Oireita

viikkoja täälläkin 34+6 ja suppareita muutamia kertoja päivässä. onneksi täysin kivuttomia, mutta usein iskee älytön vessahätä siihen samaan syssyyn. eli oikeasti mua ottaa niin päähän, ku lähden ulos, tulee suppari ja sit etin jotain puskaa mihin mennä. pitäis alkaa käyttää jotain vaippoja, niin vois tipat liruttaa housuun huoletta. mietin vaan et oisko tässä taas joku alapäätulehdus, ku nää vessahädät vaivaa... onneksi on tosiaan toi lekuri ke, niin silloin selviää.

sit on tullu tosi outo polttava ja kirvelevä tunne lähelle rintalastaa - mietin, että oisko se vaan närästystä? kuitenkin se on todella kipeä, siis möhkyrä, joka polttaa... eli en nyt ensimmäiseksi kelaisi sitä närästykseksi. täytyy ottaa puheeksi lääkärissä. voin sen kanssa elää, mutta todella keljulta tuntuu.
tai sit oon miettinyt, jos johtuu ku nukun about koko yön samassa asennossa, vasemmalla kyljellä. jos vauva tai kylkiluu painaa jotain suolenpätkää ja se on ärtynyt... turhaa kai arvailla, selvinnee ensviikolla (:

nyt viettämään miehen ja kissan synttäreitä (:

Heraan ehka kerran yossa vessaan nyt, kun nukun imetystyynyn kanssa. Useammin heraan siihen, etta kateni on totaalisen puutunut ja taytyy vaihtaa kylkea. Pikkuinen potkii ihan randomisti pitkin paivaa riippuen minun aktiivisuudestani, joten paha sanoa. :)

Mä antaisin mitä vain jos heräisin vain kerran yössä :) täällä rampataan vessassa vähintään tunnin välein, johtuu supistuksista. Supistuksia tulee edelleen jatkuvasti 10-60 min välein...

Uskon kylla. :) Olen aina ollut lahjakas nukkuja ja kun nukahdan, minua ei hevillakaan (kirjaimellisesti!) herateta. :) Olen myos ottanut tekniikaksi, etta juon aamupaivisin niin paljon kuin pystyn ja vahennan juomia reippaasti iltakuuden jalkeen. Ei tarvi sitten ravata vessassa. Ehka se auttaa muitakin?

Supistuksista en vielakaan tieda mitaan. Yhden kerran niita on ollut niin, etta jopa mina tunnistin ne supistuksiksi, kun olin ensin vahan perehtynyt siihen, etta milta ne tuntuvat. :)

Minä herään nykyään pari kertaa yössä vessaan ja asennon vaihtoon. Mutta herään sitten kokonaan aina 05-06 välillä. Eikä se nyt haittaa mitään, nautiskelen aamusta sitten oikein pitkän kaavan mukaan!

Mun on pakko juoda vielä illallakin paljon koska kuivahdan niin helposti, yritin niin etten joisi illalla paljoa mutta se kostautuu heti ketoaineiden nousuna virtsassa -> pissaaminen sattuu.

Tänään meistä tuli kummeja naapurin tytölle! Hän on myös tulevan poikasemme pikkuserkku. Oli ihana juhla, sylikummina hiukan meinasi hikeä pukata mutta oli mukavaa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla on nykyään nälkä tasaisin väliajoin, aikaisin aamullakin vessaan herätessä on pitänyt välillä napata jotain pientä syötävää. Saa paremmin nukahdettua uudestaan kun ei tarvitse nälän kanssa yrittää nukahtaa.

Kivut häpyluun tienoilla tuntuu lisääntyvän päivä päivältä. Housujen pukeminen aamulla herättyä on pahinta. Onneksi kuitenkin edes hieman helpottaa sitten, kun pääsee liikkeelle.

Toissayönä nukuin 10h ja viimeyönä 9h (toki molempina öinä heräsin vessaan x 1 ja joka kerta kylkeä kääntäessä heräsin), silti tuntuu hyvältä nukkua näin pitkiä öitä. Pakko on nauttia näistä nyt, kun ei tiedä minkälainen yökukkuja sieltä tulee. ;)

Häpyliitoksen kipu haittaa kävelemistä/pukemista jonkin verran. Närästys on aivan kamalaa ajoittain.

Terveisia fysioterapeutilta! :) Ajattelin, etta laitan tanne sen, mita minun fysioterapeuttini sanoi - ehka siita joku loytaa avun itselleen. :)

----

Raskauden aikana on tarkeaa liikkua, istua ja seista, mutta vaihdellen niin, ettei tee mitaan liian kauaa.

Hapyliitoskivut

Hapyliitos koostuu neljasta luusta ja rustosta, joka loystyy raskauden aikana ja sille ei voi mitaan (EDIT: Ja tama on siis aivan normaalia ja niin kuuluukin olla :)), MUTTA liitoksen ymparilla on lihaksia, jotka tukevat hapyliitosta. Kipu johtuu siita, etta luut painautuvat toisiaan vasten, koska niilla ei ole riittavasti tukea, mika aiheuttaa kitkaa. Hyva uutinen on, etta kipuja voi siis helpottaa stabiloimalla hapyliitosta ymparoivat lihakset ennen kuin aloittaa liikkeen. Eli hengittaa kevyesti ulos, vetaa vatsaa kevyesti sisaan ja aktivoi alavatsan ja lantiopohjan lihakset, ja sitten vasta nostaa jalkaa, istuu, jne.

Vatsalihaksia voi harjoitella niin, etta makaa kyljellaan tai istuu suorassa ja vetaa vatsaa kevyesti sisaan. Tai jos pystyy makaamaan selallaan, sekin kay tietysti. Lantionpohjan lihaksia voi harjoitella vetamalla niita sisaanpain ja pitamalla jannitysta ylla 5 s ja rentouttamalla esim. 10 kertaa ja toistamalla taman 5 kertaa paivassa. Tai tekemalla nopeita liikkeita.

Alaselkakivut

Selkakivut johtuvat yleensa tukilihasten epatasapainosta, ellei varsinaista rakenteellista ongelmaa ole. Selkakipuihin auttaa siis selkaa tukevien lihasten vahvistaminen liikkumalla niin paljon kuin se on kipujen kannalta mahdollista ja vahvistamalla selkalihaksia itselle sopivalla tavalla (uimalla, jumpalla, joogalla, jne.). Pahinta on olla paikallaan. Selka koostuu monista pikkulihaksista, joiden rasittaminen nostoissa tulisi rajoittaa minimiin, koska naita lihaksia ei ole suunniteltu voimaa vaativiin nostoihin. Tama onnistuu kayttamalla jalkojen suuria lihaksia kaikkiin kumarruksiin ja sivulle kurkoittamisiin koukistamalla jalkoja ja siirtamalla painoa jalalta toiselle eika taivuttamalla selkaa lantiosta tai sivusuunnassa.

Muokattu viimeksi:
Mä olen jo ollut huolissani, että tapahtuuko mun häpyliitokselleni mitään kun ei mulla oikein ole sellaisia kipuja mitä täällä moni mainitsee. Mutta ilmeisesti Libran postauksesta päätellen voin tässä vaiheessa olla superkiitollinen ja onnellinen siitä, että olen liikkunut koko elämäni tosi aktiivisesti. Tiesinkin, että mun syvät tukilihakset on hyvässä kunnossa ja sen seurauksena ilmeisesti olen selvinnyt kaikelta selkäsäryltä ja pahimmilta häpyliitoskivuilta. Pissakaan ei ole karkaillut raskauden aikana :) Synnytys tekee varmasti tuhojaan lantionpohjanlihaksille, että niitä täytyy taas heti alkaa aktivoimaan koetuksen jälkeen.

Mun häpyliitoskivut oli ja meni. Kestivät about 1,5 viikkoa.

Olen pitkästynyt kotona, joten aloin siivoilemaan keittiökaappeja. Mutta just joo, heti kun rupesin tässä puuhailemaan, tulikin aivan sairaan paha olo. Oksennus oli siis tosi lähellä. Toki tuossa vähän jouduin lattiatason ja pystyn välillä vaihtelemaan, mutta siis really?? En voi edes kotihommia tehdä?!

Hei miten muuten te jotka ootte jo parin viikon päässä la:sta, niin hudastuvatko vauvat minkä verran? Että joutuuko laskemaan liikkeitä vai ilmoittelevatko vauvat itsestään tasaisesti?

Kyllä täällä ainakin ilmottelee itsestään tällä hetkellä jopa ehkä innokkaammin kuin aiemmin. Tai sitten on vaan tässä mammalomalla ollessa rekisteröiny ne paremmin. Liikkeet vaan tuntuu erilaiselta, enemmänkin semmoista punkemista ja mönkimistä. Välillä oikeen koskee, kun kaveri työntää sopivasti kylkiluihin, onneks se on vaan hetkittäistä :)

Liikkeet ovat hidastuneet enemman vaantelehtimiseksi kuin potkimiseksi. Tai no takapuoli tuossa seilaa edestakaisin, jalat ja kadet hieman vatkaavat. Siina se. Minusta nuo liikkeet ovat samantapaisia kuin juurisyntyneenkin, sellasia raukeita jotenkin, ei juurikaan nopeita potkuja kuten joitakin viikkoja sitten. En ole laskenut liikkeita, koska niita tulee niin usein ja aina kosketukseen reagoi.

Minulla liikkeet riippuvat omasta aktiivisuudestani. Jos olen liikkeessa, mahassa on hiljaista jopa tuntikaupalla. Jos taas lepailen, moyriminen alkaa ja saattaa jatkua yli tunninkin yhtamittaisesti. En ole huomannut mitaan tiettya rytmia liikkeissa.

2,5 vkoa laskettuun aikaan siis.

Joo, sen olen minakin huomannut, etta liikkeet tuntuvat paremmin. Siis joka pienenkin liikahduksen tuntee.

Mitä ne häpyliitos/sukkapuikkokivut on??
Justkun pääsin hehkuttamasta että ei oo supistuksia jne niin eiiipä.
pari päivää sitten alkoi oikealla puolella alavatsan/nivusen kohdilla jännä kipu,sellainen aaltoilevan pistävä. Painaakohan johonkin hermoon tms. Esim pissalta istuessa nousemisen yhteydessä on tullut ja kun kyljeltään nousee ylös. Eikä tunnu sellaiselta et tulis vatsan sisältä vaan ulkoopäin alapään päältä,vaikee selittä.. mut ilkeeltä tuntuu :confused:

Mäkään en oikein osaa sanoa noista häpyliitos kivuista. Mulla tuntuu nivusissa tms kävelyn jälkeen, mutta mun mielestä se on vaan hyvä. Ainoastaan yöllä on inhottavaa vaappua vessaan jos on päivällä käynyt kävelylenkillä ja liikkuminen hieman hankalaa noiden kipujen ja painavan masun takia. Mulla on nyt taas neuvolan jälkeen supistellu huolella eilen ja tänään.. mut tuskin ees tekevät mitään nuo supistukset, kun ainakin viikko sitten oli kaikki paikat kiinni ja eilettäisissä tunnusteluissa täällä ollaan vielä pää suht ylhäällä. (jos vedet menis pitää kuulemma lanssilla mennä) Mietin vaan, et aiheuttaako se neuvolatädin tunnustelu mulla nää supistukset, kun viime kerralla muistelisin et ois ollu samoin; neuvolan jälkeen pari päivää supistelua.

Vauvan liikkeistä sanoisin samaa kuin libra. Liikkuu säännöllisesti ja usein (paitsi kun itse jumppaan tms.) mutta enemmän puskemista, venyttelyä ja möyrintää kuin potkuja. Ei ole tarvinnut vielä laskeskella liikkeitä ja toivottavasti ei tarvitse lainkaan.

Sen olen kyllä huomannut, että harkkasupistukset (joita oli kesäkuun alusta asti päivittäin) ovat loppuneet. Muutama yö sitten oli kivuliaita suppareita mutta niitäkään ei nyt enää. Toivoisin, että olisi tyyntä myrskyn edellä! :D

Rv 37

Jannuka, mulla oli kerran neuvolan jälkeen tosi paljon kivuttomia supistuksia (ulkoisesti vain tunnusteltiin vauvan asentoa jne) mutta ei esim. enää viime kerralla käyny niin... Mistä lie johtuneet.

En tieda sukkapuikkokivuista, mutta hapyliitoskivut tuntuvat edessa, hapyluun alueella. Usein syyna on se, etta sikio painaa hapyliitosta ja/tai lantion alueen rustojen loystymisesta johtuva liikkeen tuoma kitka. Kipu tuntuu jomottavana ja/tai vihlovana kipuna, kun jalkoja liikuttaa - erityisesti silloin, kun jalkoja liikuttaa sisaanpain, mutta myos esim. makuulla kaantyessa, kavellessa, istumasta noustessa, jne.

Täällä sama kuin Libralla. Se vielä että pahemmat illalla, jos päivällä kävellyt enemmän. Närästys alkanut vaivaamaan. -,-
Mulla oli myös jaloissa ja käsissä kutinaa viime ja toissaviikolla, selvisi että maksa-arvot oli koholla. Onneksi maanantaina oli jo laskenut aika paljon. Sappiarvot kuitenkin normaalit. Tarkkailussa siis ollaan ja verikokeissa saa käydä viikoittain siihen asti kunnes lapsi syntyy (rv 35+4 tänään). Huomenna neuvolalääkäri, jossa selviää enemmän nämä maksa-arvo asiat..

Takaisin