Mullakin on alkaneet jonkinasteiset kipuilut siellä täällä. Liitoskivut ei onneksi oo vielä pahentuneet kamalasti eli jokseenkin normaalivauhtia pystyn vielä kävelemään (en tosin pitkiä matkoja), mutta saa nähdä mitä ihania oireita nää viimeiset 7 viikkoa (HUI!) tuovatkaan tullessaan...Harjoitussupistuksia on aina aika ajoin, niitä oli kyllä tosi vaikea tunnistaa ainakin aluksi. Lisäksi vauva liikkuu paljon ja välillä on hassuissa asennoissa niin että sattuu eikä meinaa päästä makuultaan ylös kun joku pieni jalka siellä painaa sisuskaluja.
Mulla ei oo tullut maitoa vielä, mutta esikoisen kanssa sitä tuli ihan järkyttävät määrät ja imetys sujui alkuharjoittelun jälkeen hyvin. Mutta joku jo sanoikin ettei se maidon määrä välttämättä liity siihen miten imetys onnistuu, koska se riippuu paljon vauvastakin....kai? Mulla on sellainen mielikuva myös.
Ja voihan itselleni käydä niin että tälläkertaa en pystykään syystä tai toisesta imettämään, eli saa nähdä. Stressaminen pahentaa tilannetta, se on vissi.
En myöskään usko että oman äidin kokemukset siirtyvät eteenpäin, koska esim. oma äitini ei pystynyt imettämään ketään meistä neljästä lapsesta eli olin "pullolapsi", mutta sitten taas itseltäni imetys sujui tosi hyvin. Ja musta tuli "ihan hyvä" vaikka söinkin korviketta koko vauva-ajan eli ei stressiä siitä imettämisestä, jos ei onnistu niin pullo on hyvä vaihtoehto :)
Muutenkin tuntuu että kaikkeen luomuun (synnytys ilman kipulääkkeitä, imetys, kestovaippailu tms.) liittyy aina jonkinlainen superäidin leima, ja helposti korostetaan miten mahtavaa on kun kaikki menee luonnollisesti. Yksi ystäväni muistaa aina kehua synnyttäneenstä kaikki kolme lastaan ihan luomuna eli ilman mitään kipulääkkeitä. Ihan hyvä niin, mutta kun se ei kaikilla mene aina niin helposti. Eli vielä kerran: turhat stressit pois ja kukin tekee tavallaan ja omalla painollaan ne asiat kuitenkin menevät :D