Oloja ja oireita

Sanuliini. Täällä ollut supistuksia ihan alusta asti. Välillä kovempia, välillä kivuttomia. Sairaslomalla olin pari vko että saatiin rauhoittumaan vaikka muutoksia ei näkynytkään. Helpotti sillä paljon, mut nyt taas alkanut enemmän supisteleen. Kesäloma kuitenkin alkoi juuri niin eiköhän se tästä mene vaikka supisteliskin :)

Mulla on napatyrä ollut lapsesta asti, nyt välillä tosi kipeä ku pullottaa enemmän. :) pelkäsin jo jossain vaiheessa, että jos räjähtää koko napa! :D mutta välillä on tosi kosketusarka ja lähtee sellasia sähköiskumaisia kipuja vatsaan.

Aika hassua, että tsiuggu on sulla alusta asti supistellu. Mutta kiva kuulla, että ei sullakaan oo lähteny avaamaan paikkoja. :) Onko sulla kuinka mones raskaus? Mullaki onneks kk loma nyt, niin saa rauhassa mennä. :)

Toinen raskaus minulla. Joo,olin alussa ihan varma että kesken menee kun niin voimakkaasti ja usein supisteli mut tässä ollaan :) nyt menossa 25+2. Mutta tässä raskaudessa on sisusta muutenkin tosi herkkä, suurin osa vauvan liikkeistä sattuu mutta jotenkin siihenkin on jo tottunut :) tuo napatyrä on varmaan aika ikävä raskauden aikana :( toivottavasti se ei mene pahemmaksi! :)

Joku ehkä jo tästä kyselikin, mutta oliko niin, että muillakin on jalat krampanneet öisin? Lueskelin, että villasukkien ja riittävän nesteytyksen lisäksi magnesium voisi auttaa, onko kokemuksia (ja saako sitä hyvin muualta kuin purkista)? :)

Olen tainnut olla aika onnekas vointieni kanssa kun mitään isompaa kremppaa ei ole tullut, mutta nyt alkaa huomata, että rankemmat päivät tuntee jo nahoissaan jälkikäteen. Viikonloppuna ei ollut mitään sinänsä fyysisesti rankkaa ohjelmaa, mutta tuli oltua liikkeessä ja jaloillaan, ja nukuttuakin vähän normaalia vähemmän - tänään tuloksena aika totaalinen jumi sekä kropassa että päässä ja vaikka istumatyötä teen, olisin varmaan valunut tuolista lattialle jos olisin ollut töissä sekuntiakin pidempään :D

Joo itseasiassa mulla on muutamana yönä pientä kramppia ollut vasemmassa jalassa ja viime yönä ulisin tuskasta, kun pohje kramppasi minumonta uttia. Taisi mies säikähtää aika lailla kesken unien, että mikä mua vaivaa :P.
Tänää aamuna aloitin sitten nuo magnesiumtabut..rautakuuri myös päällä ja luin jostain, että alhainen hemppari/anemia aiheuttaa myös kramppeja..No jospa etes jotakin auttavat...

Mulla on kanssa ollut muutamia kunnon pohjekramppeja ja sit pari kertaa varpaissa?! Jotenkin omituista, että varpaissa tuntuu jännä suonenveto/kramppi. Supistuksia on lähes päivittäin. Harkitsin jo, että käyn työterveydessä sairaslomaa pyytämässä, mutta katson nyt vielä. 10.7 on neuvolalääkäri, niin tietää ainakin kohdunsuun tilanteen silloin.

Auh, mä haen magnesiumit myös. Täytyy varmaan myös ruveta paremmin huolehtimaan siitä, että juo riittävästi iltaisin, tänä aamuna sain pohkeeltani mojovan aamuherätyksen ja muistelen, että eilen olisi jäänyt nesteytys aika vähiin.

Listaan nykyoireita: anemia, selkäsäryt, vatsakrampit (EI supistuksia), ponnistusinkotinenssi (yäk+noloa) ja jatkuva vessahätä. Mut rakko onkin niin painuksissa.. Ekassa neuvolassa pissapurkki täyttyi äärilleenkin ihan helposti, nyt viimeks sai tyhjentää halkeemaisillaan olevan rakon kokonaan ja purkki täyttyi puolilleen.. Sorry ällöjuttu, mut vähän kertoo nykytilaa. Myös oirelistalle herkkyys nenäverenvuotoon, peräpukama(...) väsymys ja katosta lattiaan pomppiva mieliala. Mieheni joutuu kärsimään. Ja rinnoista tihkuu välillä semmosta kellertävää nestettä. Masussa näkyy 'linea negra' koko matkalta. Arpia ei oo tullut. Kumartuminen ja kyykistyminen ottaa koville, onneks enää 2 vkoa töissä. Närästää silloin tällöin keljusti. Siinäpä kai enimmät. Aikas helpolla tunnen pääseväni loppujen lopuks! Ei ainakaan tähän mennessä oo mitään traumoja tästä, voisin toistekin raskautta. Masu on jo iso, mutta RRRRRAKASTAN sitä ja pikku möyrivää toukkaa.

Kai noita oireita alkaa pikkuhiljaa olemaan.. Vähänkin pitempään jos istuu, alkaa selkää särkeä. Onneksi en päivän mittaan suuremmin istu!! Monena yönä olen herännyt hitonmoiseen suonenvetoon (tms) pohkeessa, ja nyt parina päivänä on töissä tuikkinut ikävästi jonnekin tuonne takapuoleen ja takareiteen, liekö se nyt sit sitä iskiasta. Aika vähillä vaivoilla olen kuitenkin toistaiseksi selvinnyt.

Sama juttu täällä noiden krampien kanssa. Järkyttäviä suonenvetoja ollut nyt monena peräkkäisenä yönä ja pohkeet kipeenä seur päivänä. Magnesium auttaa jonkin verran, kunhan muistaa päivittäin ottaa. Heti turpoaa jalat, jos ei juo vettä tarpeeksi päivän mittaan. Olen muuten aika vaivoitta tähän asti pärjännyt. Masu tuossa kasvaa, mutta ei edes tiellä vielä. Aika pieni kumpu mulla vielä, vaikka viikkoja jo kohta 26...välillä ihmetyttää, että onkohan ihan normaalia, mutta vauvan koko keskikäyrällä, joten kai siihen täytyy luottaa, että niin yksilöllistä on tuo mahan koko. Onko muita "pienimahaisia"?

Täällä on yks pienimahanen! :D Näytän edelleen aamuisin siltä, että viikkoja olisi ehkä max. 15, vaikka viikkoja näillä näppäimillä 25. Mieskin ihmetteli kun oli partyilla nähnyt kaverin emännän kellä kans lokakuussa la, ja maha oli ollut kuulemma melkein kolme kertaa isompi kuin minun.
Poika kuitenkin kasvaa hyvin (3 viikkoa ja yli 250g) ja on TODELLA pirteä (ainakin siitä päätellen mitä tahtia pahoinpitelee virtsarakkoani iltaisin, tuntuu olevan jonkinlainen verivihollinen se kapine..), joten en olisi huolissani enkä usko että sinunkaan kannattaa :) Vissiin aika pitkälti ihmisestä kiinni. Oletko muuten pienikokoinen?

Kuymin: en ole pieni, 175 pitkä ja painoa nyt n. 65. Viitisen kiloa tullut massaa nyt raskauden myötä. Hurjaa kyllä nuo koko erot mahoissa. Oletko itse pienikokoinen? En siis normaalisti ole huolissani, mutta väkisinkin tulee ihmeteltyä omaa mahan kokoa, kun näkee raskaana olevia samoilla viikoilla, joilla just se maha kolme kertaa isompi :) Musta ei kyllä vieläkään ulkopuoöiset huomaa, et oon raskaana. Ei pitäisi vertailla tietenkään, mutta tulee väkisinkin :)

No sellainen keskiverto, mitat ennen raskautta 165cm ja 53kg, nyt tullut se 8kg lisää.. No kieltämättä tulee itselläkin vertailtua, mutta toisaalta, ollaan tyytyväisiä kun pystytään vielä melkein normisti touhuamaan kaikkea kun ei maha tule eteen heti! :D

Mä olen vieläkin 6 kiloa miinuksella lähtöpainosta vaikean alku- (ja keski) raskauden ja olin myös huolissani vauvan kasvusta, kun tuntui ettei maha ollenkaan näy. Jos laitan päälleni oikein tosi istuvat vaatteet, nii ulkopuolinen voisi veikata mun olevan siinä 15-17 viikolla raskaana.. Mutta neuvolassa käydessä sf-mitta oli jopa hiukan normaalikäyrien yläpuolella, neukku kyllä sanoi siihen, että mitta on siksi niin iso, että selkäni on normaalia pidempi jolloin matka tuolta alavatsalta ylävatsalle on normaalia pidempi, tiedä sitten :) Mutta pienestä masusta ei kuulemma tarvitse olla yhtään huolissaan, vaan päinvastoin olla tyytyväinen, ettei häiritse liikkumista :)

Mulle sopisi hyvin jos maha olisi vielä pienempi.. oon jo iskenyt mahan oveen tai pöytään pari kertaa kun en muista miten se on kasvanut.. töissäkin alkaa tuottaa ongelmia kun maha alkaa olee tiellä. Tuskinpa pystyn loppuun asti tekemään näitä hommia kun maha tulee tielle enkä pääse tarpeeksi lähelle työtasoa (olen siis labrassa töissä ja steriilissä tilassa työskennellessä pitäisi olla ihan kiinni työtasossa...). Mutta eipä tuo haittaa jos mammavapaa alkaisi aikaisemmin :D

Kyumin: sulla on söpö masu :) Mulla tosta kummusta varmaan vielä puolet pois. Kaipa se vaavi siellä selän puolella lekottelee sitten. Ihan kiva toisaalta, ettei ole kumpu edessä ainakaan vielä :)

Saria1: mulla ei sf mittaa ole otettu. Miksiköhän...vauvan koko kuitenkin hieman isompikin viikkoihin nähden ja lapsivettä normaali määrä.

Kyumin: sulla on söpö masu :) Mulla tosta kummusta varmaan vielä puolet pois. Kaipa se vaavi siellä selän puolella lekottelee sitten. Ihan kiva toisaalta, ettei ole kumpu edessä ainakaan vielä :)

Saria1: mulla ei sf mittaa ole otettu. Miksiköhän...vauvan koko kuitenkin hieman isompikin viikkoihin nähden ja lapsivettä normaali määrä.

Kiitos :) Mistäköhän se johtuu että joillakin on todella pieni maha ja toisilla on alusta asti sellainen valtava pallo... Kummallista, vois olettaa että suurinpiirtein ois samaa kokoa kun kerran suunnalleen samankokoisia lapsia kannetaan o_O Johtuuko sitten juurikin siitä, että kohtu kallistunut niin voimakkaasti taakse. :scratch
Mullakaan ei oo sf-mittaa otettu, neuvolassa sano tänään että ottavat varmaan seur. kerralla kun käyn lääkärillä..

Täällä ollut pari kertaa pohjekramppia myös. Pitänee puhua neuvolassa josko sitä magnesiumia... Selkäsäryt vaivaa pidempien kävelyjen jälkeen. Ja jalat turpoaa jos kovasti kävelee. Tuon huomasin kaupunkilomalla Riikassa kun käytiin. Jalat oli iltaisin kuin monsterilla.. :) Muuten tämä raskauden viimeinen kolmannes on päästänyt mut vähällä. Nivusissa edelleen kipuja mutta muuten ei mitään. En ole kokenut minkäänlaisia supistuksia. Närästys menee ohi kun nappaa rennien. Mulla ei tule vielä hämymaitoakaan ja tissien kasvukin on hieman rauhoittunut. Hyvä niin kun ne kuitenkin tuossa jo ehtivät kasvamaan pari kolme kirjainta! Mukavaa kolmannesta kaikille! Ja tsemppiä kovsti!:)

Puskeekos kellään muulla suonikohjuja kehiin? Vai onkohan ne minulla vaan terveisiä seisomatyöstä.. :sad001

Takaisin