Onko muita 40+ iltatähden yrittäjiä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hei123
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
"Good for you"..?
Anteeksi, en tosiaankaan yrittänyt päteä tai pistää paremmaksi. Vaan ihan vilpittömästi olin hämmästynyt, että näinkö erilaisia onnistumistodennäköisyyksiä annetaan suunnilleen saman ikäisille ihmisille samasta hoitomuodosta. Enhän tiennyt taustoistasi, kun kommentoin.

Meidän saamamme prosentit eivät välttämättä ole mitenkään ristiriidassa:

Yritin tuossa ylhäällä selventää, että saamamme prosenttiosuudet eivät koskeneet samaa asiaa eli eivät mitenkään ole vertailukelpoiset.

Minä en koskaan saanut (tai edes kysynyt) lääkäreiltä onnistumisprosenttia alkionsiirron osalta. Saamani arvio koski hoitojen onnistumista kokonaisuudessa: eli kuinka todennäköisesti saataisiin edes 1) yksi munasolu, 2) mikä hedelmöittyisi, 3) kasvaisi blastoksi 4) kiinnittyisi kohtuun ja 5) tuottaisi läpikäydyn raskauden tuloksena elävän lapsen.
Eli minun saamani todennäköisyys koski vaiheita 1-5 ja sinun saama todennäköisyys koski alkion siirron, kiinnittymisen ja läpiviedyn raskauden vaiheita 4-5.

Totta kai jos biologisen prosessin vaiheet 1-3 on jo onnistuneesti saavutettu, mitä tietysti alkion siirto edellyttää, niin vaiheiden 4-5 onnistumisprosentti on - tietysti- paljon suurempi kuin vaiheiden 1-5. Kyse on puhtaasta biologiasta.

Kannattaa siis mainita noissa prosenteissa aina se, ovatko ne arvioitu siitä, että mitään hoitoja ei käytetä, vai siitä, että kaikki keinot ovat käytössä ja onko jotain muuta taustatietoa, esim. munasolut lopussa, tms.
Kyllä. Ensin sain käsityksen siitä viestistä mihin kommentoin, että 3% oli joku yleinen onnistumistodennäköisyys 40 vuotta täyttäneelle ivf-hoidossa.

Kyllä. Ensin sain käsityksen siitä viestistä mihin kommentoin, että 3% oli joku yleinen onnistumistodennäköisyys 40 vuotta täyttäneelle ivf-hoidossa.
Sanoin tuolla alussa, että kyse oli lääkärin minulle antamasta (minua koskevasta) arviosta perustuen mm AMH-arvooni mikä lähes 0. Ja lisäksi arvio koski koko biologista prosessia eikä alkuon siirtoa. Alkion siirron osalta en saanut arviota, mutta sen osaltahan onnistumis% ERA-testin jälkeen on voinut ola huomattavan korkea, ehkä yli 50 %, kunhan munasolu oli saatu, hedelmöitetty ja alkanut jakaantumaan, ja optimaalisin siirtohetki ERA-lla ulkomaisessa laboratoriossa analysoitu. Mutta kuten sanottu, tästä arviosta ei ikinä keskusteltu.

Sanoin tuolla alussa, että kyse oli lääkärin minulle antamasta (minua koskevasta) arviosta perustuen mm AMH-arvooni mikä lähes 0. Ja lisäksi arvio koski koko biologista prosessia eikä alkuon siirtoa. Alkion siirron osalta en saanut arviota, mutta sen osaltahan onnistumis% ERA-testin jälkeen on voinut ola huomattavan korkea, ehkä yli 50 %, kunhan munasolu oli saatu, hedelmöitetty ja alkanut jakaantumaan, ja optimaalisin siirtohetki ERA-lla ulkomaisessa laboratoriossa analysoitu. Mutta kuten sanottu, tästä arviosta ei ikinä keskusteltu.
Tässä et sanonut ja tähän kommentoin alunperin, koska en tiennyt tilanteesi erityispiirteitä:

"Minulle useampikin lapsettomuuslääkäri sanoi 40v ollessani, että todennäköisyyteni tulla raskaaksi 40v raskaimmilla lapsettomuushoidoilla (ivf) on 3% luokkaa. Eli kyllä se raskautuminen valitettavasti vuosien lisääntyessä on kuin neulaa etsisi heinäsuovasta. Mutta eihän noista prosenteista kannata välttämättä lannistua. "

Myöhemmin toki selvensit tilannettasi ja tuon prosentin taustoja.

Tässä et sanonut ja tähän kommentoin alunperin, koska en tiennyt tilanteesi erityispiirteitä:

"Minulle useampikin lapsettomuuslääkäri sanoi 40v ollessani, että todennäköisyyteni tulla raskaaksi 40v raskaimmilla lapsettomuushoidoilla (ivf) on 3% luokkaa. Eli kyllä se raskautuminen valitettavasti vuosien lisääntyessä on kuin neulaa etsisi heinäsuovasta. Mutta eihän noista prosenteista kannata välttämättä lannistua. "

Myöhemmin toki selvensit tilannettasi ja tuon prosentin taustoja.

No turha tätä on jankata, mutta tuossahan nimenomaan kirjoitan, että ”minulle sanottiin” ja minun ”todennäkösyyteni” (muoto possessiivisuffiksi) …

En ole ajatellutkaan, että lääkärit antaisivat geneerisiä ikään perustuvia prosentuaalisia yleistyksiä ivf-hoitojen onnistumisen todennäköisyydestä, koska lähtökohdat ovat niin erilaiset (AMH, PCOS, ERA, male factor, jne, jne, jne…)

No mitään vakavaahan ei ole nyt tapahtunut luetun ymmärtämisen suhteen kenenkään kohdalla onneksi. Minäkin aina "oikoluen" asioita ja tulkitsen nopeasti ja saatan kysellä asioita joista onkin jo kerrottu, sitten kun luen tarkemmin saatan huomata yksityiskohdat :tears:

No mitään vakavaahan ei ole nyt tapahtunut luetun ymmärtämisen suhteen kenenkään kohdalla onneksi. Minäkin aina "oikoluen" asioita ja tulkitsen nopeasti ja saatan kysellä asioita joista onkin jo kerrottu, sitten kun luen tarkemmin saatan huomata yksityiskohdat :tears:
Just näin ja hyviä munasoluja täällä toivotaan kaikille raskautumisesta vielä haaveileville! :Two-hearts::folded:

Juu ei vakavaa. Ärsyynnyin vaan siitä "Good for you" letkautuksesta alunperin, koska en tosiaankaan tarkoittanut mitään pahaa, vaan aidosti hämmästelin asiaa.
Siirryn eteenpäin.

Viimeisin raskautumisyritykseni alkoi, kun olin 42-vuotias. Yli 40-vuotiaalla keskimäärin mahdollisuus on 6%. En käynyt tutkimuksissa enkä hoidoissa, vaan ajattelin, että prosentit eivät ole nollassa, niin kannattaa yrittää. Kannatti. Onnistuimme. Kiitos hyvästä arpaonnesta geenilotossa.

Nyt kävin gynekologilla, kun 50 vuotta on täynnä ja toivoin, että en enää tarvitsisi ehkäisyä. Keskimäärin ikäiseni riski tai mahdollisuus tulla raskaaksi on 1%. Koska vieläkin on mahdollisuus ja geenit ovat yhä samat, en vielä lopeta ehkäisyä.

Tällä tahdon sanoa, että niin kauan kun on kuukautiset (ja vähän sen jälkeenkin ) on mahdollista. Jos vielä se viimeisin vauva puuttuu, niin toivoa on.

Eikä näissä asioissa voi mitään ansioita itselleen ottaa. Niin paljon on tuurista kiinni.

Ultrassa taas käyty. Tällä kertaa tehtiin kohdun huuhtelu suolaliuoksella, minkä pitäisi aktivoida solukkoa. Lääkitykseen lisättiin aspiriini lisäämään verenkiertoa kohdun seinämiin. Näillä eväillä sitten seuraavaan siirtoon ensi viikolla.

Noista prosenteista vielä, itselleni tuli ihan puskista kuinka pienet onnistumisprosentit hoidoillakaan on. Olin jotenkin kuvitellut, että niillä nyt tottakai tärppää sitten heti...tämä toki ilman sen syvempää asiaan perehtymistä.

Oma sarjani:
- inssit 2kpl 0%
- ivf 0% (kolme 3-päiväistä, kolme blastoa)
- lahjasolut tähän mennessä 14% (7 siirtoa, 1 lapsi)

Varsinkin tämä lahjasolujen (epä)onnistumis% on kyllä ollut järkytys...

Luin juuri lehtijutun jossa Laura Malmivaara sanoi että raskaus tuli mieluisana yllätyksenä hänelle ja miehelleen ja tiedostaa ettei raskaus ole tässä iässä itsestäänselvyys. Niinhän se Krista Kiurukin taisi sanoa, että hänen raskautensa on luonnon ihme.:red-heart: Että älkää heittäkö kirvestä kaivoon kuten minä jo tein :smiling-eyes:

Miten täällä menee? Onko kenelläkään piinapäivät menossa? Itse tipahdin jo uuteen kiertoon.

Onko @_kirahvi sulla ollut jo siirto? Toivottavasti kaikki meni hyvin :folded: Onko teillä siis molemmat sukusolut lahjasoluja?

Täytyy pieni pessimistipera olkapäällä sanoa näistä Malmivaara ja Kiurun "ihmeistä" että ihan luomuihmeisiin on vaikea uskoa heidän osaltaan, ihmehän se on myös jos onnistuu raskautumaan hoitojenkin avulla, ja sekin on kaikkea muuta kun itsestäänselvyys.:Grinning Face With Smiling Eyes: Oma gynekin jopa antoi mielipiteensä tästä kun asiasta keskusteltiin.

Miten täällä menee? Onko kenelläkään piinapäivät menossa? Itse tipahdin jo uuteen kiertoon.

Onko @_kirahvi sulla ollut jo siirto? Toivottavasti kaikki meni hyvin :folded: Onko teillä siis molemmat sukusolut lahjasoluja?

Täytyy pieni pessimistipera olkapäällä sanoa näistä Malmivaara ja Kiurun "ihmeistä" että ihan luomuihmeisiin on vaikea uskoa heidän osaltaan, ihmehän se on myös jos onnistuu raskautumaan hoitojenkin avulla, ja sekin on kaikkea muuta kun itsestäänselvyys.:Grinning Face With Smiling Eyes: Oma gynekin jopa antoi mielipiteensä tästä kun asiasta keskusteltiin.
Olet kyllä niin oikeassa. Ehkä he eivät vain julkisesti kerro jos ovat käyttäneet hoitoja, niin sitten voi jäädä väärä käsitys koko raskautumisen ihmeestä. Itse mielenkiinnosta odotan milloin seuraava mummovuoto alkaa, toivottavasti ei yhtä lyhyt kierto olisi kuin nyt oli.

Kyllä luomuihmeitä tapahtuu. Oma raskauteni alkoi ilman hoitoja tai tutkimuksia tosin jo 45-vuotiaana, mutta viimeisimmän gynekologikäynnin perusteella se yhä olisi mahdollista. Meidän suvussa on aiemminkin ollut myöhäisiä synnyttäjiä eikä siihen aikaan ollut hoitoja keksityykään.

Mielenkiinnosta, onko muut kokeillut sitä lisäravinnetta NAC? Millaisia vaikutuksia? Minähän kiirehdin heti ostamaan sitä kun joku suositteli. Söin sitä ennen viime kiertoa, joka sitten aikaistui. Nyt en uskalla syödä sitä lisäravinnetta enää. Vaikka en tiedäkään pystyikö se aikaistamaan kiertoa, mutta hassu yhteensattuma vaan. Tämä kaikki siis ennen, kuin päätin lopettaa raskautumisen yrittämisen. Tosin jos tosiaan premenopaussi nyt alkamassa, niin helpotti että sain laitettua asialle päätöksen ja sain mielenrauhan vauvakuumeesta ennen sitä.

Njaa, en ole kuullutkaan. Mitäs tuo on? Luulin olevani tietopankki kaiken lisääntymiseen viittaavien lisäravinteiden osalta :rolling: googleen siis...

No mut hei tämäpä mielenkiintoista! #NAC ..
Meidät aikanaan luokiteltiin selittämättömiksi.. Joten taidanpa tämän ottaa myös kokeiluun

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34592079/
Outlook: NAC can be an effective adjuvant in PCOS related and unexplained female infertility. The effect could be more profound in women with high BMI, insulin resistance, and oxidative stress.

ja
https://babysteps.ie/can-nac-aid-your-fertility/

ja
https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(04)01904-1/fulltext

Myös miehille
https://www.hyvinvoinnin.fi/blogs/ravitsemus/n-asetyylikysteiinin-eli-nac-n-terveyshyodyt

Muokattu viimeksi:
No mut hei tämäpä mielenkiintoista! #NAC ..
Meidät aikanaan luokiteltiin selittämättömiksi.. Joten taidanpa tämän ottaa myös kokeiluun

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34592079/
Outlook: NAC can be an effective adjuvant in PCOS related and unexplained female infertility. The effect could be more profound in women with high BMI, insulin resistance, and oxidative stress.

ja
https://babysteps.ie/can-nac-aid-your-fertility/

ja
https://www.fertstert.org/article/S0015-0282(04)01904-1/fulltext

Myös miehille
https://www.hyvinvoinnin.fi/blogs/ravitsemus/n-asetyylikysteiinin-eli-nac-n-terveyshyodyt
Kerrohan sitten miten vaikuttaa kiertoon. Nyt kun en ole tässä kierrossa NACia ottanut, tilanne ehkä vähän rauhallisempi ja ovulaatio todennäköisesti myöhemmin. Tosin en enää ole sitä bongaillut tikkujen kanssa, mutta tuntemusten perusteella näin vaikuttaisi nyt olevan. Tosin eihän se premenopaussi välttämättä myöskään joka kuukausi vielä aikaista kiertoja.

Tämä on kyllä ihan mielenkiintoinen lisäravinne. Löysin myös että jopa toistuviin selittämättömiin keskenmenoihin olisi tästä ollut apua
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18983759/

Mutta joo, ei tuosta nyt isoa lovea lompakkoon tule jos kokeilee. Ja raportoin toki tuleeko mitään muutoksia.

Olet siis päättänyt lopettaa yrittämisen? Miksi? Vai ymmärsinkö väärin?
Itsellä tuo on ihan jatkuva juupas-eipäs taistelu. Ja se että hengailee täällä ei auta asiaan :tears:

Takaisin