Oireita

en oo kuullutkaan tuosta selinmakuulla olosta :eek: nukun kyllä kyljellään yleensä. mihin selinmakuu vaikuttaa? kyselee ensimmäistä odottava :wideyed:
 
Selinmakuulla kohtu alkaa kasvaessaan painaa laskimoa niin, että verenkierto voi heikentyä (voi vaikuttaa myös vauvan hapensaantiin). Omaa vointia kuunnellen voi olla tai nukkua selällään ainakin toisinaan.

On niitäkin, jotka nukkuu mahallaan läpi raskauden. Joten kovin on yksilöllistä miten pystyy nukkumaan ja mikä vaikuttaa omaan ja vauvan vointiin.
 
Muokattu viimeksi:
kiitos infosta! eli ei haittaa jos sillon tällön nukkuu selälleen? huomaako sitä mistään jos se vaikuttaa kuten selitit?
 
Koskettaako toi vain nukkumista vai yleensäki selälläänoloa? Ite en nuku selällää, mut makoilen saunassa selällään ja varmaan muutama muuki hetki joita ei nyt tuu mieleen tässä. Mullaki supistaa selälläänollessa, mutta mua supistaa myös aikailailla kaikesta muustaki. :o
 
Luonnollisesti kaikkea selällään oloa siis siinä mielessä, että painaahan kohtu suonia jo lyhyessäkin ajassa. Mutta lyhyessä ajassa ei ehdi tulla mitään hapenpuutetta suurella varmuudella.

Äideillä on luonnostaan yleensä hyvä vaisto omasta olostaan ja vauvankin voinnista ja yleinen sääntö on seurata omaa oloaan. Useimmat yöllä automaattisesti herää mikäli ovat selällään ja olo käy tukalaksi. Mutta jos pelkää jotain käyvän niin parempi pyrkiä nukkumaan kyljellään (oikealla kyljellä kuulemma verenkierron kannalta paras).

Toisille tulee huono olo jo lyhyestä ajasta selällään ja voi olla hankalaa neuvolassa edes kuunnella sydänääniä ja mitata kohdunpohjan korkeutta kun alkaa tehä häijyä. Mut jokaisen fysiikka on erilainen.

Jos olis tyystin kiellettyä niin siitä olis selkeä ohjeistus neuvoloissa kautta maan.
 
Mä röhnötin just toista tuntia sohvalla selällään ku kattelin telkkaria :oops: selkeesti ollu helpoin asento tässä tällä viikolla, koska kyljellään ollessa mulla puutuu ja painaa lonkat äkkiä :/
 
Ei kohtu vielä näillä viikoilla niin kovin paina. Mutta sit isommilla viikoilla huomattavasti enemmän.
 
Kannattaa googlailla englanniksi tutkimuksia aiheesta.

Et voi kontrolloida sitä asentoa, missä heräät eli turha potea mistään syyllisyyttä! Mutta jos heräät selällään, vaihda kyljellesi. Tutkimuksissa on havaittu kasvanut riski kohtukuolemiin, kun äiti on selällään. Osa lähteistä puhuu, että ekan kolmanneksen jälkeen jo pitää välttää, toisissa vasta myöhemmässä vaiheessa.

Pitää vielä kaivaa tietoa lisää siitä, havaitseeko äiti tosiaan aina, jos vauvalla on jokin huonosti. Epäilen ja niin oli tässäkin aikaisemmin esittämässäni väitteessä sama ajatus.
 
Hui :nailbiting:. En ollut aikaisemmin kuullutkaan tästä. Tosin tässä ekaa odottaessa tuntuu eteen tulevan paljon kaikenlaista mitä ei ole osannut edes ajatella.
 
Toi on muuten kauheeta, kun nyt jo alkaa olla vaikee kääntää yöllä kylkeä:eek: tyynyineen kaikkineen. Ja mä kanssa herään siis monia kertoja yössä siihen että oon selällään ja ehkä sit vähän epämukava olo...mutta ei vaan pysy millään kyljellään :rolleyes:o_O
 
Itse asiassa se on nimenomaan vasemmalla kyljellä jolla raskaana olevien "mieluiten" tulisi nukkua; tällöin veri pääsee helpommin virtaamaan sydämeen ym ym. https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/oletko-nukkunut-vaaralla-kyljella

Toisaalta tutkimusten mukaan nimenomaan selällä nukkumista tulisi välttää: http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/kannattaa-nukkua-kyljella-myohaisraskauden-aikana/

Ja useimmissa lähteissä puhutaan myöhäisraskaudesta tai rv 28 eteenpäin, ja useimmat siinä vaiheessa eivät selällään pitkiä aikoja viihdykään.
 
Muilla peräpukamia? Tai siis en tiedä onko tää kuivaiho/limakalvot aiheuttaneet haavan...vai onko edes mikään pukama :( No, kunnolla tuli verta aamulla ja säikähdin ensin ihan kauheasti...Juttelin terveyskeskuksen hoitajan kanssa ja se sano että seurailla nyt ja jos jatkuu soittaa heti pe aamusta lääkärille aika. Kerran oli tällaista kun odotin kakkosta mutta se oli ihan loppuraskaudesta...
 
Jos on kirkasta ja tulee peräaukosta niin niitähän ne. Sit vaan paljon kuituja ruokavalioon, että pysyy uloste pehmeänä. :bag: ja pitää välttää pinnistelemästä vessassa, antaa ennemmin tulla "omalla painollaan" ja välttää pitkiä vessassa istumisia.

Mulle tuli jo tokassa tai kolmannessa raskaudessa lievät pukamat. Juuri muuten ei oo oireilleet kuin just verestävät hetken, jos on maha kovalla. Kolmatta viikkoa on nyt ollut _tosi_kova_paine takalistossa/lantiossa ja AkSyn keskustelusta sain vinkkiä, että pukamat voi aiheuttaa sen. Mitään syytä tälle paineelle ei muuten löydy. Syön jo tosi kuitupitoisesti eikä sen kans ole ongelmia niin en tiedä miten tätä helpottas...
 
Joo, täytyy yrittää ruokavaliota optimoida. En edelleenkään pysty syömään kaikkea pahoinvoinnin takia ja mun vatsa menee välillä sekaisin pariksi päiväksi ja silloin joutuu syömään niitä ruokia jotka kovettaa...ja, elämä pyörii ruoan ympärillä... ;)
 
Apteekista saa peräpukamien hoitamiseen sopivia voiteita, vähän helpottaa jos on näkyviä ja kipeitä pukamia. Muuten kuten edellä mainittiin, lisää vain kuituja ruokavalioon. Vatsan toiminta hidastuu muutenkin näillä viikoilla, ja kasvava kohtu työntää kudosta niin ylös kuin alaskin tieltään niin paine on varmasti melkoinen ja suolisto hätää kärsimässä.

Edtit. Ja saahan apteekeista myös vatsan löysyttämiseen sopivia aineita, vaikkapa kuitulisiä, jos kuitua ei tahdo ruokavalioon saada muuten tarpeeksi.
 
Muokattu viimeksi:
Luultavasti mun kuidun saanti on ihan hyvää. Pääasiassa kasvisruokaa, sitä pelkästään töissä ja mies on kasvissyöjä niin menee tosi paljon myös kotona. Se on vaan mun maha joka aina temppuillut, ei väliä mitä syö. :( Mutta vettä taidan nyt alkaa juomaan ihan "juomalla". Oon juonut kyl tosi paljon kun noi lääkkeet pahoinvointia vastaan tekee suun tosi kuivaksi, ja ihon ja limakalvot. Ääh, just nyt on tosi tylsä olo. Vois se vauva nyt kunnolla potkia niin tietäis että ei tässä turhaan tarvi kaikkien oireiden kanssa elää. Siis taas mennyt useampi päivä ettei tunne liikkeitä selkeästi, jännä että muutama viikko sitten tunsi koko ajan...
 
Luultavasti mun kuidun saanti on ihan hyvää. Pääasiassa kasvisruokaa, sitä pelkästään töissä ja mies on kasvissyöjä niin menee tosi paljon myös kotona. Se on vaan mun maha joka aina temppuillut, ei väliä mitä syö. :( Mutta vettä taidan nyt alkaa juomaan ihan "juomalla". Oon juonut kyl tosi paljon kun noi lääkkeet pahoinvointia vastaan tekee suun tosi kuivaksi, ja ihon ja limakalvot. Ääh, just nyt on tosi tylsä olo. Vois se vauva nyt kunnolla potkia niin tietäis että ei tässä turhaan tarvi kaikkien oireiden kanssa elää. Siis taas mennyt useampi päivä ettei tunne liikkeitä selkeästi, jännä että muutama viikko sitten tunsi koko ajan...

Mulla tuli myös edellisessä raskaudessa n.viikon tauko liikkeisiin joskus viikoilla 18-20, silloin neuvolatäti sanoi että se on ilmeisesti aika tyypillistäkin :rolleyes::) syistä tai muusta en muista miksi näin olisi, mutta varmaan ihan normaalia :) mutta kyllähän se aina helpottaa kun liikkeitä tuntee ja pystyy paremmin seuraamaan vauvan vointia :)
 
Joo, yritän ihan kauheesti tsempata itseäni. Tyyliin ei nyt kuiteskaan voi mitään tehdä jos jotain olis...ainainen realisti. :) Mut kaipa se NT ultran tulos ja ne viikot sen jälkeen teki sen että oon jotenkin tosi huolissani kaikesta. Ihan sika huono olo psyykkisesti. Soitin eilen myös neuvolaan ja se mun kätilö ei ollut paikalla ja joku ikivanha täti vaan että "niin se on kun on raskaana". Siis eikö ne koskaan voi vastata jotain muuta?!? Maailman helpoin työ, kaikkeen voi vastata samallalailla. En jaksanut selittää että joo tiedän tää on mun kolmas lapsi...no varas mun kätilölle ajan maanantaiksi. Onneksi pojan uusi lääkäri sairaalassa oli eilen hyvä, siis sellainen joka ei olettanut mitään, kuunteli ja vastasi asiallisesti. Se saa mut tällähetkellä paremmalle tuulelle. :)
 
AI niin helvetinmoinen päänsärky tänä aamuna...kaipa toi huoli ja stressi vaikuttaa...Niin ja kevään suurin projekti töissä (tapahtuma) ensi viikolla niin tietokoneessa ja puhelimessa kiinni koko ajan. Ei nappaa, sit otan kyllä iisisti ens pe...
 
Takaisin
Top