Oloja ja oireita

Kuymin viestistä tuli mieleen yksi asia, anteeksi jo etukäteen jos jotakuta ällöttää :smiley-ashamed008

Oon jo kauan sitten joutunut alkaa käyttää pikkuhousunsuojaa toooosi runsaan valkovuodon takia (normaalisti ei siis todellakaan ole ollut tarvetta). Viime kuukausien aikana oon ihmetellyt että miten housut voi aina olla märät ja välillä tuntuu tosiaan siltä että jotain lorahtaa. Oon sitten ajatellut että joko kusen housuihini pieniä määriä pari kertaa päivässä, alapääni hikoilee tajuttomasti, tai valkovuoto on välillä ihan pelkkää vettä. Eipä tuo millekkään haise (ehkä joskus makean hajuinen, vaikea selittää mutta ei se ainakaan pissalle haise) eikä se oo oikein minkään väristäkään. Mutta nyt tuli mieleen että voiko se muka olla lapsivettä? Ei kai, kun sitä tullut siis lusikallinen kerrallaan jo pidemmän aikaa? Ehkä sitä pitää vaan ottaa tenat käyttöön :sad001

Nokun samaa olen itsekkin miettinyt ja ei, en ole vieläkään soittanut sinne neuvolaan.. -.-" Sinne tuntuu niin käsittämättömän vaikealta soittaa vaikka tietää että niiden työtähän se on. Mikähän siinäki mättää?
Onko Sophie82 sullakin sellaisia päiviä, että toisinaan sitä tuntuu falskaavan aivan mahdottomat määrät ja toisinaan tulee ihan vaan pelkkää selvää valkovuotoa?
Eilen illalla rupesin miettimään tarkemmin asiaa (ja taas ällöttäviä selityksiä ah-niin-ihanista ruumiineritteistä:laughing021) niin tais olla eilen tai toissapäivänä kun ihmettelin (onko kellään muulla tällaista esiintynyt?) paperiin vessakäynnin yhteydessä ilmestynyttä paksua, lähestulkoon valkoista, hieman paakkuista limaa. Normaalia valkovuotoa se ei ainakaan ollut, lienekköhän yrittää jotain tulehduksenpoikasta? :confused004

Luulisin että meistä ketään ei ällötä enään mikään, nääkin on sellasia juttuja että ei saa vastausta jos ei sano suoraan :D Musta tuntuu jo että mieskin saanut niin paljon informaatiota naisen ruumiineritteistä ja kaikesta muusta yhtä mukavasta että ei taida haluta minua enää ikinä... :laughing001

Kyumin ja Sophie, mun mielestä kannattaa kysyä neuvolasta/omalta lekurilta. Todennäköisestihän kaikki tuollainen on "normaalia", mutta never know. Saapahan itse mielenrauhan eikä lähde omat ajatukset lapasesta :)

Tiedän kyllä sen "sorry, että häiritsen" tunteen välillä, kun ottaa yhteyttä neuvolaan. Joskus siellä on oikeesti aivan joku ääliö, joka kokee, että hysteerinen raskaana oleva taas keskeyttää pullakahvit typerillä kysymyksillään. Mulle on oltu kyllä todella tympeitä välillä, enkä ole todellakaan edes kovin herkkä (raskaanakaan) ottamaan kommenteista itseeni. Jouduin esimerkiki kesällä menemään suoraan ulkomaan työmatkalta kättärin päivystykseen, kun meinasi kipujen takia taju lähteä. En pystynyt kunnolla kävelemään tai istumaan, kouristelin tuskissani. Päivystyksen vastaanotossa hoitaja kysyi, että mitä minä täällä teen ja olenko edes raskaana (- No en ole, kun tulin vaan ihan huvikseni tänne pyörimään melkein keskiyöllä!!),olenko ottanut riittävästi särkylääkettä (riittävästi?), miksi en ole ensin soittanut, miksi tulen päivystykseen ihan ilmoittamatta (akku loppu, lentokoneessa ei puhelinta eikä laturia) ja miksi minulla ei ole neuvolakorttia (en tajunnut pakata työpapereiden joukkoon). Kysymystulvan jälkeen mut ultrattiin nopeasti, että vauva hengissä ja verinäytteet ok. Mene nyt vain kotiin lepäämään ja ottamaan panadolia. Kivut ja säryt kuuluu raskautteen. Okei...Parin tunnin päästä ajetaan kotoa pyjamassa ensiapuun ja suoraan tiputukseen. Siellä osaavat diagnosoida, missä mättää ja ihmettelivät, miksi mut edes päästettiin kotiin alunperin. En rupea tässä tarkemmin kuvailemaan, mutta leikkauksen vaativa toimenpide tulee sitten ajankohtaiseksi synnytyksen jälkeen (tai jo raskauden aikana, jos tulee aivan akuutti tilanne). Karkasi aihe vähän lapasesta, mutta mun alkuperäinen pointti on se, että ihan sama, mitä neuvolassa ajattelevat, niin kannattaa aina kysyä ja pyytää apua, jos joku häiritsee.

Voisko toi paksu paakkuinen limajuttu olla jo tulppaa? Sehän voi irrota pikkuisen kerrassaan useampien viikkojen aikana? Mut valkovuodonkin koostumus vähän voi vaihdella. Lapsivedestä synnytysvalmennuksessa korvan taa tarttunutta: kannattaa pistää side ja siinä seurailla paljonko tulee, kuinka usein, minkä väristä, haiseeko. Lapsvettä tulee usein, eikä lopu, koska sitähän muodostuu koko ajan lisää.. Voi myös seurata, koska lorahtaa, jos kohtupussissa on reikä jossain ylempänä, vettä pääsee "karkuun" esim kun laps liikkuu. Varmasti kannattaa neuvolassa käydä, niillä luulis olevan testerit onko lapsvettä vai mitä. Varmasti tekis hyvää mielenrauhalle, ku sit tulis vähän rajoituksia, kun reikä pussissa altistaa bakteereillekin. :/
Mulla on myös valkovuotoo tullut tosi reippaasti, alapää märkänä, eikä mitään kiihottumista! :D Ja ponnistusinkotinenssi edelleen, mut nyt muistan jo jännittää lihakset kun aivastaa tai oksentaa tms, joten ei niin katastrofeja tule. Ootan nyt vaan, että masu lähtee laskeutuun ja toi yks hyypiö lakkais painamasta mun palleaa ja suunnaton närästys helpottaisi! Pysty oikein nukkuunkaan ja oon kuin zombie päivät. :(

Tähän väliin vielä, että on myös avan ihania hoitajia ja kätllöitä, jotka ovat ystävällisiä ja haluavat vilpittömästi neuvoa ja rauhoittaa :)

Kun jäin saikulle supistusten takia sillon kesällä, niin sitä ennen holahti myös "valkoistavettä" ja kasteli housut. En säikähtänyt, koska muistan ennen edellistä synnytystä käyneen myös niin. Paikat kypsyvät ja sieltä tulee kaikenlaisia limoja. Ymmärtääkseni, jos olisi tulehdusta, niin se olisi aina pahan hajuista. Luin, että kotikonstein voi testasta onko lapsivettä, että laittaa pikkuhousunsuojan ja siihen päälle vessapaperin, jos kostetus menee kaikki läpi paperin, niin voi olla lapsivettä, mutta jos paperiin jää jotain "sattumia", limaisuutta, niin on muuta. Tarkistuksessa tietty kannattaa käydä, jos yhtää epäilyttää.

Kyumin ainakaan täällä (pk seutu) ei kandee neuvolaa soittaa vaa synnytyssairaalan päivystyksee. Siellä sit tsekkaavat onko kumpaa, valkovuotoa/lapsivettä. Saattavat aluksi neuvoo laittamaan wc paprun taitettuna puhtaan suojan päälle. Jos kastuu läpi ha imeytyy sinne suojaa on mahdollisesti lapsivettä ja pitää tsekata. En jäis kauheesti miettimään ittekseni asiaa, ettei sit tuu mitää tulehdusta tms.

Oho kännykkä ei näyttäny cool maman ehdottaneen jo papru temppua... no kertaus on opintojen äiti vai miten se meni :)

Kyumin, vaikuttaisi olevan lapsivettä. Meille juuri synnytysvalmennuksessa kerrottiin, että sitä voi jossain vaiheessa alkaa tulemaan tipottain ja kannattaa sen takia käyttää sidettä että voi vähän paremmin seurata tilannetta. Ei ole kuulema vaarallista, jos sitä ei tule paljoa ja ei ole vihreää. Lapsiveteen liittyy kans se makeahko haju.

Minulle neuvolatäti kertoi, että vuodon voi testata sillä, kun menee puhtaan siteen kanssa makuuasentoon hetkeksi. Jos suojaan ei tule silloin mitään, on kyse valkovuodosta, mutta jos siltikin tiputtelee on se luultavasti lapsivettä. En sitten tiedä kuinka paikkaansa pitävä tämä teoria on..

Minullakin on ollut valkovuotoa(ilmeisesti ja toivottavasti) nyt tosi paljon.. Pakko pitää koko ajan jonkinlaista sidettä, kun tuntuu että housut on koko ajan märkänä! Ihana kuulla, että muillakin on samanlaista vaivaa.:grin Juurikin tuollaista Sophien kuvailemaa makean hajuista, ei minkään väristä eritettä..

Kokeilin tota paperitemppua ja aika vähänhän tuota näytti tulleen+sellainen samanlainen valkoinen surkean pieni klöntti. Eli ilmeisesti vaan sitte valkovuotoa :)) En ite oo kyllä ollu sillailla huolissaan koko asiasta, kuhan vaan nyt aloin aattelemaan kun pikkusen lisäänty, mutta voihan toki olla siittä sisätutkimuksestakin jotain :)

Mikähän anemia mulle on iskeny ku molemmat suupielet rikki, eikä mitkään rasvat auta. :sad001

Mulla on valkovuoto pysyny suht normaalina, mutta sillonku iskee hiiva (nyt jo seittemäs) sitä tulee mahdottomasti :/

Mulla valkovuodon koostumus ja määrä vaihtelee tosi paljon, mut pidän hälyttävänä vain jos tulee joku erilainen haju, kutina tai tosi kökkäreiseks muuttuu. Mulla ei normaalisti hiivoja ole useasti ollu ja sillon kyllä se kutina on paljastanut sen. Mutta sen oon kyllä raskauden aikana huomannut, että valkovuoto on tullu runsaammaksi ja housuja saa useasti vaihdella. En viitti suojia pitää paljon, ettei tuu mitää tulehduksia.

Mulla alkaa oikeasti kohta menemään hermo näihin harjoitussupistuksiin! Niitä tulee päivän aikana paljon ja ei voi lähtee minnekään liikkeelle tai edes sohvalla istua ilman etteikö niitä tulis! Ei ole kipeitä, mutta todella inhottavan tuntusia vain. Kaupassa käyminen on sellainen retki, että huh huh! :D Ja sit tuntuu ärsyttävää painetta alakerrassa, joten taitaa vauva olla sitten laskeutunu... On se kyllä kumma, jos ei synny aikasemmin! En kyl tiedä miten kestän tällaista olotilaa 6 max. 8 viikkoa!!!

-Sanuliini & papu 34+2-

Mulla myös harjoitussupistuksia tulee joka päivä ja varsinkin kun lähtee liikenteeseen. Aika ajoin ne on vielä sen tuntuisia, että pitää hidastaa vauhtia radikaalisti ja oikein lyllertämällä lyllertää tuolla pihalla etiäpäin. Nyt koulussa istuessani huomasin, että pidempään istuessa tulee myös harj.suppareita aika ajoin ja vauva liikkuu ihan himmuisesti.

Alaselkä kipu ei tunnu lähtevän oikeastaan muuten kuin löytämällä unelma-asennon istua tai sitten särkylääkkeillä. Onneksi olen sentään saanut öisin nukuttua kuitenkin, muuten varmaan parkuisin täällä kun alkaa jo kipuilu henkisestikin ahdistaa.

Nyt toivon vaan, että kaksi mun parasta ystävää joutaisi viettämään mun kanssa tänään leffailtaa ja piristämään mua. ♥ Ukko kun karkasi kalareissulle Hossaan saakka. Niin ei oikein kotona inspaa yksinkään istua.

Tää likka meinas jo viimeyönä soittaa synnärille... Tuntus että supistuksia tuli tiuhaan tahtiin ja olo oli tosi tukala! Ei varsinaisesti ollu kipeitä, mutta huomattavasti napakampia ku mun normaalit harkkasupparit. Rupesin niitä jo kellottamaan, mut eiköhän ne sit loppunu. :D nyt aamulla olo taas ihan " normaali"... Onneks torstaina on synnytystapa-arvio, nii lääkäri tutkii paikat, ellei enne sitä tarvi lähtee näytille... :/

-Sanuliini & papu 34+4-

Sanuliini sullapa ajoissa synnytystapa-arvio, meillä päin vasta rv 38.. Olisi kyllä ihan kiva jos itsekin pääsisi aikaisemmin sinne kuin vasta sitte rv 38.. :P -elwwis&pieni pojan palleroinen rv 33+4♥-

Elwwis meillä Turussa synnytystapa-arvio on yleensä viikolla 36, mutta ei ollu vapaata lääkäriaikaa mulle sille viikolle nii piti laittaa aikasemmin. Oon ihan tyytyväinen kyllä, että pääsen sinne nii pian. :)

Toivotaan että sinne rv 37 pääsisin, niin sit annan tulla vaan! :D mun tuurilla joudun kärsimään kaks viikkoo yli kuitenkin. :)

Takaisin