Onko muita 40+ iltatähden yrittäjiä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hei123
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin hakemassa kolmannen rokotteen uudenvuodenpäivänä, kun saatiin peruutusaika. Tajusin vasta siinä rokotuksen jälkeen odottaessani että saa lähteä, että vaikuttaakohan rokotus Alkion kiinnittymiseen, jos olisi käynyt niin hyvä tuuri, että munasolu olisi hedelmöittynyt. Nornaalistihan kehon immuunipuolustus hiukan hellittää noin viikko ovulaatiosta, jotta keho ei hylkisi mahdollista alkioita. Rokotus kai juuri päinvastoin aktivoi imnuunipuolustusta. Mulla oli rokotuspäivänä dpo4. Tänään menossa dpo 9 eikä tuntemuksia suuntaan tai toiseen. En tiedä viitsinkö edes testata ennen odotettua vuotopäivää. Tuntuu, että hukkaan menee nykyään testaukset enkä olekaan pariin kuukauteen testaillut.

Mä kävin hakemassa kolmannen rokotteen kaksi päivää sitten ja se nostattikin pienen lämmön (37,5).

Täällä kp6, joten ovis osunnee ensi viikonloppuun. Ennen joulua olin flunssassa ja nyt vielä tämä pieni lämpöily rokotteesta, en ole kovin optimistinen tärpin suhteen tässä kierrossa. :No Evil Monkey:

Kolmas rokote täälläkin saatu, ei ole tullut niistä onneksi mitään oireita. Seuraava siirto lähenee ensi viikon lopulla. Nyt sitä lääkäri vähän aikaisti kun pohti miksi edelliset kolme eivät ole jatkaneet kiinnittymisyrityksistä huolimatta.

Kolmas rokote täälläkin saatu, ei ole tullut niistä onneksi mitään oireita. Seuraava siirto lähenee ensi viikon lopulla. Nyt sitä lääkäri vähän aikaisti kun pohti miksi edelliset kolme eivät ole jatkaneet kiinnittymisyrityksistä huolimatta.
Onko sulla muuten tehty ERA testi? Sillä tarkastetaan ulkomaisessa laboratoriossa Alkion optimaalisin kiinnittymishetki, ja siirto tehdään sen mukaan. Ei mitään mutuilua. Minulla tehtiin se heti ekan tuoresiirron jälkeen, joka jäi tuloksettomaksi ja kun pakkaseen oltiin saatu ekassa ivf:ssä vain muutama alkio. Heti seuraavassa siirrossa ERA:n jälkeen (mikä tosiaan osoitti optimaalisimman siirtoajankohdan olevan minulla tavanomaisesta poikkeava), tärppäsi eka PAS, ja tuhisee tuossa vieressä. :smiling face with heart-eyes: Säästyi siis jopa niitä kallisarvoisia alkioita ja tosiaan vain 1 ivf oli tarvetta tehdä.

Edelliseen vielä lisäyksenä, että jos pikkukakkonen toiveissa ja pakkasesta jo puolet jäljellä olevista alkioista köytetty, niin minä ehdottomasti itse tekisin tuossa välissä ERA:n. Toki se vie yhden kierron, vaatii koepalan kohdusta ja maksaa toista tonnia, mutta kyllähän se kannattaa, jos sillä saa alkion kiinnittymään ja raskauden alulle. Ei tarvetta uudelle ”munasolujen kalasteluyritykselle” jos siihen enää iän ja kustannusten puolesta muutoinkaan lähtisi. Onnea yritykseen!

Edelliseen vielä lisäyksenä, että jos pikkukakkonen toiveissa ja pakkasesta jo puolet jäljellä olevista alkioista köytetty, niin minä ehdottomasti itse tekisin tuossa välissä ERA:n. Toki se vie yhden kierron, vaatii koepalan kohdusta ja maksaa toista tonnia, mutta kyllähän se kannattaa, jos sillä saa alkion kiinnittymään ja raskauden alulle. Ei tarvetta uudelle ”munasolujen kalasteluyritykselle” jos siihen enää iän ja kustannusten puolesta muutoinkaan lähtisi. Onnea yritykseen!
On tehty ERA ja siitä löytyikin poikkeavuus. Sen jälkeen heti seuraava siirto nappasikin kiinni.

Jälkiviisaana mietin et olisipa meillekin tehty se heti ekan epäonnistuneen siirron jälkeen. En silloin itsekään tiennyt koko testistä

Joo, tulokset ERA:n jälkeen taitaa olla yleensä hyviä. Jos teillä 4 blastoa jäljellä, niin olisiko alkiodiagnostiikasta apua? Siinä toki omat riskinsä, mutta voisi kertoa, mikä alkioissa vikana.

Heippa, odotan toista lastani saapuvaksi keväällä 2022. Molemmat lapset ovat tärpänneet luomusti ja ensimmäisellä yritykskerralla olen siis raskaustunut 42v ja 44v. Molemmista raskauksista otettu nipt testit jotka ovat olleet normaalit.

en tiedä mistä johtuu minulla korkea hedelmällisyys ja raskautuminen ollut helppoa ? En tiedä johtuuko geeneistä , puhdas ruokavalio, lisäravinteet ym. Luonnonmukainen elämä. Lääkärin mukaan vaihdevuosia ei ole näköpiirissä ja tietty raskaudet ym. Imetys viivästyttää myös niitä.

Tsemppiä kaikille jotka yrittävät raskautta ❤️ Aina on toivoa

Mahtavaa @Kettuska kiva kuulla näitäkin tarinoita!! Varmasti geeneillä on paljon tekemistä myös näissä asioissa.
@Marcipa enpä tiennytkään tuollaisesta että immuunipuolustus laskee viikko oviksen jälkeen. Aina oppii uutta :thumbs-up: saapa nähdä miten akalle käy kolmannen piikin jälkeen. Harmi jos menee hukkaan letrot

Täällä kp1 kaksi päivää etuajassa. En tiedä oliko rokotuksella vaikutusta vai millä. En kyllä tikuttanut ovulaatiota, mutta tunnistin ihan selvästi limoista ja kivusta.

Heippa, odotan toista lastani saapuvaksi keväällä 2022. Molemmat lapset ovat tärpänneet luomusti ja ensimmäisellä yritykskerralla olen siis raskaustunut 42v ja 44v. Molemmista raskauksista otettu nipt testit jotka ovat olleet normaalit.

en tiedä mistä johtuu minulla korkea hedelmällisyys ja raskautuminen ollut helppoa ? En tiedä johtuuko geeneistä , puhdas ruokavalio, lisäravinteet ym. Luonnonmukainen elämä. Lääkärin mukaan vaihdevuosia ei ole näköpiirissä ja tietty raskaudet ym. Imetys viivästyttää myös niitä.

Tsemppiä kaikille jotka yrittävät raskautta ❤️ Aina on toivoa
Onnea pienistä! Mielenkiinnosta kyselen, onko esim AMH arvosl testattu ja kertoo korkeasta munasolureservistä?

Minulla se oli tosi alhainen kun 40 v lähdin hoitoihin eikä muutamakaan eri lääkäri antanut mitään toivoa. Tulin kuitenkin tosi pian raskaaksi hoidoissa. Luomuna en ole ikinä yrittänyt raskautua missään parisuhteissa ja havahduin lapsenkaipuuseen vasta 40 v jolla hetkellä en ollut parisuhteessa. :smiling-eyes: Nyt pakkasessa vielä jokin alkio, mutta yhtäkkiä alkoi mietityttämään riskit raskaudessa, jolloin olisin tod näk n 43 v. Siis en tarkoita Alkion laatua (nuorempana pakastettu ja NIPT edellisessä/ekassakin raskaudessa tehty ja super vauva syntyi :smiling-eyes:) vaan ihan sitä, että miten kroppa kestää raskauden esim 42-43 v? Onhan näitä paljonkin tässä iässä synnyttäneitä, mutta onko lääkärit teille olleet huolissaan äidin iän vaikutuksesta raskaudessa?

Täällä kp1 kaksi päivää etuajassa. En tiedä oliko rokotuksella vaikutusta vai millä. En kyllä tikuttanut ovulaatiota, mutta tunnistin ihan selvästi limoista ja kivusta.

Siis hyvin paljon mahdollista että rokote vaikuttaa tuohon. Minullakin tosiaan yli viikolla aikaistui menkat rokotteesta. Ja löytyyhän tuolta Googlesta jonkun verran jopa suomeksi tietoa kuukautishäiriöistä, ei juurikaan kuitenkaan tutkimustietoa kuten muualta maailmalta.
Ylipäänsä hedelmällisyyteen liittyvää dataa ei ole olemassa, tuo on Modernan pakkausseloste Fimean sivuilta.
Mutta eiköhän sitäkin kohta ala olemaan kun näiden rokotusten keskellä on eletty jo vuoden ajan ja raskauksia ja synnytyksiä ollut.

upload_2022-1-11_8-16-18.png

Siis en tarkoita Alkion laatua (nuorempana pakastettu ja NIPT edellisessä/ekassakin raskaudessa tehty ja super vauva syntyi :smiling-eyes:) vaan ihan sitä, että miten kroppa kestää raskauden esim 42-43 v? Onhan näitä paljonkin tässä iässä synnyttäneitä, mutta onko lääkärit teille olleet huolissaan äidin iän vaikutuksesta raskaudessa?
Jos vaihdevuodet eivät ole alkaneet, ei äidin ikä vaikuta muuten kuin alkioiden laadun suhteen. Jos vaihdevuodet ovat jo alkaneet, silloin tarvitsee hormonaalista tukea, mutta toisaalta maailmalla on sekin nähty, että luovutussolujen ja hormonaalisen tuen avulla voi saada lapsen vaikka seitsemänkymppisenä, kun vaihdevuodet ovat pitkällä takanapäinkin.

Ymmärtääkseni ainoat iän tuomat huolet nelikymppisten raskauksissa ovat vain nuo alkion laatuun liittyvät ongelmat, ja siksi seuloissa tulee iän vuoksi helpommin lähete sikiön tarkempaan syynäykseen. Muuten ei iän vuoksi saa enempiä tutkimuksia.

Diabetestaipumus on sitä vahvempi, mitä vanhemmaksi elää, eli jos tuo taipumus on, niin vanhemmalla odottajalla se tuppaa ylittämään radidiagnoosin rajan, kun se nuorempana olisi vielä jäänyt rajan alle. Mutta jos testissä ei raja ylity, ei tälläkään ole merkitystä. Ja jos raja ylittyy, on silloin ihan normaalissa seurannassa, ihan samalla tavalla kuin nuoremmatkin. Tämäkään ei tule tyhjästä, vaan taipumus diabeteksen saamiseen pitää olla olemassa, kaikilla ei ole.

Ikä sinänsä ei ole syy olla huolissaan, toki vanhempi ihminen on elämänsä aikana keskimäärin kerennyt sairastumaan ja saada enemmän kolhuja kuin nuorempi, ja nuo sitten voivat vaikuttaa jotenkin. Jos olet perusterve, ei raskaudessa ole odotettavissa sen enempää ongelmia kuin nuoremmilla perusterveilläkään.

@MarchDream mikä sulla oli AMH kun lähdit hoitoihin?

En myöskään näe että päälle 40v itse raskausaika olisi mitenkään rankkaa. Tietenkin sekin riippuu geeneistä ja elämäntavoista. Monet on kehoissaan jopa paremmassa kunnossa kun pahimpaan biletysaikaan kaksikymppisenä, kun ymmärretään jo syödä terveellisesti ja liikkua. Solut ne jotka enemmän aiheuttaa huolta kun itse keho. Joka minullakin kyllä on nyt paremmassa kuosissa kun nuorempana vaikka ruttuja naamassa onkin enemmän :tears:

Onnea pienistä! Mielenkiinnosta kyselen, onko esim AMH arvosl testattu ja kertoo korkeasta munasolureservistä?

Minulla se oli tosi alhainen kun 40 v lähdin hoitoihin eikä muutamakaan eri lääkäri antanut mitään toivoa. Tulin kuitenkin tosi pian raskaaksi hoidoissa. Luomuna en ole ikinä yrittänyt raskautua missään parisuhteissa ja havahduin lapsenkaipuuseen vasta 40 v jolla hetkellä en ollut parisuhteessa. :smiling-eyes: Nyt pakkasessa vielä jokin alkio, mutta yhtäkkiä alkoi mietityttämään riskit raskaudessa, jolloin olisin tod näk n 43 v. Siis en tarkoita Alkion laatua (nuorempana pakastettu ja NIPT edellisessä/ekassakin raskaudessa tehty ja super vauva syntyi :smiling-eyes:) vaan ihan sitä, että miten kroppa kestää raskauden esim 42-43 v? Onhan näitä paljonkin tässä iässä synnyttäneitä, mutta onko lääkärit teille olleet huolissaan äidin iän vaikutuksesta raskaudessa?
Olen synnyttänyt 45-vuotiaana, en ole perusterve, mutta ikä (eikä perussairaudet) aiheuttaneet tarvetta lisäseurannalle neuvolassa eikä riskit olleet sen suuremman kuin nuorenakaan. Sokerit olivat jopa paremmat kuin aiemmissa raskauksissa, ei diabetesta missään vaiheessa, vaikka on sukurasite.

Viimeisin raskaus oli yhtä helppo tai vaikea kuin aiemmat. Lisäseurantaa aiheutti vauvan suuri koko ja tarjontavirhe, eivät liittyneet äidin ikään. Lopulta kuopus oli kuitenkin sarjan pienin syntyessään, silti ihan keskivertovauvan kokoinen.

Ainoa ero tässä viimeisessä raskaudessa verrattuna aiempiin oli palautumisen hitaus. Nuorena se osuus oli selvästi helpompi, mutta toisaalta aiemmat olivat alatiesynnytyksiä ja viimeisin leikkaus tarjontavirheen (ei äidin iän) vuoksi.

Tuosta palautumisesta. En elävässä elämässä tunne ketään, joka olisi synnyttänyt vanhempana kuin minä (43 v), ja toisaalta kaikki, joiden kanssa olen ollut heti synnytyksen jälkeen tekemisissä, ovat ihmetelleet nopeaa palautumistani. Minä siis pinkaisin juoksemaan 3 pöivää kuopuksen synnytyksen jälkeen kun esikoinen katosi näköpiiristä, enkä edes tajunnut ettei niin saa tehdä ennen kuin kaverini kiljaisi, että pysähdy, hän menee esikoiseni perään, että eihän minun pitäisi näin pian synnytyksen jälkeen juosta ollenkaan. Ei se edes tuntunut mitenkään erikoiselta, päin vastoin oli hyvä fiilis kun taas pääsi liikkumaan. Lukuunottamatta jälkivuotoa, olo oli jo 3 päivän kuluttua synnytyksestä ihan normaali ja hyvä.

Sanoisin että tämäkin on ihan yksilöllinen juttu, eikä iänkään perusteella pysty ennustamaan miten käy.

@Finess: mulla oli AMH lähellä nollaa, ihan lost case. :tears: Mutta ihmeitä tapahtui. :smiling face with heart-eyes::red-heart:

Raskausaika meni todella hyvin eikä mitään radeja tms (olen muutenkin pitänyt aina terveydestä hyvää huolta, hoikka, liikun jne) tai muitakaan vaivoja eikä edes pahoinvointia, mutta mulla autoimmuunisairaus joka vaaraksi raskauden aikana sekä äidille että lapselle. Sekään ei aiheuttanut kyllä mitään ongelmia ja minun tilani raskauden jälkeen jopa parempi kuin ennen raskautta. Koska kaikki on mennyt niin ihanasti ja tosiaan vielä alkio pakkasessa niin kyllä mietityttää, pitäisikö se kokeilla vielä siirtää. Synnytystapa oli sektio joten siksi pitää odottaa kunnes vauva vuoden. Mutta kun kaikki mennyt kuin unelmassa tai sadussa, niin kyllä jännittää mitä kauheaa voisi seuraavaksi käydä ja ekana tulee mieleen kohonneet riskit raskaudessa iän takia. Kiitokset kaikille vastauksista. Huojentavaa kuulla, että ikä itsessään ei niin iso riski kuin pelkäsin, mutta ei tämä varsinaisesti vauvakuumetta helpota. Toki mietittävä sekin, että hankin tämän esikoiseni yksin ”itsellisenä” ja niin olisi toisenkin laita. Mutta se ei niin huoleta, koska ainakin henkistä tukea läheltä löytyy omilta vanhemmilta (ja toki ihan konkreettistakin, mutta kyllähän hekin ikääntyvät niin ei voi välttämättä vuosiksi luottaa tähän valtavaan hoitoapuun mitä nyt saanut) ja myös taloudellinen tilanne sen verran hyvä, että ei siit ä lisähuolta.

Minulla ainoa välillä esiintuleva huoli iän suhteen on se, kuinka vanhaksi lapset ehtivät ennen kuin kuolen. Toki jokainen ajattelee olevansa juuri se, joka elää ainakin 80-vuotiaaksi, mutta osa ihmisistä kuolee jo 60 vuotiaana -- tai dementoituu. Kuopukseni syntyi ollessani 43, eli ollessani 60 hän on 17-vuotias. Aika pieni vielä. :side_tear:

Minulla ainoa välillä esiintuleva huoli iän suhteen on se, kuinka vanhaksi lapset ehtivät ennen kuin kuolen. Toki jokainen ajattelee olevansa juuri se, joka elää ainakin 80-vuotiaaksi, mutta osa ihmisistä kuolee jo 60 vuotiaana -- tai dementoituu. Kuopukseni syntyi ollessani 43, eli ollessani 60 hän on 17-vuotias. Aika pieni vielä. :side_tear:
Mä en jotenkin osaa pelätä tuota ikää lapsen kannalta. Meillä suvussa sekö tosi pitkä-ikäisiä (useimmat ”lähivanhukset” eläneet hyvässä kunnossa +-90 vuotiaiksi ja toisaalta parissa polvessa ”väärin koivun kautta” sukulaisia, jotka kuolleet täysin yllättäen 3-kymppisenä ja siinä on pienet jääneet äidittömiksi. :loudlycrying: Eli elämästä kun ei voi tietää. Mutta onhan tuo validi asia ja jos itsellä jäisi pieni yksin, niin melkein toivon, että hänellä olisi siinä tilanteessa täyssisarus, jos muutoin olisi täysorpo… :Two-hearts: Uskon ja toivon, että siinä tilanteessa myös mun (pikku)sisko ottaisi roolia lapsen/lasten elämässä. Vaikeita kysymyksiä..

Mutta onhan tuo validi asia ja jos itsellä jäisi pieni yksin, niin melkein toivon, että hänellä olisi siinä tilanteessa täyssisarus, jos muutoin olisi täysorpo… :Two-hearts: Uskon ja toivon, että siinä tilanteessa myös mun (pikku)sisko ottaisi roolia lapsen/lasten elämässä. Vaikeita kysymyksiä..
Ajattelen ihan täsmälleen samalla tavalla, tämä on yksi tärkeimmistä syistä miksi halusin toisen lapsen. Heillä on sitten ainakin toisensa. Tosin eipä kaikilla sisaruksillakaan kestä välit, mutta aina voi yrittää.

Takaisin