Oloja ja oireita

Heh, kiitosta vaan! :) Täyttyneiden viikkojen kunniaksi sitä oltiinkin tänään ekaa kertaa vähän ottamassa tippaa.. Pääsiäisenä paha olo yltyi, niin ettei mikään pysynyt sisässä, niin piti hakea vähän elämäneliksiiriä polilta. Toivottavasti tämä viimeinkin tästä! :)
 
Heii.joku kyseli dopplerista..mulla on sellainen ja Voin sanoa,että toimii. Joskus rv 11+ alkoi kuulumaan jo pienen sydän. Pahinta on,et must tuntuu,et koko ajan on verenpaineet koholla ku korvissa kohisee iha koko ajan, mutta pahenee kun alan liikkumaan johonki suuntaan...en oikeesti tiedã pitäiskö huolestua vai ei..osaako joku sanoa,voiko verenpaineet olla koholla jos on nukkunu huonosti? Olen nimittäin viime yön vaa pyörinyt sängys ku ei uni tullut ja aamul kouluun ja koko päivän ollut menossa.. Ihmettelen vaan et miks näin on ja mahtaakoha olla syytä huoleen.. Nyt muuten on tullut niitä kohdun kasvukipuja ku ei enää voi yskiä tai aivastaa ilman et alavatsaa vihlasis kunnolla jostain munasarjojen kohdalta eikä se vihlasu lopu heti vaan jatkuu tyyliin minuutin putkeen...
 
Mulla on iha hirveesti kaikkia ruokaällötyksiä, jotka saattaa tulla ihan yhtäkkiä. Yleensä en voi syödä samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin. Ajatus jauhelihakastikkeesta saa voimaan pahoin. Alkuraskaudesta olin ulkomailla viikon. En siellä raskauden takia hirveesti uskaltanu syyä mitään. Ranskalaisia söin enemmän kun laki sallii ja nyt tulee huono olo pelkästä ajatuksesta. Tällä hetkellä makaroni-tonnikala sössö on niiiin hyvää :D
 
Oon ollu hirmu kipeenä viimeiset 5 pv, jotain flunssan ja influenssan välimaastoo. Tullut lähinnä nukuttua, ruokahalu nollassa ja pari ekaa päivää oksentelinkin. Enää kurkku kipee, nenä tukossa ja pään- & lihassärkyä. Ihan alkajaisiksi polkupyöräni teki lakon keskellä jäistä aluetta ja kaaduin aika ilkeesti.. Siitä vieläkin kipuja, onneks masu oli suojassa. Muutaman kerran oon uskaltanu ottaa Panadol 500mg, kun on ollut niin sietämättömät kivut, muuten koittanut selvitä ilman. Kuume kävi pari pv sitten 38,5, muuten pysynyt siinä 37-37,5, kuten koko raskauden. Vähän oon neuvoton, missä vaiheessa pitäisi ottaa yhteyttä lääkäriin jne, toistaiseksi toivon kotikonstien auttavan. Nyt oon selvinnyt rv 13+4, ilokseni alkuraskauden kirot, kuten yölliset vessassa ravaamiset on ohi, toistaiseksi tietty. Ruokaällötyksiä ei oo edelleenkään, vaikkakaan makeeta ei tee mitenkään mieli. :) tilalle on tullut kohdun kasvukivut, ei enää pysty nukkumaan ihan joka asennossa ja äkkinäiset liikkeet vihloo. Mut se on vain positiivista kipua!
 
Päänsärky on ikävästi tarttunut mukaan :(  Nyt saikutellaan ja lepäillään... Vois kyllä tehdä muutakin ku maata pimeessä. Muutenkin on koko ajan jotain hannausta, ikäkö tehneen :) Mutta jospa sieltä sitten palkinnoksi vaivoista tulee oikea herranterttu ;)
 
Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa kolmen vuorokauden migreeni n. viikolla 12 ja kahteen otteeseen piti käydä ottamassa polilla piikkiä kankkuun ja nestettä suoneen, kun mikään ei sisällä pysynyt. Tässä raskaudessa oon samaa kokoajan pelännyt, mutta toistaiseksi välttynyt. Ohjeen sain neuvolalääkäriltä, että heti päänsäryn ensioireissa otettava Panadol, eikä saa jäädä odottamaan yltymistä. Tsemppiä päänsärystä selviämiseen. Tiedän, että kamalaa on!
 
Itse olen päässyt suhteellisen helpolla ensimmäisellä kolmanneksella, mutta ei täälläkään ilman oireita olla selviydytty! Nyt on tullut kuvioihin tämä jatkuva kuvotus ja älytön turvotus etenkin vatsan seudulla. Tuntuu, että vatsa on ihan täynnä ja olisi vasta syönyt, vaikka ei olisikaan. Etenkin illalla paisuu hirveeksi palloksi ja sitten sitä ähisee sängyssä, kun on niin täynnä/epämukava olo. Periaatteessa kaikki ruoka kuvottaa, kun niitä jo ajattelee, paitsi ne jotkut harvat raikkaat syömingit kuten hedelmät, joita ihan tekee mieli (etenkin appelsiini ja klementiini). Lihat ja kalat ällöttää eniten. Niitä ei vatsa oikein suostu sulattamaan kunnolla, kun tulee mahakipuja. Höttöruoka, kuten vaaleat leivät, pulla, peruna ja muu ei niin terveellinen ruoka ei aiheuta läheskään samanlaisia tuntemuksia ja niitä voi hyvin ajatella syövän. Huhhuh.
 
Itse olen päässyt suhteellisen helpolla ensimmäisellä kolmanneksella, mutta ei täälläkään ilman oireita olla selviydytty! Nyt on tullut kuvioihin tämä jatkuva kuvotus ja älytön turvotus etenkin vatsan seudulla. Tuntuu, että vatsa on ihan täynnä ja olisi vasta syönyt, vaikka ei olisikaan. Etenkin illalla paisuu hirveeksi palloksi ja sitten sitä ähisee sängyssä, kun on niin täynnä/epämukava olo. Periaatteessa kaikki ruoka kuvottaa, kun niitä jo ajattelee, paitsi ne jotkut harvat raikkaat syömingit kuten hedelmät, joita ihan tekee mieli (etenkin appelsiini ja klementiini). Lihat ja kalat ällöttää eniten. Niitä ei vatsa oikein suostu sulattamaan kunnolla, kun tulee mahakipuja. Höttöruoka, kuten vaaleat leivät, pulla, peruna ja muu ei niin terveellinen ruoka ei aiheuta läheskään samanlaisia tuntemuksia ja niitä voi hyvin ajatella syövän. Huhhuh.
 
Voi voih, sain ketjun luettua ja onpas aikamoiset oirehtimiset monella. :/ Toivottavasti jo alkais helpottamaan.
Mä oon taas suht vähällä päässyt, alun kuvottelu on aika hyvin helpottanut ja oksentaa ei ole tarvinnut, kuten ei esikonkaan kohdalla. Väsymystä on hulluna välillä, etenkään kun nyt ei saa rauhassa levätä, kuten ekaa odottaessa. Te ensimmäistä odottavat: nauttikaa!! :wink Meillä saattaa poitsu herättää jo viiden kuuden aikaan aamulla, enkä oikein saa enää siitä hyvin nukuttua vaikka poika jatkaisikin uniaan.
TURVOTUS on täälläkin aikamoinen, huomasin että ainakin hiilihappopitoiset limut yms. pahentaa sitä. Harmi, sillä limua on jostain syystä paljon tehnyt mieli...samoin roskaruokia, ihan kuin ois joku jatkuva darra päällä. ;D
 
Hahaa, munkin tekee hulluna mieli hiilihappoa ja erityisesti vissyä, terkuin turbo-maha :wink

Pahin olo meni ohi onneksi jo viikolla 10, mutta sitä ennen elinkin pitkään pelkällä mauttomalla ja hajuttomalla ravinnolla kuten kaurapuurolla, muroilla ja näkkileivällä, ajatus ruoasta ylipäätään oli aivan kamala enkä voinut olla samassa huoneessa kun mies laittoi ruokaa, saati syöttää esikoista. Nyt (14+5) on meneillään suhteellisen neutraali vaihe (onneksi!!) mutta edelleenkin tietyt asiat (kuten valkosipuli tai jääkaappiin unohtuneet eiliset) pistävät yökkimään.
Raskausoireet ovat ylipäätään ihan eriliaset kun esikoista odottaessa: pahoinvointi on ollut pahempi mutta lyhyempi ja nyt tuntuu siltä että mulla on vaan koko ajan nälkä.
Yonan tavoin meilläkin esikoinen herää parhaimmillaan viiden kuuden välillä aamuisin eli unta ja päiväunia on ikävä ja väsymys on melkoinen!
 
Koputan nyt heti alkuun puuta, ennen kuin kirjoitan tämän tänne. Mutta, olo on alkanut selvästi kohentua, se pakollinen aamuinen mahanesteiden oksennus on edelleen tehtävä ihan jokaikinen aamu ja härregood: ruokahalu, onko mulla tosiaan jopa sellanen? Kaupassaki pystyy jo kiertämään hyllyjen välissä ilman sitä alun tuskaa, jolloin joka kerta olo oli sellainen, kun olisi mennyt JÄRKYTTÄVÄSSÄ krapulassa kauppaan, jossa myytäisiin pelkkää alkoholia :D Vou! Se ei siis tosiaan ole ihan pelkkää legendaa, että suurinosa raskauspahoinvoinneista päättyy ennen synnytystä :wink

Sen sijaan uutena "oireena" on tullut ajoittaiset alamahakivut, hyvin lieviä menkkamaisia tuntemuksia ja sykkeiden kuuluessa hyvin omalla doplerilla, olen vaan halunnut ajatella, että pieni se venyttelee siellä itselleen tilaa :)

Niii, ja kun oireisiin päästiin, niin suorastaan järkytyin tänään mahaa katsoessani, se on yltäpäältä pienen haituvan peitossa! Siis sellaista ihan ohutta ja vaalea höttökarvaa ihan joka paikassa :D Taidan kasvattaakin sisälläni pientä linnunpoikasta ;D
 
Saria1, huomasin itse myös yksi ilta että mahallani kasvaa pientä valkoista untuvaa.. epäilin, että kuvittelen asioita joten kiva että muistakin on tulossa pieniä villakoiria :wink Näyttää varmaan kivalta kesällä rusketuksen kera :D Mutta on tosiaan ihme mitä keholle on tapahtunut näinä 12 viikkona, aivan uskomattomia juttuja :Heartred

Mulla oireista nyt häiritsee eninten silmän elohiiri. Yritä siinä sitten tehdä koneella töitä kun toinen silmä "tärisee" niin että on vaikeaa kohdistaa katsetta. Muuten olo on hyvä ja lähes normaali. Mulla ei kans meinaa nälkä tulla kuten normaalisti niin että vatsa ihan kurnii. Siksi on parina päivänä unohtunut välipalat töissä ja lounaskin myöhästynyt. Kostautuu muuten samantien päänsärkynä, pahana olona ja pahempana väsymyksenä kun normaalisti :sad001 Eli työpöytä täynnä riisi/maissikakkuja ja hedelmiä ja pähkinöitä. Vettä menee n 3 litraa päivässä.. Vaikka vatsa onkin turvoksissa niin, että olen käyttänyt mammahousuja jo kauan ja iltaisin olen kun rantapallo, niin ilokseni huomasin aamulla että paino on noussut vain 0,9kg siitä päivästä kun hedelmöitys on vissiin tapahtunut... Kun mahaa ei juurikaan ollut aikaisemmin niin aika suuren pallon saa aikaiseksi 0,9 kilolla :D

Täällä on lämpötila kohonnut jo 30 asteeseen, mietin tässä miten kesä tulee menemään kun täällä voi olla jopa yli 40C kesäisin. Joka päivä. Pahimmillaan mittari nousi viime elokuussa 50 asteeseen :sad001
 
Rv 13+6. Luulin et sain jo oman osani kuvotuksista ja oksenteluista. Mutta ei. Ne on pahentunut kun eka kolmannes meni ohi. Koko tämä viikko on ollut yhtä huonoa oloa ja eilen aloin aamulla oksentelemaan. Vatsa pyöristyy jo, voisikohan se johtua siitä? Neuvolan kanssa olin juttusilla ja se sanoi että hätää ei ole. Onkohan tämä ennustetta siitä, kumpi sieltä olisi tulossa :wink
 
Tänään vatsaa vihlonut vähän väliä koko päivän ja viimeiset puol tuntia vetänyt suonta vatsasta / kyljestä. Ennennäkemätöntä! AAAAUUUTS!
 
pahoinvointi on siis palannut, ja äsken sai ruisjuustoleipä kyytiä.. olo on vielä pahempi iltaisin. johtunee stressistä/väsymyksestä, kun palasin tavalliseen työrytmiin pari viikkoa sitten kun olo oli sen verran parempi.. ehkä nuo 10h päivät ovat kuitenkin vähän liikaa. onneksi tänään on viimeinen työpäivä ennen lomaa, jos mä nyt pääsen sinne asti...
 
Mulla on ihan kamala nälkä ihan koko ajan. En tajuu! Tai tajuun, kai se vauva on vaan nälkäinen, mutta alkaa olla jo rasittavaa syödä koko ajan (eli vähintään kerran tunnissa) - raahaan eväsleipiä ja hedelmiä ja pähkinöitä selkä vääränä töihin.
Närästys tulee ja menee, muuten onkin aika neutraalia. Paitsi yökötysreaktioita tulee kyllä aika helposti: hampaita pestessä ja hajut, ne hajut...
Ja eilen meinas tulla itku työmatkalla kun näin äidin ja pienen lapsen yhdessä bussissa. Hohoo, kai se herkkis-megahormoonikausikin taas pitkästä aikaa alkaa. Mulla se oli kyllä pahin ekan synnytyksen jälkeen, en pystynyt tyyliin kuuntelemaan lastenlauluja puoleen vuoteen itkeä tihrustamatta.

Iltaisin mulla on hankalin olo, silloin on usein myös pahoinvoiva olo mutta ehkä se johtuu päivän rasituksista kuten työnteosta.

Tsemppiä Sophie82 ja muut pahoinvoivat! Toivotaan että olo helpottuu pian :)
 
nonni,nyt mua taas jaksetaan koetella...selässä joki lihas jumis ja kunnin kipupiikki siä...ja sitten vesirokko!! WUHUU! ei vielä ole puhjennut,mutta kuitenkin koska en sitä ole sairastanut,meinataan heti maanantaina aloittaa se estolääkitys.tytölläkään ei vielä ole puhjennut,mut siin ei kauaa sit mee jos sillä puhkee et mullekin tulee jotakin.. varmuuden vuoks laittoivat labraan ja otettiin verikokeet..katsovat jotkut vasta-aineet joista varmistuu 100% varmuudella että en edes lievänä ole sitä sairastanut.... jos se ehtii ennen maanantaita pyhkeamaan,se tarkoittaa,että meitsi menee suoraa päivystykseen jossa ne aloittaa sitten jonku muun lääkityksen... jännäilyä taas...turhauttavaa,että näin toivottu kuin se lapsi onkaan jota odotamme,laittaa kaiken ihan sekaasin ja on "vaaratilanteissa" jatkuvasti..
 
Peukut ja varpaat pystyssä ettei pääse vesirokko päälle särkynyt90!! Mulla elämää hankaloittaa supistukset, jotka ei onneksi ole kipeitä mutta hidastaa.. parin viikon päästä rakenneultra jossa sitten näkee ettei ne vaan vielä olis työtään tehneet.. lepäilyä..
 
Hah, minä joka ensimmäisen kolmanneksen selvisin pahoinvoivatta, olen toiselle kolmannekselle saanut 'iltapahoinvoinnin' seurakseni. En joka päivä, mutta lähes. Eilen tuli 4 kertaa oksennettua.. Luulin, että se tuli flunssan kylkijäisinä, mutta nyt flunssa on suurin piirtein ohi ja tää jatkuu. Alistavina tekijöinä tunkkainen ilma autossa + pomppiva tie, voimakkaat epämiellyttävät hajut (kissanvessa, jonkun pahanhajuinen hengitys, pilaantunut ruoka jne). Toivottavasti ei ihan loppuun jatkuisi, vähän turhauttavaa!!! :'(
 
Takaisin
Top