Oloja ja oireita

Mulla on nyt alkanut tuntumaan pistävää kipua oikean munasarjan kohdalla..Melkeinpä päivittäin esiintyy, mutta onneksi vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Ovat päivystyksen mukaan normaaleja kohdun kannatinkipuja.

Vastaan omaan kysymykseeni, neurologin tapasin tänään, hän määräsi Panacodia, katsotaan auttaisiko migreeniin Panadolia paremmin. Sanoi, että nykyään on vähän löystynyt kiellot eri lääkkeistä raskauden aikaan. Hyvä kun sain lääkärille nyt puhuttua asiasta. Josko helpottais!!

Ihanat kelit, ihana aurinko, ihana turvotus! Jalat on pulleanpehmeät kuin vaahtokarkit. Voin vain kuvitella mitä tämä on loppukesästä, mikäli ilmat on suosiolliset. Saa nähdä löytyykö nilkkoja enää lainkaan.

Täällä kans turvotus tullut kyytiläiseksi, sormukset jo telakalla ja nilkat paksuna. Lisäksi jalkapohjat kuin tulessa koko ajan, illalla pahinta kun pitäis käydä nukkumaan :(

Puoliväli saavutettu!
:wav
Ja sen mukana tullut uusia oloja ja oireita. Pahoinvointi on helpottanut, ihana kun voi elää normaalimpaa elämää, ei tarvi koko ajan olla yökkäämässä pelkälle ajatukselle jostain epämiellyttävästä ruoka-aineesta. Ei niin mukavia asioita sitte onki ihan listaksi asti.. Sukkia ei pysty enää ollenkaan pitämään ku ne puristaa niin julmetusti turvotuksen takia.. Hiiva vaivaa vaikka oon ohjeitten mukaan jättäny minimiin hiivaa ja sokeria sisältävät tuotteet ja leivonnaiset sekä makeiset. Kaks lääkekuuria oon käyttäny jo siihen mutta silti se vaan tuli takasi. Tälläkin hetkellä se on, mutta ei vielä pahasti vaivaa, niin en ole hoitanut pois. Neuvolassa neuvoivat hoitamaan vasta sittenku vaivaa. Ja varmaan sittenku tämänki hoijan jossain vaiheessa pois niin heti tulee takasin. Hajuaisti on vähän turhan tarkka. Töissä kampaamossa tulee kamala olo kun vähänkin haiskahtaa jostain permisaine. Ulkona tuoksuu kyllä ihanan raikkaalle ja kesäiselle, joten kyllä tätä hajuaistia pystyy näköjään hyödyntämäänkin ja nauttimaan siitä. Tissit on kasvanu jo tosi paljon, saapa nähä jatkuuko kasvu samaa vauhtia ku tähänki asti :D Ja oon huomannu, että hiuksia lähtee tosi vähän. Pitää nauttia nyt upeesta tukasta kun raskauden jälkeen alkaa sitten taas karisemaan.

Ainiin ja sen unohdin laittaa, että rinnoista on alkanut tihkua nestettä jo pitemmän aikaa sitten..

Vatsakipuja on nakojaan liikkeella! Minullakin on ollut viimeiset pari viikkoa joka ikinen paiva sellaisia tosi ilkeita ja kovia vihlaisuja vatsassa. Joskus ihan navan alla, joskus ihan hapyluun ylapuolella. Kuitenkin aina ihan keskella vatsaa. Valissa tuntuu niin kuin joku sohaisisi puukolla massuun. Tekisi mieli vain maata koko ajan, vaikea keskittya toihinkaan, jos noita vihlaisuja tulee parin minuutin valein pahimmillaan.

Olen koittanut ottaa vain lunkisti ja pitaa mielen rauhallisena. Ajattelen, etta kohtuhan se vain siella kasvaa. Kuitenkin vauva liikkuu ja on siis ilmeisesti hengissa. Toisaalta on tuo mahakin kasvanut ihan super-paljon viime aikoina, joten ei ihme jos on kipujakin. Ilmeisesti kohdun kasvaessa myos kohdun kiinnikkeetkin vaihtaa paikkaansa. Ja tosi tosi ilkeen tuntuisia vaan ovat varsinkin nuo ihan hapyyn kohdistuvat vihlaisut. Kaipa ne ovat sitten vain liitoskipuja. Pakkohan niiden luuliitosten on loystyakin, jos sielta joskus meinaa vauvakin tunkee itsensa ulos.

Vaikeaa kuitenkaan tietaa, mika on normaalia kipua ja mika ei. Koitin olla yhteydessa "neuvolan" naikkoseen. Puhelu meni vain vastaajaan, jossa kerrottiin puhelintunnin olevan aina keskiviikkoisin tiettyyn aikaan. Kavin terveyskeskuksen vastaanottotiskilla. Seuraavat vapaat neuvola-ajat menevat elokuulle! Lomautusten ja irtisanomisten takia neuvola-palvelut ovat kuulemma muutenkin kortilla ja tahan paalle tulee viela kesalomakausi... Noh, heinakuussa sinne on onneksi ihan varattu aika olemassa. Ihmettelen vain talon tapoja. Jotenkin olisin kuvitellut tuon "neuvolan" olevan semmonen niin kuin Suomessa, etta sinne voi vain soittaa ihan noin vain ja saada tapaamisajan vaikka samalle paivalle, jos on huolia...

Paivystykseen tietysti paasisi ihan koska vain haluaa, mutta tuntuisi tyhmalta rasittaa ketaan jollain asialla, joka kuitenkin kuuluu vain normaali-raskauteen. Niin kauan kunhan ei tule mitaan vuotoja, vauva liikkuu ja sydan lyo, niin sitten purraan vain hammasta kotona.Toisaalta lohduttaa lukea toisten odottajien kipu-kokemuksia netista, vaikka eihan naita kipuja toivoisi kelleen. :sad001

Littlred, mulla oli pari päivää tosi kipeä vatsa, ihan kun olisi ollut tulessa ja mikään ei pysynyt sisällä. Epäilin jo ruokamyrkytystä, mutta pomo (lääkäri ja äiti itsekkin) sanoi että on ihan normaalia kun vauva kasvaa, kohtu kasvaa ja alkaa työntää sisäelimiä, ja joskus tämä sitten tuntuu siltä että vatsassa palaa. Ja pomoni mukaan kaikki kivut, vihlaisut, polttelu ym on normaaleja kasvukipuja kun kaikki mahan sisällä muuttuu ja siirtyy, painuu kasaan ym. Siis niin kauan kun ei ole vuotoja tai sitten ole ihan sietämätöntä..

Tuntuu, että vaavi yrittää joka päivä useaan otteeseen punkea mahan kautta ulos :D..huvittavaa, mutta samalla myös ilkeä paineen tunne mahassa.

Hempparit oli pudonnut 114:sta ja terkkari määräs rautakuurille..nyt kuudetta päivää Obsidan tabuja vedelly ja tänään töissä lääkkeenoton jälkeen tuli tosi huono olo ja oksensin roskikseen, kun en ehtinyt vessaan. Thank god mulla on oma työhuone :D...nooh menee vissii tabletit vaihtoon. Onko muilla kokemusta rautakuurista?

Nyt alkaa kyllä jo ottaa päähän tää rintojen vuotaminen.. Pitääkait sitä kohta jo ruveta käyttämään joitain liivinsuojuksia ja opetella nukkumaan rintsikat päällä, jota en ikinä tee. Eikä se vuoto oo ennää kirkasta vaan melkein aina valkosta.. eli liekkö maitoa jo?

Miten olette saaneet unta? Mulla heräämisiä keskellä yötä, varmaan kuumuuden takia, saan ehkä unta uudestaan tunnin parin valvomisen jälkeen. Alkaa olla hieman tuskaista kun näitä on useampi yö viikossa. Tätä jatkunut alkukesästä. Stressiä tähän ei tarvitsisi nyt lainkaan, mutta väkisinkin ahdistaa kun olo on väsynyt ja stressaa jo sekin kun ei saisi stressata!

Joo mulla sama, tullut nukuttua todella huonosti..mistä lie sit johtuu. Viime yönä heräsin neljältä ja kuudelta piti jo töihin herätä, mutta en sitten nukkunut 4-6 välillä ollenkaan :S.
Terkkari oli sitä mieltä, että jos väsymys jatkuu ylitsepääsemättömänä niin voisi miettiä muutaman päivän sairauslomaa esim. vkolopun yhteyteen. Matala hempparikin tosin väsyttää vielä entisestään..
Sitten jos ottaisin tuota saikkua niin töissä olisi vaan enempi tekemistä, joten en tiedä onko sekään oikea ratkaisu :P

Juu nukkumisesta ei meinaa tulla mitää ku on kuuma! Nytki ulkona niin sika kuuma, että meinaa taju lähteä ku siel on. Mul nää harjoitussupistukset vaivaa. :/ aika pelottavaa ku jo tässä vaiheessa niitä tulee (26+0) mulla niitä on tullu jo viikosta 22 lähtien. Onko jollain muulla tullu niitä jo? Kävin lääkärillä viime viikolla ja ei ainakaan ollu kohdunsuuta lähteny pehmentämään ja lääkäri sanoi että on ihan normaaleja jo tässä vaiheessa.
Nyt on su lähtien ollu aika inhottavaa painon tunnetta tuolla alapäässä, mutta ei oo mitää kipuja nii en oo viitsinyt mihinkään mennä näyttää. Mulla on ens ke lääkärille aika, niin jos siellä sit puhun näistä tuntemuksista. Luulis että jotain kipua antais jos vauva meinais syntymään. :)
Kävin tänää hakemassa fysioterapeutilta sellaisen tukivyön. On aika mukavan tuntune ku vie mahan painoa pois, selkä kiittää.
Olin eilen sokerirasitustestissä, oli aika tylsä mutta kyllä siitä selvis hengissä. :)

-Sanuliini & papu 26+0-

Itse olen nukkunu ihan hyvin, vaikka onkin sikakuuma. Jos/kun yöllä herää, saa onneksi nopeasti uudestaan unta. Makuuhuoneessa leppeät 30 astetta lämmintä..

Uskomatonta kyllä, mun unille raskaus on tehny tosi hyvää! Vaikka pahoinvointi vieläkin vaivaa ym. nii ihan raskauden alusta asti olen nukkunut, kuin pieni vauva. Unen tarve on selvästi lisääntynyt, eli unta palloon täytyy saada vähintään 10 tuntia, jotta jaksaa edes sen lyhennetyn työpäivän.

Josta aasinsiltana voidaankin siirtyä tähän jaksamispolitiikkaan.. Juuri ennen raskautta olin täys työnarkomaani. Vastuullinen työ, työmatkaa 100 kilometriä ja työpäivät vähintään 12 tuntisia. Okei, myönnetään, olinhan mä välillä työpäivien jälkeen tosi väsynyt, mutta se oli enemmänkin sellaista "jalat puutuu ja väsyttää". No, nyt työmatkaa 1 kilometri, työ on suhteellisen vastuullista, mutta työpäivät ovat 6 tuntisia ja voi luoja! Mä olen niin rikki jokaikisen työpäivän jälkeen. Ihan oikeasti, yksi päivä aloin itkeä, kun mieheni pyysi siinä ruuanlaiton ohessa, jos laittaisin perunat kiehumaan. Itkin ja vikisin, kuin pieni kissa, että oon niin väsynyt, etten millään jaksa.

Koti on rempallaan, mies tekee kaikkensa, että olisi ruokaa valmiina ja on muutenkin maailman paras mies, joten kyllä ottaa oman itsetunnon päälle ja reilusti, kun itse on täysin kykenemätön kaikkeen.

Energinen keskiraskaus, mikä vitsi!! :cussing

Saria1, meillä on sama juttu. Mies on tehnyt kaiken kotona viimeisen 4kk aikana. Vaikka en alussa tehnyt kun jotain 5h työpäiviä niin olin niin väsynyt että käperryin luonaan jälkeen sänkyyn enkä noussut sieltä kun vasta aamulla. Nyt jaksan tehdä taas 10h päiviä mutta kotiin tultua suihkun kautta valmiiseen ruokapöytään ja suoraan nukkumaan. Miesparka.. meillä on muutto huomenna ja mä en oo jaksanut tehdä asian eteen mitään. Välillä tulee tosi turhautunut olo kun mitään ei jaksa tehdä, ja sit tulee itku ja epätoivo et mä en saa mitään aikaiseksi. Tähän yksi kaveri sanoi "you are producing a baby, and that is not nothing, that is the greatest thing you can make". Eli tämä mielessä on ollut vähän parempi mieli :)

Kyllä tää raskaus alkaa taittua siihen suuntaan, että vaivoja alkaa ilmetä enempi ja enempi, paluuta parempaan ei taida olla? Uutena vitsauksena rintojen kutiaminen. Kutiaa rintojen välistä, en oikein ymmärrä miksi, venyykö iho siitä kohtaa niin kovasti? Pieni, mutta raivostuttava vaiva. Unohtuu kyllä, kun vauva temmeltää vatsassa :) Mitäpä en hänen takiaan kärsisi.

Mulla uusimpana ihanuutena on napatyrä. Tänään näytin lekurille. Raskaana ei järkeä leikata, ellei sit kuroudu niin ettei palaudu enää maatessa. Apukonstina nyt ihoteipit mitkä pitää vatsan vähä supummassa ja navan kasassa! Kaikkee sitä tuleeki! :p nukkunu en oo huhtikuun jälkee, mut onneks on edes kesä ja valosaa! :)

Takaisin