Olipa kerran Elämä- Synnytystarinat

Joo, me haluttiin varata aika sitä mun synnytystä hoitavalle kätilölle ja kysellä vähä sit et mitä se oli mieltä koko asiasta. lääkäri määräs sitä oksitosiinia koko ajan vaan lisää ja lisää, että ei se kätilön vika ollut kun vain totteli määräyksiä. kuukauden päähän otetaan aika, että saadaan ihan rauhassa olla. mieskin oli ihan paniikissa koko synnytyksen ajan, eikä osannut mua edes oikein rauhoitella kun itsekin tärisi ja loppuvaiheessa siirsivätkin hänet ulos odottamaan, kun ei pysyny enää nahoissaan..
tästä ollaan parannuttu jo oikein hyvin, ja mua on kehuttukin kun lähdin niin pian liikkeelle, että kävin itse vessassa ja kävelin sängyltä lavuaarille hakemaan juotavaa [:D] joka paikkaan vielä kolottaa mutta mulla on onneks hyvät lääkkeet menossa. ja viikon päästä katsotaan mitä tulehdusarvo silloin näyttää, vähä pelottaa, ettei tulehdus ole hävinnyt ja joudun leikkaukseen.
kaikista "koomisinta" koko tilanteessa oli se, että synnytystä hoitanut lääkäri oli se sama ulkomaalainen kuka ei suostunu mua tutkimaan sillon raskausaikana ja oli niin ilkeä. että todellakin tuntuu sille, ettei mikään mennyt niinkuin piti, paitsi se, että vauvalla oli koko ajan kaikki hyvin. [:)]
henkisesti tästä en tule selviämään kyllä varmasti ikinä, toista kertaa en moiseen lähde.. aina olen ajatellu, että 2-3 lasta haluaisin mutta tähän yhteen tulen nyt tyytymään [&o]
mieskin oli samaa mieltä, sanoi, ettei ikinä halua enää nähdä tuollaista. silläkin tuli itku monta kertaa kun katto mun kärsivän niin..

huh, mutta onneksi se on ohi nyt ja siitä kaikki hengissä selvittiin!
 
Aivan Kasittämätöntä H1987. Mä mä mun ukolle tosta kerroin ja se tuohtui oikein kunnolla.
Puhuttiin siitä et eikö lääkäreillä ole mitään vastuuta. Helvettes jos ostaisit autokaupasta auton ja siitä hajois jotain ja sitä parsittais jossain 3 viikkoa läjään niin siitä sais kunnon korvaukset. Mut lääkäri kun ryssii joltain sisuskalut muussiksi niin mitä siitä saa? No ei välttämättä mitään.
Anteeksi tää mun roisi vertaus mut sapettaa teidän puolesta ihan pirusti [:@]
 
niinpä!! minzkuli oon aivan samaa mieltä sun kanssa, ja hyvän vertauskuvan löysit.
kyllä aion jos vaan tahtoa ja voimia riittää niin tehdä sen valituksen, koska mun kuullen ihan kätilö sanoi, että nyt on kulutettu hänen kohtunsa loppuun, ettei enää voi syntyä omilla ponnistuksilla ja kun ei enää supistelekkaan..
eli lääkärin virhe kun heti työnsi sen hemmetin tappotipan mulle!
ja toisekseen, menin synnytys saliin SÄÄNNÖLLISTEN SUPISTUSTEN TAKIA, mitkä tuli 4 minuutin välein, eli EN OLISI tarvinnut siihen mitään tekosupistuksia!! ja kun näitä tekosupistuksia mulle laitettiin ja menin ihan hemmetin kipeeksi niin olin ihan jäykkänä ja itkin vaan supistuksen tullessa, eli en pystynyt rentoutumaan millään tavalla, siksi avautumisvaihekin kesti niin kauan...
 
Neiti syntyi 14.9 klo 22.41, rv 41+0

Maanantain ajan tunsin, että alakerrassa tapahtuu jotakin. Harjoittelujen perusteella en kuitenkaan sen suuremmin keskittynyt niihin kipuihin vaan menin normaalisti nukkumaan. 3 aikaan yöllä heräsin siihen, kun supisteli, mutta edelleen ajattelin vaan harjoituksiksi, otin panadolin ja jatkoin unia, mitä riitti 5 asti. Sitten ymmärsin, että on tosi kyseessä. Suppareita kellottelin 5-7, jolloin tulivat  heti 4-7min välein ja kestoltaan 30s.- 1min.  klo7 soitin ekan kerran kättärille. Sanoivat, että ota lämmin suihku ja katsotaan parin tunnin päästä tilannetta. Lämmin suihku auttoi hetken. Supisteulu pysyi samana kuin aikaisemmin. Söin aamupalan ja soitin uudestaan kättärille, käskivät alkaa seuraamaan vauvan liikkeitä ja olla kotona. Liikkeitä tuli sen normaalit reilu 10 tunnissa.
Puolen päivän aikaan tein ruokaa, kun halusin olla pystyssä, että synnytys menisi mahdollisimman joutuisasti eteenpäin. Supistukset alkoivat vähitellen voimistua ja ruoan jälkeen kellotin suppareita, jotka edelleen tuli 4- 7min välein. puoli kahdelta en enää jaksanut vaan soitin kättärille, että olisin tulossa. Taksimatka supistusten kanssa ei ollut enää mitenkään miellyttävä.


KLO. 14.43  oltiin kättärillä ja päästiin Haikaranpesään seurantaa, kun normi osastolla ei ollut tilaa. Ensin oltiin käyrillä sellainen puolisen tuntia. Supistukset jatkui 4-7min välein ja asteikko kävi välillä jopa reilussa 100, miltä myöskin tuntui. Käyrän jälkeen sisätutkimuksessa oli kohdun kaulahävinnyt ja 2cm auki. Lähdettiin miehen kanssa vielä kävelylle, joskin pääsin vain ehkä 100m sairaalan ovesta, kun en enää uskaltanut pidemmälle supistusten voiman takia. Mentiin sitten kahville ja siitä takaisin käyrille.
KLO 16.25 Supistellut 5min välein. Kivut kasvaa, supistus alkaa alaselästä ja päättyy alavatsan kautta nivusiin. Lämpöpussi selkäkipuun ja panadolit. Lämmin suihku . Eipäs ollut mistään apua supistuksiin, vaan tulvat jatkuvasti kipeämmin. Auki 3cm. KLO 18.00 Sain kipupiikin, supistukset 4min välein.  Voimat alkaa olla lopussa. Auki 5cm Kipupiikistäkään ei oo enää mitään apua. Supistukset on niin voimakkaita, että oon niiden välillä lähes tajuton, eli nukahdan aina 4 min supistuksen välillä. Voimia ei tunnu olevan enää nimeksikään, enkä usko, että pystyisin enää ponnistusvaiheeseen.
18.40 Siirrytään synnytyssaliin. Pyydän epiduraalin, koska alan olemaan täysin voipunut supisteluihin, jotka nyt siis jatkuneet voimistuen 13h säännöllisinä alle 7min välein. Klo. 19 saan epiduraalin, anestesialääkäri sanoo, että enää kolme supistusta ja helpottaa. Niinhän tuo teki. Aivan taivaallinen olotila ja vaikka tunnen supistukset paineen tunteena alapäässä, niin samalla saan myös voimia ja ponnistuvaiheen odottelukin alkaa taas tuntumaan ihan siedettävältä.



19.40. Kalvot puhkaistaan, lapsivedessä on vihertävä sävy. Puolen tunnin päästä aloitetaan oksitosiini, ettei epiduraali vie supistuksia. Kätilö käskee ylös.
20.45. 6cm auki.
21.15 9cm, reunat jäljellä. Puolessa tunnissa aukesi siis loppuu.
21.30 Saan luvan alkaa ponnistamaan supistusten tahtiin.


21.45 Supistukset alkavat muuttua lyhyemmiksi, oksitosiini tippaa vauhditetaan. Ei apua. Supistukset heikkenevät jatkuvasti. Ponnistan selinmakuulla+ jalat jalkatuilla, ilman supistuksia. Vauva on avotarjonnassa eli kasvot kohti kattoa. Supistusten puuttumisen vuoksi pää syntyy harvinaisen hitaasti, kun supistukset ei enää auttanut normaaliin liukuun. Pää syntyy kuitenkin, vaikka aikaa tuntuu menevän ikuisuus ja häpykumpu tuntuu repeävän. Keuhkot imetään heti lapsivedestä, ettei vaan kakkaa ole joutunut hengitysteihin. Myöhemmin selviää, että kaikki on kunnossa. Loppu vartalo syntyykin sitten helposti. Kello on 22.41

Pituus: 51cm, paino (alle 4kg, niin ku luvattiin) 3985g Apgarin pisteet 9, koska ihon väri sinertävä kasvoilla syntymä hetkellä, muuten tyttö on jämäkkä ja suloisen punainen. Kellon ajat katsoin synnytyskertomuksesta, koska ajan taju sairaalaan tulon jälkeen on hävinnyt tyystin ja synnytys on mennyt supistuksesta toiseen. Supistukset loppuivat ilmeisesti siihen, että tiheitä supisteluja tuli niin monta tuntia ja kohtu väsyi. Kamalin vaihe synnytyksessä olikin sitten haavojen ompelu synnytyksen jälkeen. Välilihaan sain yhden tikin, oikea häpyhuuli halkesi johtuen supisusten loppumisesta ja menetin 1,5l verta. Olo on siitä syystä hiukkasen heikonlainen vielä. Kohta on lääkärin tarkastus  ja huomenna lähdetään kotiin.



Synnytyksen kivut on jo unohtuneet. Tyttö on aivan ihana. Juuri äsken saatiin toinen onnistunut syöttö sitten eilisen illan imumaratonin. Alkaa ilmeisesti maidon tuotanto vastaamaan vähitellen tarvetta. Ja ollaan molemmat miehen kanssa ihastuksissamme. Mies vielä vähän arkailee pikkuisen temperamenttia: mielipiteet on isän selväsanaiset ja suorat ja temperamentti on äidin äkkipikaisuus. On siinä meillä melkoinen rakkauspakkaus[:)].
 
HaniMami, sullahan meni toi alkuosa aika samalla tavalla ku mullaki [:)] Pitkään supistelua siis [:)] Mut ihanaa et kaikki menny kuitenkin hyvin [:)]

H1987: Todellaki tee valitusta tosta! Mut hyvä, et oot kuitenkin hengissä selvinny ja vauva myöskin [:)] Toivotaan, ettei sulle elinikäset traumat jää, vaikka varmasti kestää ennen ku muisto haalenee..
 
Yritän parhain muistella[:D]  Ei oo mikää kaunein synnytystarina..............


15.9 8:30 osastolle ja siit käyrään. Oli tosiaan ollut muutamia suppareita siinä käyrässä, mutta en mä niit tuntenut mitenkää.  Sitten ruoan jälkeen toiseen käyrään. No siinä sitten yli 1h olin, kun laitettiin se pilleri alapäähän. Sit kävelyy ja ruokailuu. Muutama pienen supparin tunsin. No sitten jotain 4h pääst lääkäri kokeili, niin olin kahden sormen verran auki, mutta kanava(vai mikä olikaa) oli kaukana viel. Antoi toisen pillerin. Se tais olla jotain 16:40. Mies ja poika kävi kattomassa, niin silloin alkoi olee jo suppareita pikkasen ja kipuja. 19 maissa sitten poltot/supparit kipeityi. Alkoivat tulee oikein raivolla ja alle 5min välein. Sit alkoi oksentelu[>:]
Kivut vaa jatku ja jatku. Litalgi pilleri ehti olee 20min sisälläni vain, kun oksensin.
Lääkäri tuli kokeilee ja olin niin kipee että itku vaa oli mieles ja ääni koveni. 3cm olin auki ja sitten vaa synnytyssaliin kivunlievitykseen. Sain kyl ootella kivuissani aika kauan ja tässä vaihees mä huusin jo. Pystys en pysynyt ja liikkumaan en pystynyt. Viel hittolainen labrat piti antaa ja mä repesin ihan täysin hitto[:@]
Miehelle sain laitettuu kivuissa viestin että nyt heti synnärille.
Mä huusin vaa kivusta ja hittolainen mä en mitää kivunlievitystä saanut kanyylin kautta!!! Mukamas vauvan parhaaksi!! Sit yks anestesia lekuri vaa talossa ja se oli sektios. Kyl mä vaa huusin siel salissa kun leijona emo ja taisin tehdä huudon MM[:D] Kello oli jotain 21 kun saliin pääsin osastolta. Kyl mä kärsin kivuista ja kaks kertaa viel oksensin salissa. Mies oli tullut aikoja sitten ja oli tietenkin aika avuton kun mä vaa huudan kivusta siinä.

Mun isojen kipujen takia kattoivat viel että oliko jo vauva tulossa, että ehtiikö epiduraalin laittaa, mutta onneks kerkes.
Sit kun vihdoinkin nukkumatti tuli, niin taisin huutaa että saatana vihdoinkin[:D]
Kaks kätilöö oli sanonut mulle että huuda vaa jos helpottaa, mutta joku sijaiskätilö(oma kätilö meni tekee jonkun kirjauksen), niin älä huuda siinä, ku mulle laitettiin epiduraalia(voin sanoo että oli kipein laitto sitten), niin nostin päätä ja tokasin: älä vittu käske mua olla huutamatta tai älä sinä käske mun olla hiljaa. Mulkas vaa mua pahasti.

No sitten kun epiduraali alkoi vaikuttaa, niin olin että hallelujaa. Kalvot puhkaistiin ja óli toi vauvan pääanturikin laitettu näköjää. Lapsivesi oli vihreetä, joten ajattelin että kiva kiva. Siinä sitten alkoi aika hidastuukkin ja olin jotain 5cm auki jossain kohtaa. Sitten alkoi paineita tulee ja vähän välii kakkaa tulikin sitten[:'(][:'(]
Heitin monta kertaa että kaikkea muuta tuleekin, mutta ei vauvaa. Sitten joskus 23:30 sain toisen epiduraalin, kun ekan vaikutus alkoi hiipumaan ja mulla alkoi olee kipui. Voin sanoo että kyl oli lantrattuu epiduraalia[:@] Sit mä syyhysin saakutisti siitä aineesta. Raavin minkä kerkesin ja mies sanoi että älä raavi. Kyl mä ärähdin että sinä et kiellä mua raapimasta. Kyl me jotain siinä vitsii heitettiin jne.

Sit olinkin täysin auki ja sain luvan alkaa ponnistaa, kun siltä tuntui. ja sain sitä mikä edistää supistelua vai mitä olikaa. Juu kakkaa sain välillä taas tulemaan ja kyl vauvakin alkoi hyvin tulemaan sieltä. Kivut alkoi palaamaan ja mä ponnistelin kaikin voimin.
Sit supparit aina loppu kesken ja mä vaa yritin ja yritin. Tunsin että juu jotain tulee, mutta aina kun lopetin, niin vauva liikahti takas. Kätilö tsemppas hyvin mua[:)]
Sit juu olikin huudos pitämistä kun vauvan pää oli ulkona ja siinä alkoi imee sen nenää ja suuta.
Voin sanoo että mä synnytin huudolla ja natural fiiliksel. Eli ei mitää kivunlievitystä hittolainen mulla ollut.
No kumpa oliskin kaikki ollut hyvin..

Tyttö ei huutanut, oli sininen, mutta siis hengitti kyl, mutta ihan relax fiiliksel.
Hyvin otti vähä rintaa, mutta kun mun istukka ei kunnolla heti syntynyt, niin en päässyt kunnolla antaa rintaa, kun selältee piti olla. Mulla alkoi tajuu menee vähän välii ja säpsähtelin vähän väliä. Tyttö siis syntyi 1:58.
Kätilö antoi lisää sitä mikä edistäis synnytystä, mutta ei istukkaa. Paineli vaa ja pahoitteli ettähän joutuu painelee vaa, ku muhun sattu. Vihdoinkin se syntyi sitten, mutta vuoto vaa jatkui vähän välii. Lääkäri tuli sitten viel painelee ja tarkisti istukan(kätilö oli jo kattonut sen ja todennut ok) ja sitten tulikin lähtö kaavintaan, kun mahdollisesti oli palanen jäänyt sisälle. Tyttö jäi miehen kaa saliin ja mut kuskattiin sitten toiseen saliin.
Mä olin ihan kanttu vei ja mistää mitää tajunnu. Sit toinen kanyyli laitettiin ja hääräämistä salissa.
Sit alkoi tärisee kylmästä ja lääkkeistä.
Jossain vaihees sitten heräämössä heräilyä, mutta en mä mistää mitää tajunnut. Tääl osastolla sitten aamusti heräilin vähän ja kyselin mis on mun tavarat on yms...
Loppupeleis mä olin 1,5l menettänyt verta ja kolme yksikköä saanut. Istukkaa ja jotain kalvoo oli kaavittu.
Tyttö joutu olee verensokeri seurannassa kun 5 pistettä oli saanut. Nyt kuitenkin voidaan hyvin ja sokerit tytöl hyvät.

Että tämmöinen stoori...
 
Sunnuntaina aamuyöstä lähdin kyydillä sairaalaan..
Supistukset eivät vielä tuolloin olleet kovinkaan voimakkaita mutts uskoin niiden avaavan paikkoja ja siksi lähdin.
Sairaalassa käyrille ja osoitti että supistukset tulevat säännöllisesti mutta paikkani olivat vielä kiinni (=turhaannus).
Pääsin huoneeseen ja mietiskelin yksikseni että onkohan turha reissu. Yöllä joku tutki paikkani pari kertaa mutta vielä junnattiin.
Aamulla kipuni olivat vähän tehostuneet ja sain petidiniä (jota olin kyllä aiemmin vastustanut kovasti).. Se helpoitti ja sain nukuttua. Parin-kolmen tunnin päästä paikkani olivat myös alkaneet avautua melkein senttiin, joten sen rentouttava vaikutus luultavasti edisti tilannetta (aiemmin sunnuntaina aamuyöllä olin jännittänyt jalkojani aina supistuksen tullessa ja ne tärisivät aivan kamalasti! En vaan silloin osannut vielä rentoutua).
No, kun lääkäri oli tehnyt tutkimuksen lähti limatulppa.. Kokonaisena, joten aiemmin esiintynyt vuoto ei ollut vielä saanut sitä liikkeellekkään.. Siintä supistukset ottivat taas nousua ja menin ammeeseen. Siellä kiroilin VIELÄ hiljakseen yksinäni ja mietin minkälaiset tuskat minua odottavat lopussa [:D]
Nousin ammeesta ja vaihdettiin huoneeseen, jossa kaasu ja kaikki tarvittavat synnytykseen. Tehtiin sisätutkimus ja auki 4 cm ja sain epiduraalin! Ilokaasua otin siinä vaiheessa ja toimi hyvin päässä muttei kyllä alapäässä mitenkään.. Ilokaasu pisti vähän naurattamaan ja unohdin ensimmäisten imujen jälkeen missä olin ja "ainiin, minähän olen synnyttämässä!" [:D]
Lääkäri sanoi lapsen syntyvän sunnuntaina mutta supparit laskivat iltaa kohden ja jouduin vähän pettymään.. Myöskin kohdunsuuni oli kaukana ja lapsen pää väärässä asennossa, joten mietittiin myös sektiota.. Sain 6 annosta epiduraalia ja ilokaasun avulla taistelin. Sitten meinasi tulla kuumetta ja minä jo mietin pahinta [:D] Sain antibioottitipan ja taas homma vaan jumitti.
(En tiedä johtuiko siintä, että olin yksin synnyttämässä mutta minua hävetti aina soittaa sitä kelloa.. Minusta tuntui kuin olisin ollut joku maanvaiva, vaikka kätilöt olivat mukavia..).
Vedet meni jossakin vaiheessa ja pelästyin sitä [:D]
Jep, sitten piti taas soittaa kelloa kun tunsin lievää ponnistamisen tarvetta..
Sisätutkimus ja olin melkein kymmenen senttiä auki.. Kello oli kai kuusi maanantaina aamulla MUTTA en saanut vieläkään ponnistaa koska, siellä oli joku lärpäke edessä. Voi tsiisus [:D] Olin niin epätoivoisesti sen tarpeessa, että taisin ehkä vuodattaa kyyneliä, jos oikein muistan. Pidättelin ja pidättelin ja pyysin päästä pissalle, kun tuntui että rakkokin räjähtää. "Ei, koska sitten ponnistat ja repeät sisältä!".
AAA-aaa. Tässä vaiheessa aloin elämöidä kuin mikäkin villieläin.
Sitten soitin kelloa ja sanoin vaikeroiden etten kestä enää ja kukaan ei kerennyt edes tutkimaan onko siellä jotakin vielä tiellä vai ei.. Ponnistin ja aah, pissat suoraan sänkyyn muttei kiinnostanut yhtään siinä vaiheessa enää.. Sitten joku tutki ja olin jo aika sekaisin ja hiestä märkänä.. Kuulin kuin joku olisi sanonut että saat joo ponnistaa ihan kunnolla mutta kysyin silti hihkuen tuskan takaa kolme kertaa: "SAANKO PONNISTAA! SIIS SAANKO OIKEASTI PONNISTAA! SAAN" [:D]
Ja siintä alkoi työ.. Todellakin se tuntui työltä.
Oli vaikeaa pitää sukista kiinni niinkuin neuvottiin ja tarrasin aina jostakin syystä lakanaan kiinni.
Unohdin myös hengitystekniikan ja minä vaan ponnistelin ja kätilöt huusivat "muista hengittää!".. Pari kertaa huusin takaisin "NO VITTU JOOOJOOOOOOO!" [:D] Ja sitten taas pyysin anteeksi, että en tarkoittanut mutta kun sattui.
Ne kannustavat "Hyvä, ponnista! ponnista!" ärsyttivät aivan kamalasti [:D] Teki mieli huutaa että turvat tukkoon [:D]
Olin ihan väsynyt kun pojan pää näkyi jo vähän, kysyivät haluanko kokeilla ja kokeilin ja sanoin "noin vähän, ei hemmettiiiiiiiih!".
Kun taas ponnistin ja taas ja taas ja pää oli puoliksi ulkona niin en enää voinut uskoa pojan tulevan ulos ikinä.. Tuli se sitten ja aah, mikä helpotus. Veto pois ja katselin jalkojen välissä makaavaa "pientä" poikaa.. Kun poikaa punnittiin niin kuulin ensin toisen sanovan "kyllä se on kymmenen kiloa!" Mietin mielessäni että wtf? [:D] En kuitenkaan kysynyt mitään, koska tiedostin kai olevani aivan sekaisin kaikesta. Paino siis oli 4185 g!
Minä en huutanut synnytyksen aikana, vaan karjuin (tätä aiemmin en voinut käsittääkkään miltä niistä naisista tv:ssä tuntui, jotka karjuivat). Tuntui, että olisin karjunut jo päivän niiden kipujen kanssa mutta ponnistaminen vei 15 minuuttia ja supistelut, jotka laskettiin synnytyksen alkamiseksi 14 h.
Ei mikään syöksysynnytys siis [:D]
Tikkien saldo: 2. Välilihaa ei tarvinnut leikata, eli aika hyvin säästyin.

Kun sain pojan rinnalle olin jotenkin niin väsynyt ja kaikkea etten tiennyt mitä ajatella.. Katselin poikaa ja mietin, että kylläpä on vaalea ja hieman oudon näköinen [:D] Minua jännitti vielä ja ajatukset olivat sekavia.
Päivä synnytyksen jälkeen tunsin ensimmäiset kunnon herkistymiset ja itkin oikein kunnolla kuinka rakastan sitä poikaa ja halusin vaan suojella, tuijottaa ja katsella häntä ikuisuuden.

Pitää tulla myöhemmin lukemaan muiden tarinoita, nyt menen herättämään pojua syömään..
Minun suurin rakkaus <3
 
Mammaliinalla kanssa aika hurja tarina [:-] Mulle kans kätilö sano et "anna mennä vaan", ku huusin siel.. Mut jos mulla ois ollu se yökätilö, ni se ois varmaa sanonu mulle et "suu kiinni".. oli semmonen tosikko kyl.

Milamariaa, vaikka mulla oli mies mukana, ni silti mua nolotti soittaa sitä kelloa, jos jotain tarvitsin [:D] Multa ku ne kysy et haluanko kokeilla vauvan päätä, ni totesin etten haluu ku kuitenkin tungen sen vaa takasin sisään [:D][:D][:D][:D][:D]

Mut hyvä, et kaikki teistä voi hyvin [:)]
 
Oma kertomukseni on lyhyt mut kaikkineen sisältyneineen :D

Maanantaina 6 päivä aamu 8aikoihin meni limatulppa ja lapsivesi,soitin synnärille että mitä tehdä kun matkaa on 165 km sairaalaan,käskivät mennä klo 14:sta gravidaan jossa tutkivat,supistuksia ei ollut tässä vaiheessa ainuttakaan.
Olinkin auki 3cm ja paino-arvioksi arvioivat 2880g.
Käyrille menin sieltä sitten ja kaikki oli ok,ohjasivat synnärille sitten,siellä ehittiin olla jonkin aikaa miehen kanssa ja sitten alkoi pikkuhiljaa supistukset kun piti ruveta nukkumaan,oltiin yö sitten miehen kanssa oleskelutilassa supistusten kanssa,kävi koko ajan kipeimmiksi että hulluks meinas tulla,sainkin jotain kipulääkettä siihen,mutta muutaman minuutin päästä olo oli mitä hurjin,en tajunnu mistään mitään,olin omissa maailmoissa,tuli kauhean huono-olo,oksentelinkin tuntikausia sen seurauksena,pyysin toista lääkettä,ne antoikin jonkun joka kumos tämän toisen,olo helpotti ja olin itsekkin helpottunut. Supistukset jatkuivat ja tutkivat taas ja olin edellee 3cm auki,pääsinkin tässä vaihessa supistuskipujen takia synnytyssaliin miehen kanssa. Siellä ne laitto supistuksia edistävää lääkettä suonen kautta,ja voi hyvät hyssykät sitä kipua mikä siitä tuli,sanoin jo miehelle tässä vaiheessa että kuolema tulee,ja koskaa yhtää lasta enää tee,että tää riittää mulle.
Kärvistelin jonkun tunnin noissa kunnes sain epiduraalin mutta siitä ei ollu mitää hyötyä suuntaan eikä toiseen,sama laitto tai ei. Sain vaan sikiöasennossa kärsiä kivuissa joka ei todellakaan ollu mitenkää hauskaa.
Eli ilman kivunlivityksiä mentiin kun ei auttanut epiduraali.
Elikkäs mulle laitettiin toi supistuksia edistävä lääke aamu 10:ltä tiistaina 7 pvä,sen myötä asiat edistyikin hurjaa vauhtia ,joten olin jo puoli 1 10 cm auki.
Seinän takana sitten oli nainen joka synnytti kaksosia ja mun kätilöt joutui meneen sinne ja jäinkin miehen kansa huoneeseen,pyysivät soittaa kelloa kun alkaa ponnistuksen tarve,kätilö ei ehtinytkään kun mennä  toiselle puolelle,pyysin jo miehen soittaa kelloa että nyt on pakko päästä ponnistaa,kätilö tuli heti,nostettiin sängyn pääty sopivaan asentoon ja mies tuki mua niskasta jotta ois parempi ponnistaa.Ponnistuksen tarve alkoi ja kipeää teki mutta pakko oli ponnistaa..vihdoin kuitenkin pää näkyi vähän jonka itsekkin sain katsoa,ponnistin ja ponnistin kunnes pää oli kokonaa ulkona,ja tämän jälkeen vielä yksi kunnon ponnistus ja lapsi oli ulkona,oi ihanaa mikä helpotus <3
Mies oli tukena kokoajan,siitä lähtien kun maanantaina saavuttii sairaalaan.Ilman häntä en olisi selvinnyt/pärjännyt vaan oisin luovuttanut,sanoinkin yhdessä vaiheesa että en pysty että saavat leikata,mies kannusti että pystyt sinä siihen,ja niin pystyin.

Tiistaina 7.10 klo 13.40 meille syntyi ihanan pienenpieni poikavauva <3
Painoa oli 3246g ja pituutta oli 49 cm.

Ponnistusvaihe oli paaaaljon helpompi ja kivultaan lievempi mitä supistukset,ja voisin kyl mennä uudelleen synnyttää supistuskivuista huolimatta,ja lisään tähän että kovimpien supistusten aikana tärisin,vapisin ja oksentelin kauheesti,mies piti kädestä kiinni jotta sain puristaa aina supistuksen aikana ja hän voivotteli että kuinka voin puristaa nii kovaa :D
 
ja lisään vielä että ensisynnyttäjä olin.. ei tullut minkäänlaisia repeymiä,vaan muutama hiertymä limakalvolle,ei leikattu välilihaa yms..

Synnytys kesti yhteensä 6h 15 min,joista 15 min ponnistusvaihe..
Apgar pisteitä poika sai ysit.
 
oon täälä raskausajan lueskellu teidän tekstejä mutta en itse kirjoitellut vielä mitään. Päätin nyt kuitenkin laittaa tänne oman synnytystarinani. Oli kyllä mielenkiintonen kokemus, palkinto kuitenkin paras mahdollinen <3

niin siis käytiin tosiaan keskiviikkona jo taysissa kääntymässä kun oli tasasia supistuksia mut sit aamuun mennessä ne hiipu ja olin 2 sormelle auki ja laittovat kotiin ootteleen vielä. no sit juoksin rappusia ja kaikkee et menis vedet kun kokoajan supisteli kuitenki. sit perjantaina ja lauantain välisänä yönä tuli taas säännöllisesti supistuksia ja lähettiin vastaanotolle ja siel olin sit 4cm auki ja oli hyvin paikat kypseny. olin siinä kahteen asti päivällä kun ne sano et ne ei voi pitää poliklinikalla kun määrätyn ajan mut et kun on säännöllisiä supistuksia nii ne laitto osastolle ootteleen et lapsivedet menis.

sielä oli kyllä mielenkiintosta kun huonekaveri oli rv 28 ja sai niitä piikkejä et lakkais supistukset mut se vauva vaan lähti syntyyn ja mä hyvin sielä jumppapallon päällä ja juoksin rappusia et menis vedet mut ei mitää. sit sunnuntaina aamulla päästiin lääkärin tutkittavaks ja sano et oon niin hyvin paikat valmiiks kypsinä et saliin ja puhkastaan kalvot.

päästiin saliin joskus yhen aikaan ja puhkastii kalvot ja annettii sitä supistavaa lääkettä ja kahen aikaa alko säännölliset kivuliaat supistukset. siinä sit sitä lääkitystä lisättii kokoajan kun ne supistukset hiipu ja kivunlievityksenä 6cm asti oli keinutuoli, sit tns- laite ja pompin pallon päällä. suosittelen tns-laitetta selkäpolttoihin, toimii!! sit alko kyllä supistukset kovenee ja oikeestaa aika viime metreillä tajusin ottaa epiduraalin. alko kivut oleen aika äärirajoilla. Sillä aukesin hyvin 8cm asti mut sit tyssäs. Ei edenny synnytys kolmeen tuntiin mihinkään. Lääkäri katto ja sano et vauvan pää on huonossa asennossa et kattelee ylöspäin ja et luulee et se ei imukupillakaan sieltä käänny tarpeeks.

oltiin jo miehen kans et okei se menee sit sektiolla ja ne alko jo valmistelee leikkaussalia ja laitto katetrit ja muut. sit lääkäri sano et katotaa nyt viel puol tuntia et jossei mitään tapahdu nii sit salii. Itelle tuli vähän sellanen luovuttaminen ja sit lääkäri toteskin et jaa tää synnytys onkin edenny ja oon melki täysin auki et aletaan oottaan et vauva laskeutuu. Sain siinä välissä lisää epiduraalia ja pompin pallolla et laskeutus alemmas ja sit sainki alkaa ponnistelee harjotus ponnistuksia.
aktiivinen ponnistusvaihe keski varmaa melki tunnin ja sit lääkäri totes et nyt pitää avittaa imukupilla. Hiemanko sen laittaminen sattu ja siinä mulle tuli repeymä mihin sit tarvi 4 tikkiä.

Ponnistukset oli kuulemma hyviä ja vauva lähti sitä ekaa vetoo seuraan ja pää meni vähän parempaan asentoon ja seuraavakin meni hyvin ja lääkäri sano et seuraavalla ponnistuksella vauva tulee. eipä tullu kun se imukuppi irtos ja vauvan pää kävi jo 2cm ulkona. Sit ne totes et ei tää tuu täältä et nyt leikkaussaliin.hieman tuntu pitkältä ja kivuliaalta se et ootteli et saa sen spinaalipuudutuksen. huusin ihan täyttä huutoo sen ajan. pelkäsinkin et kuin pystyn oleen paikoillani sen laiton ajan kun sattu nii paljon. se spinaali alko kyllä heti vaikuttaan ja viiden minuutin sisällä poika oli maailmassa. Vauvalla oli hyvät sydänäänet koko synnytyksen ajan nii siks ne varmaa sitä jatko alakautta. ainut et siitä imukupista jäi päähän ihorikkoo ja tulehdusarvot nousi.

12,5 h kesti koko synnytys. Oltas vaan toivottu et oisivat leikanneet sen siinä 8cm kohalla kun nyt tuli koettua molemmat synnytys muodot. Mieheni oli kyllä tosi ihanasti mun tukena ja kannusti. Tais vaan sille jäädä enempi traumoja kun mulle kun joutu katteleen sivusta eikä voinu tehä mitään. ite olin niin sekasin ja lääkkeissä.

poika synty 6.9 klo.2.29 ja mitoiks tuli 4040g ja 52cm. Olis kuulemma mahtunu tuleen painon puolesta hyvin mut virheasennon takia ja sen et oli heikot supistukset nii ei tullu. Myöhemmin ajateltuna se epiduraalin lisäys siihen ponnistusvaiheen loppuun ei ollu hyvä idea kun en kunnolla tuntenu supistuksia vaik kätilöt sano et hyvin ponnistin. Sain sitä supistuksia aiheuttavaa lääkitystä parhaimmaillaan 190ml/h kun normaali raja on 90ml/h. siitä tuli luultavasti sellanen horkka kun hampaat kalisi sielä leikkaussalissa hirveesti.

Pääasia kuitenkin että on terve poika kotona ja hyvin oon itekin parantunu. Ei olis kyllä sillon syntymäpäivänä uskonu et toipuu näin pian. ja toinen vauva aateltiin viel joskus tehdä :) Sit vaan täytyy käynnistää 2 viikkoo aikasemmin ja synnytystapaarvioon päästään varmasti. Aivan ihana pikku hurmuri nyt tossa tuhisee ja kyllä se muisti katoo aikas nopeeta kun ei enää muista loppuraskautta eikä synnytystä kauheen selkeesti :D keskittyy vaan vauvaan <3
 
Jospa koittaisi muistella, käyn lisäämässä sitten kun tulee mieleen asioita...

16.9.2010 Syntyi taivaan lahja klo. 16.37, pienen pieni suppusuu poika.


Olin valvonut edellisen yön supistusten kanssa, kellottelin...torkuin... N.klo.16. alkoi tulemaan voimallisia ja säännöllisiä. Mies heräsi n.6.30 ja kysyi, olemmeko jo lähdössä, vai ehtiikö kahvit...
Keiteltiin kahvit, laitettiin aamupalaa. Sain hädin tuskin kahvia alas, yöllä olin syönyt vähän jogurttia. "kakkoselle" ei tässä vaiheessa kerrottu mitään, ettei hermoile koulussa. Klo.9.00 startattiin kohti synnäriä...


Jouduin odottelemaan aulassa jonkin aikaa, jotta pääsin käyrille.

-Klo.10.00 katsottiin tilanne, ja 3cm auki,kaula hävinny YES!!! Tästä ei paluuta enään ollunna :)


Pääsin Oranssiseen huoneeseen (mun lempiväri) :P ja melkein samantien olinkin jo kuuman suihkun alla...
-11.15 katsottiin tilanne, ja laitettiin sydeemi tinnari pojan päähän, kun sydämmen sykkeet pomppi miten sattui. Siinä samalla meni sitten ne vedet, vesi hieman vihertävää...


-11.30 Sain ruokaa, ja jopa syötyä vähäsen :) Ja suihkuun.....
(kätilö vaihtui jossakin tässä välissä, ja lisäksi tuli kätilö opiskelija, aivan ihana tuki koko aikana, hieroi kipeetä selkää,laittoi lämpötyynyä ja jutusteli mun kanssa)


-Jotain klo.15.00 lääkäri kävi laittamassa puudutukset molemmin puolin kohdunsuuta...helpotti kipeimpiä "piikkejä" ...

Kätilö tuputi mulle kaasujaan, ja puudutuksiaan Jösses! Mähän olin tehny selväks, etten halua mitään pääni sekoittajia, vaan mahdollisimman luomuna!!

Tästä eteenpäin en enään pystynyt kirjoittelemaan..



-n. 15.40 olin auki 7cm, ja kätilö kyseli tahdonko vielä puudutusta, mulla meinas palaa pinna, sanoin aika rajulla äänen sävyllä,EN! Tiesin ja tunsin,että enään oli kiinni minuuteista. Ja Jeps!!--->

-15.55 sain luvan alkaa ponnistamaan.



Poika oli sitkein sissi mitä tiedän, ja kätilö oli ääliö!!! Vuoro näet vaihtui jossain vaiheesaa, sain jonkun idiootin. Ponnistus vaihe kesti,kesti, kesti..ja aloin olemaan aivan maitohapoilla. Siis mun jalat tärisi,tutisin koko kropalla, mulla oli kylmä mutta hiki valui. Totaalisesti erillainen synnytys aikaisempiin verrattuna.
Mua alkoi vähän pelottamaan, kun kätilö vilkuili koko ajan huolestuneen näköisenä kelloa [&o][&:]

Jostakin sain raivoisan kohtauksen, ja mielessäni haukuin tuon kätilön alempaan ********* Koska ei ollut tajunnut mun pyyntöjä,kun sanoin etten välttämättä tahdo ponnistaa sängyssä,että katsotaan tilanteen mukaan.. Ja sitten se ei antanut mun ponnistaa ns. jaloilla. Sillai niinku "puskea" vauhtia ponnistamiseen. Sanoi:"Ethän sinä Jaloilla ponnista"[:@]

-16.37 Mini Huhta päätti lopulta syntyä, repien meikäläisen aika tavalla ja napanuora 2 kertaa kaulan ympärillä!! Poika oli kuitenkin jäntevä,virkeä ja väri oli punertava. Pisteet 9/10 ja väristä läks se yksi.

Pienellä miehellä oli heti valtava halu päästä avaamaan maitobaari, mutta tuo ääliö kätilö ei voinut odottaa tikkuksiensa kanssa sen aikaa,että olisi poju saanut ensi herkkunsa. Turhautui pieni ja äiti [&o]

- Tikkejä tuli, ja kehoitin kätilöä Puuduttamaan siihen malliin,etten TUNNE mitään. Koska esikoisesta mua sattu ihan saa**nasti... Onneks nyt edes sen ymmärsi [;)]

Kahden kesken päästyämme oli mammalla hymy ja kyyneleet herkässä, ja ruttunassu katseli taivaallisilla simmuillaan mammaa, ja kuunteli jutusteluani. <3
Odotus Oli Palkittu!! [:)][:(][:D]

Meidän Taivaan Lahjamme <3 Isoveljet saivat Pikkuveljen, jota olivat hartaasti toivoneet <3
Eli: Koko Homma 12h 25min. Ponnistus:42min. Jälkeiset:18min.

Kotiin Päästiin jo Lauantaina.

Uskon että tuo pitkitetty maitobaarin aukaisu, vaikutti pieneen niin,että tahtoisi koko ajan olla vain ruokailemassa ja äidin lähellä. Joten meillä nyt sitten ruokaillaan 2 tunnin välein, ja mamma on todella väsynyt. Onneksi ollaan kotona, ja mies vielä 2 viikkoa. Otti sitten heti koko isyysloman vapaaviikon perään.


(Tuosta kätilöstä kerron joskus paremmalla ajalla )---> Siis todella Outo tapaus. Ensinnäkin ei tarkastanut olenko täysin auki, kun sanoin että nyt ponnistuttaa. Tuli vaan siihen ja sanoi,että saat alkaa ponnistamaan supistusten tahtiin, ja mielellään sen 2-3 kertaa yhden supparin aikana. Ponnistin ja ponnistin, ja jotenkin tuntui oudolta alapäässä se ponnistaminen, aivan kuin vauvan pää olisi ollut liian kaukana tai jotain... Mulle tuli "pieniä" nirhaumia, jotka kuitenkin olis asteeltaan sen verran isoja,että piti tikata 5kpl. pari tuli HÄPYLUUN alueelle!!!!???!!! WHAT? Tätä en voi ymmärtää. Kun koko homma oli ohi, se outoilija puhui mulle pitkästä kävelysmatkasta osastolle, mietin siinäkin vielä,että ei tuolla kaikki muumit ole laaksossa.Osasto oli ihan siinä vieressä Se esitteli mulle siellä huoneessa missä on roskis, ja mitä laitetaan mustaa ja mitä valkoiseen pussiin Eli ihan oli matotkin hukkateillä vintiltä..Tätä kikattelin siellä yksikseni illalla... Noh, se ihminen kävi läpi mun synnytys stooria mun kanssa, ja siinä oli piste iin päälle. Mulla jäi epäselväks montako tikkiä tuli loppujen lopuks, tuo 5 vaan jotenkin hämärästi mielessä, ja minne kaikkialle tuli loppujen lopuksi.Enkä vieläkään tiedä mistä tuo pitkittynyt ponnistusvaihe johtui tai miks se muija lähti yht äkkiä kesken selvityksen pois(vaikka naapuri palasikin) eikä se tullu takasin, ja käytävällä "pakoili" mua. Kamee tappaus!!

Muoks: 22.9.2010
 
Päivitetäänpä meidän tarina pähkinänkuoressa tänne, jos jotakuta kiinnostaa koko tarina, sen voi käydä täältä lukemassa... On nimittäin pitkä kuin näkävuosi - sellainen dekkari matkastamme tuli.

“Helmi” syntyi perjantaina 17.09.2010 ja oli syntyessään 2710 g ja 48 cm.

Viime viikon tiistai -iltana olin kärsinyt jo useamman päivän jatkuvasta päänsärystä, turvotukset olivat hieman palanneet (edellisenä iltana olin turvoksissa kauttaaltaan) ja oikeaan näkökenttään ilmeni “pikselöitymistä”. Seuraavan kolmen tunnin aikana pikselöitymisalue kasvoi laajalti - mutta lopulta poistui kokonaan. Isäntähän meinasi lähteä jo kiikuttamaan emäntää päivystykseen raskausmyrkytyksestä, mutta tuumasin vain, että saatoinhan olla katsonut johonkin valopisteeseen ja sen “kaiku” häiritsisi.

keskiviikko-aamuna otin kävin neuvolassa mittauttamassa paineet, stiksattiin proteiinit mutta mitään oireita selittävää ei löytynyt, joten neuvolatätimme lähetti käymään Lohjan synnytysosastolla “käyrille” seuraamaan “Helmin” sydänääniä, verikokeisiin sekä ultraan. Lohjan synnytyslääkäri totesi käyrän näyttävät vahvat sydänäänet, pieniä supistuksia mutta näistä tai verikokeista ei löytynyt mitään päänsärkyä tai näköhäiriötä selittävää. Onneksi raskausmyrkytys voitiin sulkea pois ja näin “Helmin” olotila oli turvattu. Lääkäri konsultoi HYKS:n Meilahden neurologista osastoa, josta tuli kehoitus tulla seurantaan.

Meilahden neuron päivystyksessä aloitettiin labrojen sarjatuli sekä neurologiset testit. Yleisvointini on ollut koko ajan hyvä ja pystyin itse kertomaan tilanteesta, joten osa lääkäreistä oli hieman epäileväinen siitä onko kyseessä mitään vakavampaa ja tutkimisen arvoista. Onneni on, että näköhäiriö oli sen verran “vakava” sekä mielenkiintoinen, että he päätyivät ottamaan magneettikuvaukset, jotka olivatkin se ratkaiseva käänne.

Aivoista löytyi n. 9 mm pieni nestetäytteinen kysta eli vuotanut aivolisäkeadenooma, mikä selitti päänsäryn. Lisäksi se on alueella, jossa se pääsee painamaan näköhermoja. Laboratorio-kokeissa oli löydetty myös alhainen magnesium-taso, joka vaikuttaa mm. verenpaineeseen, turvotuksiin jne. Aloitettiinkin magnesium-glukoosi-tippa. Nämä löydökset yhdistettynä siihen, että emännällä vuototaipumuksena von Willebrandt ja olin “viimeisilläni” raskaana - päätyivät lääkärit torstaina kirjaamaan minut sisälle neurologiselle-osastolle stroke-yksikköön valvontaan, josta myöhemmin sain luvan siirtyä neurologiselle osastolle odottamaan jatkoa.

Tässä vaiheessa olin aivan kypsä kaikenmaailman arpomista. Neuron suositus oli, että synnytys siirretään HYKS:n Naistenklinikalle ja sektiona, josta Lohja ja NKL olivat käyneet jo kiivasta puhelinkeskustelua, sillä NKL: oli ylikapasiteetilla ja Lohja koki ettei heillä ole riittävää kapasiteettia jos komplikaatioita synnytyksen aikana tulee. Tästäkin oli tarkoitus keskustella sitten perjantai -aamun lääkärikierroksella - mutta “Helmi” päätti arpomisen ja “otti ohjat omiin käsiinsä”.

Eli synnytys käynnistyi torstai-perjantai välisenä yönä. Kello 23.30 tuli koko raskauden ensimmäinen kipeä supistus, seuraava n. klo. 02.00 ja klo. 04.00 alkoivat supistukset 10 min välein. Tässä vaiheessa kävelin neuron osaston käytäviä ja kävin kysymässä hoitajalta, että haluaisikohan NKL ottaa kantaa synnytyksen paikkaan missä vaiheessa, tai jos sitä sektioita pitää miettiä. Hän konsultoi Meilahden päivystävää lääkäriä ja tämä NKL:aa, tässä vaiheessa tuli lupa siirtyä Lohjalle kun auto vapautuu. Tässä vaiheessa sain luvan myös soittaa isännälle, että olen siirtymässä Lohjalle.

Siirtoa järjestellessä kävi ilmi että Lohja ei halunnut ottaa meitä vastaan ja he neuvoivat ottamaan yhteyttä NKL:aan, jossa kuulen perinteiset “ohjeet” - kun ei ole vielä kiire ensisynnyttäjällä. Siinä vaiheessa kun hän avasi tietoni - tuli hiljaisuus ja jälleen; “Täytyy tässä konsultoida lääkäreitä miten edetään…” - kello oli jo 05.00 aamulla sekä supistukset olivat tulleet jo puoli tuntia 2-3 min välein. Kävelen käytäviä ja mietin, että kuinka ihanaa olisi ollakaan synnärillä, jossa voisi yrittää helpottaa olotilaa suihkulla tai jollain, sekä etten millään haluaisi synnyttää neurolla… ja ei kun viestimään isännälle, että sittenkin Naistenklinikka. Tässä vaiheessa mietin myös, että saas nähdä ennättääkö isäntä mukaan.

Ihana yöhoitajamme hoputti Naistenklinikkaa ja kiirehti kuljetusta, tosin jos olisin tiennyt, että ne ovat suurin piirtein “samassa pihassa”, olisin pirhana samoilla kävellyillä kävellyt sinne! Kello 06.15 saapui kuljetustiimi ja vei NKL:n päivystyshuoneeseen, jossa siirrytään jälleen käyrille. Hoitaja toteaa kohdunkaulan hävinneen ja olevan 4 cm auki. Hän lähtee selvittämään sektiota lääkäreiltä ja klo. 07.00 hoitajan tullessa takaisin lääkärin kanssa, toteavat olevani 8 cm auki ja kiirehtivät siirtymään saliin - samalla hälyttäen sektio-tiimiä.

Tuon koko Naistenklinikan odotusajan “roikuin” päivystyshuoneen katossa olleessa ketjussa ja harrastan lantionkiertoa, sillä pystyi jonkin aikaa helpottamaan kipuja. Loppuviimein, lääkärin tullessa paikalle, olin kontallani lattialla “hetkuttamassa” - tosin siinä vaiheessa en ole ihan varma oliko niistä hyötyä muutoin kun mentaalisesti. Saliin siirtyessä olin ilokaasusta ekstaasissa - siis aivan käsittämättömän ihana aine! Isäntä kerkesi juuri kävellä saliin ja samalla tiimi alkoi valmistelemaan epiduraalia, joka laitettiin samaan aikaan kun tuli aika napsakka supistus. Onneksi isäntä auttoi pitämään kropan läjässä, sillä välillä oli tunne että en tiedä hallitsenko raajojani enää ollenkaan.

Tilanteen rauhoittuessa ja puudutuksien purressa - lääkärit toteavat, että synnytys on siinä vaiheessa, että lapsi saa alkaa tulemaan alateitse - sillä sektio-tiimi ei ollut vielä valmiina. Yht’äkkiä “Helmin” sydänäänet heikkenivät ja ensiapuna kömysin konttaus-asentoon, jolla saatiin pientä korjausta kun “Helmi” ei paina niin voimakkaasti synnytyskanavaan. Samalla lääkärit päättivät, että puhkaisevat kalvot, jotta saadaan anturit kiinnitettyä päähän - tässä vaiheessa synnytyslääkäri huomasi “Helmin” kääntyneen otsatarjontaan, joten enää ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tehdä “20 min sektio”.

Leikkaussaliin päästessä “Helmin” sydänäänet romahtivat kokonaan, olivat “montussa” niin kuin kätilö ilmoitti lääkäreille. Leikkaava lääkäri kiirehti saliin ja leikkaus alkoi 08.42 ja “Helmi” nostettiin 08.45. Ensimmäinen parkaisu kuului heti kohdusta nostettaessa ja lämpölampun alla jumppasi ja punnersi jäntevä 9:n pisteen tyttö.

Itse jäin kursittavaksi, operaatio päättyi klo. 09.15, heräämössä olin jonnekin klo. 13.00 asti. Sen verran tiukassa annetut anestesiat (jossain vaiheessa oli lisätty vielä spinaali-puudutus) vaikuttivat. Nousivat sen verran korkealle, että nieleminen ei onnistunut useampaan tuntiin - onneksi pystyi hieman kakomaan kun sektio-haava ei vielä tuntunut. Isäntä kävi yhdessä vaiheessa kertomassa kuulumisia pikkuisesta.

Osastolle päästessä isäntä oli saanut syöttää tyttöä jo kerran ja siellä he köllöttelivät sängyllä. Tästä emännällä on hieman vielä heikot mielikuvat, mutta iltaan mennessä kätilö tuli nostamaan “Helmin” rinnalle ja onneksemme maitoa oli jo noussut ja pääsimme imettämään alusta asti. Seuravaana päivästä asti maitoa on tullut niin, että emäntä istuu “Helmin” parkaistessa paita märkänä, mutta en valita - sillä kun tyttö on näin sirppana, saa hän syödä niin paljon kuin maistuu.

Olemme siis viettäneet viikonlopun Naistenklinikalla ja maanantaina jännitimme sekä “Helmin” että emännän lääkärintarkastuksia. “Helmi” sai puhtaat paperit ja kotiuttamispäätöksen - emäntä joutuu tästä kysta-willebrandt -yhdistelmästä seurantaan. Nyt odotellaan endokrinologisen puolen ohjeistusta ja jonkin ajan päästä uusitaan magneettikuvat joiden pohjalta tehdään aikanaan päätöksiä. Juuri ennen kotiinlähtöä valmistuivat viimeisimmät laboratorio-kokeet, jotka osoittivat että riski ns. “Sheehanin syndroomaan” on epätodennäköinen. Sheehan syndrooma on juuri synnyttäneellä naisella verenkiertohäiriön aiheuttama aivolisäkekuolio vajaatoimintaoireineen. Tähän sainkin osastolla lisäkortisonia sekä suonensisäisenä että tabletteina.

Sanotaan, ettei synnytystä kannata ennakkoon liiaksi suunnitella, sillä se harvoin menee odotetulla kaavalla. Näin voi todellakin todeta. Itselle jäi kuitenkin hyvät muistot niin sairaaloiden toiminnasta kuin synnytystavoistakin - edelleen olen alatiesynnytyksen kannalla, mutta tilanteen vaatiessa on toimittava kuten toimitaan. Palkintohan on mitä upein.

Huomenna onkin “Helmin” ensimmäinen neuvola. Tästä meidän on hyvä jatkaa päivä kerrallaan.
 
MayaL: Onpas teillä ollut melkoinen seikkailu. Kovasti onnea jatkoon ja tuleviin testeishin. Onneksi Helmi voi hyvin.

Piti omaa tarinaa vielä kommentoida, että huusin todellakin kuin hyeena[:D][:D] En olisi koskaan uskonut, että tästä rauhallisesta mamista lähtee sellainen karjunta.
 
Kiitos taas uusista tarinoista, näitä on mukava lukea omaa kokemusta vielä odotellessa.
MayaL: onneksi kaikki päättyi kuitenkin hyvin. Kyllä teillä on ollut melko hurjasti jännitysmomentteja synnytysreissulla.
 
MayaL: Huh huijjakkaa- siellä tosiaan aikamoinen tapahtumasarja.
Loppu hyvin, kaikki hyvin[:)]
 
Heti kärkeen pahoittelut siitä, että tästä taitaa tulla aikamoisen pitkä jaaritus. Toivottavasti sen jaksaa lukea loppuun. Eli minun synnytykseni meni näin:

Synnytystä edeltänyt päivä
 
Klo 11 lääkäri totesi, että kohdunkaula on kypsyneen oloinen ja sormelle auki (edelleen, oli ollut jo useamman viikon) ja teki manuaalisen käynnistysoperaation eli pyöritteli sormin sikiökalvoja lapsen päätä vasten muutamia kertoja aika kovalla kädellä ja lupaili, että valmista pitäis tulla aika nopeaan. Teki melkoisen eetvarttia tuo toimenpide, mutta oli kyllä aikamoisen tehokas. Tulin aikamoisen kipeäksi puolen tunnin sisällä, lantiosäryt lisääntyivät ja supistuksiin tuli enemmän potkua. Kävely muuttui tosi vaikeaksi. Supistelluthan oli aikamoisen säännöllisesti jo sunnuntai-illasta asti, mut homma ei ollut siitä edennyt mihinkään. Tuli myös hyvin ruokahaluton olo.
 
Klo 15 istuin jo kotona puuskuttamassa 10 minuutin välein ja ne jatkuivat voimallisempina kuin aiempina päivinä.
 
Klo 20 irtosi massiivinen limatulpan kappale.
 
Klo 21 menin vielä saunaan, vaikka supisteli jo niin että sen noin kymmenen minuutin välein sai jo nojailla seiniin kippurassa. Mutta sitkeesti vaan, tällä tää nyt lähtee viimein, ajattelin. Mies nukahti saunan jälkeen ja minä jäin valvomaan kehnon elokuvan parissa ja syyyyvääään hengittäen ja välillä kävin suihkun puolella hakemassa helpotusta.
 
Synnytyspäivä
 
Klo 2:30 aloin jo olla aikamoisen kipeä 5 minuutin välein. Suihkussa tuli käytyä useamman kerran ja minun alkoi olla vaikea päästä sieltä pois eikä kipu enää juuri suihkulla lievittynyt. Otin supistukset vastaan jumppapallon päällä pomppien ja matalalta äänekkäästi uloshengittäen ja päätin, että keskellä yötä en lähde ennen kuin on aivan pakko.
 
Klo 4:35 Lisää veristä limatulppaa ja kivut alkavat olla jo sitä tasoa, että herätin miehen. Hän rupesi keittämään kahvia, jota minunkin olisi tehnyt mieli vielä uupumukseeni juoda (kaksi viimeistä yötä mennyt nukkumatta ja kolme niitä edeltävää noin parin tunnin unilla per vuorokausi, kun supistukset/pissatus/kakatus/lantiokivut/pahoinvointi olivat jo valvottaneet ja tietysti pitkäaikainen huonounisuus samoista syistä jo ennen sitäkin). Voin sen verran pahoin, että totesin kahvin ehkä tulevan ulos kuitenkin, joten jätin väliin. Soitin sairaalaan ja siellä toivotettiin tervetulleeksi sitten, kun siltä tuntuu.
 
Klo 6 saavuimme sairaalaan. Ajomatka onneksi niin lyhyt, ettei automatkalla ehtinyt tulla kuin kaksi supistusta, juuri niin kuin laskinkin. Yövuoron väsynyt kätilö totesi tilanteen vähän ennen seitsemää: ”Sormelle auki ja kanavaa jäljellä sentti. Tämä on ihan alussa vasta.” Voi epätoivo, _mitään_ ei ollut tapahtunut lähes vuorokauden aikana. Supistukset pahenivat ja tihenivät kuitenkin hurjalla tahdilla ja vuoron vaihduttua sain klo 7:n jälkeen pyytämäni jumppapallon, sillä suihku ei enää helpottanut millään tavalla. Ongelmallista oli myös virtsaumpi. Supisti niin tiheästi ja kipeästi, etten millään saanut lihaksia rentoutettua niin, että olisin pystynyt pissaamaan. Minut katetroitiin myöhemmin.
 
Klo 8:n jälkeen käyrälle piirtyi lähes jatkuvia supistuksia, kesto oli lähes 2 minuuttia ja niiden välinen ”lepoaika” oli noin minuutin ja supistusten kärjet jäivät lähes koko ajan piirturipaperin ulkopuolelle, eli menivät reilusti yli sadan. Kipusokki iski, kädet ja jalat menivät valkoisiksi ja tärisivät holtittomasti (myös supistusten välillä) ja palelin ja hikoilin, nyyhkytin ja oksensin. Itkukin oli jotain outoa kropan tuottamaa reaktiota, ns. tarkoituksella en itkenyt, mutta se vaan jotenkin fyysisenä reaktiona tapahtui. Kätilö sanoi, että noilla supistuksilla ei mene synnytykseen kauan, nyt alkaa tapahtua varmasti.
 
Klo 8:50 sain ilokaasun kainalosauvakseni ja sain taas kivun hallintaan. Suureksi onnekseni se toimi minulla hyvin eli ei tehnyt huonoa oloa ja maskitekniikka tuntui heti luontevalta. Lähinnä maski auttoi hengittämään syvään sisään ja uloshengitys maskiin oli myös helpottavaa, purin itseäni matalalla pitkään jatkuvalla maskiin kohdistetulla uloshengitysääntelyllä. Ääntä olin käyttänyt jo puoli kolmesta lähtien, mutta maskiin sen sai jotenkin kohdistettua voimallisemmin ja hengitysrytmi pysyi paremmin.
 
Klo 10:15 ilokaasu ei enää riitä, vaan sen käytöstä huolimatta kipusokki kävi kimppuun voimallisesti. Eli taas ne tärinät, oksennukset, nyyhkytykset, tärinät, hikoilut ja ääreisverenkierron heikkenemiset yms, jotka eivät laantuneet oikein supistusten hyvin lyhyissä väleissäkään. Pyysin petidiinipiikkiä, mutta sitä ei kuulemma käytetä lapseen kohdistuvien haittojen takia, mutta lääkäri suositteli suun kautta otettavaa morfiinijohdannaista, Oxynormia. Saan sitä aika jytyn annoksen ja vaikka uneliaisuudesta ja sekavuudesta varoitettiin, mitään sellaista ei ilmennyt, vaan ainoa vaikutus oli juuri se toivottu, eli sokkioireet saatiin pois noin puoli tuntia pillerien ottamisen jälkeen. Näin pääsin jälleen vastaanottamaan kipua ilokaasun ja äänenkäytön avulla. Jumppapallon päällä pompin siis edelleen, kaikki muut asennot olivat enemmän sietämättömiä ja pystyssä en pysynyt supistuksen tullen, jalat olis menneet alta. Kun tärinät saatiin pois, selvisin taas tunnin, pari eteenpäin. Lääkkeenoton yhteydessä tsekattiin kohdunsuun tilanne: auki VAIN 2,5 cm. Olo on erittäin epäuskoinen. Veristä limaa, ilmeisesti lapsivettä tihkuu ulos supistusten aikana. Kalvoissa on ilmeisesti joku pieni reikä, joka tihkuttaa.
 
Klo 14 olen jo niin kipeä, että kätilö ehdottaa epiduraalia. Kohdunsuu on 4 cm auki. Tärisen ja nyyhkytän ja muistikuvani mukaan huudan kontillani sängyn päällä. Miehen mielestä en tosin huutanut koko aikana, vaan hänestä se oli enemmänkin ”sellaista valaiden laulua” [:D] Yritin kyllä pitää väkisin suusta purkautuvan huudon matalana pitkänä hyminänä ja ilmeisesti onnistuin. Muistikuvani alkavat jo tässä kohtaa olla vähän hatarat, mutta onneksi mies ja synnytyskertomus ovat apuna muistellessa. Pyydän saada keskustella anestesiologin kanssa perussairauksieni takia. Hän tulee paikalle ja kertoo asiallisesti pyynnöstäni hyödyt ja haitat ja sanoo, että olen jo niin kipeä ja synnytys edennyt vasta niin vähän, että sitä kannattaisi yrittää. Suostun.
 
Klo 14:20 laitetaan epiduraali, joka toimii toispuoleisesti.
 
Klo 15:10 uusi annos, joka korjaa toispuoleisuuden. Se toimii sittenkin! Tästä eteenpäin seurasi ihana kahden tunnin täysrauha, jona aikana mies sai nukuttua, minä en, mutta todella tarpeellinen lepohetki se oli, ja ainoa koko synnytyksessä. Supistukset piirtyvät käyrälle jatkuvina korkeina yli piirturin asteikon menevinä huippuina ja tuntuu ihmeellistä, ettei koske minnekään.
 
Klo 16:40 Auki vasta 5 cm ja kohdunkaula kokonaan kadonnut. Homma etenee, mutta todella hitaasti. Onneksi tätä ei aamulla tiennyt etukäteen. Tässä kohtaa ainoana toiveena on, että jos lapsi kuitenkin syntyisi edes tämän vuorokauden puolella.
 
Klo 17 kivut palaavat voimallisina kuin eivät ikinä olisikaan olleet poissa. Ensin minua käsketään kävelemään ja käymme miehen kanssa käytävällä kävelytuen kanssa, mutta kävely lisää jo muutenkin hurjaa supistustiheyttä ja kävelystä ei tule juuri mitään, kun romahtelen kävelytuen varaan vähän väliä.
 
Klo 17:10 saan tupla-annoksen epiduraalia eivätkä kivut katoa silläkään.
 
Klo 17:40 jälleen epiduraaliannos ja kipupumppu, puolen tunnin kuluttua alkaa olla helpompi olla.
 
Klo 19:02 Auki 9 cm ja kalvorakko pullottaa kohdunsuulla, epiduraaliannostusten jälkeen avautuminen on siis viimein nopeutunut normaalitahtiseksi. Kivut ovat taas hurjat ja minulla ei ole paljonkaan muistikuvia ponnistusvaihetta edeltävistä tunneista. Kipua oli koko ajan vaikeampi saada siedettäväksi epiduraalilla, kun se ehti aina tulla takaisin ennen seuraavaa annostusta. Kätilö haluaisi puhkaista kalvot, mutta lääkäri kieltää.
 
Klo 19:25 viimeinen epiduraaliannos, joka ei enää merkittävästi helpottanut kipua, joka tuntuu vain edelleen kasvavan. Olen kuitenkin innoissani lähestyvästä kymmenestä sentistä eli josko tällä tuskalla olisi pian mahdollisuus saavuttaa päätöksensä vielä joskus, ehkä jopa tämän pitkän vuorokauden puolella. Odotan kovasti kaikissa synnytysoppaissa kuvattavaa lyhyttä kivutonta odotteluvaihetta avautumisvaiheen päättyessä ja ponnistusvaihetta, jossa avautumiskivut loppuvat ja ponnistuttaa helpottavasti. Onneksi en tässä kohtaa sitäkään tiennyt, että mitään näistä ei ollut odotettavissa.
 
Klo 20:14 tehdään sisätutkimus ja nyt olen 10 cm auki. Kätilö asettelee lisää vuoteensuojia ja puhkaisee kalvot. Kertomukseen on kirjattu, että vedet ovat menneet spontaanisti sisätutkimuksen yhteydessä. Kivut ovat aivan hirvittävät. Ylhäällä kohdussa tuntuu edelleen avautumisvaiheen kauheita supistuksia ja sen lisäksi ristiselkä tuntuu hajoavan palasiksi. Imen ihan hulluna ilokaasua jo ties kuinka monetta tuntia ja olen sängyllä kontillani/puolipystyasennossa päätyä vasten, koska en pääse enää sängyltä pois, koska kipu on tehnyt minusta käytännössä liikkumiskyvyttömän. Kätilö poistuu ja käskee soittaa kelloa sitten kun ponnistuttaa. Tuntuu, että kuolen kipuun. Missä on se suvantovaihe? Missä ovat ponnistuksentarve ja ponnistussupistukset? Kätilö menettää hermonsa, kun soitamme kelloa kolmannen kerran. Tuskat ovat hirveät, mutta vieläkään ei ponnistuta. Viimein hän sanoo: ”Lopeta se ilokaasun ottaminen ja rupea sitten vaan ponnistamaan.” Onneksi osasin heti ponnistaa oikeaan suuntaan, vaikkei ponnistuttanut yhtään. Lantiokipu tuntuu repivän minut halki, ihan kuin lantio olisi murtunut. Supistuskipukin tuntuu katoavan kovan lantiokivun alle ja kun käsketään ponnistaa, kun supistaa huudan, etten enää edes tiedä milloin supistaa, kun sattuu niin hirveästi aivan tauotta. Pyydän päästä jakkaralle, jossa ongelma on se, että hikoilen niin kovin, että toinen jalkani lipeää koko ajan lakattua puuta olevan jakkaran päältä. Muutoin asento tuntuisi parhaalta, mutta kätilö komentaa minut pois jakkaralta ja yrittää ponnistuttaa kyljellään, mikä tuntuu ihan hullulta asennolta, koska en jaksa yhtään pidellä päällimmäistä jalkaa. Hän ei malta odottaa, että saan tuntuman kuhunkin asentoon, vaan vaihdattaa eri asentoihin usein ja se syö voimia entisestään. Lopulta hän haluaa minut selälleni puoli-istuvaan asentoon. En jaksa oikeastaan edes istua, vaan mieluummin makaan, koska ihan lopussa olevia voimia ei kulu yläkropan pyöristämiseen. Onneksi ponnistan edelleen oikeaan suuntaan, mutta homma vaan ei etene. Mies pysyy lähellä kasvojani, silittelee ja rauhoittaa minua ja oli muutenkin erinomaisena tukena koko synnytyksen ajan.  

 
Klo 21:08 ponnistusvaihe on kestänyt jo lähes tunnin. Kätilö laittaa tujua oksitosiinitippaa, mikä ei auta minua. Supistuksista tulee aivan ylipitkiä ja kohtu supistelee edelleen ylhäällä eli samalla lailla kuin avautumisvaiheessa. Minulle sanotaan, että ehdin ponnistaa 3 krt/supistus. Minä ehdin ponnistaa 6-7 kertaa, koska supistukset vaan jatkuvat ja jatkuvat. Tuntuu, etten ehdi hengittää missään välissä ja kukaan ei anna neuvoja. Sanotaan vaan: ”Ponnista, ponnista vielä!” Lantio hajoaa edelleen kappaleiksi, kuin se räjähtäisi sisältäpäin. Sitten lapsen aiemmin maltillisena (tasolla 130) koko päivän pysyneet sydänäänet kiihtyvät noin kahteensataan. Huone täytyy ihmisistä, osastolla on vuoronvaihtokin kesken ja tavanomaisten ihmisten lisäksi myös yövuoron kätilöt ja lastenhoitajat tulevat paikalle. Heiltä jäi minun takiani raportti pitämättä ja ovat synnytyksen kulusta tietämättömiä. Iltavuoron kätilö jatkaa silti synnytyksen loppuun. Hän sanoo lääkärille, että nyt täytyy tehdä sektio. Lääkäri sanoo, että ”Ei, kyllä tää saadaan hoidettua!”. Tuskien keskellä, jalat telineissä, näen rauhallisen ja määrätietoisen lääkärin, ja hermostuneen kätilön jälkeen se luo minuun suuremman turvallisuudentunteen.
 
Klo 21:17 ensimmäinen imukuppiyritys epäonnistuu, kun imukuppi irtoaa, mutta toisella yrityksellä lapsen päästä saadaan ote ja minun ponnistaessa lääkäri vetää lasta eteenpäin jonkun luukielekkeen takaa, jonka taakse pää on juuttunut jo aikaa sitten. Kätilö on synnytyskertomuksen perusteella laittanut vielä uuden oksitosiinitippapussin vielä tässä kohtaa. Edellinen tiputettiin kokonaan. Itse olin tässä kohtaa enemmän tai vähemmän jo irtautunut ruumiistani enkä tajunnut imukupistakaan, että ollaan lähellä. Olen huutanut toistuvasti: ”En jaksa enää. Ollaanko edes lähellä?” Kukaan ei vastaa missään vaiheessa, että missä kohtaa ollaan. ”Hyvin menee, jatka vielä”, saan kuulla toistuvasti ja usko on mennyt jo aika päiviä sitten. Imukuppia ei siis vedetty loppuun asti, vain sen luupoukaman ohi, jonne vauva oli juuttunut.
 
Klo 21:22 jatkan ponnistelua ja pään syntymä yllättää minut täysin. Kukaan ei varoittanut eikä kukaan käskenyt lopettaa ponnistamista pään syntymän jälkeen. Tajusin sen itse lopettaa, mutta siinä sekavuustilassa olisin saattanut jatkaakin. Kätilöt ja lääkäri ihmettelevät, että ”voi pientä, sillä on jo jotain asiaa”. Vaaleatukkainen pikkupoikamme vaikerteli ja äänteli, kun vasta pää oli ulkona. Hartioiden ponnistaminen sattui aika lailla. Tulivat yhtä aikaa eivätkä siis sillä lailla vuorotellen. Näen silmieni edessä minusta ulos tulleen pienokaisen pienen takapuolen ja pojan tunnusmerkit. Olen jotenkin ihan pihalla. Syntymä yllätti minut täysin. En jotenkin ollut enää jaksanut uskoa, että se tapahtuisi vielä pitkään aikaan. Lääkäri huomaa, että imukuppijälki on lapsen takaraivolla, mutta ihan vasemmalla sivulla. Lapsi ei siis tullutkaan optimaalisessa raivotarjonnassa, vaan vinossa asenossa, mikä saattaa selittää osan synnytyksen epänormaalista kulusta, varsinkin ponnistusvaiheesta. Sitä ei kukaan tiedä onko lapsi jo alkuaan ollut vinottain, vai mennyt vasta kalvojen puhkaisun jälkeen.
 
Lapsi annetaan paitani alle. Hän huutaa kovin, imukuppijälki varmasti sattuu. Jossain kohtaa lapsi saa kipusupon pyllyynsä ja tyyntyy. Poika on jäntevä ja skarppi ja saa pisteitä 9/9/9. Meille ei tosin siinä kohtaa kerrottu niitä ja jäi arvoitukseksi mistä tuo yksi piste meni. Lapsi imee kumpaakin rintaa 20 minuuttia ja minä eritän jo maitoa (ei varmaan ihme niillä oksitosiineilla, joita lienee aika lailla omastakin takaa ja sen lisäksi minuun iskettiin vielä kolmas uusi annos viisi minuuttia synnytyksen jälkeen, mitä ihmettelimme. Kovalla vauhdilla tiputettiin sekin pussi loppuun). Paitani on ihan ihan märkä ja lastenhoitaja tai kätilö kysyy, onko poika pissannut päälleni. No ei ollut, mutta olin vaan hikoillut ihan hemmetisti urakan aikana. Tukka litimärkä kuin suihkun jäljiltä ja vaate tosiaan läpimärkä.

Jälkeiset syntyvät 22 minuuttia pojan syntymän jälkeen kokonaisina. Koko synnytyksen kulun ja toimenpiteet huomioon ottaen selviydyin ihan käsittämättömän pienillä vaurioilla. Takalisto ja väliliha jäivät täysin vaurioitta ja jostain syystä paine ei missään vaiheessa siellä päin tuntunutkaan, vaan kohdistui lopussakin selvästi häpyluuhun ja eteenpäin. Emättimen pieniin pinnallisiin repeämiin laitetaan yhteensä viisi tikkiä, sirotellaan eri puolille tikki sinne, toinen tänne.
 
Surullista syntymäajankohdassa oli se, että mies joutui lähtemään suoraan synnytyssalista kotiin, kun emme saaneet perhehuonetta ja minä siirryin osastolle keskellä yötä vauvan kanssa. Onneksi kätilö varoitti miestä, että ei kannata hypätä suoraan rattiin vaan hän voisi kävellä hieman ensin päätään selvittääkseen. Oli kuulemma hyvä neuvo, sillä hän huomasi vasta jälkikäteen olevansa aika hajamielinen ja sekaisin. Pitkä päivä se oli meille kaikille kolmelle. Tuntuu, että pääsin jotenkin kärryille vasta osastolla ja ihastelemaan pientä, kaunista poikaani. Olin aika väsynyt, mutta onneksi täynnä adrenaliinia. Lasta pidettiin kuusi tuntia kenguruhoidossa paidan alla ja mitattiin sokereita parin tunnin välein. Minun kohdallani sitä kesti puoli neljään asti aamulla ja kapeassa sairaalasängyssä lapsi kainalossa ei kyllä uskaltanut nukahtaa.
 
Synnytyskokemus tuntuu mielessäni paranevan päivä päivältä. Ekat päivät tunsin itseni ihan luuseriksi. Mielestäni kestin kipua huonosti ja epäonnistuin ponnistamisessa. Mies oli toista mieltä ja sanoi kätilöidenkin kehuneen minun pärjäämistäni hänen hakiessaan kahvia. Jälkikäteen tuntuvat kyllä ihan hassuilta nuo omat luuseriajatukset. Päivä päivältä tuntuu paremmalta tuo kokemus siinä mielessä, että lopputulos oli mitä parhain. Lapsi ja minä hyvässä kunnossa ja terveitä. Homma olisi voinut päättyä esim. hätäsektioon, miltä nyt vältyttiin ja alatievauriotkin jäivät ihmeellisen vähäisiksi. Olen edelleen kiitollinen lääkärille siitä, että hänellä oli malttia olla vetämättä lasta imukupilla ulos asti, sillä nyt kun sain itse ponnistaa hänet ulos, selvisin vähemmällä. Mutta paljon rankempi kokemus oli kuin olisin osannut kuvitella. Lähinnä tuo kesto tuli yllätyksenä, kun kaikki lääkärit ovat povanneet nopeaa synnytystä, kun paikat alkoivat kypsyä jo varhain ja suvussa on syöksysynnyttäjiä, mutta jostain syystä meni ihan päinvastaisella tavalla. Tuntuu, että ei se vauhti tapa vaan matka, ja tuntuu että sekä vauhtia että matkaa oli ihan riittävästi tällä kertaa. Onneksi sitä ei etukäteen tiennyt!
 
 
Pippula, huh mikä kokemus! Mutta aivan upeaa että jaksat itse noin positiivisesti suhtautua vaikka tosi rankkaa olikin [:)] Kyllä olisi varmasti harmittanut, jos olisit kaiken jälkeen joutunut vielä sektioon...
 
Takaisin
Top