Oloja ja oireita

Jos on normaaliraskaus niin meillä päin katsoovat, ettei ole tarvetta synnytystapa-arviolle. Mulle RD, niin sen takia sovittu tuo synnytystapa-arvio rv 38. :) Tutkiivat mahtuuko meidän vauva syntymään normaalisti normi aikataulun mukaan, vai onko jo sitten niin iso tuossa vaiheessa, että pitääkö käynnistää synnytys aiemmin. :)

Tänään 31+4 ja ennakoivat supparit lisääntyneet huimasti. Ne myös nähtävästi puskevat vauvaa mun oikean puolen kylkiluihin, joten tuntuvat todella inhottavilta. Onko muilla samanlaista?

Suppareista ollut puhetta.. Kysytäänpäs sitten tätäkin: Onko muita, joilla EI ois ollu yhtään supistuksia?? Tiedän, että joillain ekat tulee vasta tosi tilanteessa, mut.. Oikeestaan vähän kaipailen jopa! Voinko olla niin uuno, etten tunnistais? -.-

Tässä raskaudessa on ollut reilusti kivuttomia supistuksia, mutta pari vuotta sitten esikoista odottaessa tunsin ensimmäisen supistuksen to-pe välisenä yönä ja lapsi syntyi lauantaina. Eli on mahdollista, ettei niitä kaikille edes tule tai ovat niin pieniä, ettei tunnista.

Samaa olen miettinyt.. :eek: Eikö niitä muka tule, vai enkö vaan osaa erottaa niitä. :confused004

Samaa miettinyt täällä... joskus jos oon stressannut tai rasittanut itseäni liikaa niin kohtu muuttuu kivikovaksi. Mutta ei siis mitään kipuja, paitsi.. Eilen oli tosi kivulias olo. Oikeaa kylkeä särki ja pisti, epäilen syyksi vauva pakoyrityksiä oikean kyljen läpi. Sitten pari kertaa vihloi alapäästä niin että tuntui että olisi saanut sähköiskun mikä meni alapäästä polviin asti. Onneksi istuin, muuten olis varmaan jalat pettänyt alta. Lisäksi oli tosi epämiellyttävä polte alaselässä ja mahassa koko ilta, sekoitettuna sellaseen ihanaan menkkakipuun. Ja kaiken kukkuraksi tuntui välillä että joku repisi alamahaa puukolla auki. Että sellainen päivä :sad001

Mä oon ihan väsynyt jo noihin harkkasuppareihin! :) yöllä niitä tulee vaihtelevasti, mut vaikuttaa kyllä uniin. Joskus on öitä, ku en nuku paljon mitään kun olo niin tukala niiden takia. Kiristää, painaa rakkoa vielä enemmän ja tuntuu et henki salpautuu ku niitä tulee. :) olisihan se varmaan eri asia, jos niitä ois nyt vasta tullu, mutta muistaakseni rv 22 asti on tullu niin rupee kyllästyttää jo. :D
Toivon että tekevät sit hyvän pohjan synnytykselle, ettei kestäisi aukeaminen sit niin kauaa! :D (toivossa on hyvä elää)

Oon kuullu tosi monilta, ettei oo tullu mitää supistuksia kun vasta synnytyksen alettua. Joten tosi yksilöllistä.

Sophie82 mulla on myös tullu noita inhottavia sähköiskukipuja jotka säteilee jalkaan. Ei tosiaan ole mukavan tuntusia!

Sorry valmiiksi ällö äihe, mutta ollaan varmaan jo ylitetty kaikki sivistyneisyyden taso :) Onkohan ihan normaalia (> muuten tyypillinen raskaus-ajan ketjun aloitus :) ), että mulla on ollut nyt jo aika kauan uloste todella tummaa, melkein mustaa? Olen nyt muutaman viikon tämän huomannut sen enempää siihen ajatuksiani laittamatta, until now...

Mulla on oikeastaan nyt vasta alkanut supistelemaan (rv 33+6) ja vatsa pingottuu tosi helposti, samoin alkaa olla rasittunut olo pienistäkin ponnisteluista. Jos päivällä on ollut enemmän menoa kuin ehkä pitäisi, kostautuu se illalla supisteluina. Menkkakivuilta ne mulla tuntuvat, ja tosi epämukavana pingottamisena mahassa. Esikoisen kanssa ei ollut mitään hajua millaisilta supistukset tuntuvat, kunnes synnytys sitten käynnistyi - silloin ei ollut epäilystäkään :D

Huh,vielä pitäis töissä jaksaa kolme viikkoa, mutten kyllä tajuu miten jaksan....aamuisin meinaan nukahtaa jo bussimatkalla, iltapäivisin oon ihan piipussa eikä sitä kahviakaan pysty juomaan kun kupposen päivässä.
Viime yönä heräsin ihan JÄRKKYYN vatsakipuun - olin nukkunut toisella kyljelläni enkä sitten voinut kivulta liikkua yhtään mihinkään melkein varttiin. Meinas jo tulla paniikki, kunnes sitten järkeilin että se olikin ilmaa. Mutta eipä oo aiemmin noin kivuilaita mahakipuja ollut pelkästä kaasusta....huh-huh...
...ja siitä kätevästi aasinsiltana Jasminin ah niin ihanaan :laughing002 ulostekysymykseen: syötkö rautaa? Se nimittäin ainakin värjää tehokkaasti ulosteen mustaksi!

Hildamaija saikkua vaan meet hakee! Ei sitä kuulu kärvistellä, ku olo tukala ja väsynyt.
Oon kans huomannut että vatsa tulee tosi kipeäksi kun mahassa on ilmaa. :/ ja sit ku vauva myllertää ja potkii nii tekee tosi inhottavaa kipua. Jotenki tuntuu että ilma ei tuu ulos enää niin helposti.

Jasmin7 tuli kans sama mieleen ku hildamaijalla, että syötkö rautaa?

-Sanuliini & papu 35+0-

Argh, ollu TOSI ärsyttävä päivä! Kauhea vihlominen kohdunsuulla (päättelin sen tulevan sieltä) ja alavatsassa, välillä sellainen olo kuin koko vatsaa painettas alaspäin eikä oo oikeen ollu hyvä mitenkään päin. Lonkkia, alaselkää ja nivusia jomottaa ja kusettaa JATKUVASTI! Olo on just sellanen että vois maastoutua koko huomiseksi peiton alle eikä liikkua mihkään.. Ja nyt sitte ku vois harkita nukkumista niin johan alko sellanen mekkala että läpi tullaan ja vaikka väkisten...

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Hildamaija ja Sanuliini: syön rautaa, joten johtunee ilmeisesti siitä näin pikaisen tutkiskelun jälkeen.

Mulla on alkanu närästää ihan mielettömästi nyt viimeaikoina. Ikinä aikasemmin ei oo närästäny ja nyt ei voi heti syömisen tai juomisen jälkeen mennä pötkölleen ku tuntuu et tulee takasinpäin. Tai no tulee se pystyasennossakin, mutta ei niin todennäkösesti. Inhottava vaiva :sad001

Sama täällä, Tumelo, iltapalakin pitää syyä tosi aikaisin, että pystyy nukkumaan. Jopa vesilasillinen närästää!! Alan olla aika kypsä tilanteeseen, mut toivottavasti tuo ipana lähtis hiljalleen valumaan pois mun pallean kimpusta.. :(

Sorry valmiiksi ällö äihe, mutta ollaan varmaan jo ylitetty kaikki sivistyneisyyden taso :) Onkohan ihan normaalia (> muuten tyypillinen raskaus-ajan ketjun aloitus :) ), että mulla on ollut nyt jo aika kauan uloste todella tummaa, melkein mustaa? Olen nyt muutaman viikon tämän huomannut sen enempää siihen ajatuksiani laittamatta, until now...

Sama juttu ja rautaa syon!

Kauhea väsymys vaivaa. :sad001 Menen illalla nukkumaan 10-11 aikoihin ja herään yön aikana kerran vessaan. Nykyään olen alkanut heräämään mieheni herätyskelloon klo 7. Syön ja teen kaikenlaisia askareita ja sitten alkaakin jo vähän väsyttämään ja menen sänkyyn katsomaan telkkaa 8-9 maissa. Nukahdan ja herään muutaman tunnin päästä erittäin vaivoin. Tänäänkin heräämisen jälkeen jäin makoilemaan peiton alle ja nukahdin uudestaan. Sitten taas hetken päästä heräsin ja nukahdin. Lopultaan en herätessä ole erityisen väsynyt ja voin "aloittaa" päiväni. Illalla kuitenkin alkaa väsymys tuntumaan jo joskus 6 paikkeilla ja tuntuu kuin olisi nukkunut muutaman yön huonosti. Joskus nukun illallakin päikkärit..

Nukun siis yön aikana vähintään 8 tuntia yhden heräämisen kanssa ja päikkäreitä vähintään 2 tuntia siihen päälle, tänään nukuin 4 tuntia.

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja neuvolassa sanovat, että hyvät ne arvot on kun kerran hoitotasolla ovat. Ketuttaa niiden asenne, koska arvot ovat aivan ylärajoilla, mutta ei kuulemma lääkitystä tarvitse nostaa. Viimeksi laskivat, kun oli arvot koholla..:BangHead Eikä auttanut vaikka kuinka yritin sanoa, että se on kyllä toisinpäin.. Pitää ensiviikon lääkärikäynnillä vähän rageta niille tuostakin aiheesta.. No mutta siis niin, voiko raskaus aiheuttaa suuremman unentarpeen, vai onkohan kyse ainoastaan lääkityksestäni? :confused004

Tumelo, kuule et ole ainoa, jolle raskaus on tuonut suuremman unen tarpeen. Uskoakseni ihan normaalia tämäkin :) Nukun vähintään 8 h yöunet ja päikkärit on ihan must. Pahimmillaan olen nukkunut "päikkäreitä" tuon 4 tuntia myös, joko osissa tai putkeen. Olen tosin kyllä huomannut sen, että joku pieni tekeminen, puuhastelu, kävely tai muu liikunta saattaa katkaista tuon väsymyksen kierteen aktivoimalla kroppaa vähän hereille. Liika nukkuminenkin väsyttää eikä todellisuudessa vie väsymystä pois. Tuolla kilpirauhasen vajaatoiminnalla on kyllä varmasti myös vaikutuksensa. Siskollani sama ja oli tarve nukkumiseen yhdessä vaiheessa ihan koko ajan...arvot kohdollaan oli, mutta nostivat silti annosta juurikin tämän uneliaisuuden takia, joka kyllä sitten helpottui. Kannattaa ehdottomasti vielä keskustella lääkärin kanssa asiasta.

Karsea väsymys myös täällä. Jos yö menee putkeen, niin voin nukkua 9h (parilla vessakäynnillä). Aamulla voin herätä 7 ja olla ihan pirteä, siivota ja touhuta kaikenlaista. Sitä jaksaa just sen pari tuntia ja ekat päikkärit otetaan jo ennen kello 12 (siis jos mahdollista). Sit jaksaa taas vähän aikaa, kunnes väsymys iskee kun nuijanukutus. Kroppa tuntuu päivittäin siltä ettei ole oikeasti yhtään energiaa, lihakset ihan "tunnottomat". Ja voi niitä päiviä jos en oo saanut nukuttua kunnolla yöllä..!

Täälläkin väsyttää! Esikoinen heräilee toisinaan vielä öisin, eli ihan täysiä uniputkia en pääse vetelemään, toisaalta pakko sitä olis muutenkin nousta keskellä yötä vessaan. Ykkönen myös herää joskus jopa puoli kuudelta (!) eli aika piipussa ollaan. Onneksi on mies jonka kanssa voi vuorotella aamuja ja öitä ja viikonloppuisin viimeistään pääsee nukkumaan yhdet pitkät aamu-unet. Illalla tulee kuitenkin se pahin väsymys, nukun helposti päiväunet töistä tultuani ja silti väsyttää hulluna.

Muuten on alkanut tuntumaan raskaalta mahassa, ihan kun sitä vedettäisiin alaspäin - laskeutuukohan vauva nyt kun tuntuu että maha roikkuu ja painaa kävellessä? (Kunhan vaan vauva olis jo kääntynyt pää alaspäin ettei kiinnity jalat edellä!!!)
Pahin närästyskin on toistaiseksi poissa, eli viittaa kai laskeutumiseen. Mutta enpäs vielä ihan täysillä tuuleta, muistelen että viime raskauden viimeisimpiä ärsyttäviä vaivoja synnytykseen saakka oli juuri närästys, eli kai se nytkin tulee vielä takaisin, voi blaah

Takaisin