Oloja ja oireita

Eilen oli neuvolalääkäri ja vauvan pää kuulemma todella alhaalla..:P..jo nyt. Tänään siis 26+1.
Jos alkaa tuntua alhaalla paineen tuntua niin pitää kuulemma heti varata lääkäriaika.
Onko muilla vastaavaa?

Vatsasta sen verran, että kolmen ensimmäisen kanssa miulla oli tosi pieni vatsa, kohtu kenotti taaksepäin ja aattelin että näin selvitin neljännenkin kanssa, mutta ei! Kohtu on kääntynyt ja vatsa muljahtanut suoraan eteen. Kiloja ei oo tullu ku 1,5 ja nyt viikko 26 menossa, mut vatsa on ympärysmitan mukaan jo sentin isompi ku ennen viime synnytystä!
Pienempi vatta kyllä helpompi! :)
Muita "oireita" ei oo ku hirveät krampit öisin jaloissa. Näin on ollut joka raskaudessa ja parhaaksi oon todennu diesporalin just ennen nukkumaan menoa. Ei se tosiaan kaikkia poista, mutta huomaa jos on jäänyt ottamatta!
Pintaverisuonet on jaloista laajentuneet jämähäkinverkon näkösiksi, mutta rauhottuvat kulma synnytyksen jälkeen, niinkun pienet suoni pullistumatkin! Toivotaan! :cool05

Heippa ! Täällä yks nuori tuleva äiti tartteis vähän neuvoa.

Täällä on kaikki sujunu hyvin ja liikkeet tuntuu ihan normaalisti. Mutta mulla on nyt kaks kertaa tullut sellanen ihan jäätävä kipu joka tuntuu reisissä, vatsassa ja selässä. ( Ensimmäisen kerran tuli reilu viikko sitten ja nyt tuli viime yönä ) Kipu kestää vain hetken noin muutaman minuutin. Osaisko joku kertoo että mistä on kyse, onko ihan normaalia vai pitäiskö huolestua? Kaikki on muuten ollut kyllä ihan normaalisti ja kaikki muuten tuntuu olevan hyvin,
Odotan esikoista ja olen hiukan tietämätön kaikesta :( Äitini kanssa on vähän viileät välit niin ei siltäkään voi kysyä neuvoa.

riialiina ja pikku prinssi 26+0 <3

Riialiina, kuulostaa omasta mielestäni liitoskivuilta, ne ainakin tuntuvat erityisesti juuri reisissä ja vatsassa ja ovat siis täysin normaaleja! Luin joskus jopa 80% naisista kärsivän jossain vaiheessa raskautta liitoskivuista eli voit melko varmasti olla täysin huoletta :) Ota puheeksi vaikka vielä seuraavalla neuvolakerralla, jos kovasti vaivaa :)

Mutta, sen sijaan minullakin olisi kysyttävää! Tuleeko teille jollekkin muulle erityisesti kävellessä todella kova paineentunne vatsan seudulle? Tuntuu siis siltä kuin vauva vetäisi itsensä täysin raajat suoraksi, mutta poikittain (pää selkärankaa kohti ja jalat vatsaa). Ei ole varsinaisesti kivuliasta, mutta tuntuu kyllä todella kummalta. Välillä siihen tunteeseen ei tarvita edes kävelyä, vaan esimerkiksi eilen suihkussa käydessä, kun nostin kädet pestäkseni hiukseni, maha venyi taas ihan muodottamaksi ja paine tuli niin kovaksi, että oli pakko laskea kädet alas.

Ainakin se on selvää, että poikasella tuntuu todellakin olevan ahtaat oltavat mahassa. Lääkärikin sanoi tunnustellessaan vatsaa, että poika suoristaa (poikkeuksellisen pitkiä, eipä yllätys näillä geeneillä ;D) raajojansa juuri mahaa kohti. Meidän pikku joogaaja <3

Olenkin lukenut noista liitoskivuista mutta ei sitä huolestuneena ajattele että voisi olla niinkin yleisestä asiasta kyse :) Neuvolassa kysyn vielä mutta varmasti sanovat samaa.

Tuohon kysymykseesi niin täällä myös välillä tuntuu outo paine mahassa kävellessä ja myös ihan paikalla ollessaan. Yleensä silloin tuntuu myös jonkinlainen liike joten täälläkin varmasti venytellään :)

Mulla on ollut noita harjotussupistuksia jo tovin ja ne tuntuu sellaisilta kiristyksiltä. Joten voisikohan olla kyse niistä?

Onko jollain muulla ruvennut issias vaivaamaan? Mulla välillä tuntuu ku puukolla iskettäs kankkuun. On tosi inhottavaa! Välillä ku kävelee nii tuntuu ku olis vanha mamma ku köpöttelee eteenpäin. :D tätä tarvis jaksaa vielä pari kk, voi sentään...

-Sanuliini & papu 30+0-

Samaa taapertamista täälläkin! Siihen päälle vielä liitoskivut! Koitan kuitenkin kävellä mahdollisimman paljon ja vastapainoksi lepoa. Panadolia ihan äärimmäisessä kivussa, eipä ole tarvinut ottaa kuin kerran. Pari kuukautta tätä vaappumista vielä, vähän kauhistuttaa kun töihinkin pitäisi vielä mennä kuukaudeksi.

Miulla liitoskivut aiheuttaa vielä sen että alaselästä joku liitos jää välillä virhe asentoon ja aiheuttaa salamaniskun jalkaan. Fyssäri laittoi "gine" teipit alaselkään ja se autto! Nyt oon päivittäin istunut ison jumppapallon päällä ja pyöritellyt lantiota, siitä on selkeesti ollut apua! Suosittelen! Auttaa myös noihin issias kipuihin!
Noita varhaisia supistuksia miullakin on paljon, heti kun on liikkeessä. Neuvola vaan kehottaa ottaa rauhallisesti, mutta sitä en osaa, vaikka oikeesti varmaan kannattaisi kun kolmas laps synty 3 vko ajoissa ja sillon oli kanssa hirveesti noita harjoitussupistuksia!
Tukivyötä kyllä suosin, ku paine ei tuu niin alas ja helpottaa liikkumista! :)

Heippa kaikki! Olen vain seuraillut tätä palstaa alkuvuodesta asti mutta nyt kaipaisin vertaistukea joten ajattelin kirjoitella tänne.. Nuori tuleva äiti reilu parikymppinen olen ja tunnen itseni todella masentuneeksi ja olevani yksin raskauteni kanssa. Raskauden ajan masennuksesta löytyy todella vähän tietoa joten toivoisin jos siitä täällä olisi jollakin vaikka aiemmista raskauksista kokemusta tai mikseipä tälläkin hetkellä.. Muutama vuosi sitten sairastin erittäin vakavaa masennusta, joten tuntuu vaikealta tunnustaa tämä ja hakea apua..

Olimme erittäin onnellisia kun saimme tietää olevani raskaana, se oli täysin suunniteltua, mutta siitä huolimatta mieheni alkoi yhtäkkiä parin viikon päästä hylkimään koko ajatusta eikä raskaudestani saanut kertoa kenellekkään..Kun raskaus eteni kuudennelle kuulle alkoi mies pikkuhiljaa hyväksymään asian mutta ei juuri edelleenkään siitä iloitse. Hän käy paljon ulkona kavereidensa kanssa ja purkaa humalassa kiukkuaan minuun, en ole koskaan vihannut vkloppuja näin paljoa.. Tuntuu että olen yhdentekevä hänelle, siksi pelkään sanoa hänelle masennusoireistani. Ajattelee varmasti vain minun keksineen ja että kerjään huomiota ettei hän voisi lähteä ulos yms. Haluaisin olla onnellinen, onhan tämä lapsi maailman ihanin asia, mutta tunnen oloni niin yksinäiseksi ja surulliseksi etten yksinkertaisesti tiedä miten jaksan enää.. Olen kuitenkin ulospäin niin pirteä ja iloinen ja jaksanut esittää kulissia joten läheisetkin loksauttaisivat suunsa mikäli asiasta mainitsisin.. Mieskin ainoastaan on silloin tällöin hermostunut kun en ole minnekkään jaksanut lähteä tai mitään tehdä...

Olen tullut sairaalloisen mustasukkaiseksi miehestäni(jota en toki näytä hänelle) ja mietin vain aina kun hän on kuppilassa että tuleeko enää kotiin ja mitä siellä tekee, ja miten pärjään jos nyt jättääkin minut yksin jne. Toki välillä on hyviä päiviä jolloin olen itsevarma ja onnellinen.

No, tästäkin tuli pitkä teksti vaikka en oikein mitään saanut sanottua... Haluaisin herättää siis keskustelua että ovatko tuntemukseni normaaleja raskausaikana ja kuinka niihin voisin mahdollisesti saada apua ja eniten kunnioitan toisten kokemuksia. Melko kokematon kun olen ensimmäistä odottaessani..

Tunteet moninkertaistuu raskaana ollessa, joten en ihmettele jos sinulla on paha olla. Masennuksesta minulla ei ole kokemusta, mutta loppuraskaudessa alakulo ja yksinäisyys on tuttuja tunteita, vaikka rinnalla on rakastava puoliso. Joinakin päivinä tunneryöpyt ovat valtaisia eikä niitä pysty hallitsemaan. Osa tunteistasi on raskauden monistamia, mutta masennus on vakava asia. Olethan uskaltanut puhua asiasta neuvolassa? Ja miehellesi sinun tulisi uskaltaa sanoa asiasta. Hänestä täytyy löytyä tukea sinulle, vaikka häntäkin varmasti jännittää tuleva elämänmuutos. Onko sinulla äitiä tai ystävää jolle voisit puhua rohkeammin? Ota turvaverkko käyttöön, kaikkea ei tarvitse jaksaa yksin. Tsemppiä, voimaa ja rohkeutta!

Varsinkin alussa kävin kaikki mahdolliset tunteet läpi. Raskaus oli ns vahinko, yllätys, miksi sitä sitten kutsua. Vaikka olimme puhuneet että haluamme lapsia, niin tämä raskaus tuli kuitenkin vahinkona ja itse olisin halunnut odottaa vähän kauemmin (tuntuu todella pahalta sanoa vahinko, mutta totuuden nimissä näin asia on). Olemme toki todella onnellisia ja innoissaan tulevasta vauvasta! Anyway, tunteisiin. Varsinkin alussa (n 4. kuukauteen saakka) oli monta päivää kun vaan makasin sängyssä ja itkin koska tunsin olevani aivan yksin kaikkien oireideni ja ajatuksieni kanssa. Mieheni kysyi monta kertaa että olenko ihan varma että haluan tämän lapsen, kun ajoittain vaikuttaa siltä että tämä on pahinta mitä minulle on sattunut. Rehellisesti sanottuna siinä tunteiden myllerryksessä en osannut antaa hänelle vastausta. Ja tämä sitten pahensi oloani entisestään. En toki voi sanoa että olin oikeasti masentunut, vaikka siltä välillä tuntui. Lopulta kun fyysiset oireet vähenivät ja sain jonkinlaisen otteen normaalista elämänrytmistä niin olokin alkoi piristyä. Mieheni myös "pakotti" mut avautumaan ja kertomaan mitä kaikkea mielessä pyörii. Toki hänelle oli tosi rankkaa kun itkin ettei mun elämässä ole yhtään mitään hyvä ja kaikki on vaan pas... Hän sitten kärsivällisesti luetteli kaikki mulle tärkeät ihmiset jotka välittää musta, kertoi omista tunteistaan uudestaan ja uudestaan, kertoi miten hyvin vauva voi ja jatkoi tätä samaa kunnes rauhoituin. Jotenkin tässä tilassa asioita pitää välillä vääntää rautalangasta. Puhumalla tuntikausia olo on sitten helpottunut, kaikkien hormoonien ja kehon muutoksien aiheuttamien purkausten takia puhuminen on ollut tosi rankkaa ja raskasta, mutta lopuksi olo aina helpottuu.

Olen myös puhunut ihan suoraan kaikki tunteet hyvän ystäväni kanssa, ja hän on ymmärtänyt ja tukenut (hän sai itse juuri lapsen). Luulen, että suurin osa ystävistäsi jotka ovat saaneet vauvan ymmärtävät hyvin mitä koet ja koska tuntevat sinut parhaiten myös osaavat sinua lohduttaa! Yksin ei missään nimessä kannata jäädä tunteittensa ja ajatustensa kanssa. Tässä tilassa olen huomannut että on tosi helppoa tehdä kärpäsestä härkä ja sitten se maailmaa kaatuukin jossakin vaiheessa niskaan ja MIKÄÄÄÄÄÄÄN ei ole hyvin. Toki masennus on ihan eri asia, mutta kuten Alisa tuossa kirjoitti että nyt on se aika ottaa turvaverkko käyttöön ja puhua niiden kanssa jotka sinut ja elämäntilanteesi tuntevat parhaiten. Suosittelen myös että yritätte puhua tulevasta elämänmuutoksesta miehesi kanssa ihan kunnolla ja rehellisesti. Molemmilla on varmasti kaiken maailman ajatuksia ja tunteita jotka askarruttavat mieltä, ja on helpompi ymmärtää toista jos tietää mitä hänen mielessä liikkuu. Paljon jaksamista ja tsemppiä!!!

Huih! Täällä on alettu tuntea ihan hirveitä liitoskipuja!! (ilmeisesti ne on niitä.. ) Sillointällöin tuntuu kuin joku vetäis puukolla jonnekkin tuonne alakertaan. Kipu kestää sen silmänräpäyksen mutta onhan se hirveä tunne! Hyi... Tänä aamuna heräsin niin tuntui ikäviä luukipuja tuossa häpyliitoksella.

Minä en halua rampautua vielä!! Haluan että voin liikkua ja voida normaalisti vielä pari kuukautta ainakin!!

En ole lukenut aikaisempia viestejä kuin muutaman, joten anteeksi jos tähän on tullut jo ns. vastauksia..

Tänään on ollut muutaman tunnin verran menkkakipumaista epämukavuutta vasemmalla puolella etenkin alaselässä.. Onko ihan normaalia kipua vai voiko olla jotain muuta? Olen pahasti neuvolatädin pelottelema ensisynnyttäjä, joten en itse tiedä :D Raskausviikko 33 menossa.

Tumelo, en osaa sanoa kun ei noita kipuja ja särkyjä ole ollut pitkään aikaan.

Kävin toissa päivänä hakemassa yleislääkäriltä luvan lentää takaisin Espanjaan ja mulla jäi mieleen että kun hän kysyi milloin mun harjoitussupistukset alkoivat niin eihän mulla niitä vissiin ole ollut, vai onko!?!? Joskus espanjassa kävelyllä kohtu meni kovaksi vähäksi aikaa, mutta ei mitään sen kummempaa.. Niin miltä ne sitten tuntuu?

Ekaks Tumelolle.. vaikee aina tietää mistä johtuu. Jos ei kuitenkaa mitää vuotoa, vauva liikkuu normaalisti eikä muitakaa oireita ni luultavasti vaan kasvukipuja. Herkästi tietty tsekkauksee jos olo pahenee.. nii ja kantsii kokeilla jos alaselkä/ lantio oikkuilee istua jumppapallon päälle ja tehä siin pientä ympyrää. (Oli muute ihaa jees itellä myös synnytyksen käynnistyttyä kotona joko istuen tai nojaten).
Sitte Sophie.. just sellasia harjotussupistukset onkii. Vatsa pingottuu ja hetken päästä taas rentoutuu. Tulee useilla rasituksessa. Ei sinäänsä kivuliaita mut voi tuntuu epämukavilta. Kaikki ei niitä ees tunne.. niin ja lisäks verraten oikeisiin supistuksiin ei oo säännöllisiä.
Toivottavasti oli jotain apua! :)

Minulla on ollut noita "menkkakipuja" munasarjoissa ja alaselassa varmaan jotain rv20 lahtien ja myos vatsa on mennyt kovaksi ja sitten taas laskeutunut uomiinsa. Tosin mina en tarvitse tuohon edes mitaan rasitusta, vaan ns. harjoitussupistus voi tulla vaikka makaan sohvalla. En oikeastaan osaa olla edes huolissaan, silla olen kuitenkin jo selvinnyt nain pitkalle raskaudessa....

Nyt rv30+6. Huomasin juuri tanaan, etta minusta tulee maitoa (tai jos sita nyt maidoksi voi viela sanoa?) Olen lukenut, etta ns. esimaidosta olisi kyse. Eka huomasin, etta toinen rinta oli jotenkin marka lapikuultavasta nesteesta. Sitten puristin sita hieman ja esiin tuli noin nuppineulan kokoinen maara valkoista nestetta.
Eka reaktio oli "hyi kamala mika toi on" (joo, tosi aidillinen reaktio) ja sitten hetken kuluttua ajattelin jo, etta
JES MINUSTA TULEE MAITOA! :happy093

Ehka tama on merkki siita, ettei minulla tule olemaan ongelmia imetyksen kanssa? Jos tuota esimaitoa tulee niin ei varmaan kannata hankkia mitaan korvikkeita varastoon ennen vauvan syntymaa vai voikohan imetyksessa silti epaonnistua?

Mullakin on tullut välillä esimaitoa pieniä määriä ja sama reaktio alkuun, että hyi kauheeta :) Kiva fiilis kuitenkin, että ainakin jotakin sieltä tulee :) Välillä rinnat ovat olleet todella arat, siis että paitakin tuntuu epämiellyttävältä ja hiertää. Lähtökohtaisesti on mun mielestä parempi ajatella, että maitoa kyllä tulee sitten synnytyksen jälkeen. Uskon, että maitoa tulee helpommin ja todennäköisemmin kun ei panikoi ja stressaa vaan odottelee ihah rauhassa, että kroppa on valmis imettämään. Ja jos ei tuu niin ei tuu, ei se niin kauheeta ole. Me ei varmaan hankita mitään korvikkeita varta vasten kaappiia. Käydään sitten kaupasta hakemassa, jos tarttee, tossa kulman takana kun on :) Olen muutenkin ajatellut, että voi niitä korvikkeita ihan hyvin välilä antaa tilanteen tullen. En ole tosin vielä kerinnyt tutustumaan niihin, kun korvikkeitakin on miljoona erilaista. Onon joku kerinnyt tutkiskelemaan?

Oli tosi pelottavaa huomata, että rinnoista valuu jotain epämääräistä nestettä, joka ei oikeen ole minkään väristä, mutta kuitenkin osittain keltaista. Ensimmäisenä pelkäsin rintasyöpää :D Onneksi sitten selvisikin, että maitoahan se vain on. Sitä on tullut jo melkein kaksi kuukautta, nykyään öisin kastuu paita tosi usein, en millään haluaisi käyttää liivejä yöllä, kun hiostavat ja ovat todella epämukavat. :( Miehellä on tapana puristaa tahallaan rintojani iltaisin niin, että tulee jonkinverran tavaraa ulos.. On kuulemma hauskan näköistä.. :D

Ehka tama on merkki siita, ettei minulla tule olemaan ongelmia imetyksen kanssa? Jos tuota esimaitoa tulee niin ei varmaan kannata hankkia mitaan korvikkeita varastoon ennen vauvan syntymaa vai voikohan imetyksessa silti epaonnistua?

Minulla on sellainen käsitys, että imettäminen ei välttämättä onnistu, vaikka maitoa tulisikin tarpeeksi..

Mul ei oo kyl mitää tullu rinnoista vielä. Milloin mahtaa olla "oikea" aika käydä ostaa imetysliivit? Ku en millää haluis jättää viimetinkaan niiden hankkimista.

Mul on nyt pari kertaa tuntunu tossa ylävatsalla sellainen repäisynlainen kipu ku nousen makuulta ylös varsinkin ku kyljellä makaan ja siitä nousen ylös. Sit heti ajattelee et mikäköhä siel nyt repes ja rupee miettimään kauhujuttuja! Mut ei oo nyt ainakaan mitää sen jälkeen tapahtunut, että olis vakavampaa. :) kait se oli joku lihasrevähdys...? Kaikkea sitä kans joutuu kokemaan. :D

-Sanuliini & papu 33+2-

Mullakin on tullu jo hyvän aikaa "maitoa", lakanat täynnä keltaisia plänttejä. Luin netistä jostain, että se ei silti valitettavasti kerro sitä, paljonko maitoo tulee kun alkaa imettää ja onnistuuko se. Mut paras olla stressaamatta! Muakin kyllä jänskättää kun äitini esim ei ole kyennyt imettämään. Mutta lähden luottavaisin mielin yrittään edes. Lekuri sanoi, että vaikka kuulostaa hassulta, niin mielikuvaharjoittelulla voi nostaa maidon tuotantoa, siis esim kuvittelee jotain vesiputouksia. :) Ilmeisesti tutkittu juttu! Mutta turha tosiaan etukäteen stressata, ei se imetys pelkästään äitiä tee ja korvikkeellakin lapset kasvaa.

Olostani: Ihan mieletön väsymys! Tämä viikko ollaan oltu reissussa ja kaikesta "aion tehdä sitä ja tätä" -suunnittelusta huolimatta oon vain ollut kuin tatti, ja haukotellut.. Alaselkä on istumisesta riemastuneena vihotellu ja varsinkin aamuisin toukka on asetellut itsensä niin, että tuntuu kuin vatsassa olisi rautakanki. Istuminen haastavaa.. Närästys on riesa, puoli-istuvassa asennossa nukahdan. Mut sitten nukunkin kuin pieni possu aamuun asti ja herään vessaan vasta 7 jlk. Lantion alue tuntuu löysähköltä ja kävellessä muistutan pingviiniä, mut kohta tää on ohi. Sairaalalla järjestettävä synnytysvalmennus eessä huomenna. Jee! Odotan paljon!
Tänään rv 32+6.

Takaisin