Oloja ja oireita

....ja saikkua tipahti loppuajaksi, hur-raaaaa! ihana lääkäri, täällä eivät kuulemma kovin herkästi anna sairaslomaa, vaikka on näinkin lyhyt aika kun puolitoista viikkoa kyseessä. mutta tämäpä antoi ja sanoi vaan että tottakai mun täytyy levätä....oli vielä huumoria matkassa kun kirjoitti lääkärintodistuksen "suositukset"-kohtaan että "Låt henne föda barn, så lär hon bli bättre". hehehee :laughing002
ihanaa ihanaa ihanaa, pääsen nukkumaan kunnon päikkäreitä!!!!!! Vauvan asennosta ei edelleenkään mitään hajua, mutta maanantaina on neuvola ja sielläpä se sitten selviää.

Poks, rv36 tasan. :happy3
Joo...ei ole sitä borrelioosia lääkärin mukaan, mutta ihan järkyttävä flunssa on päällä :sick009 Kuumetta ei ole, mutta olo muuten tosi kurja ja pää täynnä räkää. Voimat on ihan pois, kun niitä ei ole oikein muutenkaan ollut, kun hb:kin oli tipahtanu 108:ksaan. Aamulla toivon, ettei tarvii lähtee synnyttämään, ei nimittäin jaksais.... :sad010
On nyt hieman alkanut ahistamaan, kun olin suunnitellut kesälomalla ja äippälomalla pikku hiljaa siivoilevani taloa ja muutenkin lenkkeileväni ja nauttivani nyt rauhassa tästä loppuajasta, mutta ei vaan ole jaksanu...kai se on pakko myöntää ettei ole enää parikymppinen, joka käy vielä jossain suolla karpalossa, ennen synnytystä, kuten keskimmäisen kohdalla. On nimittäin lokakuun vauvoja hänkin.

Oikean puolen alimmat kylkiluut ovat olleet tosi kipeenä eilisestä lähtien, pistelee ja vihloo niin että hyvä kun pystyy liikkumaan. Pikkuisella alkaa olee voimaa pienissä räpylöissään ku mamman paikat alkaa olee sen verran hellänä. Ja taas heti aamusta kunnon möyrintä käynnissä ja mamma kitisee epämukavuudessaan.. Pääasia tietty että vauvalla menee hyvin, mutta jos nyt ottaisi edes vähän rauhallisemmin..... o_O

Nyt tuun omaa harmitusta purkamaan... Tarina on petipuuha juttuja, sori. :) Mä olisin eilen halunnu miehen kanssa vähä jotain intiimiä kanssa käymistä, viime kerrasta on tovi vierähtänyt ja silloin mies oli hyvinkin mukana. :) nyt sitte eile illalla ku olisin halunnu vähän jotain pientä (en siis yhdyntää ajatellut) nii mies ei halunnu edes koskea mua?! Ku kysyin että mikä siinä "pelottaa" nii ei oikeen sit osannu sanoa.... Ymmärrän tietty, että onhan se varmaan outoa ajatuksen kannalta että tuolla mun mahassa on jo kunnon kokone vauva. Mutta tietty pahotin mieleni, ku ei edes kunnon syytä osaa sanoa.. Sanoin ettei toi mun alapää nyt mihinkään oo muuttunut eikä sieltä mitään vauvaa tunne. :D mut ei.... Tietysti herkässä mielentilassa sitä rupee ajattelee, että mitä jos oon vastenmielinen eikä siks halua koskea. Kysyin sitä ja kovin väitti ettei siitä johdu vaan kokonaisuudesta.... Ärsyttävää, ku ei se osaa sanoa mulle suoraan mikä mättää... No tulipa nyt purnattua, anteeksi tää omanapailu! :)

onko kellään muulla ollu vastaavaa kokemusta? Kyllä oon kuullu että miehellä voi tulla tuollaisia oloja, mutta tuli jotenki ihan puskista että ei voi edes koskea, kyllä sen yhdynnän ymmärrän että se voi tuntua miehestä oudolta ja pelottavalta...

-Sanuliini & papu 36+3-

Mulla alko eilen tosi inhottava ylävatsa särky.... Soittelin jo synnärillekin, että onkoha syytä huoleen. Tietty ite rupes heti miettimään raskausmyrkytystä, ku yks oireista on ylävatsakipuilu. Mutta ku ei oo mitää muuta oiretta niin ei ollu kätilö huolissaan puhelimessa. Käski seurailla tilannetta. Jos särky yltyy niin sit vois mennä näytille. Onneks mulla on kotona verenpainemittari nii pystyn ite sitä seuraamaan. Yön aikana kipu tuntus menevän jo ohi, nyt aamulla tuntuu enää hiukkasen. En tosiaan tajua mistä tämmönen yhtäkkiä tuli. Voiskohan liittyä jotenki johonkin vatsavaivaan (närästys, sappivaiva)... No ei auta ku seurailla. :) Kaikkea sitä kans joutuu kärsimään....

-Sanuliini & papu 36+6-

Mulla myös ollut tosi kipeä ylävatsa, tosta kylkiluiden kohdalta.. En osannut huolestua, vaan laitoin vauvan liikkeiden piikkiin...

Omanapa-avautuminen alkaa tästä:

Mä oon tällä hetkellä niiin v*ttuuntunut, paikkoja särkee aivan kuin ennen vanhaan, jos olin ohjannut lähemmäs parikymmentä tuntia jumppaa. Nyt olen ollut tasan vuodelevossa ja lihassäryt samaa luokkaa! Pää särkee, kun niskat menny ihan jumiin makoilusta, oksettaa ja vellottaa kuten koko puolen raskautta, uni ei tule kun valmiiksi makaa koko päivän, stressi puskee kaikista tekemättömistä töistä, esimies kiukuttelee sairaslomastani, lisäksi tänään mahaan on sattunut, kuin olisi joku mahapöpö tulossa ja märkyys housuissa huolettaa, jos onkin lapsvettä ja NEUVOLA ON KIINNI!!! Niijuu ja unohdin varmaan mainita, kun se tästä tekstistä ei varmaankaan tule julki, että olen kiukkuinen kuin ampiainen aivan kaikesta! Turhauttaa, kun toivoo toisaalta jo synnytystä ja samalla haukkuu itseään itsekkääksi idiootiksi, kun haluaa lapsensa syntyvän keskosena. ääääääääääää :sad010

Saria1: Olen niin samoilla linjoilla sun kanssas. Olo on niin kipee, ettei enää jaksa tehdä mitään ja tekemättömiä tehtäviä vaan kasaantuu ja siitä aiheutuu vuosisadan stressi. Öisin ei saa säryiltään nukuttua edes sen panadolin avulla. Ja sitten itse ainakin olen sellainen ihminen, etten kehtaa tai viitsi ns. turhasta valittaa.... Mutta toisaalta ensisynnyttäjänä ei ole mitään hajua miltä joku supistus tuntuu ja millä kipukynnyksellä sitä oikeasti viitsii lähtä soittamaan terkkarille tai päivystykseen. Viime vknlopun jälkeen on päivittäin supistellut eli masu on vaan superpallo joka haittaa ja hidastaa tahdin ihan nollaan. Nyt on viikkoja 35+6 ja oon niin valmis siihen, että vauva voisi jo syntyä.

Ainiin ja tästä aamusta vielä. Alkaa kyllä enemmänkin mennä huumorin puolelle!

No, heräsin aamulla kahdeksan aikaan, kun mieheni oli lähdössä töihin. Päätä särki, joten nappasin vain nopeasti jotain syötävää ja ajattelin mennä takaisin maate.

Yhdeksältä naapurin patu aloitti taas remontoimisen, sirkkelin surinaa ja naulojen naputusta, kuten joka aamu viime viikkoina. Sen ylensä tietää kuitenkin loppuvan, niin tänäänkin. Kello oli 10.

Olin juuri saamassa unta, kun taloyhtiön pihahuolto tulee tekemään nurmikon leikkuutta. Kun nurmikko on leikattu, tottakai lehdet pitää huristella pois lehtipuhaltimella ja sen jälkeen kaivaa joku antiikinaikainen oksaleikkuri, jonka moottori huutaa, kun junan alle jäänyt norsu. Tähän pihashowhun vierähtää tunti. Kello on 11.

Piha hiljenee ja saan vihdoin taas melkein unenpäästä kiinni. Sillä aikaa naapurin mummo on virittänyt kielenkärkensä sopiviksi ja tulee omalle parvekkeelleen (joka siis aivan makuuhuoneemme vieressä) lauleskelemaan niitä ikiihania Tauno Palon kultahittejä. Tuutulauluksi biisit eivät kelpaa, sen verran on epävireistä.

Klo 11.30 mummo vihdoin tajuaa painua takaisin asuntoonsa. KUNNES klo 12 alkaa kaupungissamme talojen ilmakuvaus-projekti. Helikopterit ja pienkoneet viuhuvat, kuin sota olisi syttynyt ja siinä vaiheessa mulla palaa pinna. Nousen sängystä, kompastelen matkalla sohvalle peitto kainalossa, käyn jääkaapilla toteamassa tuoremehun loppuneen ja napsaisen telkkarin päälle. V*tutukseen sopivalla tavalla, telkkarista tulee luksusmammat ja tyytyväisenä höristelen jenkkimamalle, joka ei saanut ostaa tyttären synttäreille 3000 dollarin täytekakkua. Ongelmansa siis kullakin.

Kivaa, nyt saa purkaa tätä v*tutusta oikein joukolla :happy093

Oloa ei saa mukavaksi enää mitenkään, paikkoja särkee ja pää hajoo kun ei edes saa sukkia ite jalkaan. Nukkuminen onnistuu välillä, välillä ei millään. Tekis välillä mieli jäädä peiton alle ja vaipua itsesääliin ja toivoa että vauva syntyisi pian jotta vois edes nousta sängystä ilman ähinää ja puhinaa ja vihlasuja. Mies on onneksi oppinut minimoimaan niitä asioita mun elämästä jotka takuuvarmasti aiheuttaa v*tutuksen tai itkupotkuraivarit.

Mutta tässä viimeisempiä aiheita.. Aamulla oli synnytysvalmennus ja nyt ekalla kerralla oli haastattelu kätilön kanssa (ja tämä siis ihan eri ihminen ja paikka missä itse synnytys tapahtuu). Samat asiat TAAS, poltatko, juotko, onko ensimmäinen, ootko tehnyt aborttia. Mitä helv.. se sille kuuluu, opeta mut nyt vaan hengittämään oikein!? No, teoriatunteja on normaalisti 7, mutta ne olis pitänyt aloittaa neljännellä kuukaudella ja sit se sano etten mä mitään siel tee kun en ymmärrä espanjaa tarpeeks hyvin. Ööh. Saanko mä ite päättää paljonko mä ymmärrän ja jos haluan tulla sinne vaikka en jokaista sanaa ymmärräkkään. Sit se ihmetteli ja voivotteli et miten mä en osaa espanjaa. Voi v*ttu et alko otsasuoni tykyttää, anteeksi vaan mutta me soitettiin tänne etukäteen ja varmistettiin että täällä on englantia puhuvia kätilöitä. No eipä ollut. Lopuksi meidän perheen synnytysvalmennus tulee sisältämään yhden yhteisen käynnin miehen kanssa ja sitten 3 kertaa hengitysharjoituksia 1, 2 ja 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Ja sinne mies EI saa tulla mukaan?? Vähän viime tippaan jättää nuokin, mutta maassa maan tavalla, ja tän maan tavat taas ottaa niin paljon päähän et oon valmis muuttaa takas suomeen. Iltapäivällä pitää mennä endokrinologin luokse katsomaan verensokerit, ja eiköhän sieltäkin tuu taas jotain mussutusta. Onneksi kaikki arvot 10 päivän sisällä ovat olleet normaalit, ni se lääkäri voi tunkea sen laitteen .....nsa

Ja yksi suurin v*tutuksen aihe tällä hetkellä on miehen perhe joka on jo ilmoittanut että he tulevat käymään täällä vuorotellen marraskuun aikana, tutustumaan vauvaan (Huom, tutustumaan, EI kattomaan). Tähän mennessä 4 eri siskoa perheineen on ilmoittaneet tulevansa AINAKIN pariksi päiväksi. Yksi ottaa VIIKON lomaa. Ja he ovat ystävällisesti ilmoittaneet että voivat asua hotellissa, niin että me saadaan yksityisyyttä. No kiitos kovasti, se tästä puuttuisi että ne majoittuisi tänne neuvomaan mua 24h. Mutta sen sijaan ovatkin sitten näin espanjalaisittain vain sen 6 tuntia päivässä. Siis saadaanko me viettää yhtään aikaan yksin meidän uuden tulokkaan kanssa ilman et meije tarvii alkaa paasaa heitä heti, ja kuuntelee heidän neuvoja ja miten heidän mielestä kaikki suomalaiset tavat ovat VÄÄRIN. No vi*ttu jos mä haluun et mun lapsi nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa tai nukkuu tossa epäinhimillisessä pahvilaatikossa niin sittenhän se nukkuu. Ite voivat syöttää sitä lisäainesokerip*skaa heti kun lapsi saa alkaa syömään kiinteää ruokaa. "Kyllä jokaisen vauvan pitää saada kaakaota, kun kaikki vauvat rakastaa kaakaota ja sitäpaitsi se on TERVEELLISTÄ!?" Joo, alle vuoden ikäinen varmaan HALUAA kaakaota maitonsa sekaan. Se joka edes yrittää alkaa syöttää meije vauvalle sokeria ilman meije lupaa niin :violent006

Ja mitä tohon mieheen tulee, niin 99% ajasta hän ymmärtää (ainakin väittää niin) ja tukee mua, mutta sitten tulee niitä päiviä kun mua väsyttää ja ihan kaikki ottaa niin paljon päähän että puserran itkua. Aina välillä mies ottaa itteensä ja suuttuu et mitä mä nyt oon tehnyt. NO ET MITÄÄN, OO NYT VAAN HILJAA. Mut tällainen vastaus ei saa paljoa ymmärrystä... Vasta kun alan itkee hysteerisesti et anna nyt asian olla, et mua sattuu ja särkee ja väsyttää ja vituttaa tää raskaana oleminen, ni sit mies ottaa kainaloon rauhoittumaan. Yhden episodin jälkeen hän jopa ilmoitti et yksi vauva riittää, et hän ei kestä toista 9 kuukautta mun kanssa ku oon näin mahdoton :smiley-ashamed008

Näin täällä, ja vielä reilut 6 viikkoa jäljellä, max 8 :excited001

Tsemppiä mammat! Tänne, jos jonnekin kannattaa tulla avautumaan. Vaikka mulla itselläni on tällä hetkellä aika "helppoa", niin I can feel you...kohta on ohi raskaana olo ja seuraava vaihe eli vauva arki alkaa...ei tosin varmaankaan yhtään helpompana kuin nyt :)

Heheh, eikö ookki mahtavaa, että on paikka mihin voi ees osan purkaa ni nää rakkaat siipat ei saa kaikkea niskoillensa? :D Mä olen ajoittain riehunu kanssa täällä pahaa oloa ja yleistä veetutusta.. sanoin miehelleni, että "tää on sit vika kerta kun olen raskaana, enempää lapsia ei tehdä", vastaus oli "joo ei oo pelkoo"! :D Mulla kanssa tosi epämukava olo, paine ja säryt nyt päälimmäisenä ongelmana, eikä tätä helpota kyllä yhtään tuo 2 v joka alko uhmailemaan nyt sit ihan tosissaan. Jeejee.. Mullakin on ongelmia itteni kanssa kun mietin et tulis jo, mut sit tulee taas huono omatunto kun toivoo, että toinen tulis jo ulos kun tietää, että sen ois parempi tulla vasta reilu kahden viikon päästä täysaikasena (nyt siis h:34+6). Eiköhän tämä ongelma ole melko monella! Mut joo tsemppejä kaikille ja onneks jo hei syyskuu! ;)

Miten joku voi vapaaehtoisesti tehdä joka päivä töitä raskaana olevien naisten kanssa?? Ollaan varmasti ikävin mahdollinen porukka näin loppuvaiheessa...

La MaMa, mulla käy sama ajatus entistä useammin mielessä, että syntyis jo ku mä en jaksa (just tätä MINÄ MINÄ MINÄ..). Tuntuu kyl pahalta että tollasia ajatuksia tulee kun tietää ettei pikkuinen oo vielä valmis :sad001

Hi, ihan mahtavaa tää mammojen v....tusavautuminen :laughing001
Ei kyllä käy kateeks, Sophie, tota sukulaiskatraan vierailusuunnitelmaa - mun miehen vanhemmilla on tapana täällä käydessään venyttää kahvihetket viiteenkin tuntiin ja vierailla vielä monena päivänä peräkkäin. Ihan kun ei yhdellä kerralla tulis käytyä läpi kuulumisia.
Muistuikin taas mieleen miten monen monta kahvihetkeä sitä istuttiin keittiön pöydän äärellä esikoisen synnyttyä. Pullaa ja kaffea kuulkaa kului niin ettei oo tosi.

Mieletöntä kuulla muiltakin paskoja fiiliksiä - ei niinkö että se olisi kivaa mutta kun niiiin tunnistan olotilan. Mulla menee hermot tähän kamalaan oloon ja siihen ettei vaan jaksa yhtään mitään. Ja mistä tää h--vetin pahoinvointikin tuli takas?
Tänään oikeesti oksensin ekan kerran koko raskausaikana kun annoin koiralle ruokaa - siis se koiranruoan haju sai aikaan puolen tunnin oksennussession. En voi melkein laittaa ruokaa perheelle kun hajut on alkaneet taas ällöttää.
Mulla on nälkä, mutta koska oksettaa ja närästää ihan jumalattomasti, ei tee mieli syödä yhtään mitään. Ei siis mitään! Ihan kamala olo, eli nostan hattua teille jotka jaksatte moista yökötystä koko raskausajan!

Koko ajan on vessahätä ja jos ovesta uskaltautuu ulos tulee takuuvarmana heti kusihätä vaikka olis just minuutti sitten käynyt vessassa. Liitoskivut sen kun pahenee, tekemättömät asiat ärsyttää mutta kun ei jaksa niin ei jaksa.
Ja ne yöunet....ne ei todellakaan oo mukavia. Melkein olisin mielummin valveilla kun menisin nukkumaan, jos vaan jaksaisin. Plaah.
Miten tätä nyt vielä jaksaa kuukauden? Tai pahimmassa tapauksessa kuusi viikkoa?

Kaiken kukkuraksi esikoisen päiväkodissa on puhjennut vesirokko, eli kivasti tähän samaan loppuodotukseen vähän lisäjännitystä...puhkeaakohan se sit juuri silloin kun tulee vauva ja ollaan synnyttämässä? Kivakiva, olisi voinut sekin epidemia odottaa vaikka pari kuukautta. Pitää toivoa ettei tartu, vaikka se nyt kai on ihan turha toive o_O

Samoissa fiiliksissä, mut niin väsynyt kaiken päälle, etten jaksa ees kirjoittaa..!!! Jaksetaan, enää vähän!!

Hei nyt on muuten ihan pakko kysyä, onko jollain muulla tälläistä, että joskus kun vauva potkaisee mahassa oikein kunnolla kuuluu melko äänekäskin napsaus? Todella pelottavan kuuloinen, vähän kuin kuminauha napsahtaisi poikki.. Ja näitä ääniä on siis ollut jo useampana viikkona, sanoisin 25 viikosta alkaen. Ei liity kipuja, eikä mitään muuta, kuin vauvan normaalia kovempi potku.

Juu oon kuullu noita napsahduksia kans pidemmän aikaa. On tosiaan aika pelottavan kuuloisia. :) luin jostain että se ääni tulee sikiökalvosta ku vauva potkasee siihen, vissiin. :) ja sit kuulemma kuuluu samantyyppinen napsahdus, ku sikiökalvo puhkeaa ja vedet menee. :D apuva.

-Sanuliini & papu 37-0-

Takaisin