Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli koko ajan kokoeroa vaikka identtiset. Syntyessään ero oli 195 g. Tietysti sisaruksilla voi olla painoeroa, ja sitten pitää vielä muistaa mittausvirheet! 30 g ei mielestäni ole mitään.

Erimunaisilla kaksosilla on yleensä kuulemma kokoeroa. Kehittyvät kuitenkin yksilöinä. :) Meillä tosin molemmat kasvavat aivan samoilla käyrillä. Ovat todennäköisimmin erimunaiset, vaikka ovatkin samaa sukupuolta. Menevät keskikäyrällä. Rakenneultran jälkeen B jäi hieman jälkeen, mutta on ottanut hyvin kiinni kasvussa sen jälkeen.

Mittausvirhettä voi tosiaan olla se 10% suuntaan tai toiseen. :)

Angelique minulla oli rakenneultra 20+1 ja silloin oli kokoa 317g ja 321g.
Olen myös ymmärtänyt, että aikalailla keskiraskauteen asti kaksoset kasvavat samaa tahtia kuin yksöset. Varmistin viime kerralla lääkäriltä, että nämä käyrät, joita käyttävät ovat tosiaan yksösten käyriä. Joten ainakin lopussa saattaa kaksoset "näyttää" kasvavan pienempänä käyrän mukaan. Ja onhan sisaruksillakin eroa. Lääkäri kertoi, että pojat tuppaa keräämään enemmän massaa kuin tytöt, mutta tytöt kuulemma syntyvät myöhemmin. Siis geminissä. :)
Tuo 30g on tosi vähän. Mittauksiin vaikuttaa myös lääkärin käsiala ja kokemus. Meillä on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän eroa. Nyt viimeksi 35+1 arvio oli 2,3g molemmat. Meillä käyrän mukaan ollaan -1 käyrillä. Mutta tärkeintä on tosiaan, että kasvavat omaa käyrää pitkin. Ja tosiaan marginaalivirhe on se 10-15%. :)
Elä murehdi! Ja onnea tyttö-ja poikalupauksesta! ;)

Vertailun vuoksi Angelique: kuopus oli rakenneultrassa rv20+6 444g ja rv28+0 1177g. Synty 3,5kg. En löydä esikon äitiyskorttia.
Ja siis kaksoset oli tosiaan rv20+1 niin 317 ja 321. Sekä rv28+2 1179g ja 1231g.
Seniorilääkäri sanoi minulle, et kasvuero kaksosilla ja yksösillä alkaa tulla rv30 jälkeen.

Hiuh, vähän helpotti. Kiitos leidit! :) olisihan se lääkäri varmaan jotain sanonut, jos ongelma olisi ollut. Seuraava seurantaultra vasta kuukauden päästä. Ilmankos A on poika, jos tytöt syntyy myöhemmin ;)

Hmmm, tein nyt itsekin vertailua, tytär ollut rv28+1 1105g, poika mitattu vasta rv29+3 ja ollut (näinkin kummallisesti laitettu) 1539-1846g..

Olen todennut ennenkin tätä, en koskaan saanut esikoisesta painoarviota! Olisi ollut kiva saada vähän vertailla.
Mutta nyt katsoin esikoisen painoa syntymän jälkeen ja hän oli 4 kuisena lyhyempi kuin molemmat kaksoset kun korj.ikä oli alle 3,5 kk ja samanpainoinen kuin pienempi. Eli kaksoset ovat kyllä jässiköitä vertaillessa :D

Meillä tyttö vastasi rakenneultrassa 1,5 viikkoa pienempää, poika meni tasan viikkojen mukaan. Painoero kasvoi pikkuhiljaa suuremmaksi, viimeisinä viikkoina räjähdysmäisesti jonka vuoksi päädyttiin käynnistykseen rv 38+0. A-tyttö painoikin sitten syntyessään 2,2kg, B-poika 3,3kg. Tyttö luokitellaan kokonsa vuoksi keskoseksi, ja vieläkin saadaan syöttää 3 tunnin välein, antaa keskostippoja ja vuoden ikään asti rautatippoja. Kokoeron syyksi paljastui se, kun pojan istukka oli kasvanut tytön istukan päälle. Näitä seurataan onneksi tiiviisti, ja herkästi puuttuvat suuriin kokoeroihin :)

Täällä odotellaan identtisiä kaksospoikia rv21 :) eilen oli taas ultra ja kummankin kokoarvio oli 400g. Mä olen täällä taustalla seuraillut tovin, mutta josko saisi vähän suutaan auki jatkossa :P

saga_maria, meillä ei ollut/löytynyt mitään syytä pienikokoisuuteen. Istukat oli "täydellisiä", mutta tyttö painoi samanverran kuin sinunkin tyttösi...mutta teillä tuo painoero onkin aika huima! Minkä ikäinen tyttösi nyt on? Meillä loppui syötöt 3 tunnin välein heti, kun paino oli yli kolme kiloa. Tällöin saatiin lupa syöttää 4-5 tunnin välein, mutta vauvojen tahtiin meillä on menty koko ajan eikä suositusten. Nämä kun syövät päivisin PALJON :D

Muokattu viimeksi:
Citrus: mineillä ikää tulevana tiistaina kolme viikkoa :) tytöllä oli maanantaina painoa 2,3kg, paino laski alussa niin hurjasti että nyt kestänyt ottaa takaisin. Pikkuhiljaa :)

Kokoero on kyllä hurja. Poika on ihan normaalin vastasyntyneen kokoinen ja tyttö pienempi kuin babyborn :D

Tervetuloa uusille mukaan joukkoon mainioon. :)

Meillä tytöt alkanut kasvamaan hienosti. A neidin kanssa juhlittiin torstaina kahen kilon juhlia ja B neidin kanssa tänään syntymäpainon ylitystä. Pienet pääsi kahen viikon ikäisenä pois kaapista ja nyt ovat ihan isojen tyttöjen oloisia kun heillä on vaatteet päällä. :)

Mukava kuulla Jetsoni. ☺
Joskus on vaikee aatella et osa meistä on synnyttänny jo. Ittestä oma synnytys tuntuu niin kaukaselta, vaik joka päivä supistelee ja viikkoja kertyy. Vauvat möyryää ja tuntee et ne on siellä mut kuitenkaan ei käsitä et hetkenä minä hyvänsä ne on sylissä.

Erilaisia tarinoita täällä, niin kuin voisi odottaakin! Tämä kaksosuus on kyllä kiinnostavaa jo alusta!

Minulla on ollut lieviä menkkamaisia tuntemuksia nyt kolmatta päivää. Esikoisen jälkeen kesti 10kk ennen kuin menkat palasivat, olen olettanut että kestää kauan nytkin. Olen muutenkin aivan järkyttävän turvonnut... Saas nähdä mitä seuraa.

Epäilemme että tytöillä on maitoallergia. Pitäisi päästä testeihin. Molemmat ovat olleet vatsavaivaisia alusta asti mutta heti kun annoimme riisipuuroa jossa maitoa (4kk ikäsuositus) niin Isabelle sai hurjat ihottumat, Eveline sai lievemmät. Ovat jo paranemaan päin mutta koska minä syön maitotuotteita niin eivät varmaan häviä kokonaan jos heillä todella on allergiaa.

Olen aika uupunut... Paitsi että tytöt herättävät usein kahden tunnin välein, Evelinellä on nukahtamisvaikeuksia ja pitää minut hereillä klo 3=>5 joka yö... jos nyt voi kutsua sitä hereillä olevaksi, ehkä enemmän puoliunessa. Ja nykyään nousemme jo kahdeksalta.

Jotain positiivista lopuksi? Esikoinen antaa joka ilta iltahalit ja -pusut pikkusiskoilleen <3

Minäkin olen pitkään täällä taustalla lueskellu näitä kaksosjuttuja. Esikoisia tässä ootellaan. Saatiin tosiaan tietää häämatkan jälkeen odottavamme kaksosia. Yhden alkion siirrosta alkanut kaksosraskaus tuli kyllä erittäin isona yllätyksenä. Pitkään oltiin haluttu lasta, lapsettomuushoidot alkoivat viime syksynä ja maaliskuun alussa kävin ekassa ultrassa. Alussahan se tuntu hullulta, että tuleeko MEILLE kaksi lasta heti alkuun, vaikka aluksi ei meinannut tulla sitä yhtäkään. Niin kuin moni täälläkin on sanonut, en voisi enää ajatellakaan, että meille tulisi vain yksi lapsi.

Viikon päästä on jo puoliväli ja samana päivänä rakenneultra. Toivottavasti saadaan sukupuoli selville. Jos toinen vilauttaa niin sittenhän se on selvä, koska sadan prosentin varmuudella he ovat samaa sukupuolta, identtiset kun ovat. Minä en vaan malta oottaa sinne viikon päähän. :happy:

Ducksie voi harmi, etteivät teidän masuongelmat ole vieläkään hellittäneet. :( pää lyö nyt tyhjää, mutta teillä oli siis tulossa jotkut testit vai??
Tervetuloa Kattika. Ja paljon onnea kaksosista ;) minäkin odotin silloin rakenneultraa innoissani. :)

Harmony, en ole saanut soitettua terveyskeskukseen vielä... Neuvolassa sanoivat että pitää saada lääkäriltä lähete allergiatesteihin, eli lääkäriin pitää mennä ensin. Emme ole antaneet mitään missä maitoa ja ihottumat ovat paljon paremmat mutta eivät varmaan häviä kokonaan ilman että aiheuttaja hävitetään minun ruokavaliostani.
Syövät nyt suht hyvin perunaa, banaania ja päärynää, tänään maistelivat ensimmäistä kertaa porkkanaa. Seuraavaksi luulen että annan peruna-lihamaistiaiset, vähän jännää :)

Tervetuloa Kattika ja onnea kaksosraskauteen! Olen niin onnellinen että nykypäivänä voi saada lapsia vaikka alkion siirrolla! Meillä on ollut helppoa tulla raskaaksi, mutta minulla on sekä serkkuja että hyviä kavereita joilla on ollut vaikeuksia ja saaneet lapsensa IVF:llä <3

Takaisin