Onko muita kaksosten odottajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Talvi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea teille jotka olette saaneet vauvojanne <3<3

Meillä on ollut rankka viikko kun aloitimme kiinteät riisipuurosta (Hipp-merkkinen joka on tarkoitettu 5kk). Toisella on iho oireillut (itse asiassa molemmilla mutta toisella paljon pahemmin), emme tiedä johtuuko siitä että on syönyt sitä puuroa vai pulauttelusta, mutta näyttää pahalta. Molemmilla on myös valtavia määriä ilmaa suolistoissa ja ovat huutaneet samalla tavalla kuin koliikkiaikoihin. Unet ovat jääneet lyhyiksi joten utse olen ollut ihan zombie... Nyt ovat saaneet perunaa kaksi päivää, tänään ovat mielestäni huutaneet vähemmän kuin eilen joten saas nähdä mihin suuntaan tämä on menossa. Jos ovatkin maitoallergisia, voisi selittää aika paljon kun ovat kuitenkin saaneet koko ajan maitoproteiinia rintamaidosta.
Meillä on kaksosvaunut huollossa ja toiset lainassa. Ovat paljon painavammat ja etupyörät väpättävät mutta onneksi saimme lainaksi!

Toukokuuta mennään! Vaikea se on ymmärtää ;)

Hei! Saako liittyä mukaan? Tänään sain itse tietää varhaisultrassa, että pikkuisia sydämiä olikin kaksi! Olo on hieman hölmistynyt mutta onnellinen. Toisin sanoa APUA :D

Rv 7+2

Onko täällä vielä odottavia vai joka kaikki on synnyttäneet?

Hei Henriikka! Kyllä meitä muutama on, jotka vielä odottaa :) minä varmaan heti sinun jälkeesi "kauimpana" tulevasta koitoksesta. Minulla perjantaina tasan puoliväli.

Onnea kaksosista! Koitahan selvitä ensijärkytyksestä :D voin kertoa, että vielä liki 12vk tiedon saannin jälkeen olo on edelleen APUA!

Onnittelut kaksoisraskaudesta! :) Tervetuloa vaan, täällä on vapaata keskustelua. :) Osa alkuvaiheessa ja osa jo synnyttänytkin. :) Onko esikoiset?

Onnea Henriikka kaksosista! Sait ainakin tietää varhain että kaksi tulossa :) Minun vauvat ovat jo 5kk vanhoja ja vieläkin katson heitä ja mietin "APUA! Miten tässä näin kävi??" :D Samalla en pysty ajattelemaan millaista elämä olisi jos olisi tullut vain yksi.

Onnea tuplista! Komppaan Ducksieta tässä että nyt kun on tottunut tähän vauva-arkeen, ei sitä osaa ajatellakaan et jos ois "vaan yks" :)
Meillä pojat nyt 3kk. Joka päivä on opettelua, mutta pikkuhiljaa alkaa sujua. Helpottaa hiukan, kun ei ota kaikkea niin vakavasti ja menee surutta sieltä, mistä aita on matalin :)

Meillä on jo tyttö 5vuotta. Se on jännä, että ensin tehdään "toista" vuosia ja ei tule mitään, ja yhtäkkiä sitä annetaan kauhalla ja tuplaten :)

Mutta eiköhän se tule sujumaan kun on jo yhdestäkin kokemusta! Miten muuten, alkaako kaksosraskaudessa äitiysloma aiemmin vai samaan aikaan kuin normaaliraskaudessa? Pelottaa jo se vatsan koko mikä tulee olemaan. Meillä la 24.12 mutta varmasti jo aiemmin syntyy.. Niinkuin kaksoset yleensä.

Mulla oli helppo raskaus, ei hirveesti mitään oireita muutakuin tukala olo ja lopussa närästys. Äitiysloma alkaa normaalisti mut yleensä kaksosraskaudessa kirjotellaan saikulle siinä 28 raskausviikon kohdilla (jos oikein muistan). Itsellä oli siis la 16.2. ja jäin saikulle joulukuun alussa ilman sen suurempaa syytä.
Nyt osaa taas arvostaa sellaisia pieniä asioita kuin esim.saa nostettua tavaroita maasta kun istuu :)

Muoks: taitaa sittenkin olla se saikku jo aiemmin. Täältä saa hyvää tietoa: http://www.suomenmonikkoperheet.fi/monikko2008/tietoa_odotus_paa.php

Onnea kaksosista Henriikka! :)

Minä jäin sairauslomalle hieman vajaa kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua. Alkoi olla niin paljon ennakoivia supistuksia, että lääkäri ei antanut enää olla töissä. Nyt on menossa 35+2 ja odottelen pikkuhiljaa synnytystä tapahtuvaksi.

Minulla ei ole kokemusta yksösraskaudesta, joten ei ole mitään vertailukohtaa. Tämä raskaus on kuitenkin tuntunut todella vaikealta. Olen osannut nauttia tästä ihan vasta viime viikkoina ja silloinkin vain, jos ei ole ollut kovin kipuja. Lähes päivittäin oksensin reilusti yli 20 viikoille ja vielä satunnaisesti sen jälkeenkin. Alku oli kyllä hankalaa osin pahoinvoinnin ja osin järjettömän väsymyksen takia. Itse sain tietää kaksosista myös jo todella varhain. Se ehkä on hieman tuntunut helpottavan asian sulattelua. :)

Kannattaa hakea vertaistukea monikkoryhmistä, joita löytyy muutama sosiaalisesta mediasta ja tietysti sitten omaan alueen monikkoperheyhdistyksestä. Vertaistuki on kyllä parasta!

Henriikka, täällä pahoinvointi kesti koko raskauden ajan.
Tsemppiä raskauteen ja toivottavasti kaikki menee hyvin :) (muillakin odottajilla).

Henriikka, minulla oli pahempaa pahoinvointia kuin esikoisen kanssa mutta kun söin jotain 10 min välein niin pärjäsin. Oksensin ensimmäisen kerran kun minulla oli jo 30 viikkoa täynnä, vaikka lähellä oli kyllä ollut monta kertaa ensimmäisessä kolmanneksessa.
Jäin väsymyksen ja jatkuvien supistusten takia sairauslomalle viikolla 19 ja viikolla 24 kohdunkaula oli lyhentynyt niin paljon että minut määrättiin vuodelepoon. Olin sitten vuodelevossa 8 viikkoa, josta kolme yötä sairaalassa ja loput kotona, kunnes tytöt syntyivät alateitse spontaanisen käynnistyksen tuloksena viikolla 31+6. Kolmen viikon sairaalaolon jälkeen tytöt pääsivät kotiin viettämään joulua :) Meillä oli la 23.1.2015.
Kiinnostavaa kaksosraskauksissa on ettei ole kahta samanlaista kertomusta!

Paljon onnea Henriikka kaksosista ja tervetuloa joukkoon. :)
Minä sain tietää nt-ultrassa n 12vkoilla "vasta" ja kyllähän siinä meni pitkä aika ennen kuin asian sisäisti edes vähäsen. Minulla oli alussa pitkään etovaa oloa, mutta harvemmin oksentelua. Mutta sen sijaan mulla tais olla semmoiset reilu pari kk putkeen 24/7 päänsärkyä. Ei auttanut vedet eikä särkylääkkeet.
Minulle myös tämä raskaus on ollut kyllä vaativa. Ennestään 2011 ja 2012 syntyneet pojat. Joten pienet lapset kotona ja kaksoisraskaus ei ole ollut helppo yhdistelmä. Nyt jo ollaan voiton puolella, vkot 35+4 mennään. :). Uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen takia jouduin vuodeosastolle 29+0 vkoilla ja 32+0 pääsin pois. Nyt vuodelepo vielä voimassa muutaman päivän :). Sen jälkeen saa liikkua oman voinnin mukaan.
Vaikea välillä käsittää edelleen, että siellä masussa on tosiaan kaksi vauvaa :D vaikka ihan viimeisillään tässä ollaan.
Angelique oletko sinä jo niiiiiiin pitkällä?? Millon sulla on rakenneultra?

Tasan puoliväli tänään! Rakenneultra oli tällä viikolla. Kaikki hyvin! Pienen pieniä kyllä olivat, toinen vastasi viikkoja,toinen oli pienempi, mutta lääkäri ei ollut huolissaan. :)

Minulla ei ollut laisinkaan etovaa oloa alkuraskaudessa. Liitoskivut alkoi aikaisin, ne tunnistin jo edellisestä raskaudesta. Epämääräistä verenvuotoa oli, meni ohi itsestään ja levolla. Harjoitussupistuksia tulee selällään ollessa, eivät ole kipeitä, mutta tunnen, kun kohtu kovettuu. Eivät onneksi ole tehneet mitään kohdunsuulle (en kyllä ole uskaltanut selällään ollakaan), kohdunsuu ultrattiin vihdoin ja viimein ja oli liki 7cm! :D epäidenttiset ovat, tyttö ja poika <3 Itse olen omasta kehosta huomannut, että voin paremmin, jos liikun päivällä paljon. Jos jään makaamaan esim. sohvalle, niin kroppa tuntuu kamalan kankealle ja liitoskivut pahenee O.o

Meillä myös ennestään kaksi lasta, 8,5v ja liki 3v :)

Tervetuloa minunkin puolestani Henriikka. Mulla menossa neljäs raskaus ja vk 32+3. Huonovointisuutta oli noin viikolle 15 asti, mutta en oksentanut, yökkäilin vain. Kovista päänsäryistä kärsin minä myös. Vähän väliä piti syödä jotakin tai huonovointosuus kävi sietämättömäksi. Väsymys oli myös kova.

Saikulle jäin rv24 lantiovaivojen takia ja sitten varhennetulle äitiyslomalle 50pv ennen la.

Ai niin, sitä piti kysyä, että millaisia painoarvioita teidän kaksoset on saaneet rakenneultrassa? Onko kaksoset yleensä pienempiä, kuin yksin kohdussa asustavat? Vaikka lääkäri sanoikin kaiken olevan ihan ok, niin silti jäi vähän vaivaamaan, kun onnistuin näytöltä katsomaan, että B vastasi viikkoa pienempää, vaikka painoeroa ei ollutkaan kuin n.30g. Onko pojilla ja tytöillä ollut eroja? Meillä tämä pienempi on nimenomaan tyttö, poika vastasi viikkoja. Np-ultrassa kokoero oli 1mm pituudessa.

Olen ymmärtänyt että painoerot alkavat tulla vasta rakenneultran jälkeen. Ja että kaksosten koka jää yleensä "jälkeen" vasta sen jälkeen. Mutta toki henkilökohtaisia eroja voi olla. Meidän tytöt vastasivat yksösen kokoa mutta niin tekivät myös kun syntyivät. Ellei lääkäri sanonit mitään niin ei varmaan ole aihetta huoleen! :)

Mietin sitäkin, että harvemmin kaksi sikiötä yksösraskauksissakaan on saman kokoisia. Että vaikuttaako geenit ja sukupuoli jne.? Katoin just edellisten muksujen painoarvioita, molemmilla ollu rakenne uä 20+4, tyttö ollu 380g ja poika 400g.

Muoks. Nyt oli siis rakenneultra melkein viikkoa aiemmin.

Takaisin