"Good for you"..?
Anteeksi, en tosiaankaan yrittänyt päteä tai pistää paremmaksi. Vaan ihan vilpittömästi olin hämmästynyt, että näinkö erilaisia onnistumistodennäköisyyksiä annetaan suunnilleen saman ikäisille ihmisille samasta hoitomuodosta. Enhän tiennyt taustoistasi, kun kommentoin.
Meidän saamamme prosentit eivät välttämättä ole mitenkään ristiriidassa:
Yritin tuossa ylhäällä selventää, että saamamme prosenttiosuudet eivät koskeneet samaa asiaa eli eivät mitenkään ole vertailukelpoiset.
Minä en koskaan saanut (tai edes kysynyt) lääkäreiltä onnistumisprosenttia alkionsiirron osalta. Saamani arvio koski hoitojen onnistumista kokonaisuudessa: eli kuinka todennäköisesti saataisiin edes 1) yksi munasolu, 2) mikä hedelmöittyisi, 3) kasvaisi blastoksi 4) kiinnittyisi kohtuun ja 5) tuottaisi läpikäydyn raskauden tuloksena elävän lapsen.
Eli minun saamani todennäköisyys koski vaiheita 1-5 ja sinun saama todennäköisyys koski alkion siirron, kiinnittymisen ja läpiviedyn raskauden vaiheita 4-5.
Totta kai jos biologisen prosessin vaiheet 1-3 on jo onnistuneesti saavutettu, mitä tietysti alkion siirto edellyttää, niin vaiheiden 4-5 onnistumisprosentti on - tietysti- paljon suurempi kuin vaiheiden 1-5. Kyse on puhtaasta biologiasta.