kyllä lähteny raskauskilot joka kerta mutta sitten ovat hiipineet korkojen kanssa takaisin.  Ärsyttävää.  Ehkä ne sitten joskus sulaa kun palaan töihin.  Nyt siis olen hoitovapaalla ja teen töitä vain satunnaisesti.

Moikka :) Hetken lueskeltuani uskalsin itsekin kirjotella. :)

Eli täällä plussailtu alkuviikosta myös, aluksi haalea plussa, ja myöhemmin clear bluella raskaana 1-2 (eli 3-4.) Omien laskujen mukaan mulla on nyt menossa 3+5. :) Eka neuvola varattuna 14.11, hätäinen kun olen.. :)

Kieli lepsunut aika paljon ja liian monikin jo tietää, jos miettii että on niin alussa et mitä vain voi käydä...

Mut positiivisin mielin ollaan ja olen vahvassa uskomuksessa että juhannuksena meillä vihdoin on nyytti sylissä. <3

syyskuussa 2011 lopetettu ehkäisy ja nyt eka plussa.

oireet vahvat; testin tajusin tehä siitä että tissit kasvo muutamassa pvässä yhden kuppikoon ja olivat niin kivikovat etten voinut liikkua. :D syön kuin hevonen ja mielialat heittää, sekä ruumiinlämpö koholla :>

Hei ja tervetuloa uusille! Täällä joukko kasvaa mukavaa tahtia!

Viikoilla 6+4 mennään mahdollisesti täällä ja oireet on kyllä ihan samanlaiset kun ekassa raskaudessa. KAhvia ei pysty enää edes ajattelemaan ja kaikki suolanen ja makea etoo. Jo ajatuskin saa huonon olon päälle. Raikas ja mauton menevät onneksi hyvin alas ja koko ajan pitää syödä jotta paha olo pysyy poissa. Oireiden puolesta siis raskaana ollaan.

Tänää tuli puolen teelusikan verran tumman ruskeaa vuotoa ja heti huolestuin. Normaaliahan tuollainen vuoto on raskauden aikana ja kun ei ole enempää tullut eikä kipuja niin ihan rauhassa pitäisi pystyä ottaa. Itellä tietysti kaikki epäilyt nyt päällä. Onneksi maanantaina vihdoin ultra!

Tuplista ollut täällä puhetta. Meillä ikäeroa tulee 2v 7kk joten ei varmaa tuplia hankita. Jos vaikka esikoinen oppisi kesällä pyöräilemään niin voisi sillee liikkua. Ja sitten se sisarlauta varmaan kanssa!

Rauskauskiloista: mulla tuli melkein 20, mutta kaikki vatsan alueelle ja lähti pois 1kk synnytyksestä. Oon vähän alipainoinen joten annan raskauskilojen tulla rauhassa.

Ihanaa viikonloppua kaikille odottaville!

Hyvää perjantai-iltaa kanssa odottajille :)
Meitähän alkaa täällä olemaan aikamoinen porukka, hienoa !

Niin eli mikä istukkanäyte on, mitä sillä tutkitaan?

Meidän tapauksessa istukkanäytteestä tutkitaan, onko sikiö sairas yksilö. Jos oon oikein ymmärtänyt, niin istukassa ja sikiössä on sama dna, joten istukasta otetaan näyte, josta tutkitaan eli seulotaan kaikki geenit läpi. Näytteestä katotaan samalla yleisimmät kromosomivirheet. Ja kirsikkana kakun päällä, on se että saamme 100% varmuuden sukupuolesta :)

Istukkanäyte otetaan vatsapeitteiden läpi piiiiitkällä ohuella neulalla, tietty eka ultrataan että tiedeään mistä lähetään etsiin.

Emmä osaa paremmin selvittää, mutta tossa lyhykäisyydessään.

Hauskaa viikonloppua :)

Mut mitäs sitten jos näyte kertoo sikiön olevan sairas? Eikö loppuraskaudesta tule piinaavan pitkä? T. Esikoista odottava tyhmeliini

Täällä yritetään olla tosi maltillisia ja keskittyä jälleen kaikkeen muuhun jotta tuo 12 viikkoa saadaan turvallisesti kasaan <3 Nyt mennään tasan viikolla 4 :) <3 Neuvola meillä on siis 24.10 ja ihan innoissani oottelen, ei malttais :)

Mamma9: Tervetuloa :)! Meillähän on sitten melkoisen lähellä LA toisistamme :) Yks päivä ilmeisesti eroa? :) Tarrasukkia sinnekkin odotukseen :) Meillä tärppi kävi myös ekasta kierrosta kuten esikoisestakin :) Juhannus vaavia mekin ootetaan :D Meil olis sitten oikein juhlavauvoja vaan <3 Esikoinen siis on syntynyt uutenavuotena :D Vahvoja oireita täälläkin koetaan :D Varmasti osaksi myös siitä syystä että poika on vasta 9kk ja siitä siis sen verran vähän aikaa että kaikki tulee niin voimakkaasti esiin ja osaa jo päivittää niitä :D Mulla siis on aamu äklötystä, rinnat tosi kipeät ja kasvaneet, mielialan vaihdoksia, ruokahalu lisääntynyt huimasti ja vessassa saa ravata taukoamati :D

Enah: Juu mulla huomenna 4+0 :) Toivottavasti raskaus nyt sujuis hyvin ja kaveri pysyis matkassa <3 Mulla on neuvola vasta 14.11 jolloin on 8+3, must tuntuu et kaikil muil on paljon aikasemmin! :oo Ikää mulla myöskin 20v.

Takaisin