Oletteko tehneet jotain hankintoja jo?

Mä meen kans ens viikolla neuvolaan kelakäynnille mutta enpä taida pitää kiirettä noiden hakemusten kanssa. Ehtiihän sitä. :)

Käväsinpä kirpparilta hakeen kasan vaatteita ja yhen kestovaipan suojineen... :D Ja niin piti ruveta tekeen hankintoja vasta lähempänä la:ta...

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Mietin,että jos nyt tilaan äitiyspakkauksen, niin saakohan varmasti tuon uuden? :rolleyes: Vai onkohan vielä jaossa vanhoja pakkauksia..

Onko kenelläkään vielä käytännön kokemusta rintarepuista? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon sellaista hankkiessa? Olen kuullut jostain Manducasta (?) ja Baby Björnistä, mutta muuten olen ihan pihalla.. Onko esimerkiksi kantamisasennoissa eroja? Kuinka pientä vauvaa sellaisessa repussa saa kantaa? Kannattaako reppua ostaa vielä ennen syntymää vai vasta jälkeen? Me asutaan kolmannessa kerroksessa, talossa ei ole hissiä ja postilaatikoille on hiukan matkaa, ajattelin nyt jo miettiä helpotusta postinhakureissuille :p

Muokattu viimeksi:
Santtu 88, Manducassa on oikea asento vauvalle, mutta Bany Björnissä ei. Katso netistä kuvia niin hahmotat eron. Vauvan jalkojen pitäisi olla leveästi auki, tuki polvitaipeesta toiseen ja peppu alempana kuin polvet. Baby Björnissä vauvan jalat roikkuvat alas päin. Tiedän että Baby Björnin markkinointimateriaali väittää että se asento olisi ihanteellinen, mutta muiden lähteiden mukaan näin ei ole.

Suosittelen kantoreppua ja liinaa! Omasta koostasi riippuen saatat pystyä kantamaan Manducassa jo lähes vastasyntynyttä. Jos olet kovin pieni, joudut odottamaan pidempään. Sitten kun vauva on riittävän suuri siihen, Manduca on tosi ergonominen molemmille. Muitakin vastaavia kantolaitteita on, joissa asento on sama.

Vastasyntyneelle helpoin kantolaite on trikooliina. Siihen voi laittaa vauvan heti syntymästä. Mulla oli sekä liina että Manduca ja käytin kumpaakin todella paljon. Ne oli mulle paljon hyödyllisempiä kuin vaunut. Vaunut oli täysin turha hankinta.

Seuraavat hankinnat ekalle vauvalle oli ainakin aluksi turhia: vaunut, pinnasänky, rintapumppu, itkuhälytin, suurin osa vaatteista ja sitteri.

Näitä olisin tarvinnut heti, mutta niitä ei oltu ostettu ennakkoon: rintakumi, imetystyyny, lanoliini

Nyt kun luen tätä ketjua, tajuan, kuinka pihalla olen. Manduca, bola-koru tai lanoliini. Ihan uusi termejä mulle.

Meillä ei ollut esikoisella minkäänlaista kantovälinettä, ei kantoliinaa, ei rintareppua, ei manducaa. Ja ihan hyvin pärjättiin. Nyt kyllä harkitsen tuollaisen hankintaa kun on toinen tulossa. Manduca kiinnostaisi eniten noista vaihtoehdoista.

Kiitos Raketti opastuksesta! Katselinkin vähän jo kuvia ja tein vertailuja. Manduca kiinnostaa kyllä enemmän, ainakin nyt kun kerroit tuosta kantoasennosta! :) Meillä on semmoinen outo kantopussi, mitä en ymmärrä sitten ollenkaan.. Saatiin se kaupanpäällisenä kun ostettiin vauvanvaatteita. Siinä ei ollut ohjetta mukana, ollaan yritetty viritellä nalleja ym muuta siihen kyytiin, mutta en vaan tajua miten se toimii :grin Manduca voisi olla meille sopivampi!

Täältä löytyy aika hyvin tietoa kantamiseen liittyvistä välineitä ja muusta: http://www.kantoliinayhdistys.fi/tietoa-kantamisesta/millae-kantaa/

Meille hankittiin trikoinen kantoliina, se oli mukavan tuntuinen ja kevyt päällä, sen kanssa on varmaan hyvä touhuta kotitöitä, kun vauva kulkee mukana :) Sitä sää käyttää heti vastasyntyneen kanssa, myöhemmälle iälle, kun lapsi on jo iso, suositeltiin siirtymään kudottuun liinaan, koska siitä tulee enemmän tukea joustamattomuutensa takia. Me soviteltiin noita eri kantovälinevaihtoehtoja lapsimessuilla, siellä oli ihmisiä juurikin tuolta kantoliinayhdistyksestä, joten saatiin varmasti asianmukaista tietoa. Kannattaa sovittaa päälle ennenkuin ostaa ja miettiä, millaiseen käyttöön kantoväline tulee. Ja jos haluaa, että mieskin kantaa, kannattaa valita suht neutraali kuosi, meillä ei ainkaan mitkään kukkaprintit menneet läpi :wink

Ihanaa eilen sai laitettua äitiysavustuksen ja vanhempain raha hakemukset kelaa:) nyt vaa ootellaa:)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Lanoliini ja rintakumi oli mullekin ihan vierasta kamaa ennen esikoisen synnytystä. Lanoliini on jotain rasvaa lampaan ihosta jota laitetaan nänneihin, jotta alkupäivien imetyksen kestää paremmin. Rintakumia joutuu käyttämään jos tissit on liian pinkeät ja nännit lyhyet, muuten vauva ei saa imuotetta. Suurin osa tuskin tarvitsee rintakumia. Mun tisseistä kätilö sanoi heti ,että kannattaa käyttää apuvälineitä ettei jää imetys väliin. Parissa viikossa ne tissit pehmeni niin että pystyi imettämään ihan luonnollisesti.

Kaikkeen ei vain voi varautua. SItten pitää lähettää mies kauppaan hankkimaan puuttuvia tarvikkeita.

Bolakorusta en ole kuullutkaan. Jotain on siis reilussa neljässä vuodessa tapahtunut.

Aamu, meilläkin jäi Manduca ihan turhakkeeksi esikoisen kanssa, mutta kuopuksen kanssa se oli todellinen äidin elämän pelastaja :) Vauva pysyi sylissä ja mulla oli kuitenkin kädet vapaana toimimaan esikoisen kanssa.

Juuri tuota Sukey mäkin olen toivonut että Manducan avulla saisi apua tulevaan syysarkeen, kiva kuulla että teillä onnistui :) esikoinen kuitenkin tarvitsee kaikessa vielä apua eli pakko oisi ne äidin kädet saada vapaiksi. Täytyy tehdä kimppakaupat (rahan menoa ei voi estää): Manduca+sisarusrattaat.
Niin oli meilläkin viimeksi että mies ajeli aina kauppaan ja apteekkiin kun taas ja taas tuli jotain mitä pitikin hankkia vauvan syntymän jälkeen. Välillä raukka palasi kotoa heti uudelleen kaupoille kun aikas väsyneitä ja hajamielisiä oltiin alkuviikkoina kumpikin. Silmäpussit vain kiilteli mutta ehkä jollain muullakin :rolleyes:

Täytyy tosiaan pistää toi Mandca harkintaan kunhan saadaan isommat hankinnat pois alta. Luulen kans että isompaa hyötyä siitä tulee nyt kakkosen kanssa.

Vähän aikaa on ollut hiljaisempaa näiden hankintojen kanssa kun rahatilanne ei ole kauheasti sallinut mitään vauvajuttuja.. Kuitenkin eilen sorruin ja ostin kaksi tuttipulloa! Voi kuinka niin pienet asiat voivat saada aikaan niin suurta iloa! :love7

Vielä olen malttanut olla pesemättä vauvan vaatteita. Haluan hajusteetonta huuhteluainetta ja niin kauan kun en sitä osta, en myöskään mitään pese :p

Mä en ole edelleenkään tehnyt muita hankintoja kuin ne muutamat vaatteet. Kohta pitäs varmaan alkaa niihin turvakaukaloihin ja vaunuihin perehtyyn jotenkin. Ei kyl yhtään jaksais.

Kirpputoreilta on tarttunut mukaan aina silloin tällöin vauvanvaatteita niin että niitä alkaa olla jo niin paljon että pitää ihan katsoa että mitä vielä tarvitsee ja mitä on ehkä tarpeeksi. :D Sieltä on myös lähtenyt matkaani yhdet äitiyshousut ja yhdet housut, jotka ei ole varsinaisesti äitiyshousut, mutta joustaa niin että on kesällä vatsan kanssa mukavat. Kummatkin päässeet jo käyttöön, kun yhdetkään farkut ei enää mahdu jalkaan, ei edes ne jotka oli ennen liian isot.

Viime viikolla käytiin Babybox hakemassa ja samalla mukaan tarttui rengasliina. Liinoja ja reppuja aikamme ihmeteltyämme todettiin että se on todennäköisesti se meidän näköinen. Repuille ei oikein lämmetty niiden jähmeyden ja etäisyyden takia ja perusliinassa taas vähän arveluttaa se, että se pitää osata sitten oikeasti sitoa. Tuossa renkaat helpottaa sitomista eikä tarvitse miettiä, onko solmu nyt pitävä. Lisäksi tuo ainakin paketin ja ohjeiden mukaan käy vastasyntyneestä 20kg asti. ^^

Vaunuja ja sänkyjä ollaan jo vähän ihmetelty, mutta mennään niitä ostamaan sitten jonkun autollisen kanssa että ne saa kotiinkin. Ehkä tää on pesänrakennusviettiä, mutta jotenkin alkaa herätä levottomuus: entä jos ei ehditä hankkia kaikkea tarpeellista ja siivota ja järjestellä kotia ennen kuin vauva tulee, aikaa kun on vain 16 viikkoa. Vaikka todellisuudessa se 16 viikkoa on pitkä aika.

Takaisin