Oireita

Täällä vaivaa lähinnä ilmeisesti iskias :shifty: pakarasta takareiteen, vaihtelevasti päivittäin kipuileva.. mitähän tähän keksis?
 
Hei, häntäluu alueen kivut voi tuntua issiaskipuna. häntäluuhun kiinnittyy monta lihasta ja ne kiinnityskohdat ja kaikki ligamentit on kovilla raskaudessa. Jos ette nyt aloita treeniä, venytystä, fysio jne. niin ootte pulassa. Mulla meni sata kertaa pahemmaksi toisen synnytyksen jälkeen. Eli se synnytys pahentaa. Nyt edellisestä synnytyksestä pian 6 vuotta ja ajoittain ollut tosi pahoja ongelmia. Siis yksi kesä meni tyyliin mahalla maatessa kun oli ainoa asento missä ei sattunut. Tätä aluetta kun käyttää sekä seistessä, istuessa, kävellessä, selällään maatessa jne. Kunnes aloin treenaamaan pilatesta ja ratsastusta taas aktiivisesti (7treeniä viikossa). Mulla pahin oikea puoli ja siellä yksi tietty ligamentti sekä useampi lihaskiinnike. Kaikki äkkinäinen sivuliike pahentaa, eli mulla agility pahensi. Se tuntuu pahiten kun nousee istualtaan seisomaan, se liike kun suoristaa lantion. :( Sitten saattaa lähteä tyyliin jalka kramppimaisesti alta kun kävellyt pari metriä sen jälkeen. Eli treenaamaan lantion lihaksia. Mulla nyt pahentunut ja en saa venytettyä mun normivenytyksillä enää mahan takia niin oon varaamassa fysiolle ajan. Pelkään tosi paljon että tää pahentuu. :sad001 Siis kun se oli pahimmillaan kävin kiropraktikon luona hierottavana ( se manipuloi sitä ligamenttiä) ja sit lääkäri uhkasi kortisonipiikillä jonka gynekologi laittaa vaginan kautta! Silloin päätin että siitä pitää päästä treenaamalla eroon ja pääsinkin eroon pahimmasta. Tosin tuskin koskaan katoaa ongelma kokonaan.
 
Minä olen ollut jo pari kuukautta osa-aika sairaslomalla häntäluukipujen vuoksi. Fysio lääkäri sanoi johtuvan vioittuneesta alimmasta välilevystä. Ja että nyt vaan alkanu oireilee kun kaikki löystyy, painopiste muuttuu yms.. jos ei synnytyksen jälkeen lähde vaiva niin magneettikuviin ekana. Toki mulla nimenomaan liikkeessä tuntuu, ei istualteen.
 
Muistelen et just tuon tyyppiseen kipuun auttais vatsan tukivyö.
Vyö voi olla myös hyvä, mutta voin sanoa että kannattaa kuitenkin eniten panostaa siihen lantion alueen treeniin ja venyttelyyn. Hakekaa apua fyssarilta. Se vyö vaan tukee. On ollut itsellä käytössä ja helpottaa arkea. Eli ei ehkäise ja tosiaan se synnytys voi pahentaa ja se palautuminen voi olla monta kertaa vaikeampaa. Mulla on kuvattu (MRI) pari kertaa ja ei onneksi pahempaa löytynyt mutta kun tuolta alueelta on ligamentin vahingoittanut niin siihen ei oo mitään muuta lääkettä kun treeni loppuelämän. Oon todennut että siitä synnytyksestä palautumisesta ei puhuta eikä tueta missään. Kerran käyt lopputarkastuksessa, vähän outoa kun miettii miten seurataan ennen synnytystä. Naiset jätetään kaikkien ongelmien kanssa tyhjän päälle (nää lantion alueen kivut, pidätysongelmat siis sekä virtsa/ulostus, yhdyntäkivut, jne.) Ei olis näin huono kohtelu jos olis miehistä kyse.
 
Mä meen huomenna aamulla hakemaan apuvälinelainaamosta kunnon tukivyön. Lonkat/lantio on niin kummallisessa jamassa, että kysäisen samalla mahdollisuutta päästä fyssarin juttusille.

Oon tuiskun kanssa samaa mieltä siitä, että täällä jätetään raskauden jälkeen äitien fyysinen vointi ihan retuperälle. Eikä niistä puhuta tarpeeksi, tieto ei liiku.

Koitin kysyä viimeksi neuvolassa mistä voisi johtua kova paine lantiossa/pakaroissa. Th ei sanonut oikein mitään ja jätti asian sikseen, ei siitä kiinnostanut selvittää syytä tälle asialle. Sitä on vaihtelevasti jatkunut rv 16 alusta asti. Ja oon ite netin avulla koittanut perehtyä vähän lantion biologiaan jms niin ilmeisesti on ainakin nivelissä löysyyttä, synnytykset muuttaneet lantiota ja sen toimintaa, mahdollisesti jopa jotain lievää laskeumaa jossain kohtaa ja lantionpohjan lihaksisto liian heikko. Ja itse oon varmaan näitä juttuja tajuamattani edistänytkin esim hyppimällä trampoliinilla paljon parina viime kesänä. Ei tarvitsisi tietämämättään pilata omaa kehoaan, JOS NÄISTÄ ASIOISTA PUHUTTAISIIN ja äitejä valmennettaisiin asianmukaisesti huolehtimaan kehon hyvin voinnista myös synnytyksen jälkeen. Kovin moni äiti (itseni mukaan lukien) ei eväänsä hetkauta lantionpohjan lihaksiaan treenatakseen vain sillä motivaatiolla, että neuvolasta lyödään kouraan lappu, jossa sanotaan, että niitä pitää tehdä. Voi vitsi, niistä lihaksista on tosi tärkeää pitää huolta ja pitäis osata myös välttää juttuja, jotka heikentää niiden kuntoa!
 
Samaa mieltä kuin Tuisku ja Rosalina! Tosi yksin jää synnytyksen jälkeen, on vaan se jälkitarkastus ja sit kuulee neuvolasta et siihen loppui äidin asiakkuus. Se kyllä jaksetaan seuloa lastenneuvoloissa, ettei vaan narahdeta hyvinvointi- ja audit-testeissä mut muuten fyysinen vointi on ihan oma asia tai mee tk tai yksityiselle. Mulle jäi ekasta synnytyksestä päälle yhdenlaiset nivuskivut, jotka tuntuu erityisesti kierron alussa ja muistuttaa liitoskipuja. Kysyin sitä jo synnärillä ja ne selitti epämääräisesti kohdun turpoamisesta ja painamisesta, neuvola ei ottanut kantaa ym. Vasta kun maksoin itse ja aloin käymään vuosittain yksityisellä gynellä, sain hyvän vastauksen siihenkin. Toinen hyvä esimerkki on raskausdiabetes, jota kyllä neuvolassa seurattiin ja siitä sai ohjeistukset raskauden aikana. Mun piti kuitenkin vuosi nuoremman lapsen synnytyksen jälkeen itse hankkia lähete sokerirasitukseen, koska sitä ei saanutkaan neuvolasta, koska asiakkuus loppui jälkitarkastukseen ja tk:n kautta meinasi mennä hankalaksi, koska alkuun siellä ei ymmärretty, miksi sen haluan. Sain soittoajan lääkärille, joka sitten viimein teki sen lähetteen.
 
Nyt on hyvä tukivyö! Tähän sais ne remmit haaruksiin, mutta tällä hetkellä ne oli kaikki asiakkailla. Täytyy kysellä myöhemmin uudestaan, jos näyttää, että niitä tarvis.

Kuulemma tarviikin varata tuonne nykyään aika, mutta sattui yksi fyssari olemaan juuri vapaana peruutuksen takia niin ehti kattoa mulle vyön. Mutta näin ollen en ehtinyt muuta kysellä. Otan sitten ens kuun neuvolassa puheeksi niin voivat laittaa lähetteen, jos vieläkin siltä tuntuu.

Lantionpohjaa oon kovasti alkanut jumpata ja eron huomaa nyt kun on jonkun aikaa tehnyt! Mutta jatkaa saa silti, äkkiä ne huomaamatta veltostuu takaisin, jos jättää treenaamisen.
 
Jatkuva väsymys vaivaa. Öisin käännän kylkeä jatkuvasti särkevien jalkojen takia. Nukun tyyny reisien välissä, mutta se auttaa vain sen hetken, että saan unen päästä kiinni, ja sitten alkaa taas kipu, ja kylkeä pitää vaihtaa..

Hemoglobiini oli eilen neuvolassa mitattuna todella hyvä, enkä näin ollen tarvitse myöskään rautalisää, mutta mikä mahtaisi auttaa tähän jatkuvaan väsymykseen?
 
Rautavarastot voi olla heikot, vaikka hb olisikin hyvä. Silloin voi väsyttää. :/ auttaako liikunta tai ulkoilu? Juotko tarpeeksi vettä?
 
Rautavarastot voi olla heikot, vaikka hb olisikin hyvä. Silloin voi väsyttää. :/ auttaako liikunta tai ulkoilu? Juotko tarpeeksi vettä?

Vettä juon mielestäni ihan riittävästi ja liikuntakin auttaa jonkin verran. Pääasiassa käyn lenkeillä, mutta nyt reipas kävelykin on alkanut aiheuttamaan epämiellyttävää "kipua" alavatsalla ja nivusissa. Ja tietenkin väsymys aiheuttaa myös sen, että lenkille lähtö on usein työn ja tuskan takana...
 
No miten olis huono syöminen väsymyksen takana? Eilen huomasin asian konkreettisesti aamulla kun kiukutti, väsytti, nälätti ja käsiä paleli. Mies sitten kokkaili pizzat, jonka jälkeen kädet lämpeni ja olo parani. Kasvava vauva tarvitsee energiaa, ja ottaa sen kyllä.
 
Miulla hemppa taas laskenut vaikka syönyt rautatabletteja, nyt mennään 3 tabulla päivässä, ens viikolla kontrolli et lähteekö nousuun :o
 
Saako 3tabl (300mg) syödä päivään? Miulla hemppa laskenut (127->117) vaikka oon jo jonkun aikaa syöny 2tabl/vrk..
 
Mulla on nyt alkanut väsymys uudestaan ja syön 120mg päivässä. Mietin että uskaltaako sitä lisätä vielä 100mg päivälle.
 
Saako 3tabl (300mg) syödä päivään? Miulla hemppa laskenut (127->117) vaikka oon jo jonkun aikaa syöny 2tabl/vrk..
syön niitä obsidaneja, en kyllä lähtis itte nostamaan vaan kysysin neuvolassa. Miulla laski 128->113 ja nyt 103 viime viikolla..
 
Neuvolath tuskin ottaa kantaa, mutta pitää kysästä seuraavan kerran lääkäriltä..
 
Mulla myös väsyttää ihan kauheasti. Hb oli 113 kaksi viikkoa sitten ja sain samana iltana oksennustaudin niin en heti päässyt rautakuuria aloittamaan...eli epäilen että edelleen matala. Siihen päälle sitten tosi matala verenpaine. :( Aattelin jaksaa odottaa viikon päästä olevaan neuvolaan. Tänään toi mun takamus (ligamentti) kiusas töissä tosi paljon. Työtuolissa istuminen sattui ja kun nostin pöydän ja yritin seisten tehdä töitä tietokoneella niin alkoikin huimaamaan. :( Kokeilin sellaista melkein satulatuolia ja se auttoi vähän. Huomenna kokeilen toista ja kysyn yhdeltä kollegalta jos voin lainata hänen pallotuolia. Pakko löytää hyvä asento töihin muuten on vaikeaa seuraavat kuukaudet...
 
Mulla eilen mitattiin hb ja oli tippunut 115: sta. Otettiin myös ferritiini (vai mikä se rautavarasto oli) arvot ja th sanoi, että jos on alle 40, niin sitten kannattaa alkuun ottaa 200mg rautaa päivässä. Kun kävin apteekista ostamassa rautatabletteja, niin se apteekkari sanoi, että se Maltofer olisi hyvin liukenevassa muodossa ja suositteli sitä, erityisesti herkkämahaisille. Ottanut nyt 2 päivänä ja mulla tuntuisi vaan kovettavan mahaa, ei mene sekaisin niin kuin Retaferista joskus aikoinaan.
 
Takaisin
Top